Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arv - Trenger råd!


ray001

Anbefalte innlegg

Min mor har kommet inn på langtids opphold på sykehjem(for resten av tiden hennes). Hun har en leilighet med en hybel del i.

Den er helt uten lån, men felles utgifter er det.

 

Hun får ca 20tusen i stønad, og sitter igjen med ca 2500kr. Hadde hun hatt 40tusen utbetalt, så hadde hun fortsatt sittet igjen med 2500kr. Dvs staten tar det hun har til overs, slik hun har igjen ca 2500kr.

 

Har en leilighet som ble kjøp til 4,4Mil i 2014(nå ca 4,0Mil ifølge lokale banken).

 

Så lurer jeg på hva jeg skal gjøre? Evt arv vil bli delt på 2stk.

 

Grunnen til snakk om arv, er at staten vil spise opp det hun ville tjent på å evt leie ut hybel og leiligheten.

 

Så hva bør jeg gjøre?

 

1. Leie ut leiligheten og hybel? Og selge senere?

2. Selge leiligheten(med hybel), og dele arven med en gang?

3. Selge leiligheten(med hybel), og dele arven over tid? Slik at en kan komme under arve avgiften?

4. Kjøpe ut andre halv del, og ha leiligheten(med hybel) og leie den ut selv? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Nei, fordi inntekten fra utleie regnes som kapitalinntekt som må beskattes og i tillegg øker vederlaget for sykehjemsplassen.

2. Ja, hvis ikke 3 eller 4

3. Ja, hvis ikke 2 eller 4

4. Ja, hvis ikke 2 eller 3

 

Men hva vil din mor? Hvis hun ikke er i stand til å ta en avgjørelse grunnet sin helsetilstand, kan hun sies å mangle samtykkekompetanse. Da bør det opprettes vergemål. Da må det også søkes om fylkesmannens godkjenning for avhending av eiendom og i tilfelle gi forskudd på arv. Men fylkesmannen kan også gi råd om hva som er lov og hva du bør gjøre videre.

Lenke til kommentar

1. Nei, fordi inntekten fra utleie regnes som kapitalinntekt som må beskattes og i tillegg øker vederlaget for sykehjemsplassen.

2. Ja, hvis ikke 3 eller 4

3. Ja, hvis ikke 2 eller 4

4. Ja, hvis ikke 2 eller 3

 

Men hva vil din mor? Hvis hun ikke er i stand til å ta en avgjørelse grunnet sin helsetilstand, kan hun sies å mangle samtykkekompetanse. Da bør det opprettes vergemål. Da må det også søkes om fylkesmannens godkjenning for avhending av eiendom og i tilfelle gi forskudd på arv. Men fylkesmannen kan også gi råd om hva som er lov og hva du bør gjøre videre.

Takker for svar.

Til tider er hun fortsatt godt med, og forstår hva som skjer rundt henne. Og forstår punkt 1 som du og sier.

Hun vil bare gi det til meg(og at jeg skal ta avgjørelse som jeg vil), og jeg vil dele alt riktig ut til oss som er igjen.

Men hva er best, skaffe advokat og la de hjelpe oss?

 

 

Det er ingen arveavgift lengre. Med de gamle reglene hadde det ikke hjulpet å spre betalingene utover.

Takker for svar.

Så da er det ikke arve avgifter lenger? Ikke en grense en gang? Og kan få utdelt arv, uten at man må betale noe tilbake til staten? Eller missforstår jeg her?

Endret av ray001
Lenke til kommentar

Lei ut og del inntekt på dere to. Hvis du selger, hva skal du bruke penga på? Lei ut, passiv inntekt for all fremtid, både til deg, barna dine, og barnebarna dine, osv. Verdt mange millioner, på sikt.

Nå er utfordringen at kostnaden ved å bo på sykehjem gjerne beregnes ut fra beboerens økonomi, noe som gjør dette til et ganske dårlig råd.

Lenke til kommentar

Som Ståle Nordlie skriver: selg straks, mens gevinsten er skattefri og del ut salgssummen som forskudd på arv. Fristen for skattefrihet er ett år etter innleggelse.
Foreløpig er det tillatt for sykehjemspasienter å blakke seg totalt og dermed snyte det offentlige for inntekter. En trenger ikke være synsk for å spå at dette hullet snart vil bli tettet. Dette er enda et argument for å selge straks.

Lenke til kommentar

Ingen arveavgift pr. idag! Men til høsten er det stortingsvalg...

Ok, greit å vite. Ja kanskje noe å tenkte på før valget...

 

Leiligheten bør selges mens (den antatte) gevinsten fortsatt er skattefri. Det vil si, alternativ (2).

 

http://www.skatteetaten.no/no/person/selvangivelse/tema-og-fradrag/bolig/kjop-og-salg/salg-mv-av-fast-eiendom/?chapter=3833

Takker

 

Selge og fordele alt mens mor ennå er habil

Ja, det tenkes på

 

Lei ut og del inntekt på dere to. Hvis du selger, hva skal du bruke penga på? Lei ut, passiv inntekt for all fremtid, både til deg, barna dine, og barnebarna dine, osv. Verdt mange millioner, på sikt.

Om dette skal til, så må jeg overta først. Selger jeg, så tar staten igjen de 28-30%. 

Gjør jeg dette så mp jeg beholde denne noen år.

 

Leien går ikke til barna da det er mor som er eier

Ja, stemmer det.

 

 

Lei ut og del inntekt på dere to. Hvis du selger, hva skal du bruke penga på? Lei ut, passiv inntekt for all fremtid, både til deg, barna dine, og barnebarna dine, osv. Verdt mange millioner, på sikt.

Nå er utfordringen at kostnaden ved å bo på sykehjem gjerne beregnes ut fra beboerens økonomi, noe som gjør dette til et ganske dårlig råd.

 

Ja, stemmer det.

 

Som Ståle Nordlie skriver: selg straks, mens gevinsten er skattefri og del ut salgssummen som forskudd på arv. Fristen for skattefrihet er ett år etter innleggelse.

Foreløpig er det tillatt for sykehjemspasienter å blakke seg totalt og dermed snyte det offentlige for inntekter. En trenger ikke være synsk for å spå at dette hullet snart vil bli tettet. Dette er enda et argument for å selge straks.

Hun blakker seg ikke da hun har sin pensjon.

Hun snyter vel ikke, da hun har betalt inn slik at hun får sin pensjon(som er relativt bra "lønn").

Lenke til kommentar

 

Som Ståle Nordlie skriver: selg straks, mens gevinsten er skattefri og del ut salgssummen som forskudd på arv. Fristen for skattefrihet er ett år etter innleggelse.

Foreløpig er det tillatt for sykehjemspasienter å blakke seg totalt og dermed snyte det offentlige for inntekter. En trenger ikke være synsk for å spå at dette hullet snart vil bli tettet. Dette er enda et argument for å selge straks.

Hun blakker seg ikke da hun har sin pensjon.

Hun snyter vel ikke, da hun har betalt inn slik at hun får sin pensjon(som er relativt bra "lønn").

Jo, å blakke seg betyr at en ikke har penger å være av med HER OG NÅ. En kan godt ha penger i vente og likevel være blakk. Hun gir bort hele sin formue og får 2500 pr. mnd til ALLE utgifter utenom mat og husleie. Det er skikkelig smalhans, det veit alle som har forsøkt å føre regnskap.

 

Ordet "snyte" er jo slik det offentlige ser på det. En sykehjemsplass koster noe slikt som 800 000 pr. år, og uansett pensjon/inntekter betaler pasienten bare en en liten brøkdel av den reelle kostnaden i egenandel. Sett at kommunen fikk inn 100 000 mindre pr. år hvis pasienten gir bort alt han eier. Vel, 100 000 er penger det også, og det kan argumenteres for at det er rimelig at pasienter som har råd til det, kan betale en litt større andel av de store utgiftene som samfunnet har på dem. Alternativet er at pengene går til den gruppa som kalles "feite femtiåringer", og de har ikke det minste behov for pengene.

 

Derfor er det all grunn til å tro at det kommer til å bli slik at de som havner på sykehjem vil komme under en form for økonomisk administrasjon med begrenset økonomisk handlefrihet.

Lenke til kommentar

Ordet "snyte" er jo slik det offentlige ser på det. En sykehjemsplass koster noe slikt som 800 000 pr. år, og uansett pensjon/inntekter betaler pasienten bare en en liten brøkdel av den reelle kostnaden i egenandel. Sett at kommunen fikk inn 100 000 mindre pr. år hvis pasienten gir bort alt han eier. Vel, 100 000 er penger det også, og det kan argumenteres for at det er rimelig at pasienter som har råd til det, kan betale en litt større andel av de store utgiftene som samfunnet har på dem. Alternativet er at pengene går til den gruppa som kalles "feite femtiåringer", og de har ikke det minste behov for pengene.

 

Derfor er det all grunn til å tro at det kommer til å bli slik at de som havner på sykehjem vil komme under en form for økonomisk administrasjon med begrenset økonomisk handlefrihet.

 

Det vedkommende måtte ha i formue er ikke relevant for  egenandeler på sykehjem. Kun renter og avkastning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kommer vel helt an på hva du mener med behandles bedre. Stort sett klarer de som sitter i fengsel å spise selv, gå på do selv, vaske seg selv, vanligvis trenger de heller ikke medisinsk behandling.

 

Det er et helt annet bemanningsbehov i et fengsel en det er på et sykehjem, og det kan absolutt ikke sammenlignes på noe som helst måte. En fengselsplass koster bare smuler i forhold til en sykehjemsplass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det vedkommende måtte ha i formue er ikke relevant for  egenandeler på sykehjem. Kun renter og avkastning.

Selvfølgelig, og ingen har påstått noe annet. Men i svært mange tilfeller sitter sykehjemspasientene med store, nedbetalte hus som kan leies ut. Hvor mye er det realistisk å få inn i husleie pr. år? Trekk ifra noen kroner til vedlikehold etc., likevel snakker vi om inntekter i hundretusenkronersklassen og oppover. Disse inntektene regnes med når egenandelene skal regnes ut. Gis derimot huset bort, taper kommunen betydelige beløp.

Lenke til kommentar

 

Det vedkommende måtte ha i formue er ikke relevant for  egenandeler på sykehjem. Kun renter og avkastning.

Selvfølgelig, og ingen har påstått noe annet. Men i svært mange tilfeller sitter sykehjemspasientene med store, nedbetalte hus som kan leies ut. Hvor mye er det realistisk å få inn i husleie pr. år? Trekk ifra noen kroner til vedlikehold etc., likevel snakker vi om inntekter i hundretusenkronersklassen og oppover. Disse inntektene regnes med når egenandelene skal regnes ut. Gis derimot huset bort, taper kommunen betydelige beløp.

 

Aha! En konspirasjonsteori med andre ord...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...