Gå til innhold

Stadig flere vil ha elsykkel: I fjor ble det solgt 35.000 – i år ventes en dobling


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

De som ikke har prøvd elsykkel bør prøve ASAP. Det er en grunn til at det er noe som kalles elsykkelsmilet.

 

Synes personlig elsykkel er litt meningsløst, like gjerne en scooter, evt en sykkel om du vil ha noe greiere, for meg er det en litt underlig mellomting.

 

AtW

Sykler du til butikken over bakketerreng i vanlige klær? Elsykkel fjerner bakkene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

De som ikke har prøvd elsykkel bør prøve ASAP. Det er en grunn til at det er noe som kalles elsykkelsmilet.

 

Synes personlig elsykkel er litt meningsløst, like gjerne en scooter, evt en sykkel om du vil ha noe greiere, for meg er det en litt underlig mellomting.

 

AtW

Sykler du til butikken over bakketerreng i vanlige klær? Elsykkel fjerner bakkene.

 

 

Det gjør en scooter også...

 

AtW

Lenke til kommentar

Men en elsykkel kan du (lovlig) bruke på fortau, gangveier og til og med i skogen, du trenger ikke registrere den, tegne forsikring eller ha sertifikat for å bruke den, den støyer og forurenser mindre og er billigere i drift. Jeg har ikke elsykkel selv, men det er ikke vanskelig å se at det er et godt egnet middel til daglig persontransport for mange.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Men en elsykkel kan du (lovlig) bruke på fortau, gangveier og til og med i skogen, du trenger ikke registrere den, tegne forsikring eller ha sertifikat for å bruke den, den støyer og forurenser mindre og er billigere i drift. Jeg har ikke elsykkel selv, men det er ikke vanskelig å se at det er et godt egnet middel til daglig persontransport for mange.

 

Joda, jeg forstår at mange liker det, men det er som sagt mitt syn på de for min bruk, de er overraskende dyre, ikke får man noe nevneverdig trening om man er opptatt av det, og de går i praksis bare i 25. Ville heller hatt en elscooter eller vanlig sykkel. (men det kan jeg jo heldigvis velge å benytte meg av, så jeg har heller ingen elsykkel, selv om jeg til tider bruker de fordi jeg disponerer noen via arbeidet)

 

AtW

Lenke til kommentar

Du kan få så mye trening du bare vil. Du kan slå av motoren eller sette den til lavere nivå. Tulleargumentasjon.

 

Da kan man like gjerne bruke en vanlig sykkel, dvs ikke like gjerne, heller, da de fungerer bedre å sykle på enn en elsykkel som er slått av. (og er mye billigere)

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Du kan få så mye trening du bare vil. Du kan slå av motoren eller sette den til lavere nivå. Tulleargumentasjon.

 

Da kan man like gjerne bruke en vanlig sykkel, dvs ikke like gjerne, heller, da de fungerer bedre å sykle på enn en elsykkel som er slått av. (og er mye billigere)

 

AtW

Noen velger å sykle elektrisk til jobb, og ankommer uten å behøve en dusj. Så skrur de ned eller av assistansen på vei hjem igjen, og får en treningsøkt før middag.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

De som ikke har prøvd elsykkel bør prøve ASAP. Det er en grunn til at det er noe som kalles elsykkelsmilet.

 

Synes personlig elsykkel er litt meningsløst, like gjerne en scooter, evt en sykkel om du vil ha noe greiere, for meg er det en litt underlig mellomting.

 

AtW

Sykler du til butikken over bakketerreng i vanlige klær? Elsykkel fjerner bakkene.

 

 

Ja, folk må for all del ikke mosjonere!

Jeg sykler over alt, og tråkker hardere der det er nødvendig.

Den dagen jeg ikke klarer å trø en sykkel dit jeg vil med egen muskelkraft blir jeg både redd og flau.

 

Vi har forresten en annen tråd om nøyaktig samme saken. og der nevner jeg at folk "sykler" disse el-syklene alt for fort på fortau! Jeg har sett gamle damer rase avgårde i 25 km/t på fortau mellom barnevogner og skolebarn, bare fordi de kan...

Endret av ozone
Lenke til kommentar

 

Latskapen lenge leve... En vanlig sykkel får du trim av, noe mange trenger i disse dager :p

 

Folk har andre motoriserte kjøretøy også, elsykkel er ikke noe mer latskap enn det.

 

AtW

 

 

Sant det, men litt forskjell om man ser en 60 åring komme susende på en elsykkel, og en 14 åring. Ungdom som sitter på ræva på skolen, hjemme, hos venner og nå på disse elsyklene. Ikke at en 60 åring ikke trenger mosjon, men de har iallefall (sannsynligvis) allerede levd et mer aktivt liv.

Lenke til kommentar

Lurer på hvor mange elsykkel-kjøpere som spør etter pris og tilgjengelighet for nye batteri? Jeg har hatt elsykkel siden 2010 og er nå på mitt femte batterisett. Hvis man bruker sykkelen daglig og tapper store deler av kapasiteten, varer de ikke mer enn to år. Jeg bygde opp sykkelen selv fra et kit og kan bruke hvilket som helst batteri så lenge spenningen er 32 V. Mange komplette el-sykler har en spesiell batteriløsning, og man må ha nytt originalbatteri. Da blir det sikkert dyrt med nytt batteri, hvis det i det hele tatt er å få kjøpt.

Lenke til kommentar

Lurer på hvor mange elsykkel-kjøpere som spør etter pris og tilgjengelighet for nye batteri? Jeg har hatt elsykkel siden 2010 og er nå på mitt femte batterisett. Hvis man bruker sykkelen daglig og tapper store deler av kapasiteten, varer de ikke mer enn to år. Jeg bygde opp sykkelen selv fra et kit og kan bruke hvilket som helst batteri så lenge spenningen er 32 V. Mange komplette el-sykler har en spesiell batteriløsning, og man må ha nytt originalbatteri. Da blir det sikkert dyrt med nytt batteri, hvis det i det hele tatt er å få kjøpt.

De fleste elsykler man kjøper ferdig nå er gjerne basert på bosch eller shimano steps. Batteriene kan alle sykkelbutikker skaffe og koster ca 4-8000. At batteriene bare skulle vare to år tviler jeg på. Min er veldig nær to år nå og har sett daglig bruk, uten noen merkbar degradering. Dette er et bosch batteri.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er helt feil at elsykkel ikke gir mosjon. Jeg har både motorsykkel, bil og racer-sykkel, men sistnevnte har bare blitt benyttet til trening og aldri til jobb. Etter at jeg fikk elsykkel har jeg syklet til jobb hver eneste dag. Jeg kommer raskere frem enn både med bil og mc da jeg slipper å stå i kø. Videre forurenser jeg ikke og treningseffekten er overraskende stor!

 

Dere som ikke har testet elsykkel. Det vil plutselig bli supermorsomt å sykle! Du må fortsatt trå på pedalene og den hjelper deg bare opp til 25 km/h. Snittfarten min ligger over 30 km/h, så jeg gjør det meste av jobben selv, men akselerasjonen og mindre slit i de bratteste bakkene gjør det kjempegøy :-) Er dessverre fortsatt litt svett når jeg er fremme på jobb :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...