Gå til innhold

Israels okkupasjon runder 50 år - bør Israel trekke seg tilbake fra de okkuperte områdene?


  

218 stemmer

  1. 1. Bør Israel trekke seg ut av de okkuperte områdene?

    • Ja
      117
    • Nei
      88
    • Ingen formening
      13
  2. 2. Bør Palestina anerkjennes som suveren stat med fult medlemsskap i FN?

    • Ja
      118
    • Nei
      78
    • Ingen formening
      22
  3. 3. Bør hele den arabiske verden anerkjenne Israel?

    • Ja
      162
    • Nei
      29
    • Ingen formening
      27


Anbefalte innlegg

USA endrer syn på israelske bosetninger på den okkuperte, palestinske Vestbredden. Samtidig sier de at de ikke automatisk gir grønt lys for flere bosetninger eller har noe å si for deres syn på Vestbreddens status i en endelig fredsavtale.

 

https://www.tv2.no/nyheter/11001011/

 

Har selv store problemer med å forstå hvor de egentlig vil med dette... 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 11/16/2019 at 6:14 AM, After Dark said:

Hva forventer du av folk som har levd under okkupasjon hele livet? 

Spørsmålet er; hva forventer Hamas/palestinerne når de angriper igjen og igjen? Tror de Israel kommer til å la være å svare med bomber og å okkupere flere områder? 

Den eneste måten man kommer til å få igang noe meningsfulle diplomatiske avtaler er hvis begge parter kan avstå fra vold. Og det er alltid palestinerne som angriper først. Personlig tror jeg det ikke kommer til å bli ekte fred der på hundrevis av år. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
After Dark skrev (På 16.11.2019 den 6.14):

Hva forventer du av folk som har levd under okkupasjon hele livet? 

At de etter 60+ år med krig begynner å vurdere løsninger som ikke innebærer bombing, barneskjold og drap. Noen forslag:

  • Åpne for diplomatisk dialog
  • Søke avtaler begge parter kan akseptere
  • Argumentere på bakgrunn av vedtatte lover og rettigheter
  • Ikke-voldelige protester
  • Iverksette tiltak med mål om å oppnå våpenhvile til enhver pris
  • Unngå martyrpropaganda i skolesystemet
  • Unngå å lære opp barn til fremtidig vold
  • Unngå å lære opp barn til å hate Israel
  • Bevege seg bort fra tankegang som hører hjemme i middelalderen

..generelt sett evne å kopiere løsninger fra moderne, velfungerende, demokratiske nasjoner.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
5 hours ago, Skyggespilleren said:
  • Unngå å lære opp barn til fremtidig vold
  • Unngå å lære opp barn til å hate Israel

No shit.
Palestinian children dress as terrorists and put on a play about attacking Israelis - complete with weapons, a drone and body cameras - as proud parents watch at graduation ceremony

https://www.dailymail.co.uk/news/article-7403163/Palestinian-children-dress-terrorists-play-attacking-Israelis.html

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (På 19.11.2019 den 17.11):

Spørsmålet er; hva forventer Hamas/palestinerne når de angriper igjen og igjen? Tror de Israel kommer til å la være å svare med bomber og å okkupere flere områder? 

Den eneste måten man kommer til å få igang noe meningsfulle diplomatiske avtaler er hvis begge parter kan avstå fra vold. Og det er alltid palestinerne som angriper først. Personlig tror jeg det ikke kommer til å bli ekte fred der på hundrevis av år. 

Jeg er enig med deg på mange måter, men da Israel er en av verdens sterkeste militærmakt og er de som bedriver okkupasjon mener jeg de har hovedansvaret selv om de var den arabiske parten som begynte konflikten. Bosetningene og muren samt angrep på sivile har ingen ting med selvforsvar å gjøre! 

Lenke til kommentar
Skyggespilleren skrev (På 20.11.2019 den 15.36):

At de etter 60+ år med krig begynner å vurdere løsninger som ikke innebærer bombing, barneskjold og drap. Noen forslag:

  • Åpne for diplomatisk dialog
  • Søke avtaler begge parter kan akseptere
  • Argumentere på bakgrunn av vedtatte lover og rettigheter
  • Ikke-voldelige protester
  • Iverksette tiltak med mål om å oppnå våpenhvile til enhver pris
  • Unngå martyrpropaganda i skolesystemet
  • Unngå å lære opp barn til fremtidig vold
  • Unngå å lære opp barn til å hate Israel
  • Bevege seg bort fra tankegang som hører hjemme i middelalderen

..generelt sett evne å kopiere løsninger fra moderne, velfungerende, demokratiske nasjoner.

Og dette skal de gjøre mens Israel fortsetter å bygge bosetninger på palestinsk, okkupert land og israelske barn skriver hilsner på rakettbombene som rammer palestinerne? 

Lenke til kommentar

Ariel Sharon klarte så vidt å unngå tiltale for korrupsjon, men en av sønnene hans måtte i fengsel. Korrupsjonsanklagene felte Ehud Olmert og nå er det tatt ut tiltaler mot Benjamin Netanyahu. Ikke rart Staten Israel er et komplett ubrukelig land når statsledere etter statsledere er korrupt... 

 

https://www.aftenposten.no/verden/i/9vWmAE/benjamin-netanyahu-tiltalt-for-korrupsjon

Lenke til kommentar
29 minutes ago, After Dark said:

Jeg er enig med deg på mange måter, men da Israel er en av verdens sterkeste militærmakt og er de som bedriver okkupasjon mener jeg de har hovedansvaret selv om de var den arabiske parten som begynte konflikten. Bosetningene og muren samt angrep på sivile har ingen ting med selvforsvar å gjøre! 

Israel angriper ikke sivile med vilje.
Hamas bruker ofte områder i tett sivil bebyggelse til å skyte raketter mot Israel for at Israel skal angripe disse samme stedene og sivile liv går tapt. Slik får de "sympatipoeng" fra det internasjonale samfunnet. Om noe er disse angrepene fra Hamas den direkte grunnen til at Israel gjengjelder og sivile liv går tapt

Jeg er som deg imot at Israel tar over flere og flere områder som bosetninger. 
En av grunnene til at Israel er en av verdens sterkeste militærmakter er jo nettopp at de hele tiden blir angrepet og må forsvare seg. For et par dager siden ble de angrepet av Hamas med 200 raketter, et par dager siden fra iranske styrker inne i syrisk territorium for å ikke snakke om alle angrepene fra Hezbolalh i de senere år. 

En god start tror jeg ville vært forpliktelse fra begge parter å delta i FN-styrt mekling og fredshvile mens meklingen pågår. 

Endret av debattklovn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, After Dark said:

Og dette skal de gjøre mens Israel fortsetter å bygge bosetninger på palestinsk, okkupert land og israelske barn skriver hilsner på rakettbombene som rammer palestinerne? 

Ja. Palestinia har absolutt null troverdighet. Dersom de faktisk er seriøse på at de ønsker fred, to-stats løsning, eller whatever, må de også begynne å vise dette. Det palestinske folket kan begynne med å avsette sin egen regjering.

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (På 19.11.2019 den 17.11):

Spørsmålet er; hva forventer Hamas/palestinerne når de angriper igjen og igjen? Tror de Israel kommer til å la være å svare med bomber og å okkupere flere områder? 

Den eneste måten man kommer til å få igang noe meningsfulle diplomatiske avtaler er hvis begge parter kan avstå fra vold. Og det er alltid palestinerne som angriper først. Personlig tror jeg det ikke kommer til å bli ekte fred der på hundrevis av år. 

Enig at begge parter bør avstå fra vold. Men det er ulike typer vold. Den direkte fysiske volden er de som kaster stein, sender raketter eller skyter demonstranter. Men like ille er den strukturelle volden, som å kontrollere andres land medmilitær makt, ta andres land, bruke det som sitt og nekte andre å bruke det, eller lage stengsler/forsinkelser for handel og reiser osv. Dette er vold som er like skremmende, krenkende og nedvedrigende som direkte fysisk vold. 

Så spørsmålet blir like gjerne: hva forventer Israel av reaksjon når de bedriver slik vold kontinuerlig i årtier, og i stadig økende grad?  Og det kan absolutt bestrides at «det alltid er palestinerne som angriper først».

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (23 timer siden):

Israel angriper ikke sivile med vilje.
Hamas bruker ofte områder i tett sivil bebyggelse til å skyte raketter mot Israel for at Israel skal angripe disse samme stedene og sivile liv går tapt. Slik får de "sympatipoeng" fra det internasjonale samfunnet. Om noe er disse angrepene fra Hamas den direkte grunnen til at Israel gjengjelder og sivile liv går tapt

Jeg er som deg imot at Israel tar over flere og flere områder som bosetninger. 
En av grunnene til at Israel er en av verdens sterkeste militærmakter er jo nettopp at de hele tiden blir angrepet og må forsvare seg. For et par dager siden ble de angrepet av Hamas med 200 raketter, et par dager siden fra iranske styrker inne i syrisk territorium for å ikke snakke om alle angrepene fra Hezbolalh i de senere år. 

En god start tror jeg ville vært forpliktelse fra begge parter å delta i FN-styrt mekling og fredshvile mens meklingen pågår. 

Israel har utført haugevis av angrep på sivile som rakettangrep mot folkemengder, bombeangrep over sivile boligområder og gjengjeldelse sanksjoner mot familier til selvmordsbombere. Dette har det heldigvis blitt mindre av etter slutten på Andre intifada da konflikten minsket betraktelig. Men du trenger ikke å gå lenger tilbake enn til den andre krigen på Gazastripen da Israel brukte hvit fosfor over folkemengder. Det er absolutt å angripe sivile! 

Den eneste grunnen til at Israel er en av verdens sterkeste militærmakt er støtten fra USA! Uten den økonomiske støtten ville Israel aldri kunne vedlikeholdt militæret sitt. 

Jeg er helt enig i at samtaler ville vært det beste, men jeg tror det er helt utelukket med dagens regjeringer. For den saks skyld støtter jeg ikke Mahmoud Abbas. Jeg synes han er en like stor katastrofe for Palestina som Benjamin Netanyahu er for Israel og Donald Trump er for USA. 

Lenke til kommentar
the 3 X skrev (4 timer siden):

Hadde palestinerne ønsket eget land og fred, hadde de hatt det for lenge siden

Hamas og PLO har en annen agenda, og sivilbefolkningen der betaler prisen

Jeg er helt enig i at det var komplett idiotisk av den arabiske parten å ikke si ja til FNs delingsplan. Da hadde det aldri blitt noen konflikt. 

Lenke til kommentar
After Dark skrev (På 21.11.2019 den 17.47):

Og dette skal de gjøre mens Israel fortsetter å bygge bosetninger på palestinsk, okkupert land og israelske barn skriver hilsner på rakettbombene som rammer palestinerne? 

Nja, det sa jeg ikke. Men jeg tror fortsatt at dialog er en overlegen strategi fremfor vold og krig. Enten det er slutt på utbygging eller fred som er målet. 

Men for all del, de må gjerne fortsette å bombe for min del, og håpe at Israel forstår deres frustrasjon etter bombe nr. 64304329402.

Forresten, det du hevder om de israelske barna kan debunkes med ett enkelt Google-søk. Var dette latskap eller uoppriktighet fra din side? Krysser fingrene for førstnevnte.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
jallajall skrev (På 22.11.2019 den 22.32):

Tror nok Palestinia må viste vesentlig mer vilje enn Israel hvis de ønsker å utrette noe. Er et par grunnleggene ting som de enkelt kan begynne med.

Hva tenker du på? Skal de gi opp motstanden mens Israel utvider ulovlige bosetninger og sier de vil anektere hele den okkuperte Vestbredden? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...