Gå til innhold

KOMMENTAR: Mobiloperatører, dette er det vi vil ha av dere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da 815-numrene kom, tilbake i fasttelefonens tidsalder da man fortsatt betalte etter samtaletid, ble vel de lansert og annonsert med at de hadde samme takst som vanlige telefonnummer. Såvidt jeg husker var det samme tilfelle da 5-siffernumrene kom.

 

Nå husker jeg ikke om de alltid har vært dyrere å ringe fra mobil, men det virker åpenbart at teleselskapene her har sett et snitt til å dra inn ekstra penger på at folk bruker disse. Jeg kan ikke skjønne at det er noe mer komplisert ruting her enn det som foregår i fasttelefoninettet.

Lenke til kommentar

RCS = Rich Communications Services = Telcoenes forsøk på å lage meldingstjeneste som kan konkurrere med Apples iMessage, Facebook sin Messenger etc.

Det var 5 år siden, det. Nå er det hyllevare fra Google, Samsung osv (klient og server*) og GSMA spesifikasjon for global kompatibilitet.

 

Dessuten er det ikke kun privatpersoner som er fokuset her, bedriftsmarkedet er minst like interessant i RCS sammenheng, noe som kanskje ikke er så åpenbart for de fleste:

https://jibe.google.com/business-messaging/?utm_source=blog&utm_campaign=mwc

 

SMS og MMS er dessuten legacy tjenester, så når operatørene nå går over til rene datanett er det da meningsfullt å også oppdatere disse tjenestene.

*

https://jibe.google.com/jibe-platform/

http://www.androidpolice.com/2017/02/28/samsung-announces-rcs-service-will-intercompatible-rcs-clouds/

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Synes også prisen på 815 nummere burde bli slutt på.

Endte opp med å måtte betale rundt 70kr for å ringe norwegian for å finne ut av hvor pengene for bilettkanselleringen ble av. Dette er bare griskhet og utnyttelse av folk

 

100% enig i dette. Men inntil mobiloperatørene "fikser" dette, så vær klar over at det nesten alltid finnes et "vanlig" telefonnummer.

 

Bruk http://www.tlfnr.com/ for å finne de :)

Lenke til kommentar

 

Synes også prisen på 815 nummere burde bli slutt på.

Endte opp med å måtte betale rundt 70kr for å ringe norwegian for å finne ut av hvor pengene for bilettkanselleringen ble av. Dette er bare griskhet og utnyttelse av folk

815-nummer prises av den som leverer tjenesten, ikke av mobiloperatørene. Dette er en måte for spåkoner og andre teletorg-tjenester å tjene på. Om det er greit at Norwegian tar seg betalt for å yte kundeservice, er derimot et annet spørsmål.

 

"I næringsvirksomhet er det forbudt å henvise forbrukere som skal ta kontakt med den næringsdrivende i forbindelse med en inngått avtale, til et telefonnummer som belaster forbrukeren med en høyere kostnad enn grunntakst."

 

Markedsføringsloven §11

 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2009-01-09-2

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Her er kladden til anmeldelsen. Er dette bare et slag i lufta?

 

Anmeldelse av fem firmaer for brudd på markedsføringsloven § 11, forbud mot henvisning av forbrukere til et telefonnummer som belaster forbrukeren med en høyere kostnad enn grunntakst.

 

1. Innledning

Jeg anmelder med dette fem firmaer for brudd på markedsføringsloven § 11, 3. ledd, som har følgende ordlyd:

I næringsvirksomhet er det forbudt å henvise forbrukere som skal ta kontakt med den næringsdrivende i forbindelse med en inngått avtale, til et telefonnummer som belaster forbrukeren med en høyere kostnad enn grunntakst.

Det er per i dag en rekke firmaer som bryter denne bestemmelsen, og jeg har kun tatt med et utvalg av disse. Anmeldelsen er derfor begrenset til følgende tre firmaer:

 

·         TALKMORE AS, Drammensveien 165, 0277 OSLO, Tlf. 815 68 680

·         LEFDAL ELEKTROMARKED AS, Solheimsveien 6-8, 1471 LØRENSKOG, Tlf. 815 58 800

·         MEMIRA AS, Sørkedalsveien 10 A, 2 etasje, 0369 OSLO, Tlf. 815 00 260

 

Det understrekes at de fem anmeldte firmaene mest sannsynlig ikke har hatt noen økonomisk gevinst av det anmeldte forholdet, de anmeldes fordi de bryter en bestemmelse og derved påfører sine kunder uforholdsmessige utgifter.

I telekommunikasjonsbransjen omtales "telefonnummer som belaster forbrukeren med en høyere kostnad enn grunntakst" normalt som "spesialnummer". I henhold til norsk nummerplan for telefoni omfattes hovedsakelig følgende telefonnummer av dette begrepet:

Nummerserien 02000-09999

Nummerserien 800 00 000- 819 99 999

Prisene for anrop til disse nummerne varierer fra operatør til operatør, og dessuten kraftig mellom de forskjellige nummerseriene. I hovedsak ligger prisene per minutt i intervallet 2-5 kroner. Samtalekostnaden til ordinære norske nummer (de som begynner med 2, 3, 4, 5, 6, 7 og 9) er enten null (inkludert i pakke) eller godt under en krone.

2. Prishistorikk

Denne anmeldelsen er skrevet med bakgrunn i prisene for anrop fra mobiltelefon, men anmeldelsen er i stor grad også relevant for anrop fra fasttelefon. Som bakgrunn for anmeldelsen, tar jeg med en kort oversikt over prisutviklingen i mobiltelefoni:

Den 27. september 1993 ble det konkurranse i det norske mobilmarkedet, gjennom at NetCom (nå Telia) lanserte sin mobiltjeneste. Ved dette tidspunktet lå ringepris per minutt i intervallet kr 2,99 – 3,57. Noen prisplaner, beregnet til fritidsbruk, hadde høyere priser enn dette.

Som en følge av konkurransen så vi i de etterfølgende årene en rekke priskutt, men ikke for alle. Telenor valgte å beholde en pris på kr 3,39 per minutt for samtaler til blant annet NetCom og det som vi i dag kjenner som spesialnummer. Denne unnlatelsen av å senke priser til noen nummer, kjenner vi i dag som " telefonnummer som belaster forbrukeren med en høyere kostnad enn grunntakst", for å bruke lovens tekst.

Det ligger utenfor rammen av denne anmeldelsen å finne årsak til at prisene til spesialnummer er høye. Forklaringene fra mobilselskapene er vage, og bærer tidvis preg av inntak visse reseptbelagte legemidler og/eller yrkesbakgrunn fra det Nord-Koreanske statsapparatet. Blant forklaringene finner vi begreper som "brukeropplevelsen knyttet til å ringe spesialnummer" og "kostnader knyttet til å sette opp samtalen"- Det kan dog stilles spørsmålstegn ved hva slags opplevelse det gir å bruke 45 kroner på å sitte et kvarter i telefonkø. Dessuten var teknikken med å gi kunden tastevalg, lete frem til en ledig kundebehandler og spille panfløyte-musikk ferdig utviklet på midten nittitallet.

3. Anmeldelse

Med bkagrunn i det ovenstående inngir jeg her ved anmeldelse på fem firmaer for brudd på markedsføringsloven § 11, 3. ledd, og anmoder om at det innledes etterforskning.

Lenke til kommentar

Her er kladden til anmeldelsen. Er dette bare et slag i lufta?

 

Anmeldelse av fem firmaer for brudd på markedsføringsloven § 11, forbud mot henvisning av forbrukere til et telefonnummer som belaster forbrukeren med en høyere kostnad enn grunntakst.

 

1. Innledning

Jeg anmelder med dette fem firmaer for brudd på markedsføringsloven § 11, 3. ledd, som har følgende ordlyd:

I næringsvirksomhet er det forbudt å henvise forbrukere som skal ta kontakt med den næringsdrivende i forbindelse med en inngått avtale, til et telefonnummer som belaster forbrukeren med en høyere kostnad enn grunntakst.

Det er per i dag en rekke firmaer som bryter denne bestemmelsen, og jeg har kun tatt med et utvalg av disse. Anmeldelsen er derfor begrenset til følgende tre firmaer:

 

· TALKMORE AS, Drammensveien 165, 0277 OSLO, Tlf. 815 68 680

· LEFDAL ELEKTROMARKED AS, Solheimsveien 6-8, 1471 LØRENSKOG, Tlf. 815 58 800

· MEMIRA AS, Sørkedalsveien 10 A, 2 etasje, 0369 OSLO, Tlf. 815 00 260

 

Det understrekes at de fem anmeldte firmaene mest sannsynlig ikke har hatt noen økonomisk gevinst av det anmeldte forholdet, de anmeldes fordi de bryter en bestemmelse og derved påfører sine kunder uforholdsmessige utgifter.

I telekommunikasjonsbransjen omtales "telefonnummer som belaster forbrukeren med en høyere kostnad enn grunntakst" normalt som "spesialnummer". I henhold til norsk nummerplan for telefoni omfattes hovedsakelig følgende telefonnummer av dette begrepet:

Nummerserien 02000-09999

Nummerserien 800 00 000- 819 99 999

Prisene for anrop til disse nummerne varierer fra operatør til operatør, og dessuten kraftig mellom de forskjellige nummerseriene. I hovedsak ligger prisene per minutt i intervallet 2-5 kroner. Samtalekostnaden til ordinære norske nummer (de som begynner med 2, 3, 4, 5, 6, 7 og 9) er enten null (inkludert i pakke) eller godt under en krone.

2. Prishistorikk

Denne anmeldelsen er skrevet med bakgrunn i prisene for anrop fra mobiltelefon, men anmeldelsen er i stor grad også relevant for anrop fra fasttelefon. Som bakgrunn for anmeldelsen, tar jeg med en kort oversikt over prisutviklingen i mobiltelefoni:

Den 27. september 1993 ble det konkurranse i det norske mobilmarkedet, gjennom at NetCom (nå Telia) lanserte sin mobiltjeneste. Ved dette tidspunktet lå ringepris per minutt i intervallet kr 2,99 – 3,57. Noen prisplaner, beregnet til fritidsbruk, hadde høyere priser enn dette.

Som en følge av konkurransen så vi i de etterfølgende årene en rekke priskutt, men ikke for alle. Telenor valgte å beholde en pris på kr 3,39 per minutt for samtaler til blant annet NetCom og det som vi i dag kjenner som spesialnummer. Denne unnlatelsen av å senke priser til noen nummer, kjenner vi i dag som " telefonnummer som belaster forbrukeren med en høyere kostnad enn grunntakst", for å bruke lovens tekst.

Det ligger utenfor rammen av denne anmeldelsen å finne årsak til at prisene til spesialnummer er høye. Forklaringene fra mobilselskapene er vage, og bærer tidvis preg av inntak visse reseptbelagte legemidler og/eller yrkesbakgrunn fra det Nord-Koreanske statsapparatet. Blant forklaringene finner vi begreper som "brukeropplevelsen knyttet til å ringe spesialnummer" og "kostnader knyttet til å sette opp samtalen"- Det kan dog stilles spørsmålstegn ved hva slags opplevelse det gir å bruke 45 kroner på å sitte et kvarter i telefonkø. Dessuten var teknikken med å gi kunden tastevalg, lete frem til en ledig kundebehandler og spille panfløyte-musikk ferdig utviklet på midten nittitallet.

3. Anmeldelse

Med bkagrunn i det ovenstående inngir jeg her ved anmeldelse på fem firmaer for brudd på markedsføringsloven § 11, 3. ledd, og anmoder om at det innledes etterforskning.

Tror neppe noen blir tatt seriøst med en anmeldelse, om ikke du anker til høyesterett skal så sies.

 

Du får også rette opp i antall firmaer du anmeldeler, er det tre eller fem ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

@Bjowol: spørsmålet er rett og slett om en slik sak blir prioritert, og om jeg bare irriterer folk med dette. En annen sak er at dette løser seg selv etterhvert.

Lenke til kommentar

@Bjowol: spørsmålet er rett og slett om en slik sak blir prioritert, og om jeg bare irriterer folk med dette. En annen sak er at dette løser seg selv etterhvert.

Da kan det vel ikke skade å forsøke å framskynde prosessen litt? Du har åpenbart baller nok til å gjennomføre dette, så hvem vet? Kanskje blir du hørt?

Endret av Bjowol
Lenke til kommentar

Hva med å tilby et abonnement hvor du betaler ekstra for all data over 1GB?

Du betaler f.eks. 149,-/mnd inkludert tale, sms, mms og 1GB data. Data utover dette betaler du mindre per MB desto mer du bruker. 0,05,- per MB opptil 3GB, 0,04,- opptil 6GB, 0,03 opptil 15GB osv....På denne måten kan mobilselskapet ha den samme prisstrukturen de har i dag, men brukeren trenger ikke å bekymre seg for overforbruk, alltid ha tilgang på data, og man trenger ikke å bytte abonnement etter bruken. Og operatøren kan tilby ett abonnement som passer til alle.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...