Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Rimelig spikerpistol, trykkluft eller batteri?


Anbefalte innlegg

Jeg pusser opp en enebolig og skal ha på plass nytt listverk i nesten samtlige rom. jeg tenkte derfor at en dykkertpistol er å foretrekke foran hammer og spiker.

 

Jeg fant en billig pakke med trykkluft:
https://coop.no/sortiment/obs-bygg/verktoy-og-tilbehor/trykkluftverktoy/niko-83500003#product-information 

 

men har også vurdert en på batteri i stedet:
https://coop.no/sortiment/obs-bygg/verktoy-og-tilbehor/trykkluftverktoy/verktoy/stanley-fmc792d2#product-information

Har noen erfaringer med spikerpoistoler som de kan dele, er elektriske pistoler å anbefale? Jeg finner lite eller ingen info om denne Stanley 18V pistolen på nettet, Obs bygg ser ut til å være eneste butikk som selger den. Er det bare skrot jeg bør styre unna?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte en Makita AF505 dykkertpistol i fjor sommer. Har skutt et sted mellom 1500 og 2000 spiker med den. Den har fungert feilfritt. Jeg fikk den for 750 i fjor på en byggevareforretning hos en salgsmann fra Makita, men ser den ligger på rundt 900 nå.

Batterimaskinen veier 3 kg vs 1,5 kg for en luftdrevet. Det er noe å ha i bakhodet når du driver på en hel dag.

I tillegg er batterimaskinen noe stor og klumpete i forhold til en på luft.

Men jeg har faktisk ikke prøvd, så det er bare skepsisen min som taler i mot.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-2spvYRBZtB

Jeg hadde nok gått for en på luft. Batteridreven gir deg litt mer mobilitet, ja, men er også som nevnt tyngre. Også slipper du selvsagt å lade hele tiden. 

Lenke til kommentar

Noe annet å tenke på er jo også bråk. De kompressorene vi snakker om her støyer uten like. Og med en mindre kompressor som er linket til, så kommer den nok til å gå så ofte den bare klarer. 

 

Og som nevnt så har de fleste produsenter, (både ryobi og stanley, makita osv..) også driller som hører til i samme serien. Har du en drill fra før, så kan du kanskje komme unna med bare å kjøpe verktøyet (ofte halve prisen), evnt. så slipper du kanskje å kjøpe batteri til drillen, muttertrekkeren, stikksaga, sirkelsaga osv... om du nå trenger dette. 

Flere kommer med 2 batterier, og da vil du nok alltid ha strøm nok. Dog, spikerpistoler er ikke spesielt strømkrevende, i motsetning til andre applikasjoner, og dette er nok et mindre problem her. (du må nok flytte kompressor og slange mer enn du løper etter batterier)
 

Men når det kommer til vekt, så merker man STOR forskjell når man har et verktøy i hende og man skal skyte en haug spiker over hodet på det. 

 

Ellers har du jo også spikerpistoler som går på gasspatroner. Disse har fordelene til begge, men koster mer i drift. 

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

husk at 18 gauge(1,2mm)ikke er godkjent for takpanel,da må du opp på 16 gauge,ellers så er det mye bedre med 18g på listing,da hullene blir mye mindre

 

har selv senco fusion batteri dykkert til panelering,og en bosch minidykkert(1,2mm) på luft til listing

Lenke til kommentar

Jeg ville ha kjøpt  på batteri, er 1000 ganger enklere enn å måtte drasse rundt med kompressor + slange...

 

Ryobi sin spikerpistol går for å være ganske bra til prisen. Stanley'n er jo også billig, mulig den er et greit alternativ.

Som nevnt, kjøp i den serien du har drill. Har du ikke drill så kjøp det i samme serie som pistolen.

Selv har jeg makita og er veldig godt fornøyd med det, men deres pistol koster nesten 5k UTEN hverken lader eller batteri, så hvis jeg skal investere i spikerpistol så kommer jeg til å kjøpe noe annet...

Lenke til kommentar

 

Har du flere verktøy i deres serie så fungerer iallefall batteriene omhverandre.

 

 

 

Og som nevnt så har de fleste produsenter, (både ryobi og stanley, makita osv..) også driller som hører til i samme serien. Har du en drill fra før, så kan du kanskje komme unna med bare å kjøpe verktøyet (ofte halve prisen), evnt. så slipper du kanskje å kjøpe batteri til drillen, muttertrekkeren, stikksaga, sirkelsaga osv... om du nå trenger dette. 

 

 

 

 

Som nevnt, kjøp i den serien du har drill. Har du ikke drill så kjøp det i samme serie som pistolen.

 

 

Takk for tips, men jeg har allerede startet å komplettere verktøykassen. Har allerede anskaffet drill, stikksag og sirkelsag fra dewalt, så kommer til å holde meg til denne serien mtp. batterier. Men dessverre koster den elektriske spikerpistolen fra dewalt nesten 6000 kr, noe som blir for dyrt for min del. Derfor ser jeg meg rundt etter alternativer og kom over denne fra Stanley.

 

Når det gjelder støy er jeg ikke så bekymret, kan fint klare meg med hørselvern. Jeg er mer opptatt av vekt og mobilitet, men vet ikke helt hva jeg bør vektlegge mest.

Samt kvaliteten på verktøyet. Er ikke interessert i noe som ryker etter ett år eller to...

Lenke til kommentar

Stanley, som bla. også er eid av samme firma som dewalt, er jo da rettet mer mot "forbrukere", og dewalt mer mot "proffene".

 

Så kvaliteten vil nok jevnt over være en del bedre hos sistnevnte, og platformen mye større. De til 4500-5000kr er av de jeg finner av de for store spikere. Men skal du ha noe med lignende størrelse som den fra stanley, så er det noe slikt fra 3700,-kr

 

F.eks: http://m.clasohlson.com/no/Dewalt-DCN660N-dykkertpistol/41-1307

Eller:

https://www.staypro.no/verktoy/batteridrevne-verktoy/stift-og-spikerpistol/dewalt-dcn660nt-dykkertpistol-uten-batterier-og-lader

 

Den kompressormodellen virker å være enda mindre og kallef det for mini-dykkert, hva nå enn det er.

Lenke til kommentar

Stanley, som bla. også er eid av samme firma som dewalt, er jo da rettet mer mot "forbrukere", og dewalt mer mot "proffene".

 

Så kvaliteten vil nok jevnt over være en del bedre hos sistnevnte, og platformen mye større. De til 4500-5000kr er av de jeg finner av de for store spikere. Men skal du ha noe med lignende størrelse som den fra stanley, så er det noe slikt fra 3700,-kr

 

F.eks: http://m.clasohlson.com/no/Dewalt-DCN660N-dykkertpistol/41-1307

Eller:

https://www.staypro.no/verktoy/batteridrevne-verktoy/stift-og-spikerpistol/dewalt-dcn660nt-dykkertpistol-uten-batterier-og-lader

 

Den kompressormodellen virker å være enda mindre og kallef det for mini-dykkert, hva nå enn det er.prisen

de til 4500-5000kr er de til store spikere,hva mener du med det?batteridykkertpistolen jeg har fra senco,1,6mm koster vel rundt 9000kr ny i Norge,jeg kjøpte den brukt til en langt mer fornuftig penge,

så prisene sier ingenting om hvor store spiker de tar,prisene går nok mere på kvalitet og holdbarhet.

ryobi holder garantert for privat bruk,hadde selv kjøpt det,om jeg ikke hadde kommet over sencoen til omtrent samme pris som ryobien

 

minidykkert er de som har 1,2mm hode,og som brukes kun til listing,skal man bruke den til panelering,så er det 1,6mm som gjelder,det er spesielt viktig når det gjelder tak,kjedelig om taket faller ned

Lenke til kommentar

Takk for tipset med dewalten. Jeg har sett på denne, men til en langt høyere pris. har brukt både prisjakt og prisguide for å finne beste pris, men utvalget her var lite. Men det er tydelig at de prisene jeg har funnet var komplett pakke med koffert og 2 batterier, derav prisen på 5500+. Men den du linket til var solo-utgaven uten batteri. 3700 er da en mer fornuftig pris.

Så det spørs om jeg ikke går for den billige minidykkerten med kompressor, så kan jeg evt. heller spare opp til dewalten senere dersom den ikke holder mål :)

Lenke til kommentar

Har listet et par hus med Ryobis dykkertpistol - kjøpte den fordi jeg allerede hadde 3 ryobi-batterier, et stort og 2 små - må si den har fungert fullstendig eksemplarisk, og er mer enn sterk nok. Skyter også fler spikere på en lading enn du orker på en kveld antagelig, mange hundretalls skudd på et batteri.

https://www.bauhaus.no/spikerpistol-r18n18g-0-18-v-one-plus-ryobi.html?gclid=CLj5uu3E-dMCFZWUGAodJpUN1A

Lenke til kommentar

Har også Ryobi dykkertpistol og har noen synspunkter/erfaringer. Pistolen i seg selv er knalle god, jeg har egentlig bare godt å si om den. Men et par ting du skal være klar over:

 

- Pistolen bråker en del, så jeg synes at hørselvern er greit (Selv om en del nok er uenig).

- Selv med 1.5A batteri er den rimelig tung, spesielt om du sammenligner med luft. 

- Ser det ble skrevet om at 1.2mm ikke er godt nok for tak, dette er bare tull, har festet tak med 1mm i 4 soverom, 3 forskjellige typer, og jeg har hengt med kroppsvekten min etter 1 spiker. Har forøvrig rivd og slitt i takplatene for å være sikker. 

Lenke til kommentar

Har også Ryobi dykkertpistol og har noen synspunkter/erfaringer. Pistolen i seg selv er knalle god, jeg har egentlig bare godt å si om den. Men et par ting du skal være klar over:

 

- Pistolen bråker en del, så jeg synes at hørselvern er greit (Selv om en del nok er uenig).

- Selv med 1.5A batteri er den rimelig tung, spesielt om du sammenligner med luft. 

- Ser det ble skrevet om at 1.2mm ikke er godt nok for tak, dette er bare tull, har festet tak med 1mm i 4 soverom, 3 forskjellige typer, og jeg har hengt med kroppsvekten min etter 1 spiker. Har forøvrig rivd og slitt i takplatene for å være sikker. 

 

mulig du synes det bare er tull,men du kan glemme reklamasjon i hvertfall om du bruker minidykkert:følg monteringsveiledningen:

 

https://www.moelven.com/Produkter-og-tjenester/Bygge-og-bo/Panel/Montering-av-panel1/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Stanley, som bla. også er eid av samme firma som dewalt, er jo da rettet mer mot "forbrukere", og dewalt mer mot "proffene".

 

Så kvaliteten vil nok jevnt over være en del bedre hos sistnevnte, og platformen mye større. De til 4500-5000kr er av de jeg finner av de for store spikere. Men skal du ha noe med lignende størrelse som den fra stanley, så er det noe slikt fra 3700,-kr

 

F.eks: http://m.clasohlson.com/no/Dewalt-DCN660N-dykkertpistol/41-1307

Eller:

https://www.staypro.no/verktoy/batteridrevne-verktoy/stift-og-spikerpistol/dewalt-dcn660nt-dykkertpistol-uten-batterier-og-lader

 

Den kompressormodellen virker å være enda mindre og kallef det for mini-dykkert, hva nå enn det er.prisen

de til 4500-5000kr er de til store spikere,hva mener du med det?batteridykkertpistolen jeg har fra senco,1,6mm koster vel rundt 9000kr ny i Norge,jeg kjøpte den brukt til en langt mer fornuftig penge,

så prisene sier ingenting om hvor store spiker de tar,prisene går nok mere på kvalitet og holdbarhet.

ryobi holder garantert for privat bruk,hadde selv kjøpt det,om jeg ikke hadde kommet over sencoen til omtrent samme pris som ryobien

 

minidykkert er de som har 1,2mm hode,og som brukes kun til listing,skal man bruke den til panelering,så er det 1,6mm som gjelder,det er spesielt viktig når det gjelder tak,kjedelig om taket faller ned

Ettersom trådstarter i sitt innlegg før mitt nevnte at han allerede hadde dewalt, og han hadde sett på spikerpistol til dette systemet, og at prisen lå rundt 6000,- kr. Da var mitt tips at han kanskje hadde sett feil. For at du i denne prisklassen så er det den ganske like på bilder, men vesentlig større maskinen (692, ikke 660) du som oftest finner. For i motsetning til dykkert, så skyter den 2,8-3,3mm spiker (50-90mm), ikke 1,6mm (32-63mm) som den jeg linket til og stanleyen. 

 

Nå viste det seg at han hadde sett på en med batteripakke, og da blir det selvsagt en del dyrere (noe han i utgangspunktet ikke trenger).

 

Jeg betviler ikke et sekund at du kan finne langt dyrere dykkertpistoler... Eller at pris = større spiker.  :confused:

Lenke til kommentar

 

Har også Ryobi dykkertpistol og har noen synspunkter/erfaringer. Pistolen i seg selv er knalle god, jeg har egentlig bare godt å si om den. Men et par ting du skal være klar over:

 

- Pistolen bråker en del, så jeg synes at hørselvern er greit (Selv om en del nok er uenig).

- Selv med 1.5A batteri er den rimelig tung, spesielt om du sammenligner med luft. 

- Ser det ble skrevet om at 1.2mm ikke er godt nok for tak, dette er bare tull, har festet tak med 1mm i 4 soverom, 3 forskjellige typer, og jeg har hengt med kroppsvekten min etter 1 spiker. Har forøvrig rivd og slitt i takplatene for å være sikker. 

 

mulig du synes det bare er tull,men du kan glemme reklamasjon i hvertfall om du bruker minidykkert:følg monteringsveiledningen:

 

https://www.moelven.com/Produkter-og-tjenester/Bygge-og-bo/Panel/Montering-av-panel1/

 

Reklamere på at arbeidet du har utført faller ned? Hørtes jo helt sykt ut uansett. Nå hadde det selvsagt vært ganske herlig kundevennlig, selv om jeg ikke vet hva jeg ville sagt til de som har levert platene til taket om de ikke satt skikkelig.  :hmm:

 

Men enig i at jeg heller hadde tatt større enn mindre. Selv er jeg nok mest glad i skruer, og heller benyttet en skruautomat. Spiker virker bare så.... gammeldags. :ph34r: Og er det noe jeg er lei av, så er det å slå inn spiker som sklir ut av hardt listverk i gamle hus.  :nei:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Har også Ryobi dykkertpistol og har noen synspunkter/erfaringer. Pistolen i seg selv er knalle god, jeg har egentlig bare godt å si om den. Men et par ting du skal være klar over:

 

- Pistolen bråker en del, så jeg synes at hørselvern er greit (Selv om en del nok er uenig).

- Selv med 1.5A batteri er den rimelig tung, spesielt om du sammenligner med luft. 

- Ser det ble skrevet om at 1.2mm ikke er godt nok for tak, dette er bare tull, har festet tak med 1mm i 4 soverom, 3 forskjellige typer, og jeg har hengt med kroppsvekten min etter 1 spiker. Har forøvrig rivd og slitt i takplatene for å være sikker. 

 

mulig du synes det bare er tull,men du kan glemme reklamasjon i hvertfall om du bruker minidykkert:følg monteringsveiledningen:

 

https://www.moelven.com/Produkter-og-tjenester/Bygge-og-bo/Panel/Montering-av-panel1/

 

Reklamere på at arbeidet du har utført faller ned? Hørtes jo helt sykt ut uansett. Nå hadde det selvsagt vært ganske herlig kundevennlig, selv om jeg ikke vet hva jeg ville sagt til de som har levert platene til taket om de ikke satt skikkelig.  :hmm:

 

Men enig i at jeg heller hadde tatt større enn mindre. Selv er jeg nok mest glad i skruer, og heller benyttet en skruautomat. Spiker virker bare så.... gammeldags. :ph34r: Og er det noe jeg er lei av, så er det å slå inn spiker som sklir ut av hardt listverk i gamle hus.  :nei:

 

 

nå brukes ikke dykkert til plater,de brukes til panel,takplater festes med kramper eller skruer,gips festes med skruer

Lenke til kommentar

 

 

 

Har også Ryobi dykkertpistol og har noen synspunkter/erfaringer. Pistolen i seg selv er knalle god, jeg har egentlig bare godt å si om den. Men et par ting du skal være klar over:

 

- Pistolen bråker en del, så jeg synes at hørselvern er greit (Selv om en del nok er uenig).

- Selv med 1.5A batteri er den rimelig tung, spesielt om du sammenligner med luft. 

- Ser det ble skrevet om at 1.2mm ikke er godt nok for tak, dette er bare tull, har festet tak med 1mm i 4 soverom, 3 forskjellige typer, og jeg har hengt med kroppsvekten min etter 1 spiker. Har forøvrig rivd og slitt i takplatene for å være sikker. 

 

mulig du synes det bare er tull,men du kan glemme reklamasjon i hvertfall om du bruker minidykkert:følg monteringsveiledningen:

 

https://www.moelven.com/Produkter-og-tjenester/Bygge-og-bo/Panel/Montering-av-panel1/

 

Reklamere på at arbeidet du har utført faller ned? Hørtes jo helt sykt ut uansett. Nå hadde det selvsagt vært ganske herlig kundevennlig, selv om jeg ikke vet hva jeg ville sagt til de som har levert platene til taket om de ikke satt skikkelig.  :hmm:

 

Men enig i at jeg heller hadde tatt større enn mindre. Selv er jeg nok mest glad i skruer, og heller benyttet en skruautomat. Spiker virker bare så.... gammeldags. :ph34r: Og er det noe jeg er lei av, så er det å slå inn spiker som sklir ut av hardt listverk i gamle hus.  :nei:

 

 

nå brukes ikke dykkert til plater,de brukes til panel,takplater festes med kramper eller skruer,gips festes med skruer

 

SNakker vi om panel, så hadde jeg nok sannsynligvis også brukt det der, selv om selvsagt så duger dykkert bra der. Gips og dykkert passer såklart ikke, men det finnes så mangt andre typer plater, og sett en del bruke dykkert der også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...