Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Heve kjøp av bil - hva kan jeg få tilbake?


Anbefalte innlegg

Kan jeg kreve selgeren av bilen om å dekke veihjelp jeg har måttet betalt for mangler som ikke har blitt opplyst om?

 

Og kan jeg få selger av bilen til å dekke nav-testen for å få mer bevis på att bilen har kraftige mangler?

 

Med forbehold om att jeg vinner saken imot selger.

Endret av Noxz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utgangspunktet ved heving er at partane skal settast tilbake til der dei var før salget blei gjennomført.

Fyrst og fremst då at selger får tilbake bilen, og kjøparen får tilbake pengane.

Du vil ha rett til å få erstatning før nødvendige utgifter som du har hatt i forbindelse med hevinga.

 

Dersom du blir nødt til å få gjennomført NAV-test og kanskje også få advokatbistand så er dette utgifter som du kan få erstatta, men forbeholdet er at det er nødvendige utgifter og at du vinner fram med ditt syn.

 

 

Eg frykter nok at du har ein dårlig sak. Nå veit eg ikkje kva selger opplyste deg om, eller kva du betalte for bilen. Men om du betalte omtrent samme pris som du no har averterer bilen til så har du nok ein dårlig sak i fhorhold til om bilen var i vesentlig dårligare stand enn du hadde grunn til å forvente. Når bilen er over 40 år gamal og kosta ca 50 000 så er det vanskelig å vinne fram med at du hadde grunn til å forvente strøken bil (som i heilt utan vedlikeholdsbehov).

 

 

Eg vil uansett råde deg til å ta ein ting om gongen. Skal du heve kjøpet og kreve erstatning for utgifter som du har hatt i forbindelse med dette, så kan du ikkje samtidig selge bilen. Selger kan også lett argumentere med at du ikkje har eigentleg ønsker å heve kjøpet når du også er villig til å selge bilen vidare.

Det å ha bilen ute for salg vil også lett kunne slå tilbake på deg, både i forhold til prisen som du kjøpte bilen for (som du meiner er alt for høg i forhold til kva du fikk tilbake) og prisen som du no vil selge bilen vidare for. Her bør du ha justert prisen kraftig ned i forhold til kva du betalte for at ny kjøper ikkje skal kunne holde deg ansvarlig på diverse feil samme måte som du ønsker å holde din selger ansvarlig.

Du skriver også at motoren er i perfekt stand, det er modige ord å beskrive ein gamal veteranbil som du skal selge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om diffen går til helvete imenst jeg kjører i 80 så vil jeg anta att splinter kommer flygende overalt. Jeg vil anta motoren også vil havarere, jeg kan ikke si noe med sikkerhet, er ingen mekaniker. En splint i ryggmargen her og der høres sundt ut.

 

Girkassen tar også kvelden snart fikk jeg vite, vi kunne fikse på synkroninseringsringene men problemet ville komme hurtig tilbake da alt er slitt.

 

Nei !

Nei !

Nei !

 

Hva slags mekaniker er det som kommer med dette våset?

Lenke til kommentar

Om diffen eller girkassen ryker så vil vel det defineres som motorhavari da motoren vil havarere på grunn av att en av dem har tatt kvelden, var det jeg prøvde å si.

Har aldri hørt om et girkassehavari som har tatt knekken på motoren. Heller ikke at feil i differensialen skulle gjøre det. Tullpreik!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Drit i ordleggingen min da, keep on topic. Som jeg skrev så har jeg ikke peiling på bil. Rapporterer alle unødvendige innlegg slik att det muligens blir ryddigere her

Du har åpenbart ikke peiling på bil, og burde holde deg til nye biler med garanti. Ingenting av det du skriver gir noen mening, og du kommer ingen vei med noe av det. Du har kjøpt brukt engelsk bil fra 70-tallet. Du har absolutt INGEN ting du kan stille opp med i retten når du kjøper en 50 år gammel bil, med mindre selger opplyser om at hele bilen er nylig overhalt.

 

Spis tapet, selg den videre, og kjøp deg en ny Kia med 8 års garanti.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kjører Rio, 260c og 740.

 

Holder det å bytte lager på bakakslingen? Har sveiset på nye lyddempere, byttet kalipere + klosser fremme. Skal se over tromlene når jeg får tid. Blir det eugodkjent med patentbånd for å holde på plass eksosanlegget? Kan jeg bruke locktite på forgassertoppene, eller burde jeg bytte O-ringer eller noe? Mtp att dem popper av heletiden. Det lukter også bensin om jeg kommer over 4000rpm, kan det være en bensinslange som ikke tåler trykket som starter å lekke? Finner ingen synlige lekasjer rundt forgasserene selv om toppen er av så det kommer ikke derifra, muligens ett dumt spørsmål. Dårlig kobling ifra batteriet til karosseriet (minus) kan være grunnen til att batteriet sliter med å lade? Dynamoen fungerer, går opp i spenning ved høyere turtal osv

 

Kan slitasje og skader på diff merkes på NAF test?

Endret av Noxz
Lenke til kommentar

Blir det eugodkjent med patentbånd for å holde på plass eksosanlegget?

Så lenge det er skikklieg festet ser jeg ikke noe problem med det.

 

Kan jeg bruke locktite på forgassertoppene, eller burde jeg bytte O-ringer eller noe? Mtp att dem popper av hele tiden.

 

Begge deler. O-ringer er billige å kjøpe. Så en liten dråpe locktite (bruk en snill type sånn at man får det fra hverandre igjen.)

 

Det lukter også bensin om jeg kommer over 4000rpm, kan det være en bensinslange som ikke tåler trykket som starter å lekke?

 

Har bensinpumpen din variabelt trykk? Slik bensinsystemet fungerer på "vanlige" biler er at pumpen går på konstant fart og leverer konstant trykk og flow. Bensin som ikke brukes snedes tilbake til bensintanken. Så er det en trykkventil etter injector/forgasser som sørger for at trykket i bensinsystemet er konstant.

 

Finner ingen synlige lekasjer rundt forgasserene selv om toppen er av så det kommer ikke derifra, muligens ett dumt spørsmål.

 

Lukter det bensin må du sjekke bensinsystemet. Det er en brannfelle som abre venter på å skje :)

 

Dårlig kobling ifra batteriet til karosseriet (minus) kan være grunnen til att batteriet sliter med å lade? Dynamoen fungerer, går opp i spenning ved høyere turtal osv

 

Sjekk jordingspunkter på både batteri, dynamo, motor og så videre. God jording er en garanti mot mange elproblemer. Biltema selger ferdige kabler i diverse lengder som kan brukes til å utbedre jordingen på bilen. Jeg gjorde det på min med bra resultat.

 

Kan slitasje og skader på diff merkes på NAF test?

 

Neppe. Det man kan merke er ulyd og metall i oljen. Ellers er det lite. Om du har en LSD kan man teste hvor mye load den må ha for å slippe. 

Lenke til kommentar

Diffen skriker, muligens varmen som ble utviklet som har satt betydelig slitasje på tannhjul og hjullager.

En diff er en ganske enkel og grov konstruksjon, og det skal mye til for å ødelegge den. Tannhjulene er store og kraftige, og det eneste som kan ødelegge dem er kjøring uten olje over lang tid, eller å fysisk knekke ting inni der med grisekjøring.

 

Åpne og sjekke, og evt bytte lager er første steg. Om den er gåen kan den nok overhales eller så må du få i ny fra England:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...