Gå til innhold

Er bibelen Guds ord?


Anbefalte innlegg

Joda, men det å fremstille tro vs. ikke-tro som et valg man bare tar blir feil.

 

Det er jo og det. Det er ikke spesielt vanskelig å tro, jeg leser veldig mange begrunnelser her for hvorfor folk IKKE tror, så det foregår jo tydeligvis endel tankevirksomhet hos ikke-troende.

 

Det er ikke vanskeligere enn å ta et scenario hvor man åpner for at det er en mulighet for at det finnes en Gud eller åndelig virkelighet, også gjøre litt research på hvilken vei man velger å stole på er riktig ved å gjøre litt research om:

 

- islam

- buddhisme

- hinduisme

- kristendom

 

for å nevne noen.. også se hvor du lander etter å ha studert alle religionene. 

 

Du kan jo stille deg spørsmålene selv:

 

- Er etterlivet et sted man kan jobbe seg inn i, og hvor mye er da nok?

- Ser Gud på ditt indre eller ytre?

- Kan du forsone deg med Gud ved egen innsats, eller måtte forsoningen komme fra Gud?

 

...etc

Endret av marius77
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vil være umulig for meg å velge at i morgen skal jeg være en genuint troende kristen. På samme vis som du ikke kan velge at i morgen skal du være genuint en ateist. Ser du hva jeg mener?

 

Jada, det er en 3 part inne i bildet her og... Men så lenge du ikke VIL, så skjer det neppe noe heller.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

 

Det vil være umulig for meg å velge at i morgen skal jeg være en genuint troende kristen. På samme vis som du ikke kan velge at i morgen skal du være genuint en ateist. Ser du hva jeg mener?

 

Jada, det er en 3 part inne i bildet her og... Men så lenge du ikke VIL, så skjer det neppe noe heller.

 

Da syntes jeg det må være opp til den tredjeparten å vise meg falsiferbare, ordentlige bevis for den tredjepartens eksistens og ikke bare la meg hanfalle til egen fantasi og innbilning. En tredjepart som selvsagt aldri ville laget et system som gikk ut på ren uærlighet for å komme til å tro på den tredjeparten, hva er det for en tredjepart liksom?

 

 

Viten slår tro hver dag som helst, men siden de som fant opp disse tros systemene visste at man aldri kom til å vite at eksistensen til slike tredjeparter var mulig (først må de faktisk eksistere...) så valgte de å byggeg det på tro, i kristendom spesielt, for der er jo hele systemet bygget på at man må tro helt blindt, viten er fy fy...

 

Men er det ikke rart at SAMTLIGE trossystemer har det samme systemet? En skulle jo tro at en gud som yahwe, som i følge sin egen bok er så kåt på tilbedning at han sender de som ikke vil tilbe ham til evig tortur, ville valgt et litt bedre system, ikke sant? For ikke å snakke om et ærligere system, for det er ingen ærlig greie å velge seg ut en gud blant tusener når ingen av dem har beviser for seg.. Den prosessen kan ikke kalles annet enn uærlig. At man i etterkant innbiller seg og fantaserer om hvor virkelig denne guden er kalles kognitiv dissonans og confirmation bias.

Så det har ingenting med å ikke ville for mitt vedkommende ihvertfall, men alt med at jeg ved å velge en gud ikke villefølt meg det minste ærlig og ærligheten vinner. Man kan ikke samtidig være ærlig og religiøs, like lite som man kan være skeptiker og religiøs....

 

Først må man juge til seg selv for å tro og deretter må man juge til seg selv og andre så lenge man tror på slikt... Selvsagt er det derfor man lager seg fantasier og innbilninger om den guden man har valgt seg også, da ingen vil fremstille seg som idiot... Så det er en del mekanikk bak gudetro som ikke er spiselig for meg og ikke et system jeg ville valgt, liker å være ærlig jeg  :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det vil være umulig for meg å velge at i morgen skal jeg være en genuint troende kristen. På samme vis som du ikke kan velge at i morgen skal du være genuint en ateist. Ser du hva jeg mener?

 

 

Jada, det er en 3 part inne i bildet her og... Men så lenge du ikke VIL, så skjer det neppe noe heller.

Igjen så ser poenget til å gå deg hus forbi. Jeg er ikke ateist fordi jeg ikke VIL være kristen eller hva det måtte være. Jeg er ateist på grunn av min nåværende forståelse av verden. Jeg har ikke sjans på å bli gudstroende på nåværende tidspunkt med mindre jeg blir overbevist om at virkeligheten er drastisk annerledes enn slik jeg oppfatter den på mange nivåer.

 

Det å fremstille ateister som at "de vil bare ikke" er en billig form for hersketeknikk. Jeg vet du klarer bedre enn å ty til slikt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...