Gå til innhold

Deltidsansatt; MÅ jeg ta ut ferie?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg studerer, og jobber på en brillebutikk ved siden av i 25% stilling. Jeg begynte å jobbe sent i 2015, pga dette så trengte jeg ikke å ta ut ferie 2016 siden jeg ikke hadde opparbeidet meg nok feriepenger, noe som passet meg ypperlig da jeg ønsker å jobbe mest mulig. Situasjonen er fremdeles slik at jeg ønsker å jobbe mest mulig, og ønsker max å ta ut 2 ukers ferie i år, men arbeidsgiveren min sier jeg MÅ ta ut hele 4 uker og 1 dag. Ble også fortalt at jeg IKKE kan overføre ferie fra i år til 2018. Stemmer dette? 

 

Hvordan er reglene ang hvor lite ferie jeg kan ta ut som deltidsansatt?

 

Mvh

R.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78188/

"Arbeidstaker har rett og plikt til å avvikle full ferie, dette gjelder også når du skifter arbeidsgiver. Arbeidsgiver er pliktig å sørge for at arbeidstaker avvikler full ferie."

Pleier å være ganske korrekt info der og det står ikke noe om at deltidsansatte  er untatt regelen.

 

https://coperio.no/2014/05/feriepenger-og-rettigheter-har-du-oversikten/

"Dersom du ikke får tatt hele eller deler av ferien du har krav på, kan du be om å overføre inntil 12 virkedager til neste år."

Men dette gjelder kanskje ikke?

Lenke til kommentar

Om du sitter igjen med ubrukt ferie skal du få det overført. Samtidig har arbeidsgiver plikt til å få deg ut i ferie.

 

Arbeidsgiver har en viss styringsrett når det kommer til din ferieavvikling. For eksempel kan arbeidsgiver bestemme tre av ukene dine i fellesferien (men de skal være samlet). Ettersom du er student og jobber deltid og kanskje får flere vakter nå på sommeren foreslår jeg at du avtaler å få kunne ta ut ferien din i eksamensperioder i høst, og generelt når andre faste arbeidere ikke er på ferie. Da øker du vel sjansen til å få jobbe mest mulig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om du sitter igjen med ubrukt ferie skal du få det overført. Samtidig har arbeidsgiver plikt til å få deg ut i ferie.

 

Arbeidsgiver har en viss styringsrett når det kommer til din ferieavvikling. For eksempel kan arbeidsgiver bestemme tre av ukene dine i fellesferien (men de skal være samlet). Ettersom du er student og jobber deltid og kanskje får flere vakter nå på sommeren foreslår jeg at du avtaler å få kunne ta ut ferien din i eksamensperioder i høst, og generelt når andre faste arbeidere ikke er på ferie. Da øker du vel sjansen til å få jobbe mest mulig?

faktisk har arbeidsgiver full styringsrett , men du som ansatt har krav på minst 3 uker sammenhengene feire i fellesferie perioden, du skal ha beskjed når du får ferie minst 2 månder før ferien starter 

 

 

§ 6.Feriefastsetting, endring og erstatning

 

(1) (Hvem som bestemmer tiden for ferie)

Arbeidsgiver skal i god tid før ferien drøfte fastsetting av feriefritid og oppsetting av ferielister med den enkelte arbeidstaker eller vedkommendes tillitsvalgte. Oppnås ikke enighet, fastsetter arbeidsgiver tiden for ferien innenfor de grenser som følger av §§ 7-9.

Arbeidstaker over 60 år bestemmer selv tiden for avvikling av ekstraferien, med mindre annet er avtalt. Ekstraferien kan tas samlet eller med en eller flere dager om gangen.

 

(2) (Underretning)

Arbeidstaker kan kreve å få underretning om feriefastsettingen tidligst mulig og senest 2 måneder før ferien tar til, såfremt ikke særlige grunner er til hinder for dette.

§ 7.Tiden for ferie

(1) (Hovedferien)

Arbeidstaker kan kreve at hovedferie som omfatter 18 virkedager gis i hovedferieperioden 1 juni - 30 september. Dette gjelder likevel ikke for arbeidstaker som tiltrer etter 15 august i ferieåret. Ferie som er fastsatt til tiden 1 juni - 30 september, og som utsettes i medhold av § 9, kan ikke kreves avviklet på et senere tidspunkt i denne perioden. Arbeidstaker som har avviklet permisjonstid med foreldrepenger etter folketrygdloven §§ 14-1 til 14-15, i hele hovedferieperioden, kan motsette seg å avvikle hovedferien innen ferieårets utløp.

Lenke til kommentar

 

Om du sitter igjen med ubrukt ferie skal du få det overført. Samtidig har arbeidsgiver plikt til å få deg ut i ferie.

 

Arbeidsgiver har en viss styringsrett når det kommer til din ferieavvikling. For eksempel kan arbeidsgiver bestemme tre av ukene dine i fellesferien (men de skal være samlet). Ettersom du er student og jobber deltid og kanskje får flere vakter nå på sommeren foreslår jeg at du avtaler å få kunne ta ut ferien din i eksamensperioder i høst, og generelt når andre faste arbeidere ikke er på ferie. Da øker du vel sjansen til å få jobbe mest mulig?

faktisk har arbeidsgiver full styringsrett , men du som ansatt har krav på minst 3 uker sammenhengene feire i fellesferie perioden, du skal ha beskjed når du får ferie minst 2 månder før ferien starter

 

§ 6.Feriefastsetting, endring og erstatning

 

(1) (Hvem som bestemmer tiden for ferie)

Arbeidsgiver skal i god tid før ferien drøfte fastsetting av feriefritid og oppsetting av ferielister med den enkelte arbeidstaker eller vedkommendes tillitsvalgte. Oppnås ikke enighet, fastsetter arbeidsgiver tiden for ferien innenfor de grenser som følger av §§ 7-9.

Arbeidstaker over 60 år bestemmer selv tiden for avvikling av ekstraferien, med mindre annet er avtalt. Ekstraferien kan tas samlet eller med en eller flere dager om gangen.

 

(2) (Underretning)

Arbeidstaker kan kreve å få underretning om feriefastsettingen tidligst mulig og senest 2 måneder før ferien tar til, såfremt ikke særlige grunner er til hinder for dette.

§ 7.Tiden for ferie

(1) (Hovedferien)

Arbeidstaker kan kreve at hovedferie som omfatter 18 virkedager gis i hovedferieperioden 1 juni - 30 september. Dette gjelder likevel ikke for arbeidstaker som tiltrer etter 15 august i ferieåret. Ferie som er fastsatt til tiden 1 juni - 30 september, og som utsettes i medhold av § 9, kan ikke kreves avviklet på et senere tidspunkt i denne perioden. Arbeidstaker som har avviklet permisjonstid med foreldrepenger etter folketrygdloven §§ 14-1 til 14-15, i hele hovedferieperioden, kan motsette seg å avvikle hovedferien innen ferieårets utløp.

Jeg ser ikke hva som er forskjellig fra det jeg skrev og det du refererer til. Endret av Sexylubb1
Lenke til kommentar

 

 

Om du sitter igjen med ubrukt ferie skal du få det overført. Samtidig har arbeidsgiver plikt til å få deg ut i ferie.

 

Arbeidsgiver har en viss styringsrett når det kommer til din ferieavvikling. For eksempel kan arbeidsgiver bestemme tre av ukene dine i fellesferien (men de skal være samlet). Ettersom du er student og jobber deltid og kanskje får flere vakter nå på sommeren foreslår jeg at du avtaler å få kunne ta ut ferien din i eksamensperioder i høst, og generelt når andre faste arbeidere ikke er på ferie. Da øker du vel sjansen til å få jobbe mest mulig?

faktisk har arbeidsgiver full styringsrett , men du som ansatt har krav på minst 3 uker sammenhengene feire i fellesferie perioden, du skal ha beskjed når du får ferie minst 2 månder før ferien starter

 

§ 6.Feriefastsetting, endring og erstatning

 

(1) (Hvem som bestemmer tiden for ferie)

Arbeidsgiver skal i god tid før ferien drøfte fastsetting av feriefritid og oppsetting av ferielister med den enkelte arbeidstaker eller vedkommendes tillitsvalgte. Oppnås ikke enighet, fastsetter arbeidsgiver tiden for ferien innenfor de grenser som følger av §§ 7-9.

Arbeidstaker over 60 år bestemmer selv tiden for avvikling av ekstraferien, med mindre annet er avtalt. Ekstraferien kan tas samlet eller med en eller flere dager om gangen.

 

(2) (Underretning)

Arbeidstaker kan kreve å få underretning om feriefastsettingen tidligst mulig og senest 2 måneder før ferien tar til, såfremt ikke særlige grunner er til hinder for dette.

§ 7.Tiden for ferie

(1) (Hovedferien)

Arbeidstaker kan kreve at hovedferie som omfatter 18 virkedager gis i hovedferieperioden 1 juni - 30 september. Dette gjelder likevel ikke for arbeidstaker som tiltrer etter 15 august i ferieåret. Ferie som er fastsatt til tiden 1 juni - 30 september, og som utsettes i medhold av § 9, kan ikke kreves avviklet på et senere tidspunkt i denne perioden. Arbeidstaker som har avviklet permisjonstid med foreldrepenger etter folketrygdloven §§ 14-1 til 14-15, i hele hovedferieperioden, kan motsette seg å avvikle hovedferien innen ferieårets utløp.

 

Jeg ser ikke hva som er forskjellig fra det jeg skrev og det du refererer til.

 

måten du framlegger det på

"viss styringsrett når det kommer til din ferieavvikling"- dette er direkte feil , loven sier at de skal drøfte ferie med arbeidstaker eller tillitsvalgt , men har siste ordet, så arbeidsgiver har full styringsrett på ferie.

 

"For eksempel kan arbeidsgiver bestemme tre av ukene dine i fellesferien" - igjen , arbeidsgiver er pålagt at 3 uker skal være i felles ferien.

 

det er ikke så mye at det du sier er direkte feil , men tolkingen av det framstår ikke rett , du får det til og høres mere fleksibelt ut en loven faktisk er.Det er sikkert flisespikkeri av meg , men framlegges av ting som dette er alfa omega i jobbsammenheng, spesielt når det kommer til ansatte som tror de har rett når de skal diskutere dette temaet , samme er det greit og vite direkte ordlyd om du mener du har ditt på din side opp mot arbeidsgiver.

Lenke til kommentar

Jeg kunne sikkert skrevet "prøver å avtale ferie i eksamensperioden". Den delen av svaret mitt kan sikkert tolkes som at dette er en rett man har, mens det fra min side var et forslag til fordelaktig løsning for TS.

 

Resten av svaret mitt synes jeg er greit nok som det er skrevet som svar på TS sitt innlegg.

 

Forøvrig skjønner jeg lite av at du skriver at arbeidsgiver er pålagt å få folk ut i 3 uker ferie i fellesferien. Hvor står dette i teksten du referer?

Lenke til kommentar

Jeg kunne sikkert skrevet "prøver å avtale ferie i eksamensperioden". Den delen av svaret mitt kan sikkert tolkes som at dette er en rett man har, mens det fra min side var et forslag til fordelaktig løsning for TS.

 

Resten av svaret mitt synes jeg er greit nok som det er skrevet som svar på TS sitt innlegg.

 

Forøvrig skjønner jeg lite av at du skriver at arbeidsgiver er pålagt å få folk ut i 3 uker ferie i fellesferien. Hvor står dette i teksten du referer?

Arbeidstaker kan kreve at hovedferie som omfatter 18 virkedager gis i hovedferieperioden 1 juni - 30 september.( § 7 - 1 . første linje )

 

mulig jeg ordla meg litt uklart , med pålagt så blir det pålagt og sørge er at det er mulig for alle ansatte og få ferie i denne perioden. my bad.

 

 

-------------------------------

det er ikke ut som ferie loven ikke skiller på deltid og heltids ansatte , så du må gå ut fra at du iløpet av året må ta ut noe feire, arbeidsgiver kan bestemme når dette skal være.

Lenke til kommentar

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78188/

"Arbeidstaker har rett og plikt til å avvikle full ferie, dette gjelder også når du skifter arbeidsgiver. Arbeidsgiver er pliktig å sørge for at arbeidstaker avvikler full ferie."

Pleier å være ganske korrekt info der og det står ikke noe om at deltidsansatte  er untatt regelen.

 

https://coperio.no/2014/05/feriepenger-og-rettigheter-har-du-oversikten/

"Dersom du ikke får tatt hele eller deler av ferien du har krav på, kan du be om å overføre inntil 12 virkedager til neste år."

Men dette gjelder kanskje ikke?

 

Sant, men kan man ikke fravike å ta ut deler av ferien, dersom feriepengene man har opparbeidet seg ikke holder til å dekke ferien?

Lenke til kommentar

 

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78188/

"Arbeidstaker har rett og plikt til å avvikle full ferie, dette gjelder også når du skifter arbeidsgiver. Arbeidsgiver er pliktig å sørge for at arbeidstaker avvikler full ferie."

Pleier å være ganske korrekt info der og det står ikke noe om at deltidsansatte  er untatt regelen.

 

https://coperio.no/2014/05/feriepenger-og-rettigheter-har-du-oversikten/

"Dersom du ikke får tatt hele eller deler av ferien du har krav på, kan du be om å overføre inntil 12 virkedager til neste år."

Men dette gjelder kanskje ikke?

 

Sant, men kan man ikke fravike å ta ut deler av ferien, dersom feriepengene man har opparbeidet seg ikke holder til å dekke ferien?

 

Jo, men TS har jobbet i hele 2016 og har dermed full feriepengeopptjening (i forhold til stillingsprosenten).

 

TS: Kan du ikke be arbeidsgiver om å ta ut ferien på et annet tidspunkt, for eksempel i eksamensperioden? Du har krav på å få lagt tre uker sammenhengende mellom juni og september, men hvis både du og arbeidsgiver ønsker det kan ferien legges til et annet tidspunkt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...