Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nizzen kan jeg spørre deg om noe om noe du sjeldent nevner i tråder som dette?

 

Nemlig om det å drepe CPU'er ved overklokking... Husker du kort nevnte du hadde en 6950X som døde, hvorfor? Tror du det var IMC og for høy volt over tid? Vet dette er X299 tråden, men det er relevant fordi spørsmålet da går over til : Hva som er safe volt verdier for Skylake X, og hva kjører du der som 24/7 setting? (tenker ikke da vcore)

 

Ser i Skylake X tråden på overclock.net at iallefall ên kar klarte å drepe sin 7900X, og han har nå blitt skeptisk til hvor langt han kan presse sin nye. Noe jeg selv lurer på hvis jeg snart velger X299 vs Z370. Jeg har jo klart å drepe 2 stk 5960X til overklokking :p Så ønsker ikke å gjenta dette. IMC er ofte den som dør. Greit at RAM brikkene takler 1.4+ volt og det er jo digg at ytelsen blir bedre, men er det verdt det hvis økt volt til IMC gjør at CPU dør over tid... Min første 5960X levde under ett år, mens den andre døde etter ca 2 år  :hm:

 

Men du Nizzen bytter jo CPU'er hver år, så du bryr deg kanskje ikke?

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Cpuer dør skjeldent. 6950x og hk tok kvelden samtidig, så gudane veit hva som skjedde.

 

Min 4 cpu som er dau. Først q6600 som kjørte på 3.8ghz i lang tid på luft, plutselig blåskjerm, og den var død. Så var det 980x på TG når jeg overklokka med ln2. 1.8v likte den ikkje :p

 

Deretter var det en delidda 4790k som var delidda. Skulle flyttes fra en maskin til en annen. Mista cpu ut av handa, og cpu landa på gulvet med hjørnet på pvb først. Skade på pcb, og død cpu :D Var 1 av 5 4790k,og ikkje den beste, så ikkje så nøye .

Lenke til kommentar

Joda shit happens, men hvis f.eks 5960X som jeg hadde har en IMC som rett og slett ikke tåler for høy OC/volt, så er det jo kjekt å vite ca hvor grensa går... Spurte deg Nizzen siden du har mer erfaring enn meg med ulike CPU'er og RAM oppsett.

 

Fant dette om Haswell-E : 

 

1) Memory controller, deriving from Xenon family, is not strong enough in the long term.

2) Any sustained voltage use above 1.48 on mems deteriorates exponentially fast the life of the chip
3) VccSA above 1.15 is also dangerous.

 

In all my three dead chips, as Intel advised after inspecting them, it was the memory controller that died.

 

Jeg hadde VCCSA og IO på 1.02v, så det burde ikke være høyt nok til å drepe CPU vel? Eneste jeg kan komme på da er at uncore på 4000 i samsvar med 3200 CL15 (32GB RAM) er det som min CPU ikke taklet over tid da?

 

Som jeg sa, ønsker ikke å drepe en eventuell 7920X liksom hvis jeg vet hvor grensa bør ligge :p

(volt og RAM hastighet - kanskje 3600 er en sweetspot for ytelse og IMC?)

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Intel Performance Tuning Protection Plan:

 

https://click.intel.com/tuningplan/faq

 

https://click.intel.com/tuningplan/purchase-a-plan

 

https://www-ssl.intel.com/content/www/us/en/gaming/overclocking-intel-processors.html

 

https://click.intel.com/tuningplan/

 

Det er vel ingen tvil om at Intel CPU'r er til for OC's.

Og drar man det lengere enn det spesifikk CPU offisielt er spesifisert til, finnes det en egen relativ rimelig forsikring og få kjøpt hos intel.

 

Utdrag fra info, kan være interessant for de med  cpu kjøpt for mindre enn et år siden:

Who is eligible for this Plan? Can anyone purchase it at any time?
Integrators, resellers and end users are able to purchase the Plan during the first year of eligible processor ownership.

 

 

 

Noen som har fått testet denne forsikringen i praksis?

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar

 

Noen som har fått testet denne forsikringen i praksis?

 

Jeg har visst om den i mange år, men aldri betalt for noe slikt. Selv om man får ny CPU, så er nedetiden alltid kjedelig og frustrerende!

 

Joda enig i det, men om man ikke kan vente den "lange" tiden det tar og allikevel kjøper ny, får man tross alt 2 virksomme CPU'r istedenfor 1 stk.(trolig)

Forretningen kan jo også tegne denne forsikringen ved salg til deg, de kan jo da eventuelt vurdere og gi deg en ny umiddelbart, og får de den ikke dekket belaste deg/gi deg pengene tilbake for sist kjøpte gpu..... mot et aldri så lite gebyr. :nei:  :huh:  :confused:  :eek:

Bakdelen for forretningen er at den de da eventuelt mottar ikke kan tegnes slik forsikring på samt at man har "spist" av garanti tiden i større eller mindre grad.

 

Edit: Tror nok ingen vil forskuttere på det viset.

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar

Joda shit happens, men hvis f.eks 5960X som jeg hadde har en IMC som rett og slett ikke tåler for høy OC/volt, så er det jo kjekt å vite ca hvor grensa går... Spurte deg Nizzen siden du har mer erfaring enn meg med ulike CPU'er og RAM oppsett.

 

Fant dette om Haswell-E : 

 

1) Memory controller, deriving from Xenon family, is not strong enough in the long term.

2) Any sustained voltage use above 1.48 on mems deteriorates exponentially fast the life of the chip
3) VccSA above 1.15 is also dangerous.

 

In all my three dead chips, as Intel advised after inspecting them, it was the memory controller that died.

 

Jeg hadde VCCSA og IO på 1.02v, så det burde ikke være høyt nok til å drepe CPU vel? Eneste jeg kan komme på da er at uncore på 4000 i samsvar med 3200 CL15 (32GB RAM) er det som min CPU ikke taklet over tid da?

 

Som jeg sa, ønsker ikke å drepe en eventuell 7920X liksom hvis jeg vet hvor grensa bør ligge :p

(volt og RAM hastighet - kanskje 3600 er en sweetspot for ytelse og IMC?)

 

Jeg har lest at Asus X99 med OC socket (gjelder vel alle) har hatt problemer med 00 kode (død CPU), og det er vel spekulert i at det er for høy strøm i OC socketen (vet dog ikke hva som skjer, men lest flere som har hatt død cpu ved oppstart på bla Rampage) og at dette har tatt livet av CPU'er.

 

Ram hastighet og CPU hastighet i seg selv tar ikke livet av CPU, det er værtfall den oppfatningen jeg har etter å ha lest litt. Selv kjører jeg 3200Mhz minne på min 5960X.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Jeg har lest at Asus X99 med OC socket (gjelder vel alle) har hatt problemer med 00 kode (død CPU), og det er vel spekulert i at det er for høy strøm i OC socketen (vet dog ikke hva som skjer, men lest flere som har hatt død cpu ved oppstart på bla Rampage) og at dette har tatt livet av CPU'er.

 

Ram hastighet og CPU hastighet i seg selv tar ikke livet av CPU, det er værtfall den oppfatningen jeg har etter å ha lest litt. Selv kjører jeg 3200Mhz minne på min 5960X.

 

Nå fikk ikke jeg 00 kode da, så årsaken til CPU død er nok ikke helt den samme. Som sagt jeg kjørte også RAM på 3200 Mhz i nesten 2 år før døden hentet min kjære CPU... Så din kan enda dø  :devil:

Lenke til kommentar

 

Jeg har lest at Asus X99 med OC socket (gjelder vel alle) har hatt problemer med 00 kode (død CPU), og det er vel spekulert i at det er for høy strøm i OC socketen (vet dog ikke hva som skjer, men lest flere som har hatt død cpu ved oppstart på bla Rampage) og at dette har tatt livet av CPU'er.

 

Ram hastighet og CPU hastighet i seg selv tar ikke livet av CPU, det er værtfall den oppfatningen jeg har etter å ha lest litt. Selv kjører jeg 3200Mhz minne på min 5960X.

 

Nå fikk ikke jeg 00 kode da, så årsaken til CPU død er nok ikke helt den samme. Som sagt jeg kjørte også RAM på 3200 Mhz i nesten 2 år før døden hentet min kjære CPU... Så din kan enda dø  :devil:

 

 

Det kan nok hende det, men jeg kjører bare 1.35v (på ram), så krysser fingra :p

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Jeg nevnte at CPUen min ble degraded, vel ja, nvm.  :whistle:

 

Package peaka 90'C på 5 ghz i Cinebench R15.  :devil:

 

Har litt lyst på 7820X, men trenger den ikke. Tror jeg heller delidder. 

Selv kjører jeg 3800 CL16-18-18-38-1T med 1.390V. Ikke testet lavere spenning, men tok i en del for å ha det stabilt. Må vel teste det også en dag.

 

Utrolig usikker på hvem som er riktig.. Aida64 eller HWInfo/HWmonitor/CPU-Z. 

 

Setter 1.325V i bios, Aida rapporterer 1.364V, noe som er litt hett.. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...