Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Omarbeiding av plen


Anbefalte innlegg

Jeg har en plen som har blitt vanskjøttet en stund, eventuelt dårlig anlagt til å begynne med. Det er mye mose i den og gresstuer. Den består egentlig av ugress rett og slett.

Så i sommer har jeg planlagt å prøve å lage en ny plen. Men jeg er litt usikker på hvordan jeg skal angripe det. Har prøvd å lese litt rundt, men blir ikke helt klok på hva jeg skal gjøre, men jeg har en slags plan.

Det er å bruke jordfres for å hakke den helt opp med det døde gresse fra i fjor og mosen. Der etter tenkte jeg å bruke vibrasjonsplaner (hoppetusse) for å banke det flatt. Etter dette mener jeg at det kanskje er klart til å bli sådd ny plen.

 

Høres dette ut som en plan som kan fungere? Er det noen av dere som har prøvd å fornye plenen på lignende måte en gang og har erfaringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dra til nærmeste bonde og hør hva han (eller hun.....) skal ha for å harve opp og gjøre det plant.

 

Deretter kan du velge om du vil gå for ferdigplen (anbefaler det) eller gjøre det selv.

Skal du gjøre det selv er du allerede noe sent ute..

Det er jo bare to uker siden siste snøfall! Jeg bor i nordlige Nordland.

Men du har kanskje et poeng. Jeg ser det har vokst litt hos naboene.

Tror jeg prøver å vedlikeholde plenen i sommer, så tar jeg å får skikkelig has på den til neste år hvis jeg ikke klarer å klippe og fjerne​ mosen såpass at det ser ut som en plen og ikke et jorde.

 

Uansett hva jeg planlegger utover normalt vedlikehold, så ser det ut som det kommer til å koste mer enn det jeg egentlig har lyst å bruke mellom bytting av kjøkken og nytt bad.

Lenke til kommentar

Her jeg bor har vi anlegst "plen" ved å bare begynne å slå villnisset.

Blei grei plen med litt andre spennende vekster i også.

Tuer forsvinner etterhvert om du klipper det kort ofte.

Men ser forskjell på på der det er sådd plen og der det har vært villniss for villgresset vokser mye fortere en plengresset, men grønt og gjevnt er det.

Endret av perpyro
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig at det er en god ide å ta det litt enkelt første år, før man eventuelt går i gang med å frese, valse, så på nytt eller legge ferdigplen. Fresing etc. gir heller ikke garanti for godt resultat, nedfreste ugressrester kan fort gi opphav til nye ugressplanter. 

 

Vi kjøpte hus med ekstremt vanskjøttet hage og plen i Tromsø i 2000. Første året brukte vi noen helger med stålrive for å røske vekk vissent og sammenfiltret gress og ugress fra fjoråret og kanskje tre-fire-fem år før det. Noe måtte også tas med ljå. Deretter holdt vi gresset og ugresset nede med Flymo. Når man ikke slipper det opp i høyden, har gresset større sjans for å klare seg i kampen med høyere ugressplanter. Vi fjernet også endel mose dels med rive, dels med en elektrisk mosefjerner vi lånte av en nabo. Hagen ble mye ryddigere, men det var noen flekker som manglet gress, det var fortsatt mose, eller tilnærmet ingenting der vi hadde fjernet mest mose, samt der vi hadde tråkket mye men vi bygde nytt gjerde på seinsommeren/høsten.

 

Neste vår lagde vi en blanding av jord, skjellsand, gjødsel og gressfrø som vi la utover snauflekkene. I løpet av sommeren ble gressplenen heldekkende. Vi gjødslet for at gresset skulle gro godt i konkurranse med mose. Men det som virkelig gjorde susen mot mosen, var da vi stilte kniven på Flymoen i høyeste stilling. Da blir gresset aldri kortere enn ca 6 cm når det er nyslått, og dermed skygger det for mosen som praktisk talt har dødd ut hos oss. 

 

Siden 2012 har plenen sett bra ut og stadig bede år for år, og det har vært en OK hobby og ganske tilfredsstillende å få orden på plenen med enkle midler, uten store maskiner eller store regninger. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...