Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC funker ikke, byttet HK, CPU, GPU, PSU, Strømkabel, Skjermkabel


Anbefalte innlegg

Hei. 

Dama skrudde av pcen for noen dager siden, og etter det har den ikke fungert. 

Da jeg åpnet pcen la jeg merke til en rar vifte lyd etter ca 10-15 sec. etter det sluttet gpu viftene å spinne, de andre viftene spinner og div dioder lyser. Power knappen blinket på dette tidspunktet. 

 

Prøvde så å resette cmos (?), videre ble HK CPU PSU byttet etter som det trengtes og grunnet mangel på tid. Prøvde også å bytte GPU med et jeg hadde liggende. Skjermen ble testet mot min pc og funket fint. 

 

Skulle sette sammen alt i dag og får samme feil, skjermkortviftene slutter å spinne etter litt og får ingen kontakt med skjermen, jeg lurer på om jeg kan ha skrudd feil på de "gull" knottene under HK men dette var ikke noe problem på det gamle HK så litt usikker på hvorfor det tilsynelatende er samme feil.

 

Har forsovidt prøvd å bytte stikkontakt, strømleding, skjermledning. 

 

Mvh

frustrertpcsamboer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opplevde at defekt pumpemotor i AIO vannkjøler var defekt i en PC jeg hadde. Den drepte HK. Fant ut av det ved å bytte HK, drepte det òg da jeg gjenbrukte vannkjøleren...

 

- Sier ikke at det er samme feil hos dere men du må prøve med færrest mulig komponenter tilkoblet. Begynn med kun CPU, én RAM-brikke, ingen disker, vifter etc. koblet til HK/PSU.

Lenke til kommentar

Takk for svar:) 

Tror jeg skal legge alt på bordet og se hva som skjer, best med tre eller glass? 

 

Alt er jo nytt, ingen vannkjøling, ny cpu vifte også. Eneste som er "gammelt" er kabinettet og gpu, men prøvd med en annen gpu som funker i min pc...

Lenke til kommentar

Nha, går greit å skrape det opp litt :) Gleder meg til å prøve igjen i kveld. Virker litt som om det ikke kommer nok strøm til pcen, så lurer på om kabinettet kan ha noe å si. 750W psu så burde jo ikke det, men kanskje noe feil med en av viftene?

Lenke til kommentar

Vel, da har jeg prøvd å koble til nevnte komponenter uten å ha koblet til kabinettet, brukte også skrutrekker til å starte pcen.. Fungerte fortsatt ikke, viftene spinner (970 gpuen stopper viftene å spinne etter litt). Rare var også at sikringen gikk den ene gangen jeg skulle starte pcen... sjekka sikringen og står 2x 10amp har koblet til 2x mobil ladere, 2x skjermer 2x pcer 1x internett boks 1x ovn (ovnen er ikke på). 

 

noen formening om hva jeg skal prøve nå?

Lenke til kommentar

Du kan jo teste følgende:

 

1. Dra ut alt av minnebrikker, skjermkort, disker, strøm osv. Trykk på powerknappen 4-5 ganger for å lade ut HK.

Sett så inn bare det ytterst nødvendige, 1 rambrikke, skjermkort. Se om du da får liv i maskinen. Har hjelpt meg mer enn en gang :)

 

2. Har du strammet CPU kjøler for mye kan det være problemet.

 

3. Bytt PCI-E port til skjermkortet.

 

4. Får du bilde med IGPU?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du kan jo teste følgende:

 

1. Dra ut alt av minnebrikker, skjermkort, disker, strøm osv. Trykk på powerknappen 4-5 ganger for å lade ut HK.

Sett så inn bare det ytterst nødvendige, 1 rambrikke, skjermkort. Se om du da får liv i maskinen. Har hjelpt meg mer enn en gang :)

 

2. Har du strammet CPU kjøler for mye kan det være problemet.

 

3. Bytt PCI-E port til skjermkortet.

 

4. Får du bilde med IGPU?

igpu? 

Har løsnet på cpu, trodde det var problemet..

PCI-E er byttet. 

 

Skal prøve å tømme, tror det kan være problemet. får ikke "kræsjet" pcen med start knappen heller...

 

 

Skrudde av alt, satt det opp igjen.. fortsatt samme feil. Pcen og viftene starter, viftene på 1070stopper etter litt.

Lenke til kommentar

At det ikke slutter å spinne når resten av maskinen er av vil si du har en kortslutning en plass

Litt dårlig forklart av meg: 

I starten, når jeg skrudde på pcen. Startet alle viftene å spinne, men gpu viftene sluttet etter ca 30sec å spinne. Nå spinner de helt til jeg skrur av pcen. Fortsatt ikke noe bilde. Byttet gpu psu mb ram hk 

Lenke til kommentar

Har du byttet hovedkort, minnebrikker, prosessor, skjermkort og strømforsyning, så er det jo ikke noe igjen annet enn skjermen og kabelen til skjermen.

 

Eventuelt kan det være brukerfeil, har du forsøkt å bytte brukeren, kanskje la dama ta feilsøkingen også?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...