Gå til innhold

Dette er Intels nye ekstrem-serie - Intel Core X


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Følger de ny arkitektur eller blir det etterslep som på andre Intel E prosessorer?

Skylake-X er første Intel arkitektur hvor kjernene på HEDT/workstation og server avviker fra desktop/mobil. De har endrer cache-hierarkiet (1 MB L2 og 1.375MB per core med L3), lagt til støtte for AVX-512 blant annet.

 

Så, ja. IPC vil være forskjellig fra Skylake/Kaby Lake (LGA 1151) til Skylake-X (LGA 2066)

Hvorfor heter det da SL-X? Når de attpåtil laget KL-X for denne plattformen, hvorfor bruker de SL navnet som gir inntrykk av at disse er "eldre"?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, det er åpenbart at AMDs konkurranse, antall kjerner og pris, hjelper hvertfall :)

 

Virker som om Intel priser høyere, men det har nok bedre ytelse ved lik mengde kjerner og. Så blir nok gjerne en price/performance seier til AMD, mens Intel vinner i ytelse pga IPC og frekvens. Chipsetet støtter jo mer og da. Tipper Intel ikke liker denne situasjonen så godt, men prisene deres var virkelig drøye.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

AMDs EPYC chipset kommer med 64 PCI-E lanes, quad channel OG støtte for ECC. Det er en betydelig forskjell, og kan se ut som om Intel har litt panikk med denne lanseringen.

 Det er definitivt noe panisk over i9, men det viser også hva Intel har holdt tilbake på grunn av manglende konkurranse. Hvorfor bruke masse penger på å lage en 18-kjerne når man kan håve inn på forholdsvis enkle 6-10 kjerners prosessorer til 1000$ og ennå enklere 4-kjernere til over 300$?

 

Godt at AMD klarer å gi Intel litt konkurranse her. Håper dem også klarer å presse Intel litt ned i pris.

 Tja, det er jo det som er spillet her, men hvis motivasjonen er at Intel skal senke prisene og ikke at du skal få god ytelse til en god pris (AMD) så virker det jo bare mot sin hensikt. Det gir dårligere konkurranse å velge dyrere og dårligere på grunn av merke. For første gang på et tiår vil jeg si det er uhyre viktig å støtte opp under sunn konkurranse både fordi AMD gir mye for pengene og fordi det vil sikre fremtidig konkurranse i CPU-markedet. De siste 5-8 år er egentlig et skrekkeksempel på hvordan det kan gå med priser og teknisk utvikling dersom konkurransen uteblir. Intel har spart på kruttet og holdt høye priser i årevis. Det er først nå som AMD kommer på banen at vi får se hva Intel har å stille opp med. Blant annet en drøss flere kjerner. Noe som i mange år ble forbeholdt Xeon-serien.

 

 

Tipper Intel ikke liker denne situasjonen så godt, men prisene deres var virkelig drøye.

Jeg synes prisene er overraskende lave. Husk at i9-serien ikke erstatter i7-serien på noe vis, det er kun en forlengelse av skalaen oppad i pris og ytelse. AMD sin threadripper-serie kommer nok til å ligge i samme prissjikt, altså opp til ca 2000$ for toppmodellen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

.......... De siste 5-8 år er egentlig et skrekkeksempel på hvordan det kan gå med priser og teknisk utvikling dersom konkurransen uteblir. Intel har spart på kruttet og holdt høye priser i årevis. .......

 

 

Eksakte spesifikasjoner og priser er ikke så viktig her - det vil sikkert finjusteres flere ganger etter hvert som AMD og Intel ser hvordan salget går. Det som er viktig er nettopp det Simen1 skriver om konkurranse og hvor mye det betyr at det er konkurranse i high end markedet igjen. Kjøpte selv ny PC for et drøyt halvår siden. Jeg kunne ikke vente selv om jeg visste at både AMD og Intel hadde lanseringer i januar og utover i 2017, og det ble selvsagt Intel siden AMD ikke hadde noe i high end segmentet på den tiden.

 

Hadde jeg handlet i dag hadde det blitt AMD, ikke nødvendigvis fordi AMD er bedre, men fordi det er små nok ytelsesforskjeller til at prosessorprodusent ikke er avgjørende lenger. Og eneste mulighet for å sikre fortsatt konkurranse er hvis nok folk handler AMD så jeg håper virkelig at AMD får stor suksess med sine CPUer fremover.

 

Et annet interessant poeng er ARM som selger ekstremt mange prosessorer (eller i hvert fall designet) i low end/mobil/nettbrett-segmentene, men også ser ut til å bevege seg oppover i ytelse jevnt og trutt så de nå kan konkurrere i laptopmarkedet og presser Intel fra den siden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tipper Intel ikke liker denne situasjonen så godt, men prisene deres var virkelig drøye.

Jeg synes prisene er overraskende lave. Husk at i9-serien ikke erstatter i7-serien på noe vis, det er kun en forlengelse av skalaen oppad i pris og ytelse. AMD sin threadripper-serie kommer nok til å ligge i samme prissjikt, altså opp til ca 2000$ for toppmodellen.

 

Var nok lite lite spesifikt av meg. Jeg mente at den nye i9 serien nå nærmest beviser at den forrige serien til Intel hadde drøye priser. Du får jo samme ytelse for betydelig lavere pris her. Og som du sier er ikke prisen på i9 så ille mot Ryzen. Ellers helt enig med alt det andre du sier også :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Et annet interessant poeng er ARM som selger ekstremt mange prosessorer (eller i hvert fall designet) i low end/mobil/nettbrett-segmentene, men også ser ut til å bevege seg oppover i ytelse jevnt og trutt så de nå kan konkurrere i laptopmarkedet og presser Intel fra den siden.

 

Det er jo det Intel har brukt alle pengene sine på. De lagde tom mobil-CPUer selv og brente mye penger på det. Det er en grunn til at de har gått for effektivitet og nesten ingen ytelse generasjon etter generasjon. Kommet med nye serier som Core-M osv. Problemet var at ARM var eneste konkurrenten. Og det var bare trusselen om at de kunne komme til å erstatte Intel. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke Intel har spart så mye på det tekniske kruttet som enkelte tror, de merker kraftig konkurranse fra ikke-x86.

 

AtW

Forskjell på de chipene de gir til bedriftsmarkedet. Det er bare det at de ikke har laget disse som forbruker-CPUer. Så de har blitt holdt unna forbrukermarkedet. 

Lenke til kommentar

 

Jeg tror ikke Intel har spart så mye på det tekniske kruttet som enkelte tror, de merker kraftig konkurranse fra ikke-x86.

 

AtW

Forskjell på de chipene de gir til bedriftsmarkedet. Det er bare det at de ikke har laget disse som forbruker-CPUer. Så de har blitt holdt unna forbrukermarkedet. 

 

 

Kuntig segmentering er noe annet enn å ikke levere så bra man kan teknisk.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Synd at ingen av entusiast-CPUene er soldered :/

Intel har dummet seg ut og gått over til TIM på de beste cpuene de har.....

5820k er ihvertfall det.. er ikke alle x99 cpuer fra intel det? alt under der er ikke "entusiast" cpuer såvidt jeg vet.

 

Det er riktig det, men det er heller ikke de som det snakkes om i tråden her.

 

Men om du må ha det med te-skje: DE NYE X299 CPUENE til Intel er ikke soldered, de har fått den heller dårlige behandlingen med thermal paste.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg tror ikke Intel har spart så mye på det tekniske kruttet som enkelte tror, de merker kraftig konkurranse fra ikke-x86.

 

AtW

Forskjell på de chipene de gir til bedriftsmarkedet. Det er bare det at de ikke har laget disse som forbruker-CPUer. Så de har blitt holdt unna forbrukermarkedet. 

 

 

Kuntig segmentering er noe annet enn å ikke levere så bra man kan teknisk.

 

AtW

 

Blir vel samme resultat for sluttbruker da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...