Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Rustbehandling - trenger litt innspill


Anbefalte innlegg

Skal snart begynne å forberede Pajeroen for vinteren og "stålsette" den for all saltingen den blir utsatt for langs E18, men har en fundering som kanskje noen med erfaring kan gi svar på.

 

Er en 2000 modell, rustmessig helt greit, noe småplukk er det men ikke allverdens som skremmer fanden på veggen (noen irriterende steder er det jo alltid på understell).

 

Framgangsmåtene jeg tenker er noe i retning av:

 

1. Pusse / fjerne så mye overflaterust som mulig.

2. Grunne med Brunox (pensle på).

3. Male med en 2K løsning.

4. Fluid film på hele understellet til høsten for å få sauset det ned skikkelig.

 

Alt. 2 tenker jeg Owatrol framfor Brunox men samme andre punkter.

 

Ideelt sett burde jeg ha sandblåst hele greia men har ikke rom for å gjøre det skikkelig på parkeringen, så jeg er litt låst mot manuell bearbeiding der hvor jeg kommer til (så får fluid film gjøre resten på de mer vanskelige stedene.).

 

Det jeg konkret lurer på - er jeg inne på rett spor her, eller helt ute på vift? Jeg er litt redd for å lukke rusten inne så den får kose seg ubemerket, har tenkt å ha bilen noen år til. Noen sverger til Brunox, andre til Owatrol - og gjerne andre produkter, men synes dette som en riktig framgangsmåte for de som har erfaring med rustbehandling på denne måten? Og hva burde jeg ikke gjøre?

 

 

Endret av LabWeiler
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil anbefale owatrol fremfor brunox. Brunox har en tendens til å sprekke hvis den ikke er overlakkert skikkelig, noe som igjen gjør at det kommer fuktighet til under brunoxen.

 

Ellers sprayer jeg linolje under bilen en til to ganger i året, og dette ser ut til å fungere bra. Bruker ingenting utenpå linoljen.

Lenke til kommentar

Billigste og letteste er faktisk bare å spraye hele bilen med olje under. Kjør på støvete veier etterpå. Gjør du dette hvert år vil bilen aldri ruste.

 

Det er også ett alternativ - å ikke gjøre noe selv men ta en full runde med oljebehandling og heller sprøyte på jevnlig framover.

 

Vil anbefale owatrol fremfor brunox. Brunox har en tendens til å sprekke hvis den ikke er overlakkert skikkelig, noe som igjen gjør at det kommer fuktighet til under brunoxen.

 

Ellers sprayer jeg linolje under bilen en til to ganger i året, og dette ser ut til å fungere bra. Bruker ingenting utenpå linoljen.

 

Owatrol som jeg leser det i andre forum så er det foretrukket i 4x4 miljøene, så jeg er nok mer Owatrol mann enn Brunox, men nå er det sistnevnte jeg har på "lager" og har testet litt med - så får se om det holder utover det jeg har gjort så langt på fronten.

 

Hva slags type linolje / olje benyttes? Biltema eller annen variant?

Endret av LabWeiler
Lenke til kommentar

Ser det er flere på ulike fora som anbefaler en blanding av Jotuns Bengalack Arcanol og Owatrol penetrerende olje men blandingsforholdet varierer (80/20 - 50/50.) Fordelen med å blande, er vel at man får en mer holdbar overflate enn kun å behandle med den ene av de to.

 

Har kun prøvd meg med Owatrol olje selv. Den er tykk nok til at den ikke kan sprayes på med en pumpe-sprayflaske men tyntflytende nok til at det blir en del søl når man ligger oppunder bilen med en egnet malerkost og prøver å påføre Owatrolen på understellet ? Tenker at det er greit å dekke til eksosanlegget og andre deler (fôringer etc.)

Lenke til kommentar

Slenger meg på denne da jeg vil gjøre samme prosess i sommer. Er det bare til å spraye på under hele bilen og så er man "trygg" for en hel sesong?

Hvor mange flasker trengs til én bil?

 

To sprayflasker med linoljen fra biltema som jeg linket til over, holder så vidt til de utsatte områdene på min bil (Mercedes W202). Vil anbefale tre flasker for en middels stor sedan. Husk å spraye rikelig innimellom alle steder du kommer.  Jeg har i hvertfall holdt rusten noenlunde i sjakk på denne bilen med denne metoden :) Og disse Mercedesene er kjent for å ruste ganske kraftig.

 

Linoljen holder seg "flytende" i opptil flere måneder. Den blir tjukk og seig, men tørker liksom aldri helt. Det betyr at den fortsetter å trekke inn i rusten så lenge den er der. Den dytter også ut evt. fukt som skulle befinne seg i rusten.

 

Bakdelen er selvfølgelig at oljen på sikt vil "vaskes" vekk, og det er derfor behandlingen bør gjentas minst én gang i året. Men det holder bra. Jeg har flekker i oppkjørselen etter forrige behandling som enda er "oljete", til tross for at jeg bor i Bergen og det har regnet på oljeflekken i månedsvis.

 

PS. Linolje lukter fryktinngytende, så jeg vil anbefale å bruke klær du enten kan kokevaske eller kaste når du behandler bilen.

 

Til NoBo: Owatrol er linolje, men inneholder en eller annen tilsetning som gjør at den tørker. Owatrolbehandling trenger gjerne ikke å gjentas like ofte som vanlig linolje-behandling.

Lenke til kommentar

Jeg har en 2002 VW Multivan uten rust eller flekker. Om våren får jeg ikke de typiske rustflekker. Annet hvert år oljebehandler jeg bilen hos Funderud i Mysen. En 1999 Passat får samme behandling også og begge bilene er rustfri.

Koster rundt 2000 kroner/bil. Noe dyrere for Multivan.

 

 

Endret av Indian
Lenke til kommentar

Kommer på ca 5600 for fluidfilm behandling for min Pajero med plusspakken, så det tar jeg med råd til i høst.

 

Fant ut det er lokal forhandler av fluidfilm hvor jeg bor, så det blir to bokser derfra på vei hjem i ettermiddag for å teste det ut litt på radiatorfestene og andre utsatte strøk.

 

Men det blir nok en Owatrol variant på ramma, kabinfester og rundt dieseltanken som en start - greit å begynne der siden jeg alikevel må bytte returrør og dampslanger etter ett idiotisk Mitsubishi design hvor det er brukt 0,3 mm stålrør på det mest utsatte partiet under innerskjermen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...