Gå til innhold

Israels okkupasjon runder 50 år - bør Israel trekke seg tilbake fra de okkuperte områdene?


  

218 stemmer

  1. 1. Bør Israel trekke seg ut av de okkuperte områdene?

    • Ja
      117
    • Nei
      88
    • Ingen formening
      13
  2. 2. Bør Palestina anerkjennes som suveren stat med fult medlemsskap i FN?

    • Ja
      118
    • Nei
      78
    • Ingen formening
      22
  3. 3. Bør hele den arabiske verden anerkjenne Israel?

    • Ja
      162
    • Nei
      29
    • Ingen formening
      27


Anbefalte innlegg

Du klarer heller ikke å skjønne "Ellers minner jeg om at du har noen ikke-kommenterte tall du ikke var i stand til å finne og derfor fikk hjelp til å finne som fremdeles står ukommentert, tross hjelp til å finne dem" - eller har dette noe med viljen til å skjønne å gjøre? 

 

 

Info notert - og så? Kan du historie for dette området eller kan du ikke historie for dette området? Dersom du ikke kan den har du heller intet av verdi å bidra med i en diskusjon - og den som ikke kjenner sin historie forstår heller ikke sin samtid.  Derfor: Fortell - presist  - hva du faktisk vet om områdene som ble folkeforbundets mandatområder British Palestine og French Palestine - start med Weisman-Fazal-avtalen 3.1.1919 og avslutt med FNs resolusjon 181 av 29.11.1947. Kan man ikke dette noenlunde blir nemlig alt kokt ned til "jeg synes at" og totalt blottet for historisk og folkerettslig fundament, derfor også totalt uten diskusjonsverdi, kun egnet for kveruleringens del.

 

 (Og så det er sagt: Jeg er veldig klar over at områdets historie fra denne perioden bare så vidt er nevnt i norsk grunnskolepensum - og det har sin helt åpenbare grunn: Da ville nemlg elever få vite ting som ikke passer med gjeldende norsk utenrikspolitikk - og slikt er jo ikke ønskelig...) 

 

1) De tallene du kom med var bare bortforklaringer du ikke kunne underbygge for fem flate øre mens jeg viste til en artikkel.

 

2) Er FNs delingsplan for Israel-Palestina første gang et lands grenser har blitt endret mener du?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Kan du dokumentere at dette “palestinske folket” IDF angivelig skal drive terror mot i det hele tatt eksisterer som folk og ikke er et produkt av din egen fantasi, gitt at
  • Den arabiske lederen Auni Bey Abdul-Hadi fortalte Peel-kommisjonen: “Det finnes ikke noe slikt land [som Palestina]. Palestina er et begrep som sionistene oppfant. 
  • Den amerikanske historikeren Phillip Hitti fortalte den angloamerikanske undersøkelseskommisjonen (1946): Det finnes ikke noen slik enhet som “Palestina” og har aldri vært det. Søndagsskolen har påført mye skade ved å feste på veggen kart over Palestia, som i sinnet til den gjennomsnittlige amerikaner eller engelskmann blir assosiert med jødene. 
  • Den arabiske liga 12.12.1946 uttalte: Palestina er en del av det arabiske moderlandet
  • Ahmed Shukeiri, assisterende generalsekretær for den arabiske liga 1951-1957 og medstifter av PLO 1964, fortalte i FNs sikkerhetsråd mai 1956 at “det er allmenn kunnskap at Palestina ikke er noe annet enn Syrias sørlige del”. 
Fire temmelig tunge uttalelser altså som bekrefter at noe palestina (og dermed noe palestinsk folk) er ikke-eksiserende i moderne tid. 
Hva har AfterDark av etterprøvbare fakta i saken og ikke "jeg synes at" å leggei potten som veier tyngre motsatt vei enn dette? 

 

 

Jepp, det er kjempeenkelt! Er man født og oppvokst i det som var Det britiske mandatområdet kan man kalle seg palestiner/palestinsk så mye man bare vil!

 

Det er faktisk langt vanskeligere å definere et jødisk folk! Noen mener begge foreldrene må være jødiske, noen mener det holder å være født av en jødisk mor mens andre mener man regnes som jøde dersom man har konvertert til jødedommen, men da er det forskjellige oppfatninger av hvordan man konverterer. I tillegg mener noen at en som er jødisk født ikke lenger er å regne som jøde dersom han/henne konverterer til en annen religion enn jødedom slik som for eksempel Mordechai Vanunu som har konvertert til kristendommen.

Lenke til kommentar

Som man sår skal man høste... Hendelser som dette er alt okkupasjonen av Staten Palestina vil føre til!

 

Israelsk 17-åring drept av bombe på Vestbredden

 

En 17 år gammel israelsk jente er drept, og faren og broren hennes er såret av en hjemmelaget bombe ved en bosetning på den okkuperte Vestbredden.

 

17 år gamle Rina Shnerb ble drept på stedet, mens den 21 år gamle broren hennes ble alvorlig skadd. Faren til de to, en 46-åring, er også fløyet til sykehus, men med moderate skader.

 

https://www.nrk.no/urix/israelsk-17-aring-drept-av-bombe-pa-vestbredden-1.14671996

Lenke til kommentar

1) De tallene du kom med var bare bortforklaringer du ikke kunne underbygge for fem flate øre mens jeg viste til en artikkel.

 

2) Er FNs delingsplan for Israel-Palestina første gang et lands grenser har blitt endret mener du?

 

1) “De tallene du kom med” var - selv om de ikke passer din konklusjon - hentet fra din egen kilde, tabell 3, som grunnlag for den artikkelen. Kommer det ikke en kommentar til disse tallene fra deg  i neste innlegg anser jeg det som en innrømmelse av at du faktisk ikke kan forklare grunnlaget for din egen artikkel. og at du i tillegg prøver å skjule dette gjennom innholdsløse påstander. 
 
2) Nei, og det skal jeg gjerne utdype når du har besvart spørsmålet mitt i #1939: “Kan du historie for dette området eller kan du ikke historie for dette området? Dersom du ikke kan den har du heller intet av verdi å bidra med i en diskusjon - og den som ikke kjenner sin historie forstår heller ikke sin samtid.  Derfor: Fortell - presist  - hva du faktisk vet om områdene som ble folkeforbundets mandatområder British Palestine og French Palestine - start med Weisman-Fazal-avtalen 3.1.1919 og avslutt med FNs resolusjon 181 av 29.11.1947.”.
 
Kommer det ikke en presis liste av hva du vet om saken og områdets historie 1919-1947 i neste innlegg anser jeg det som en innrømmelse av at du intet vet om områdets historie denne tiden. . Skulle du mene deg å kunne så mye det sprenger rammen for et innlegg, list opp de 25 viktigste punktene, enten i viktighetsrekkefølge eller i kronologisk rekkefølge (men gjør klart hva du gjør!).
Lenke til kommentar

Som man sår skal man høste... Hendelser som dette er alt okkupasjonen av Staten Palestina vil føre til!

 

Israelsk 17-åring drept av bombe på Vestbredden

 

En 17 år gammel israelsk jente er drept, og faren og broren hennes er såret av en hjemmelaget bombe ved en bosetning på den okkuperte Vestbredden.

 

17 år gamle Rina Shnerb ble drept på stedet, mens den 21 år gamle broren hennes ble alvorlig skadd. Faren til de to, en 46-åring, er også fløyet til sykehus, men med moderate skader.

 

https://www.nrk.no/urix/israelsk-17-aring-drept-av-bombe-pa-vestbredden-1.14671996

 

Påstand hørt (lest). Påstanden om et okkupert Palestina ikke dokumentert, hverken hva gjelder dokumentasjon av okkupasjon eller eksistensen av "staten Palestina".  Påstand derfor avvist som fake news og propaganda fra slike som ønsker å være mikrofonstativ for arabiske kriminelle med formål å drive terrorvirksomhet på annet lands jord mot uskyldige borgere der. 

Lenke til kommentar

Jepp, det er kjempeenkelt! Er man født og oppvokst i det som var Det britiske mandatområdet kan man kalle seg palestiner/palestinsk så mye man bare vil!

 

Det er faktisk langt vanskeligere å definere et jødisk folk! Noen mener begge foreldrene må være jødiske, noen mener det holder å være født av en jødisk mor mens andre mener man regnes som jøde dersom man har konvertert til jødedommen, men da er det forskjellige oppfatninger av hvordan man konverterer. I tillegg mener noen at en som er jødisk født ikke lenger er å regne som jøde dersom han/henne konverterer til en annen religion enn jødedom slik som for eksempel Mordechai Vanunu som har konvertert til kristendommen.

 

Første avsnitt er en påstand og ingen dokumentasjon. Du, jeg, keiseren av Japan og Donald Trump kan også kalle oss palestinsk så mye vi vil, så din påstand beviser ingen verdens ting og er derfor verdiløs. Jeg minner om at innlegg #1940 spurte deg etter etter etterprøvbare fakta, som du hittil ikke har lagt frem. 
 
Har du dokumentasjon - etterprøvbar sådan - for disse foreløpig løse påstandene i ditt andre avsnitt? Halakha (jødisk religiøs lov) kjenner to typer jøder og har gjort det noen tusen år. a) er den som er født av jødisk mor, han/hun er jøde i enhver sammenheng. b) er den som etter bestemte regler har konvertert til jødedommen, han/hun er jøde i religiøs sammenheng. En av flere mulige kilder som med all tydelighet bekrefter dette er  http://www.dmt.oslo.no/no/faq/Hvem+er+j%C3%B8de%3F.9UFRnKYu.ips.
 
Nå venter jeg på din dokumetansjon for at denne kilden har  feil, og kommer så vel den som en kommentar til mine fire kilder i #1940 ikke i ditt neste innlegg anser jeg din påstand om et eksisterende palestinsk folk som fragått fra din side som en tomtønnepåstand med propagandaformål og uten noe substansielt innhold. 
Lenke til kommentar

Påstand hørt (lest). Påstanden om et okkupert Palestina ikke dokumentert, hverken hva gjelder dokumentasjon av okkupasjon eller eksistensen av "staten Palestina".  Påstand derfor avvist som fake news og propaganda fra slike som ønsker å være mikrofonstativ for arabiske kriminelle med formål å drive terrorvirksomhet på annet lands jord mot uskyldige borgere der. 

 

Palestina (område)

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Palestina_(omr%C3%A5de)#Statsdannelse

Lenke til kommentar

Hvordan skal man være palestiner uten å være født i Palestina, tidligere Det britiske mandatområdet Palestina?

Blant annet fordi det britiske mandatet for British Palestine opphørte i mai 1948 etter at området var delt i to stater, kalt Israel og Trans-Jordan (fra 1949: Jordan). Gitt din påstand betyr det at “palestinere” under 71 år ikke kan eksistere, disse vil være enten israelere eller arabere (syrere, jordanere, egyptere osv). En annen grunn er at intet folkerettslig gyldig palestinsk pass er utstedt etter 1948, bare noen kvasi-pass av en såkalt regjering uten noe folkerettslig grunnlag. . 

 

Dette viser til en “stat” som selv hevder å være opprettet 15.11.1988 (første avsnitt i “statsdannelse” i din egen kilde) og beviser ingenting før du godtgjør hvordan denne staten kunne okkuperes 21 år FØR sin egen grunnleggelse. 

 

Dette viser til en selvoppnevnt stat uten folkerettslig grunnlag og er derfor uten verdi som dokumentasjon. 

 

Dette er en artikkel uten kildehenvisninger for noen av sine påstander og derfor uten som helst verdi som dokumentasjon. Kildekritikk er en by i det østlige Sibir... 

 

Dette viser til en selvhevdet og folkerettslig ikke anerkjent myndighet uten lovlig grunnlag siden 9.1.2009 og er derfor uten verdi som dokumentasjon. 

 

Jeg trekker nå den konklusjonen at du ikke har dokumentert verken okkupasjon eller folkerettslig eksistens av det hevdede Palestina der terroren du henviste til å ha foregått, altså har brakt fake news til torgs. Med det avslutter jeg dette temaet. 
 
Jeg minner ellers om at innlegg #1944 og #1946 står ubesvart. Kommenterer du ikke påstandene vist til fremsatt av deg der ved ditt neste besøk på tråden anser jeg dem trukket tilbake av deg som uriktige. 
Lenke til kommentar

DETTE BLIR BARE LATTERLIG!!! Alle andre i denne tråden har i alle fall hatt noe kunnskap om denne saken og grunnlaget for konflikten samt de vanskelige spørsmålene uansett og de har stått mest på Staten Israels eller Staten Palestinas side!!! Og de har klart å kalle en okkupasjon en okkupasjon. Som jeg viste til tidligere innrømmet selv Israels tidligere statsminister Ariel Sharon at det Israel bedrev var en okkupasjon. Så du videoen eller skal jeg legge den ut igjen?

 

Du har rett i at ikke alle land i verden anerkjenner Staten Palestina akkurat som ikke alle verdens land anerkjenner Staten Israel, men i FN er altså Staten Palestina anerkjent, men så langt uten medlemskap i FN. Når det gjelder Den palestinske selvstyremyndigheten ble denne opprettet som følge av Osloavtalen mellom israelerne og palestinerne og anerkjent som styresmakt for den palestinske befolkningen, også av Israel. Når det er godt nok for Israel burde det være godt nok for deg også.

 

Hva området måtte hete i dag er uinteressant da det var Palestina og de som kommer derfra er palestinere og da er selvfølgelig også deres etterkommere palestinere.

 

Jeg gidder ikke mer av hva du anser. Jeg trekker ikke tilbake en eneste påstand for jeg har ment det samme hele tiden. Hvis du ikke forstår det får du bare skrive på ny det du vil ha svar på, men du får kun svar hvis du holder deg til sak og ikke går på person!

Lenke til kommentar

a) DETTE BLIR BARE LATTERLIG!!! Alle andre i denne tråden har i alle fall hatt noe kunnskap om denne saken og grunnlaget for konflikten samt de vanskelige spørsmålene uansett og de har stått mest på Staten Israels eller Staten Palestinas side!!! b) Og de har klart å kalle en okkupasjon en okkupasjon. c) Som jeg viste til tidligere innrømmet selv Israels tidligere statsminister Ariel Sharon at det Israel bedrev var en okkupasjon. Så du videoen eller skal jeg legge den ut igjen?

 

Du har rett i at ikke alle land i verden anerkjenner Staten Palestina akkurat som ikke alle verdens land anerkjenner Staten Israel, men i FN er altså Staten Palestina anerkjent, men så langt uten medlemskap i FN. d) Når det gjelder Den palestinske selvstyremyndigheten ble denne opprettet som følge av Osloavtalen mellom israelerne og palestinerne og anerkjent som styresmakt for den palestinske befolkningen, også av Israel. Når det er godt nok for Israel burde det være godt nok for deg også.

 

e) Hva området måtte hete i dag er uinteressant da det var Palestina og de som kommer derfra er palestinere og da er selvfølgelig også deres etterkommere palestinere.

 

f) Jeg gidder ikke mer av hva du anser. Jeg trekker ikke tilbake en eneste påstand for jeg har ment det samme hele tiden. Hvis du ikke forstår det får du bare skrive på ny det du vil ha svar på, men du får kun svar hvis du holder deg til sak og ikke går på person!

 

a) Skal det forstås som at jeg ikke har noe kunnskap om denne saken. Dersom ja, hva er din begrunnelse for det? Dersom nei, hva begrunner du da ordstillingen “alle de andre har hatt i hvert fall noe kunnskap”? 
 
b) Hvorfor er det etter ditt syn forpliktende for meg at de andre har kalt det for en okkupasjon? Kan ikke det skyldes at de faktisk har tatt feil, eller har du en DOKUMENTASJON (du vet slikt man kan etterprøve!) for at den angivelse okkupasjonen finner sted. (Og NB! Verken Wikipedia eller FN dokumenterer noe som helst i den saken. 
 
Siden du har dokumentert ikke å vite det vesentlige om historien i området 1919-1946 skal jeg presisere at det i San Remo 1920 (presis 25.4.) ble vedtatt et mandat - en forvaltet eiendom (britisk: trust) til fordel for jødene og et jødisk nasjonalhjem, endelig utformet i 28 artikler og signert av alle relevante parter 24.7. 1922. Forvaltningen ble gitt Storbritannia i hånd som et vergemål til beste for trustens “beneficial owners”, altså begunstige eiere, en jobb UK ellers gjorde forholdsvis dårlig. Mandatet siktet også høyt, artikkel 22 omtaler “sacred trust of civilization” Som verge for trusten hadde Storbritannia ansvar for å veilede det jødiske folket frem mot nasjonal uavhengighet, noe som var et faktum 14.5.1948, dagen etter at Storbritannia hadde trukket seg fra vergemålet. Den dagen overtok Eretz Irael trustens eiendom, nemlig mandatområdet British Palestine., folkerettslig traktatfestet som landets eiendom når forvaltningstiden var slutt. Dette området omfatter alt land på vestsiden av Jordan-elven, herunder også den såkalte Vestbredden, Gaza og Øst-Jerusalem. Siden dette landet folkerettslig gyldig VAR Israels eiendom alt 14.5.1948 kan det vanskelig være okkupert av Israel i 1967 - derimot var det okkupert av Jordan 1948-1967 etter en angrepskrig og derfor uten at okkupasjonen utløste noen som helst rett. 
 
Mener du det jeg har skreve ovenfor bare er et produkt av MIN oppfatning anbefaler jeg deg å lese http://middleeastfacts2015.blogspot.com/2015/05/wallace-edward-brand-harvard-law-school.html av Wallace Edvard Brand, doktergrad i internasjonal juss og leder av avdelingen for internasjonal lov ved Harward-universitetet - trolig USAs beste innen juridiske disipliner. Likeså kan jeg anbefale https://israelbehindthenews.com/what-is-the-basis-of-the-legal-status-of-israel-and-the-settlements/6048/ av professor Ellav Schochetman, juridisk fakultet ved det hebreiske universiteti Jerusalem. Hvorfor tar jeg, disse to ikke helt ukyndige innen internasjonal lov og en del andre som også har mer enn gjennomsnittlig innsikt i emnet feil, mens “dem jeg har disktutert med” har rett? 
 
c) At Ariel Sharon har uttalt dette var okkupasjon kommer av Meir Shamgar (generaladvokat for IDF) ikke var kjent med at relevante vedtak før 1947 forelå (en skammelig feil av en generaladvokat, men han er slett ikke alene i den kurven, se f eks Norsk Flyktrningeråds artikkel på www.nrc.no/globalassets/pdf/reports/the-legal-status-of-east-Jerusalem.pdf kap 1 og 2, hvor akkurat samme feilen gjøres). 
 
d) PA ble opprettet i forbindelse med Oslo-avtalen, helt riktig. Oslo-avtalen er imidlertid avgått ved døden på sotteseng, og PAs legale autoritet for noe som helst altså opphevet i 2009. 
 
e) Ut fra denne logikken er også jødene palestinere. de var like mye en del av mandatområdet som araberne (og andre for den del).. Dessuten: At man kommer fra et området gjør ikke barn og barnebarn til det samme. Selv kommer jeg f eks fra et sted (en kommune) som ikke eksisterer i dag og det gjør ikke vår sønn til innbygger av samme sted. Et ektepar i bygden er fra Polen men det gjør ikke deres barn til polakker, for de er født og oppvokst i Norge - og derfor har de (motsatt foreldrene) også norsk statsborgerskap Påstanden din faller derfor på sin egen manglende logikk. 
 
f) Du behøver ikke fragå noen som helst påstand, men du HAR fragått riktigheten av dem ved ikke å dokumentere den. Du har også - tross konkret oppfordring til det motsatte - gjennom egen valgt handling vist din kunnskap om vesentlige deler av det debatterte emne er fraværende og omvendt proposjonal med din misjonsiver for fake news og halvssannheter. Av den grunn ser jeg ikke lengre grunn til å bruke mer tid på å forsøke å få til en debatt med deg. Jeg kommer fremdeles til å korrigere faktafeil i misjonsiveren, men går ikke i debatt med deg om den før du har vist du har tilegnet deg et visst mistemål av kunnskap om emnet du debatterer. “Jeg synes at” er for lite substans til å bruke tid på å debattere slik jeg selv ser det. 
Lenke til kommentar

Om det har bodd jøder der før FNs delingsplan betyr forøvrig ingen ting så lenge det har bodd palestinere der også. Det har vært hjemmet til mange folkeslag og i Israel bor det ikke bare jøder og palestinere. Det bor også sigøynere, samaritanere, beduinere og druseere bare for å nevne noe.

 

Forøvrig, mener du at kurderne burde få sin egen stat? Burde Kurdistan bli en suveren stat med fult medlemsskap i FN? Er kurdernes sak anderledes enn palestinernes sak? Hvorfor/hvorfor ikke?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...