Gå til innhold

Elsykkelsalget eksploderer


Anbefalte innlegg

Som din egen artikkel påpeker: Ulykker alene står for 25 milliarder årlig. I tillegg kommer kostnader ved luft- og støyforurensning, som hver er på flere milliarder årlig.

Transportøkonomisk Institutt har beregnet totale eksterne marginale kostnader for biltrafikk, som inkluderer lokale utslipp, støy, ulykker, kø, barriereeffekter, helseeffekter, drift og slitasje på infrastruktur (annet enn vei) til 24 milliarder kroner årlig.

 

https://www.toi.no/getfile.php?mmfileid=38978

 

Og som ATW påpeker: du har helt utelatt fylkenes og kommunenes kostnader til drift og investering i vei. 

 

Nasjonal Transportplan inkluderer overføringer til fylkeskommunene, og i en viss grad også til kommunale prosjekter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Som din egen artikkel påpeker: Ulykker alene står for 25 milliarder årlig. I tillegg kommer kostnader ved luft- og støyforurensning, som hver er på flere milliarder årlig.

Transportøkonomisk Institutt har beregnet totale eksterne marginale kostnader for biltrafikk, som inkluderer lokale utslipp, støy, ulykker, kø, barriereeffekter, helseeffekter, drift og slitasje på infrastruktur (annet enn vei) til 24 milliarder kroner årlig.

 

https://www.toi.no/getfile.php?mmfileid=38978

 

Og som ATW påpeker: du har helt utelatt fylkenes og kommunenes kostnader til drift og investering i vei. 

 

Nasjonal Transportplan inkluderer overføringer til fylkeskommunene, og i en viss grad også til kommunale prosjekter.

 

 

Det inkluderer ikke alle utgiftene, jeg har lagt inn utgifter, kommunalt og fylke, som ikke dekkes av NTP.

 

Og ennå har man ikke regnet generelle forureningskostander, for å ikke snakke om alle arealkostandene.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det inkluderer ikke alle utgiftene, jeg har lagt inn utgifter, kommunalt og fylke, som ikke dekkes av NTP.

 

Og ennå har man ikke regnet generelle forureningskostander, for å ikke snakke om alle arealkostandene.

 

Sannsynligvis ikke, men det inkluderer de aller fleste større overføringer til fylkeskommunene og kommunene.

TØI har inkludert de aller fleste forurensninger i sin oversikt.

 

Igjen, jeg ser frem til dokumentasjon på at biltrafikken fører til underskudd for staten, ettersom de aller fleste, inkludert Staten selv, NAF, TØI m.fl. hevder at Staten går med store overskudd på skatter og avgifter fra biltrafikken, dersom du kan bevise det motsatte, så bør jo avgiftene snarest økes, spesielt også på elbiler som tross alt ikke er noe bedre når det kommer til ulykker, svevestøv, arealkostnader og annet.

Lenke til kommentar

 

Det inkluderer ikke alle utgiftene, jeg har lagt inn utgifter, kommunalt og fylke, som ikke dekkes av NTP.

 

Og ennå har man ikke regnet generelle forureningskostander, for å ikke snakke om alle arealkostandene.

 

Sannsynligvis ikke, men det inkluderer de aller fleste større overføringer til fylkeskommunene og kommunene.

TØI har inkludert de aller fleste forurensninger i sin oversikt.

 

Igjen, jeg ser frem til dokumentasjon på at biltrafikken fører til underskudd for staten, ettersom de aller fleste, inkludert Staten selv, NAF, TØI m.fl. hevder at Staten går med store overskudd på skatter og avgifter fra biltrafikken, dersom du kan bevise det motsatte, så bør jo avgiftene snarest økes, spesielt også på elbiler som tross alt ikke er noe bedre når det kommer til ulykker, svevestøv, arealkostnader og annet.

 

 

Hva er poenget ditt? Jeg har lagt til de utgiftene som ikke er i NTP. 

 

Det stor tydelig i TØI rapport at generell forurensing ikke er med.

 

Hevder staten selv dette? Hvor? Det virker jo ikke engang som du er uenig i tallene jeg presenterer, du snakker jo om akkurat de samme tallene selv, og de viser at utgiftene ikke er mindre enn inntektene. Er det noen konkrete tall i min post du er uenig i?

 

AtW

Lenke til kommentar

Hva er poenget ditt? Jeg har lagt til de utgiftene som ikke er i NTP. 

 

Hvor har du lagt til dette, jeg har enda til gode å se dokumentasjon for noe som helst, annet at du har regnet på dette, å kommet frem til noen grove tall som ikke er underbygget av noe som helst ?

 

 

Det stor tydelig i TØI rapport at generell forurensing ikke er med.

 

Hvor står dette, å hva regner du som "generell forurensning" ?

 

Rapporten inkluderer jo alle typer luftforurensning, støyforurensning samt en hel del annet, å jeg ser nå at slitasje på infrastruktur faktisk inkluderer Statens Vegvesens kostnader til veivedlikehold også, samt at vinterdrift, salting osv. er tatt høyde for.

Lenke til kommentar

 

Hva er poenget ditt? Jeg har lagt til de utgiftene som ikke er i NTP. 

 

Hvor har du lagt til dette, jeg har enda til gode å se dokumentasjon for noe som helst, annet at du har regnet på dette, å kommet frem til noen grove tall som ikke er underbygget av noe som helst ?

 

 

Det stor tydelig i TØI rapport at generell forurensing ikke er med.

 

Hvor står dette, å hva regner du som "generell forurensning" ?

 

Rapporten inkluderer jo alle typer luftforurensning, støyforurensning samt en hel del annet, å jeg ser nå at slitasje på infrastruktur faktisk inkluderer Statens Vegvesens kostnader til veivedlikehold også, samt at vinterdrift, salting osv. er tatt høyde for.

 

 

De er underbygd av de faktiske kostnadene, tror du det er tilfeldig at mitt NTP-estimat på 30 milliarder, og andre kostander på 25-milliarder passer akkurat med dine tall? Det har ikke falt deg at disse tallene faktisk er offentlig tilgjengelig data? En kjapp google unna så finner du utgiftene til kommunale og fyleksveier utenom NTP også, og kanskje du er heldig nok til at dette passer bra med tallet jeg har vist til?

 

Det står tydelig på side 2 i rapporten.

 

AtW

Lenke til kommentar

tror du det er tilfeldig at mitt NTP-estimat på 30 milliarder, og andre kostander på 25-milliarder passer akkurat med dine tall? Det har ikke falt deg at disse tallene faktisk er offentlig tilgjengelig data? En kjapp google unna så finner du utgiftene til kommunale og fyleksveier utenom NTP også, og kanskje du er heldig nok til at dette passer bra med tallet jeg har vist til?

 

Da må det vel være såre enkelt å dokumentere det med kilder, i stedet for å hevde at det kun er et "google-søk" unna, det er jo tross alt din påstand, ikke min, å jeg har spurt om du kan dokumentere det, ikke at jeg skal dokumentere det for deg ?

 

Det står tydelig på side 2 i rapporten.

 

Nei det gjør det ikke ?

Lenke til kommentar

 

tror du det er tilfeldig at mitt NTP-estimat på 30 milliarder, og andre kostander på 25-milliarder passer akkurat med dine tall? Det har ikke falt deg at disse tallene faktisk er offentlig tilgjengelig data? En kjapp google unna så finner du utgiftene til kommunale og fyleksveier utenom NTP også, og kanskje du er heldig nok til at dette passer bra med tallet jeg har vist til?

 

Da må det vel være såre enkelt å dokumentere det med kilder, i stedet for å hevde at det kun er et "google-søk" unna, det er jo tross alt din påstand, ikke min, å jeg har spurt om du kan dokumentere det, ikke at jeg skal dokumentere det for deg ?

 

Det står tydelig på side 2 i rapporten.

 

Nei det gjør det ikke ?

 

 

Du har jo påstått at det motsatte er tilfellet. Så da må vel du være kjent med disse tallene?

 

Direkte sitat: "Prosjektet omfatter ikke vurdering av eksterne kostnader ved klimagassutslipp"

 

AtW

Lenke til kommentar

Direkte sitat: "Prosjektet omfatter ikke vurdering av eksterne kostnader ved klimagassutslipp"

Vel ...

 

Og ennå har man ikke regnet generelle forureningskostander

Når ble klimagassutslipp "generelle forurensningskostnader"?

 

Rapporten tar altså høyde for luftforurensing i form av eksosutslipp, vegslitasje, dekkslitasje, slitasje på bremsebånd samt at  fartsvinden fra kjøretøyene bidrar til å virvle opp støv og skitt avsatt langs vegkanten, i tillegg kommer veitrafikkstøy og andre typer støyforurensninger.

 

Det ligger utenfor TØI's arbeidsområde å spekulere i konsekvensene av klimagassutslipp i atmosfæren, og med mindre du også klarer å dokumentere at menneskeskapte klimaendringer eksisterer, så er det irrelevant.

 

Du har jo påstått at det motsatte er tilfellet. Så da må vel du være kjent med disse tallene?

 

Det jeg opprinnelig skrev var

 

 

Bilister koster samfunnet mer enn de betaler inn, så kan man egentlig sik at utgiftene til syklister betales av bompenger?

 

Du er god dersom du klarer å dokumentere den påstanden.

Med de skattene og avgiftene som er pålagt bilbruk i Norge, så må disse fæle bilistene koste en formue?

 

Unntaket må være elbileiere, de betaler jo knapt noe som helst, å koster garantert samfunnet mer enn de betaler inn.

 

I stedet for å gjøre selv et minste forsøk på å dokumentere påstandene du slenger ut, så vil du altså at jeg skal motbevise de?

 

Jeg venter fremdeles i spenning på dokumentasjon, hittil har du ikke postet noe som helst som dokumenterer det du skriver, det eneste du har liret av deg er at jeg kan "google" det.

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

Det er flott at EL-sykkel får folk til å "sykle" mer.

 

MEN: Jeg spår herved at antall sykkelulykker kommer til å eksplodere!

Mer enn antall nye syklister skulle tilsi. Og her er mitt argument for det:

 

Jeg har syklet mye de siste 20 årene, og først nå siste året har jeg sett utrolig mye hendelser fordi disse nye el-"syklistene" både er uerfarne, men viktigst, de "sykler" på fortauet i minst dobbelt så stor fart som normale syklister fordi de har motor, samtidig som de er urfarne. En dååårlig kombinasjon.

 

Og ingen får dem til å roe ned farten; Det virker som om disse el-syklene bare har av og på knapp! (De skal vel vise alle hvor fort de klarer å "sykle"...  :scared:  Det har gått sport i det å sykle forbi mest mulig vanlige syklister. Og det går styggfort!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...