Gå til innhold

Israels okkupasjon runder 50 år - bør Israel trekke seg tilbake fra de okkuperte områdene?


  

218 stemmer

  1. 1. Bør Israel trekke seg ut av de okkuperte områdene?

    • Ja
      117
    • Nei
      88
    • Ingen formening
      13
  2. 2. Bør Palestina anerkjennes som suveren stat med fult medlemsskap i FN?

    • Ja
      118
    • Nei
      78
    • Ingen formening
      22
  3. 3. Bør hele den arabiske verden anerkjenne Israel?

    • Ja
      162
    • Nei
      29
    • Ingen formening
      27


Anbefalte innlegg

Alt jeg ser der er en haug med hersketeknikker. 

....

 

Ser påstanden om hersketeknikker og om å latterliggjøre personen i stedet for å ta ballen. Kan du dokumentere disse hersketeknikkene i innleggene nevnt  ved et sitat eller er de på nivået “whished it was so” og utelukkende eksisterende i DirekteDemokratis egen forestillingsverden? 

 

 

....

Israel har tatt mye land som ikke ble tildelt dem, i ønsket om og skape en buffer mot de arbiske statene. Noe jeg skjønner (alle tenker på SIN overlevelse)

Og tar gjerne vekk andre sin rett til og leve for og oppnå dette målet.

 

Behovet for buffer, er ikke like sterkt i dag. Israel er ikke under noen umiddelbar trussel lengre. Gamle sinna hoder har rukket og roe seg ned, og verken Egypt, Saudi osv har da noengang plan om og prøve og angripe dem engang.

 

Er en liten trussel i Iran som gjenstår.

 

Mye tyder på at Israel og Saudi jobber tett sammen på etterettnings nivå. Men dette er ikke offisielt. Vi vet at Mossad og Saudi etterrettning møtes stadig. 

 

Om Palestinerne fikk tilbake sitt land så ville det hjulpet veldig på og stoppe konflikt. Greit de okkuperte mens det var krigføring.

 

Men hvem i all verden flytter sin befolkning inn på okkuperte områder for og permanent flytte inn osv.

 

 

Kan du da fortelle meg (og andre) presis hvilke områder det jødiske folk har tatt og besitter i dag som ikke ble folkerettslig forpliktende tildelt dem 23.12.1920 (St Remo-avtalen) og som folket fikk stadfestet sin rett til av Folkeforbundet 24.7.1922? Eller er denne påstanden også en frukt av “whished it was so” og DirekteDemokratis egen forestillingsverden? 

 

Kan du videre fortelle hvem som er “palestinerne”, gitt at landet Palestina aldri har eksistert i moderne tid (derimot har to mandatområder kjent som British Palestine og Frensh Palestine eksistert) og begrepet i bibelsk tid brukt om jødisk land. Jeg minner om hva Auni Bey Abdul-Hadi uttalte til Peel-kommisjonen: “Det er ikke noe slikt land (som Palestina). “Palestina” er et begrep som sionistiene oppfant! Vårt land var i århundrer del av Syria.” Jeg minner også om hva USAs historiker Phillip Hitti uttalte til den angloamerikanske undersøkelseskommisjonen i 1946: “Det finnes ikke noen slik enhet som Palestina og har aldri vært det”. Endelig minner jeg om at Ahmed Shukeiri (assisterene generalsekretær i den arabiske liga 1957-1963 og medstifter av PLO 1964) uttalte i FNs sikkerhetsråd i mai 1956: “Det er allmenn kunnskap at “Palestina” ikke er noe annet enn sørlige Syria”. 

 

Så, DirekteDemokrati, fortell, fortell: På hvilket folkerettslig grunnlag påberoper du deg en jødisk okkupasjon av “palestinsk” land til skade for et “palestinsk” folk? 

Endret av *NORGE*
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan Hizbollah anses som en terrororganisasjon? Kan dette anses som terrorangrep mot Staten Israel?

 

Hizbollah bruker brannstiftelse som våpen mot Israel

 

Libanesiske Hizbollah går i fotsporene til Hamas i Gaza, når terrorgruppen nå aktivt forsøker å stifte branner inne i israelsk territorium.

 

https://resett.no/2019/08/19/hizbollah-bruker-brannstiftelse-som-vapen-mot-israel/

Lenke til kommentar

hvem i all verden flytter sin befolkning inn på okkuperte områder for og permanent flytte inn osv.

 

 

 

Dette er en velprøvd strategi gammel som alle haugene. Babylonerne gjorde det (i følge Bibelen), de gamle grekerne, Romerriket gjorde det (i alle fall i Jerusalem år 70), Machiavelli anbefaler metoden i Fyrsten, England gjorde det i Irland, Kina gjør det i Xinjiang/Tibet etc. etc. Når israelerne "tilfeldigvis" gjør det samme, er det ingen tilfeldighet, de kapper land og de vet godt hva de gjør.

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Endelig en hyggelig nyhet. Dog tviler jeg sterkt på at det har noe å si i kort eller langt løp...

 

Chelsea førte israelske og palestinske fotballspillere sammen

 

Forsøk på å skape fred fra grasrotnivå.

 

– Gjennom fotball spesielt og sport generelt, ser de at de kan samarbeide på tross av alle utfordringer og barrierer, og forstår at de har et felles mål, sier Tami Hay Sagiv, direktør for utdanningsavdelingen ved Peres-senteret.

 

https://www.miff.no/sport/2019/08/19chelsea-forte-israelske-og-palestinske-fotballspillere-sammen.htm

Lenke til kommentar

Dette er en velprøvd strategi helt siden de gamle grekere, beskrevet av Machiavelli i Fyrsten. Romerriket gjorde det (i alle fall i Jerusalem år 70), England gjorde det i Irland etc. etc. Når israelerne "tilfeldigvis" gjør det samme, er det ingen tilfeldighet, de kapper land og de vet godt hva de gjør.

 

Velprøvd aldri så mye. FN ble ikke opprettet før etter Andre verdenskrig så man hadde ikke disse resolusjonene om okkupert land tidligere. Folkeforbundet var langt ifra det samme som FN.

Lenke til kommentar

Velprøvd aldri så mye. FN ble ikke opprettet før etter Andre verdenskrig så man hadde ikke disse resolusjonene om okkupert land tidligere. Folkeforbundet var langt ifra det samme som FN.

 

Jeg er naturligvis fullstendig imot at de gjør det, men det er dessverre en realpolitisk realitet som ikke bør underslås. Dessverre er ikke de rådende makter spesielt for folkeretten, annet som et instrument for maktspill, les eksempelvis denne gode artikkelen i Le Monde diplomatique: Forbudet mot krig står for fall

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Kan Hizbollah anses som en terrororganisasjon? ....

 

Selvfølgelig: Terrror er ikke entydig definert på verdensbasis, men FNs medlemsland er enige om at det er voldsmetoder med karaterristika som illegale, målbevisste, rettet mot sivile eller mot et lands lovlige infrastruktur og egnet til å påvirke en tredjepart ved å utvirke frykt. Alt dette gjør Hizbollah seg aktivt og systematisk bruk av, altså er det en terrororganisasjon. 

 

 

.... Kan dette anses som terrorangrep mot Staten Israel? ....

 

Selvfølgelig: Ved aktivt og målbevisst skape frykt hos sivile borgere av den lovlige og suverene staten Israel gjennom brannstifting (vold) ulovlig å utøve der hendelsene skjer - slik Hizbollah gjør - blir dette terrorangrep. 

Endret av *NORGE*
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Endelig en hyggelig nyhet. Dog tviler jeg sterkt på at det har noe å si i kort eller langt løp...

 

Chelsea førte israelske og palestinske fotballspillere sammen

 

Forsøk på å skape fred fra grasrotnivå.

....

 

Slike nyheter er ikke “endelig”, slike nyheter er “hver eneste dag” for enhver som gidder å se. Det er mengder av arbeidsplasser, boligområder, lagsarbeid (som her), skoler etc der israeler og araber fungerer utmerket sammen. Normalt er imidlertid da araberen borger av Israel - og med det en torn i kjødet på terroristene NRK og norske aviser ynder å fortelle om. Det samme NRK og samme aviser derimot ikke forteller at terroristene har valgt et slikt liv selv ved holde fast på tesen sin om at Israel bør utslettes og ikke anerkjennes.  

Lenke til kommentar

Selvfølgelig: Terrror er ikke entydig definert på verdensbasis, men FNs medlemsland er enige om at det er voldsmetoder med karaterristika som illegale, målbevisste, rettet mot sivile eller mot et lands lovlige infrastruktur og egnet til å påvirke en tredjepart ved å utvirke frykt. Alt dette gjør Hizbollah seg aktivt og systematisk bruk av, altså er det en terrororganisasjon. 

 

 

 

 

Selvfølgelig: Ved aktivt og målbevisst skape frykt hos sivile borgere av den lovlige og suverene staten Israel gjennom brannstifting (vold) ulovlig å utøve der hendelsene skjer - slik Hizbollah gjør - blir dette terrorangrep.

 

Nå er ikke Israels grenser anerkjent internasjonalt så hele argumentasjonen din faller fra hverandre.

Lenke til kommentar
Slike nyheter er ikke “endelig”, slike nyheter er “hver eneste dag” for enhver som gidder å se. Det er mengder av arbeidsplasser, boligområder, lagsarbeid (som her), skoler etc der israeler og araber fungerer utmerket sammen. Normalt er imidlertid da araberen borger av Israel - og med det en torn i kjødet på terroristene NRK og norske aviser ynder å fortelle om. Det samme NRK og samme aviser derimot ikke forteller at terroristene har valgt et slikt liv selv ved holde fast på tesen sin om at Israel bør utslettes og ikke anerkjennes.

[/quote

 

Da kan du vel vise til at det skjer daglig?!

Lenke til kommentar

Nå er ikke Israels grenser anerkjent internasjonalt så hele argumentasjonen din faller fra hverandre.

Det er nok ikke helt korrekt. Den jødiske stats grenser ble anerkjent så tidlig som 23.12.1920, etter at den fransk-britiske grensekonvensjonen var utarbeidet. Da ble også trukket en grense mellom a) der det skulle være tett jødisk bosetting og jødene ha styringen, og b) der jødene ikke skulle ha spesielle rettigheter. (=det som først ble Trans-Jordan og senere Jordan). Mellom Genesatsjøen og Dødehavet følger den Jordan-elven. 

 

At det har vært så som så med respekten for denne grensen kan man gjerne si, men internasjonalt og folkerettslig er den anerkjent nok - like anerkjent som f eks grensen Norge/Sverige eller Danmark/Tyskland. 

 

 

Da kan du vel vise til at det skjer daglig?!

Hvorfor det? Er du interessert i å vite finner du lett dette ut selv - det er bare å heve blikket litt og fjerne skylappene - og er du ikke interessert i å vite ser jeg ingen grunn til å kaste bort min tid på å vise deg dette.. 

Lenke til kommentar

Det er nok ikke helt korrekt. Den jødiske stats grenser ble anerkjent så tidlig som 23.12.1920

 

Vet at kunnskapstilegnelse ikke er din sterke side, men tror nok muligens du bør skimme wikipedia litt grundigere, så du unngår fullstendig tåpelige påstander som dette.

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser påstanden om hersketeknikker og om å latterliggjøre personen i stedet for å ta ballen. Kan du dokumentere disse hersketeknikkene i innleggene nevnt  ved et sitat eller er de på nivået “whished it was so” og utelukkende eksisterende i DirekteDemokratis egen forestillingsverden? 

 

 

 

Kan du da fortelle meg (og andre) presis hvilke områder det jødiske folk har tatt og besitter i dag som ikke ble folkerettslig forpliktende tildelt dem 23.12.1920 (St Remo-avtalen) og som folket fikk stadfestet sin rett til av Folkeforbundet 24.7.1922? Eller er denne påstanden også en frukt av “whished it was so” og DirekteDemokratis egen forestillingsverden? 

 

Kan du videre fortelle hvem som er “palestinerne”, gitt at landet Palestina aldri har eksistert i moderne tid (derimot har to mandatområder kjent som British Palestine og Frensh Palestine eksistert) og begrepet i bibelsk tid brukt om jødisk land. Jeg minner om hva Auni Bey Abdul-Hadi uttalte til Peel-kommisjonen: “Det er ikke noe slikt land (som Palestina). “Palestina” er et begrep som sionistiene oppfant! Vårt land var i århundrer del av Syria.” Jeg minner også om hva USAs historiker Phillip Hitti uttalte til den angloamerikanske undersøkelseskommisjonen i 1946: “Det finnes ikke noen slik enhet som Palestina og har aldri vært det”. Endelig minner jeg om at Ahmed Shukeiri (assisterene generalsekretær i den arabiske liga 1957-1963 og medstifter av PLO 1964) uttalte i FNs sikkerhetsråd i mai 1956: “Det er allmenn kunnskap at “Palestina” ikke er noe annet enn sørlige Syria”. 

 

Så, DirekteDemokrati, fortell, fortell: På hvilket folkerettslig grunnlag påberoper du deg en jødisk okkupasjon av “palestinsk” land til skade for et “palestinsk” folk?

Om du ikke klarer og se det selv så er det ingen håp. 

 

Men det vet jeg igrunn.

 

"utelukkende eksisterende i DirekteDemokratis egen forestillingsverden?" 

 

Er jo en lite eksempel på siste innlegg.

 

Les bakover i tråden så får du svar til det meste du ønsker angående Israels tyveri av land.

 

Men no mer enn dette har jeg lite ønske og bruke tid på deg.

 

Tjohei.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

NORGE

 

Her kan du selv se en del av problemet, men du bagatelliserer det vel som vanlig siden artikkelen er fra år 2009:

 

Arabiske jernbanefolk fikk sparken i Israel

 

40 israelske arabere får ikke lenger jobbe for landets jernbaneverk fordi de ikke har tjenestegjort i hæren.

 

Israels avtroppende statsminister Ehud Olmert har innrømmet at arabere og israelere ikke stiller likt når de søker jobb. De lider under en utålelig diskriminering, sa han under en parlamentshøring i fjor.

 

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/JVB98/arabiske-jernbanefolk-fikk-sparken-i-israel

 

Dette motbeviser klart det du sier om at samhold mellom jøder og palestinere skjer daglig i Israel. Selv Israels daværende statsminister innrømmet det.

Lenke til kommentar

 

"utelukkende eksisterende i DirekteDemokratis egen forestillingsverden?" 

 

Er jo en lite eksempel på siste innlegg....

 

Jaså,det er blitt "hersketeknikk" nå å kreve at den andre dokumenterer sine påstander, slik at de kan verifiseres å være reelle og ikke et produkt av egen forestilling. Mulig det føles slik av den som ikke har fakta å legge i potten, men til info: Slik diskusjon pleier det jeg kjenner til å bygge på fakta, ikke på "jeg synes at". Det siste kan være meningsutveksling, men diskusjon er det ikke - og i mine øyne heller ikke verdifull meningsutveksling. 

 

... Les bakover i tråden så får du svar til det meste du ønsker angående Israels tyveri av land ....

 

Angående Israels tyveri av land eller angående kunnskapsløs misjon med dette standpunktet som utganspunkt med mye misjonsglød og lite håndfaste fakta? 

 

.....Men no mer enn dette har jeg lite ønske og bruke tid på deg.

 

Tjohei.

 

Av en eller annen grunn et ganske typisk svar når man ikke har fakta å legge i potten og ønsker å satse på rask retrett med forsøk på redde siste rest av skinnet... 

Endret av *NORGE*
Lenke til kommentar

Israel

 

Siden etableringen har Israels grenser, og til og med statens rett til å eksistere, vært et omdiskutert tema

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Israel

 

Grensene er ikke anerkjent, men til vanlig regner man med områdene Israel hadde før Seksdagerskrigen.

 

Omdiskutert har de vært, men det betyr ikke det samme som at grensene for det jødiske folks hjemland ikke har vært anerkjent. Som sagt, det ble de i traktaters form og godkjent av Folkeforbundet 23.12.1920. At en del ikke liker den anerkjennelsen og dens eksistens er en helt annen skål... 

Lenke til kommentar

NORGE

 

Her kan du selv se en del av problemet, men du bagatelliserer det vel som vanlig siden artikkelen er fra år 2009:

 

Arabiske jernbanefolk fikk sparken i Israel

 

40 israelske arabere får ikke lenger jobbe for landets jernbaneverk fordi de ikke har tjenestegjort i hæren.

 

Israels avtroppende statsminister Ehud Olmert har innrømmet at arabere og israelere ikke stiller likt når de søker jobb. De lider under en utålelig diskriminering, sa han under en parlamentshøring i fjor.

 

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/JVB98/arabiske-jernbanefolk-fikk-sparken-i-israel

 

Dette motbeviser klart det du sier om at samhold mellom jøder og palestinere skjer daglig i Israel. Selv Israels daværende statsminister innrømmet det.

 

Først: Igjen kommer du trekkende med ti år gamle “nyheter” - du klarer åpenbart ikke å finne noen ferske og derfor mer relevante eksempler. Men la nå være med det, strekker ikke evnene til så strekker ikke evnene til...
 
VGs artikkel - som for øvrig like lite viser den hele og fulle sannhet som andre avisartikler, emne likegyldig - beviser to ting: a) At regelverket om diskriminering kan bli brutt også i Israel, akkurat som i alle andre land (som f eks vårt eget), b) At hr Olmert bryr seg - eller i hvert fall gir inntrykk av å bry seg - seriøst om dette. Noe mer enn det viser ikke artikkelen, i hvert fall ikke for andre enn dem som likegyldig av substans vil ha den til å vise mer. 
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...