Gå til innhold

Deltidsansatt; MÅ jeg ta ut ferie?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg studerer, og jobber på en brillebutikk ved siden av i 25% stilling. Jeg begynte å jobbe sent i 2015, pga dette så trengte jeg ikke å ta ut ferie 2016 siden jeg ikke hadde opparbeidet meg nok feriepenger, noe som passet meg ypperlig da jeg ønsker å jobbe mest mulig. Situasjonen er fremdeles slik at jeg ønsker å jobbe mest mulig, og ønsker max å ta ut 2 ukers ferie i år, men arbeidsgiveren min sier jeg MÅ ta ut hele 4 uker og 1 dag. Ble også fortalt at jeg IKKE kan overføre ferie fra i år til 2018. Stemmer dette? 

 

Hvordan er reglene ang hvor lite ferie jeg kan ta ut som deltidsansatt?

 

Mvh

R.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78188/

"Arbeidstaker har rett og plikt til å avvikle full ferie, dette gjelder også når du skifter arbeidsgiver. Arbeidsgiver er pliktig å sørge for at arbeidstaker avvikler full ferie."

Pleier å være ganske korrekt info der og det står ikke noe om at deltidsansatte  er untatt regelen.

 

https://coperio.no/2014/05/feriepenger-og-rettigheter-har-du-oversikten/

"Dersom du ikke får tatt hele eller deler av ferien du har krav på, kan du be om å overføre inntil 12 virkedager til neste år."

Men dette gjelder kanskje ikke?

Lenke til kommentar

Om du sitter igjen med ubrukt ferie skal du få det overført. Samtidig har arbeidsgiver plikt til å få deg ut i ferie.

 

Arbeidsgiver har en viss styringsrett når det kommer til din ferieavvikling. For eksempel kan arbeidsgiver bestemme tre av ukene dine i fellesferien (men de skal være samlet). Ettersom du er student og jobber deltid og kanskje får flere vakter nå på sommeren foreslår jeg at du avtaler å få kunne ta ut ferien din i eksamensperioder i høst, og generelt når andre faste arbeidere ikke er på ferie. Da øker du vel sjansen til å få jobbe mest mulig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar