Gå til innhold

Er bibelen Guds ord?


Anbefalte innlegg

La før opp en kanal her som svarer enkelt på mange spørsmål rundt kristendom som stadig stilles her inne. Ravi Zacharias er en annen mann som har veldig mye bra stoff på youtube for folk her som lurer på eller avfeier kristen tro fordi de tror det strider mot vitenskaplig tenkning e.l, her svarer han på spørsmålet i overskriften min:

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes ingen Gud.

Vi er karbonbasert liv, utviklet gjennom millioner av år til det vi er idag.

Slik sett er jo innholdet i Bibelen feil, da der står en helt annen tidsramme og hendelsesforløp.

I tillegg er jo alle historiene der skrevet av mennesker lenge etter de angivelige hendelsene fant sted.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du påsto noe da må du bevise ;)

 

Nei. Jeg avviste påstanden om at det som står i Bibelen er sant. Noe mange har gjort i århundrer. De fakta jeg brukte som argumenter er beviselig sanne.

Men jeg er ellers enig at det er teit å diskutere tro.

Kjedet meg bare litt her en søndag morgen, hehe  ;)

Endret av ozone
Lenke til kommentar

Det finnes ingen Gud.

Vi er karbonbasert liv, utviklet gjennom millioner av år til det vi er idag.

Slik sett er jo innholdet i Bibelen feil, da der står en helt annen tidsramme og hendelsesforløp.

I tillegg er jo alle historiene der skrevet av mennesker lenge etter de angivelige hendelsene fant sted.

 

Hvis det vitenskapen sier er sant:

 

 

...hvorfor er vi ikke da trekanter som flyter rundt i en smultring? Hvorfor er vi bevisste, tenkende vesner som finner mening i våre liv og er istand til å observere virkeligheten rundt oss og forestille oss både en skaper / Gud og lage vår "egen virkelighet" inne i vårt eget hode? Det at virkeligheten har mening og at vi er bevisste, tyder på at vi har et opphav fra en bevisst skaper med en mening for våre liv. Bibelen sier Gud skapte mennesket i sitt bilde.

 

Se denne om det holografiske universe:

 

 

Problemet med akkuratt den teorien der er at den potensielt gjør oss til Gud. Min erfaring med det overnaturlige, er IKKE at jeg er Gud, men at "noen" gjerne vil prøve å inbille meg det (djevelen). Gud er et separat vesen, og jeg kan "se" begge operere i mitt liv ved at "noe" reagerer på hva jeg tenker/sier, og at det påvirker virkeligheten rundt meg, helt uavhengig av om noe menneske hører og handler på det. Bibelen sier det synlige blir til fra det usynlige, og det er akkuratt dette jeg ser.

 

Jeg kan ikke bevise det, for vitenskapen kan bare observere den synlige virkeligheten, men de har jo sett noe "rart" (som i den videosnutten over), men disse forskerne har antageligvis ikke en gudstro som kan flytte fjell, slik bibelen beskriver. Dvs du flytter ikke fjellet selv, Gud flytter fjellet for deg, men det er mulig ved tro på han som har skapt denne virkeligheten.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Jeg synes det er vanskelig å "bevise" at det ikke finnes en Gud. For man kan på en måte fortelle om evolusjon, skapelsen av universet etc. samtidig som man ikke kan utelukke at det finnes noe større, fordi det er mange ting vi ikke vet, og ikke kan forklare. Hvorfor finnes energi og tid f.eks? Men det er heller ingen logisk grunn til å tro at det finnes en Gud. Bryter man ned historien i vitenskapens lys, så ser man også hvordan ting henger sammen, og at alt kan forklares, og alt har en forklaring, men ikke nødvendigvis en "grunn" eller mening bak. Naturen, mennesker og livet er fascinerende, og man blir utrolig imponert over hva som finnes og hvordan ting henger sammen, og for det blotte øyet så kan det se skapt ut, men vitenskapen kan forklare alt. Men bare ikke "hvorfor" det er slik. Men det at det skal være en mening bak det er jo egentlig bare et menneskelig fenomen er det ikke? Alt trenger ikke ha en mening bak.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er vanskelig å "bevise" at det ikke finnes en Gud. For man kan på en måte fortelle om evolusjon, skapelsen av universet etc. samtidig som man ikke kan utelukke at det finnes noe større, fordi det er mange ting vi ikke vet, og ikke kan forklare. Hvorfor finnes energi og tid f.eks? Men det er heller ingen logisk grunn til å tro at det finnes en Gud. Bryter man ned historien i vitenskapens lys, så ser man også hvordan ting henger sammen, og at alt kan forklares, og alt har en forklaring, men ikke nødvendigvis en "grunn" eller mening bak. Naturen, mennesker og livet er fascinerende, og man blir utrolig imponert over hva som finnes og hvordan ting henger sammen, og for det blotte øyet så kan det se skapt ut, men vitenskapen kan forklare alt. Men bare ikke "hvorfor" det er slik. Men det at det skal være en mening bak det er jo egentlig bare et menneskelig fenomen er det ikke? Alt trenger ikke ha en mening bak.

 

Gud krever tro, har du det kan du "bevise" det, ivertfall for deg selv og muliges andre. Det er ingen forklaring på det jeg har opplevd, annet enn vesner utenfor den virkeligheten vi lever i som kan manipulere denne virkeligheten.

 

Jeg spør hvorfor begrepet "mening" i det heletatt eksisterer, for det virker som alle går rundt og spør seg selv hva meningen med livet er. Hvorfor gjør jeg dette her, hvordan ble virkeligheten til, hvor ender jeg opp når jeg dør etc? Voila, svaret er der: Gud. Meningen med livet er å oppdage Gud og finne en måte å forsone seg med Gud på, for det står det er en mur mellom Gud og ikke-troende, vi var fiender av Gud til vi søkte forsoning med ham via Jesus, derfor viser han seg heller ikke for alle. Og her kommer det med at Gud er kjærlighet og "kjærligheten er evig" inn, for det en kreves relasjon med et overnaturlig vesen for å oppheve fysikkens lover, som sier at verden bare består av atomer og molekyler, og når du er rundt 80 år gammel, så dør du, og det var det.

 

Dette her er det essensielle som skiller menneske og dyr, som bare er fanget i den evolusjonære syklusen. Bli født, jakte, spise, sove, drikke, parre seg og dø.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Dette her er det essensielle som skiller menneske og dyr, som bare er fanget i den evolusjonære syklusen. Bli født, jakte, spise, sove, drikke, parre seg og dø.

 

 

Ja det er riktig det, vi tenker  innimellom all drikkingen og parringen, uten at det har hjulpet oss så veldig mye når vi til slutt ligger der  :sick:

Lenke til kommentar

 

Dette her er det essensielle som skiller menneske og dyr, som bare er fanget i den evolusjonære syklusen. Bli født, jakte, spise, sove, drikke, parre seg og dø.

 

 

Ja det er riktig det, vi tenker  innimellom all drikkingen og parringen, uten at det har hjulpet oss så veldig mye når vi til slutt ligger der  :sick:

 

 

..fordi i oss selv har vi lite å si, men for Gud er alt mulig. Når vi dør i "the matrix" (denne virkeligheten) så går vi bare ut av den og inn i en annen virkelighet, ikke den virkeligheten morpheus er i på tross av all den kristne symbolikken i filmen, men der Gud er.

Lenke til kommentar

Vel, i motsetning til f.eks. amerikanske skroting-pastorer som bruker numerologi til å nytolke oversatte bibler for hemmelige budskap (som nødvendigvis måtte ha blitt borte i oversettingen), har jeg fått med meg at mennesker har utviklet språk over mange, mange år før bibelen ble skrevet. Så jeg kan kategorisk avvise det bokstavlige "guds ord", da bibler kun inneholder menneskers ord. Jeg kan ikke like kategorisk avvise om bibelen inneholder guds budskap, men jeg oppfatter ikke at det var det som det ble spurt om her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, i motsetning til f.eks. amerikanske skroting-pastorer som bruker numerologi til å nytolke oversatte bibler for hemmelige budskap (som nødvendigvis måtte ha blitt borte i oversettingen), har jeg fått med meg at mennesker har utviklet språk over mange, mange år før bibelen ble skrevet. Så jeg kan kategorisk avvise det bokstavlige "guds ord", da bibler kun inneholder menneskers ord. Jeg kan ikke like kategorisk avvise om bibelen inneholder guds budskap, men jeg oppfatter ikke at det var det som det ble spurt om her.

 

det står bibelen ble blåst inn av Gud, derfor sier kristne det er Guds ord, det er et dokument Gud ga oss ved at mennesker fylt av den hellige ånd skrev det ned, men det var selvsagt mennesklige hender og formuleringer som satte det på trykk.

Lenke til kommentar

Vel, da er de kristne unøyaktige i sin omgang med ord. :)

 

Egentlig ikke, da en av måtene den Hellige ånd kan virke på, er at Gud bl.a kan snakke igjennom mennesker. F.eks de første apostelene, når de snakket hørte folk med forskjellige språk i samme forsamling det de sa på sitt eget morsmål.

Lenke til kommentar

 

Jeg synes det er vanskelig å "bevise" at det ikke finnes en Gud. For man kan på en måte fortelle om evolusjon, skapelsen av universet etc. samtidig som man ikke kan utelukke at det finnes noe større, fordi det er mange ting vi ikke vet, og ikke kan forklare. Hvorfor finnes energi og tid f.eks? Men det er heller ingen logisk grunn til å tro at det finnes en Gud. Bryter man ned historien i vitenskapens lys, så ser man også hvordan ting henger sammen, og at alt kan forklares, og alt har en forklaring, men ikke nødvendigvis en "grunn" eller mening bak. Naturen, mennesker og livet er fascinerende, og man blir utrolig imponert over hva som finnes og hvordan ting henger sammen, og for det blotte øyet så kan det se skapt ut, men vitenskapen kan forklare alt. Men bare ikke "hvorfor" det er slik. Men det at det skal være en mening bak det er jo egentlig bare et menneskelig fenomen er det ikke? Alt trenger ikke ha en mening bak.

 

Gud krever tro, har du det kan du "bevise" det, ivertfall for deg selv og muliges andre. Det er ingen forklaring på det jeg har opplevd, annet enn vesner utenfor den virkeligheten vi lever i som kan manipulere denne virkeligheten.

 

Jeg spør hvorfor begrepet "mening" i det heletatt eksisterer, for det virker som alle går rundt og spør seg selv hva meningen med livet er. Hvorfor gjør jeg dette her, hvordan ble virkeligheten til, hvor ender jeg opp når jeg dør etc? Voila, svaret er der: Gud. Meningen med livet er å oppdage Gud og finne en måte å forsone seg med Gud på, for det står det er en mur mellom Gud og ikke-troende, vi var fiender av Gud til vi søkte forsoning med ham via Jesus, derfor viser han seg heller ikke for alle. Og her kommer det med at Gud er kjærlighet og "kjærligheten er evig" inn, for det en kreves relasjon med et overnaturlig vesen for å oppheve fysikkens lover, som sier at verden bare består av atomer og molekyler, og når du er rundt 80 år gammel, så dør du, og det var det.

 

Dette her er det essensielle som skiller menneske og dyr, som bare er fanget i den evolusjonære syklusen. Bli født, jakte, spise, sove, drikke, parre seg og dø.

 

Men at du opplever en Gud, og mange, eller de fleste ikke gjør det, iallefall ikke før de blir lært om religion og Kristendom, kan ikke det bety at han bare eksisterer i hodet ditt? Alle mennesker har unike tanker og personlighet, og mange opplever virkeligheten ulikt. Hva som foregår oppi hodet til folk har ingen innvirkning på hva virkeligheten er. En person kan se en ting, men om ingen andre ser det, så er det jo noe i den personens hode som skaper et forvrengt bilde av virkeligheten. Hallusinasjoner kan alle oppleve, men spesielt folk med psykiske lidelser eller folk som er ruset. Oppigjennom historien har folk både ruset seg og hatt psykiske lidelser. Det finnes teorier om at bibelske figurer f.eks ruset seg på sopp og fikk hallusinasjoner. Men for all del, man kan ha en sunn tro uten at virkelighetsbilde er forvrengt. Jeg har mye mer sansen for folk som er "personlig kristen" enn øvrige kristne og forkynnere.

Endret av Pliscin
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Jeg synes det er vanskelig å "bevise" at det ikke finnes en Gud. For man kan på en måte fortelle om evolusjon, skapelsen av universet etc. samtidig som man ikke kan utelukke at det finnes noe større, fordi det er mange ting vi ikke vet, og ikke kan forklare. Hvorfor finnes energi og tid f.eks? Men det er heller ingen logisk grunn til å tro at det finnes en Gud. Bryter man ned historien i vitenskapens lys, så ser man også hvordan ting henger sammen, og at alt kan forklares, og alt har en forklaring, men ikke nødvendigvis en "grunn" eller mening bak. Naturen, mennesker og livet er fascinerende, og man blir utrolig imponert over hva som finnes og hvordan ting henger sammen, og for det blotte øyet så kan det se skapt ut, men vitenskapen kan forklare alt. Men bare ikke "hvorfor" det er slik. Men det at det skal være en mening bak det er jo egentlig bare et menneskelig fenomen er det ikke? Alt trenger ikke ha en mening bak.

 

Gud krever tro, har du det kan du "bevise" det, ivertfall for deg selv og muliges andre. Det er ingen forklaring på det jeg har opplevd, annet enn vesner utenfor den virkeligheten vi lever i som kan manipulere denne virkeligheten.

 

Jeg spør hvorfor begrepet "mening" i det heletatt eksisterer, for det virker som alle går rundt og spør seg selv hva meningen med livet er. Hvorfor gjør jeg dette her, hvordan ble virkeligheten til, hvor ender jeg opp når jeg dør etc? Voila, svaret er der: Gud. Meningen med livet er å oppdage Gud og finne en måte å forsone seg med Gud på, for det står det er en mur mellom Gud og ikke-troende, vi var fiender av Gud til vi søkte forsoning med ham via Jesus, derfor viser han seg heller ikke for alle. Og her kommer det med at Gud er kjærlighet og "kjærligheten er evig" inn, for det en kreves relasjon med et overnaturlig vesen for å oppheve fysikkens lover, som sier at verden bare består av atomer og molekyler, og når du er rundt 80 år gammel, så dør du, og det var det.

 

Dette her er det essensielle som skiller menneske og dyr, som bare er fanget i den evolusjonære syklusen. Bli født, jakte, spise, sove, drikke, parre seg og dø.

 

Men at du opplever en Gud, og mange, eller de fleste ikke gjør det, iallefall ikke før de blir lært om religion og Kristendom, kan ikke det bety at han bare eksisterer i hodet ditt? Alle mennesker har unike tanker og personlighet, og mange opplever virkeligheten ulikt. Hva som foregår oppi hodet til folk har ingen innvirkning på hva virkeligheten er. En person kan se en ting, men om ingen andre ser det, så er det jo noe i den personens hode som skaper et forvrengt bilde av virkeligheten. Hallusinasjoner kan alle oppleve, men spesielt folk med psykiske lidelser eller folk som er ruset. Oppigjennom historien har folk både ruset seg og hatt psykiske lidelser. Det finnes teorier om at bibelske figurer f.eks ruset seg på sopp og fikk hallusinasjoner. Men for all del, man kan ha en sunn tro uten at virkelighetsbilde er forvrengt. Jeg har mye mer sansen for folk som er "personlig kristen" enn øvrige kristne og forkynnere.

 

 

jeg spurte meg jo det særlig i starten jeg også, for jeg var veldig forvirret over det som foregikk rundt meg aller først, jeg var innom alle mulige forklaringer, spurte meg selv til og med om jeg uten å vite det var i noe ala MK-ultra, schitzofreni, hallusinasjoner, falske minner etc, men med en vitenskapelig tilnærming så kunne jeg slå det ifra meg alt sammen. Og når dette skjer daglig, og til og med familiemedlemmer og venner opplever rare ting rundt meg,var det ikke spesielt vanskelig å se hvor det kom fra. Veldig konkrete ting, det står endel om det i bibelen. Og jeg har det fortsatt daglig, men i mindre grad og ikke like voldsomt som i starten da jeg var fryktelig stresset fordi djevelen prøvde å ødelegge troa mi, og andre kristne kan fortelle liknende ting, så jeg er ikke aleine om det. Men den gode (Gud) blir mer og mer tydelig etterhvert som djevelen mister taket. Ergo kan jeg konkludere med at det jeg opplever faktisk er tilfelle og at Gud er reell, ergo tror jeg mao. på det. Litt om det her, selv om det jeg opplevde var mye mer konkret, og veldig sterkt:

 

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Du påsto noe da må du bevise ;)

 

Nei. Jeg avviste påstanden om at det som står i Bibelen er sant. Noe mange har gjort i århundrer. De fakta jeg brukte som argumenter er beviselig sanne.

Men jeg er ellers enig at det er teit å diskutere tro.

Kjedet meg bare litt her en søndag morgen, hehe  ;)

 

Jeg kjeder meg bare litt jeg også. Rydder leiligheten og skriver skit om hverandre :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...