Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gamers Nexus har en video der det nevnes at de måtte fjerne den svarte guffa.  Husker ikke detaljene, så du får sjekke den ut.

Jeg så den, og oppfølgerne han lagde, dette var utgangspunktet i at jeg kom fram til tråder hvor det var påpekt å beholde limet rundt die'n, men fjerne det på ih's/"lokket". Slik som CT nevner.

 

Du skal fjerne limet på IHS, men ikke DIE/PCB.

 

Slik jeg har forstått det er det for å unngå unødvendig risiko og forsikre seg om at man får ihs på riktig plass igjen.

-

Jeg tenker her da spesifikt for 79x0 serien, for 7700k og annet er det jo bare kjøre på virker det som.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Gikk for 7920x så vet ikke om jeg tør delidde den, die'n mye større så er vel og da større fare for at noe går galt, selv med dedikert verktøy. Skal sette cpu'n i vann, er iaf planen sålangt. Skjønt det og blir jo nytt for meg.

Større kjerne å kjøle også= lettere å kjøle :D

 

 

Ja det var det jeg og tenkte, så jeg avbestilte 7900, som var jo og 1-2 uker unna lager. Men det skal bli artig å se. Jeg fant en tilfeldig tråd (husker ikke hvor) i går hvor noen fikk den til 4.8 og det er godt over det jeg kunne tenkt meg å kjøre den på uansett. 4.5 hadde vært supert.

 

 

Større kjerne å kjøle også= lettere å kjøle :D

 

Ja folk sier det, men er forskjellen der i praksis?

 

Jeg tror det, virker jo passe logisk?. Har tenkt å sette en ultimate 3.0 fra thermaltake på den, skjønt ikke vet jeg om det blir "godt nok" i praksis.

Lenke til kommentar

 

Flere tilgjengelige pcie lanes enn 7800x / 7820x har. Med z370 får man 40 totalt (16 er dedikert til GPU).

Dette er feil. Hvis du skal telle med PCIe baner fra brikkesettet på den ene, må du også gjøre det på den andre.

 

Litt usikker på hvordan jeg skal tolke det.

Men antall PCIe man får direkte fra prosessoren er dedikert direkte til grafikkkortet, resten deles opp av brikkesettet som blant annet SSD, M.2, USB og så videre. 

Lenke til kommentar

 

 

Flere tilgjengelige pcie lanes enn 7800x / 7820x har. Med z370 får man 40 totalt (16 er dedikert til GPU).

Dette er feil. Hvis du skal telle med PCIe baner fra brikkesettet på den ene, må du også gjøre det på den andre.

 

Litt usikker på hvordan jeg skal tolke det.

Men antall PCIe man får direkte fra prosessoren er dedikert direkte til grafikkkortet, resten deles opp av brikkesettet som blant annet SSD, M.2, USB og så videre.

 

Det er 56 totalt på z370, inkludert 16 fra CPU. De fra brikkesettet går, som du sier, til Sata, USB osv.

 

På 7800x/7820x er det 52 totalt, og 28 fra CPU. De fra CPU er raskere og har lavere latency.

Lenke til kommentar

 

 

 

Flere tilgjengelige pcie lanes enn 7800x / 7820x har. Med z370 får man 40 totalt (16 er dedikert til GPU).

Dette er feil. Hvis du skal telle med PCIe baner fra brikkesettet på den ene, må du også gjøre det på den andre.

 

Litt usikker på hvordan jeg skal tolke det.

Men antall PCIe man får direkte fra prosessoren er dedikert direkte til grafikkkortet, resten deles opp av brikkesettet som blant annet SSD, M.2, USB og så videre.

 

Det er 56 totalt på z370, inkludert 16 fra CPU. De fra brikkesettet går, som du sier, til Sata, USB osv.

 

På 7800x/7820x er det 52 totalt, og 28 fra CPU. De fra CPU er raskere og har lavere latency.

 

Ja, og ser man nøyere så kan du ikke få x16 i SLI med mindre du går for 7900X og oppover.

 

Coffey Lake (Z370): x8 / x8 - 2veis = 16

7800X/7820X: x16 / x8 - 2veis = 24

7900: x16 / x16 = 32 (Her har CPU'n 44 tror jeg?)

Endret av funkweb
Lenke til kommentar

dette med liquid metal ser jeg ikke poenget med, jeg kom over en side hvor noen hadde testet lm mot grizzly's "vanlige" termiske pasta og forskjellen brukeren kom til var circa litt mindre enn 2-3 grader i forskjell. Fant linken igjen, her https://www.techpowerup.com/forums/threads/kryonaut-12-w-mk-vs-conductonaut-liquid-metal-73-w-mk.229167/

 

Altså i tillegg til delidding risikoen så risiko med LM blir litt unødvendig tenker jeg. Spesielt siden en liksom skal fylle på med nytt LM lag en gang i året el noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...