Gå til innhold

Det vi leser i Bibelen er sannheten.


Anbefalte innlegg

Bare det som har blitt gjengitt fra bibelen på forrige side får hele greia til å høres ut som sprøyt for min del.

Hvordan noen i fullt alvor kan tro på at jorda er 6000 år gammel og det som er nevnt ovenfor er hvordan starten på alt var, er for meg en gåte. Selv om jeg hadde trodd på en slags guddommelighet, hadde bibelen likevel vært et fullstendig ulogisk eventyr for min del.

Endret av N-4K0
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
N-4K0 skrev (7 minutter siden):

Bare det som har blitt gjengitt fra bibelen på forrige side får hele greia til å høres ut som sprøyt for min del.

Hvordan noen i fullt alvor kan tro på at jorda er 6000 år gammel og det som er nevnt ovenfor er hvordan starten på alt var, er for meg en gåte. Selv om jeg hadde trodd på en slags guddommelighet, hadde bibelen likevel vært et fullstendig ulogisk eventyr for min del.

Jeg tror ikke at jorda er 6000 år, men hvor gammel tiden tilbake til Eden er vet jeg ikke.

Bibelen sier at folk ble svært gamle helt fram til Noahs dager om jeg husker riktig.

Å tro har ikke noe med tiden eller vitenskap og å gjøre. Jeg tror at alle under og hendelser kan forklares vitenskapelig, Åndelig også. Er bare at vi ikke fullt forstår dette enda.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (23 minutter siden):

Det var mennesker som endret det. Eden var en test.

Du kan se det på som om mennesker som slekt er levedyktig, eller ei.

Adam var ikke levedyktig.

Jesus viste det var mulig at mennesker er levedyktig...

Så det var mennesket som uttalte:"Da sa Herren Gud til slangen:
          «Forbannet er du,
          utstøtt fra alt fe og alle ville dyr
          fordi du gjorde dette.
          På buken skal du krype,
          og støv skal du spise alle dine levedager.
          
   
15 Jeg vil sette fiendskap
          mellom deg og kvinnen,
          mellom din ætt og hennes ætt.
          Den skal ramme ditt hode,
          men du skal ramme dens hæl.»
          
   
16 Til kvinnen sa han:
          «Tungt vil jeg gjøre ditt strev
          når du er med barn,
          med smerte skal du føde.
          Du skal begjære din mann,
          og han skal herske over deg.»
          
   
17 Og til mannen sa han:
          «Fordi du hørte på kvinnen
          og spiste av treet
          som jeg forbød deg å spise av,
          er jorden forbannet for din skyld.
          Med strev skal du nære deg av den
          alle dine levedager.
          
   
18 Den skal la torn og tistel spire fram for deg,
          og du skal spise det som vokser på marken.
          
   
19 Med svette i ansiktet
          skal du spise ditt brød,
          inntil du vender tilbake til jorden,
          for av den er du tatt.
          Støv er du,
          og til støv skal du vende tilbake."

(1Mos 3.14-19)
På hvilket grunnlag kan du påstå at Eden var en test?

Lenke til kommentar
perpyro skrev (24 minutter siden):

Så det var mennesket som uttalte:"Da sa Herren Gud til slangen:
          «Forbannet er du,
          utstøtt fra alt fe og alle ville dyr
          fordi du gjorde dette.
          På buken skal du krype,
          og støv skal du spise alle dine levedager.
          
   
15 Jeg vil sette fiendskap
          mellom deg og kvinnen,
          mellom din ætt og hennes ætt.
          Den skal ramme ditt hode,
          men du skal ramme dens hæl.»
          
   
16 Til kvinnen sa han:
          «Tungt vil jeg gjøre ditt strev
          når du er med barn,
          med smerte skal du føde.
          Du skal begjære din mann,
          og han skal herske over deg.»
          
   
17 Og til mannen sa han:
          «Fordi du hørte på kvinnen
          og spiste av treet
          som jeg forbød deg å spise av,
          er jorden forbannet for din skyld.
          Med strev skal du nære deg av den
          alle dine levedager.
          
   
18 Den skal la torn og tistel spire fram for deg,
          og du skal spise det som vokser på marken.
          
   
19 Med svette i ansiktet
          skal du spise ditt brød,
          inntil du vender tilbake til jorden,
          for av den er du tatt.
          Støv er du,
          og til støv skal du vende tilbake."

(1Mos 3.14-19)
På hvilket grunnlag kan du påstå at Eden var en test?

Det var mennesker som spiste frukt av det forbudte treet.

Gud sa klart ifra at det ville få konsekvenser..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (42 minutter siden):

Det var mennesker som spiste frukt av det forbudte treet.

Gud sa klart ifra at det ville få konsekvenser..

Helt riktig, men ikke de konsekvensene han først sa det ville føre til, altså endring av reglene han opprinnelig hadde laget med dertil unødvendige lidelser det medførte.
Denne historien og det faktum at du uttalte at Eden var en prøve for menneskene så virker det på meg som gud ikke var allvitende.

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (På 26.5.2021 den 19.21):

Den dagen dere spiser av dette eplet betyr da den dagen de spiste av det, isåfall skulle de dø.

Husk dette var ikke noe paradisisk liv etter eden. I villmarka uten Gud, i steinalder liv med villdyr og lidelser. Hans sønn myrdet hans favoritt sønn. Kain drepte Abel. En stor kontrast til livet i Paradis.

Så ikke hopp i taket pga 900 år i villmarka, og angrende.

Så, synes du det var et smart trekk å si at akkurat det treet skal dere ikke spise av? For Guds skyld, å si sånt til ei dame? Han til og med peker ut treet for henne!!! Slangen ble straffet og må krype på buken for resten av livet. Kanskje ikke den store straffen for en slange som kryper på buken i utgangspunktet. 

Nei, slike røverhistorier var nok morsomme i sin tid. At noen faktisk tror på dette og tar det bokstavelig, det er mindre morsomt.

Lenke til kommentar

Det er ikke bare mindre morsomt Det er direkte truende mot menneskeheten.

Det sitter noen religiøse bezzerwizzere som skal fortelle oss andre hvordan vi skal leve livet,og gjør vi ikke slik som de foreslår så vil vi få evig pine tenke noe så deilig for en selvpiner !!

og når mennesker som har den slags overnaturlig kontakter til og med går ut på gaten og Meier ned helt uskyldige mennesker i Ja om det er Jesu Navn eller djevelen det spiller for meg ingen rolle Saken er at det er religion som har gjort dem splitter pine gal,Jeg kjenner til dette helt veldig nært på kroppen. Uten at jeg vil gå i detaljer.

all over tro og religion skulle vært forbudt rett og slett forbudt fordi det er den største grunnen til at mennesker blir lagt inn på psykiatrisk Er det noen som tør å innrømme det hvis ikke så kan jeg gjerne hente statistikker som viser at de som er innlagt de er styrt av ånder,...,og Jesus han veileder disse gale menneskene og Jesus er ikke være på det enn at han påstår at han er sønnen til Gud enda han er født av en kvinne, og når høyt utdannede mennesker tror fullt og helt på dette våset og løgnaktige , dritforbanna det påstandene.

Jeg blir så sint at Jeg skjelver..

dere som tror på den slags tøys ta en tur på psykiatrisk så finner dere ut at det bare for mørker menneskesinnet,og ikke kom til meg og snakk om de evelen for djevelen Han er den beste av alle han Ja faktisk Som dere sikkert vet så var han den mest betrodde Engelen i himmelen ha ha ha visste aldri Dette ? neppe.

det eneste religion sørge for er å fylle opp sykehuset med psykiatriske pasienter som akkurat det er gjør dere en god jobb,for øvrig ønsker jeg ikke at dere kommer til helvette men til himmelen For det må være et helvette !!

Lenke til kommentar

Er ikke for å forby religion for mennesket er sammensatt og en del vil om ikke det var religion falle på andre "vrangforestillinger".
Det har mere med folk å gjøre en religion der religion er brukt som et makt og kontrollmiddel mens i dag ser vi at konspirasjonsnøttene får grobunn, flat jord bevegelsen har sine tillhengere, Qanon er større en Jehovas Vitner og annet folk velger å tro på sant eller ikke.
Med religion lovlig kan myndighetene i hvertfall ha kontroll med de forskjellige religiøse organisasjoner en de ville hatt om de blei forbudt for da ville de bare flyttet seg under jorda og man har ingen kontroll med dem.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Ettervern i Norge skrev (2 timer siden):

Det er ikke bare mindre morsomt Det er direkte truende mot menneskeheten.

Det sitter noen religiøse bezzerwizzere som skal fortelle oss andre hvordan vi skal leve livet,og gjør vi ikke slik som de foreslår så vil vi få evig pine tenke noe så deilig for en selvpiner !!

og når mennesker som har den slags overnaturlig kontakter til og med går ut på gaten og Meier ned helt uskyldige mennesker i Ja om det er Jesu Navn eller djevelen det spiller for meg ingen rolle Saken er at det er religion som har gjort dem splitter pine gal,Jeg kjenner til dette helt veldig nært på kroppen. Uten at jeg vil gå i detaljer.

all over tro og religion skulle vært forbudt rett og slett forbudt fordi det er den største grunnen til at mennesker blir lagt inn på psykiatrisk Er det noen som tør å innrømme det hvis ikke så kan jeg gjerne hente statistikker som viser at de som er innlagt de er styrt av ånder,...,og Jesus han veileder disse gale menneskene og Jesus er ikke være på det enn at han påstår at han er sønnen til Gud enda han er født av en kvinne, og når høyt utdannede mennesker tror fullt og helt på dette våset og løgnaktige , dritforbanna det påstandene.

Jeg blir så sint at Jeg skjelver..

dere som tror på den slags tøys ta en tur på psykiatrisk så finner dere ut at det bare for mørker menneskesinnet,og ikke kom til meg og snakk om de evelen for djevelen Han er den beste av alle han Ja faktisk Som dere sikkert vet så var han den mest betrodde Engelen i himmelen ha ha ha visste aldri Dette ? neppe.

det eneste religion sørge for er å fylle opp sykehuset med psykiatriske pasienter som akkurat det er gjør dere en god jobb,for øvrig ønsker jeg ikke at dere kommer til helvette men til himmelen For det må være et helvette !!

De som tror på bibelen tror ikke på evig pine.

Dette er gjenlevende myter om Hades og norske Hels-Rike aka Hel eller Hell.

Hel er en norrøn gud.

Bibelen inneholder gode råd, meningen er at det skal forbedre livet.

Jeg forstår at noen mennesker provoseres av visse regler og normer. Særlig om de står i konflikt med deres liv.

Om noen tror på evig pine så har de ikke forstått ordene, evig pine er annerledes enn evig tilintetgjørelse.

Humanistene tror jo på det sistnevnte,så det er vel ikke så ille?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kristendom uten Djevelen og Helvete er jo mye verre. Frykten for å brenne i all evighet er jo det artigste med hele røkla.

Å si at de som tror på bibelen ikke tror på evig pine er en aning misvisende https://en.wikipedia.org/wiki/Christian_views_on_Hell

Du mener kanskje heller at det du tror på som står i bibelen er riktig og at alle som eventuellt har en annen oppfatning har feil eller driver med vranglære. Ganske standard det også.

Lenke til kommentar

Ettervern i Norge

Alt kan vries og vrenges på, selv om vi har mye vondt fra religion, så virker det her som at du har fått en svart-hvitt tankegang som legger skylden på dette du legger frem, men kanskje blir litt blind for positive ting?

Hadde ikke Jesus og bibelen vært kjent, hadde vi nok ikke hatt et Norge slik det er på visse ting. Vi mennesker har en vane for å dra frem det negative og vonde, men ikke veie opp med det positive. Hvor mye enn man skulle hate Guds personlighet, bibelens ord osv. Så må alle med respekt for ordet "balanse" og ærlighet, si seg enige at Bibelen faktisk oppfordrer om mye godt også. Med mindre man  er uviten/ignorant om det.

Noen eksempler utfra hode:
-Gang på gang nevnes , se til enker og farløse. Dvs De som står på barbakke. Snakker først og fremst om den tidens. 
-Elsk din fiende. Om fienden er sulten, gi han mat.
-Overvinne det onde med det gode. 
-Åndens frukt er er kjærlighet (1 Kor 13 forklarer mye om hva kjærlighet er i bibelsk tankegang), glede, fred, langmodighet, mildhet, godhet, trofasthet, saktmodighet, avholdenhet/selvkontroll.
- Lyd øvrigheten, ikke være en som gjør det onde i samfunnet generelt. Men ha respekt for de som har høyere stillinger.
- Betal skatt og toll. Ærlighet og balanse slik at de som tilkommer noe får det.
- Den største i Guds rike er alles tjener. Ergo den som gjør seg selv lav for å opphøye andre og gi til andre. Feks vaske føttene til folk på den tiden, de gikk mye og fikk nok masse støv, sand osv på dem. Den som tar på seg, som noen mener er "drittjobber" med glede, for å elske sin neste som seg selv.

- Det du vil at andre skal gjøre mot deg, gjør mot dem.
- Ikke gjør urett mot utlendinger i landet, slik israelittene hadde problemer i egypten, men gjør godt mot dem.
- Når man sanker inn markens grøde(maten fra åker osv), så la noe stå igjen for de som ikke har, så de kan komme å ete.
- Ikke ofre  barna dine til guder, slik flere gjorde på den tiden i GT.
- Huske på de fattige. Gi. Det er saligere å gi enn å få.
- Bære hverandres byrder, men også vår egen. 
- Ta seg av de som er mer sensitive i samvittigheten, uten å gjøre seg til dommer, feks, om noen er en veganer, så trenger ikke vi som eter kjøtt å fråtse i det foran de.
- Ansvar, man tar ansvar.
- ikke være lat. 
- Jobbe for maten/lønnen.
- Tåle ondt.
- Være gjestfri
- Velsigne folk
- Fortellingen om den barmhjertige samaritan.
- Klar på hvordan kjærligheten til penger og rikdom, og grådighet ofte gjør mennesker korrupte, og kan ødlegge både seg selv og andre.
- Tilgi og ettergi.
- Hold fred om mulig.

Mye av dette er vel ting du kunne se godhet i?

Ha en fin dag vidre.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Melonskall skrev (2 timer siden):

Kristendom uten Djevelen og Helvete er jo mye verre. Frykten for å brenne i all evighet er jo det artigste med hele røkla.

Å si at de som tror på bibelen ikke tror på evig pine er en aning misvisende https://en.wikipedia.org/wiki/Christian_views_on_Hell

Du mener kanskje heller at det du tror på som står i bibelen er riktig og at alle som eventuellt har en annen oppfatning har feil eller driver med vranglære. Ganske standard det også.

Djevelen finnes nok, men han har da ikke makt over et Helsike, Helvete, Hell?

Det er jo norrøn mytologi.

Når dette blandes med bibelen og evig ild så er det ikke så rart.

Evig ild betyr evig tilintetgjørelse, dette må ses i sammenheng med Gehenna og søppelplass i Gamle Israel der de brant de uten graver, drapsmenn osv.

Og ikke med Helvete eller Hades, de første kristne har kanskje litt feil da de også nevnte Hades. Men dette var for å "forklare" dødsriket. Eller hva som skjer med de døde.

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Melonskall skrev (7 minutter siden):

Så du spikker ord her altså, alt som står om evig pine er hva, mener du, om ikke et sted man havner om man har oppført seg dårlig mens man levde?

En rettferdig Gud har ikke evig pinsel som straff..

Straff derimot finnes, men den er tidsavgrenset og ikke evig.

Det evige som nevnes i oversettelse er den evige fortapelse.. og evig ild.

Evig ild rett oversatt fra originalen betyr evig tilintetgjørelse... Men vårt språk, og dvs engelske har en litt annen måte å tolke det på.

Jeg bemerker at særlig katolismen blandet straffen til Gud og søppelplassen Gehenna med norrøne og greske helvetes riker..

Og dette er hele årsaken til fortellinger om Helvete.

Den originale teksten har jo ikke slike motiver. Trusler om Hell osv fikk konger til å ofre gull og land til Paven og folk gikk i korstog for å unngå Helvete...

Men troen dvs originale bibelen sier ikke noe sånt.

 

 

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det eksisterer ikke en eneste person nå som vet hva den originale bibelen inneholdt. Mye har gått tapt og mye har antagelig også blitt fjernet/ødelagt med vilje. Hva som ble skrevet om evig pine på en rull en eller annen gang som var del av den originale bibelen vet vi ikke noe om.

Gud, som beskrevet i religiøse tekster, er heller ikke rettferdig sett fra menneskers ståsted. Gud beskrives som allvitende og alt det der og det går ikke an å legge dine moraler og din rettferdighet som grunnlag for hvordan Gud opptrer. Du er ikke likestilt, du er ikke bedre, du er et svakt vesen skapt for å underholde et allmektig vesen, så enkelt er det.

Lenke til kommentar

Vil jo si at allvitenhet er et problem når det kommer til bibelen og det den forteller for en ting er at gud ikke viste men værre er det når han vet alt på forhånd, og selv om vi har fått fri vilje så vet han jo utfallet av det på forhånd, selv slangen i Eden vista han om for gjorde han ikke det var han ikke allvitende.
Guds allvitenhet er en stor stein som rasler rundt i bibelhistoriens maskineri.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Melonskall skrev (7 minutter siden):

Det eksisterer ikke en eneste person nå som vet hva den originale bibelen inneholdt. Mye har gått tapt og mye har antagelig også blitt fjernet/ødelagt med vilje. Hva som ble skrevet om evig pine på en rull en eller annen gang som var del av den originale bibelen vet vi ikke noe om.

Gud, som beskrevet i religiøse tekster, er heller ikke rettferdig sett fra menneskers ståsted. Gud beskrives som allvitende og alt det der og det går ikke an å legge dine moraler og din rettferdighet som grunnlag for hvordan Gud opptrer. Du er ikke likestilt, du er ikke bedre, du er et svakt vesen skapt for å underholde et allmektig vesen, så enkelt er det.

Det er feil, dødehavsrullene og endel andre tekster er utrolig verdifulle å sammenligne med feks King James, siden flere tekster er de samme.

Og jeg har helt rett i at Europa med Hades og Hel har en helt annen definisjon enn jødene som ikke trodde på evige liv, og heller ikke evig pine..

Det er en europeisk greie, jeg tror noen av muslimske retninger også tror dette.. Men jødene trodde ikke dette..

 

 

Endret av Gouldfan
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...