Gå til innhold

Hvilke aksjer bør jeg eie?


sdfsdfjk

Anbefalte innlegg

Da synes jeg det er merkelig hvordan du stadig vekk advarer andre om handel av enkeltaksjer.

 

I mine øyner burde du helst ha prøvd ut prosessen det er å undersøke/handle enkeltaksjer før man blir en så tydelig stemme mot at private amatører handler slike på egen hånd.

Noen må jo ta til motmæle mot halleluja-koret av amatører som onanerer i sirkel om siste utvikling i canadisk lovgivning, steam-salgstall eller hva det nå måtte være. Det er ikke nødvendig å ha praktisk erfaring med å kjøpe og selge aksjer for å kunne uttale seg om hva som er riktige investeringsvalg. Jeg har aldri skutt heroin, men jeg kan fortelle deg at det stort sett er en dårlig idé. 

 

For øvrig vil du se at jeg ikke har advart trådstarter mot å kjøpe utbytteaksjer, siden vedkommende ikke spurte om h*n burde kjøpe utbytteaksjer, kun hvilke. Jeg har bare reagert på uinformert svada fra andre brukere. Det er nemlig greit å eksponere kunnskapsnivået om helt banale ting til de som faktisk gir råd her. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Da synes jeg det er merkelig hvordan du stadig vekk advarer andre om handel av enkeltaksjer.

 

I mine øyner burde du helst ha prøvd ut prosessen det er å undersøke/handle enkeltaksjer før man blir en så tydelig stemme mot at private amatører handler slike på egen hånd.

Noen må jo ta til motmæle mot halleluja-koret av amatører som onanerer i sirkel om siste utvikling i canadisk lovgivning, steam-salgstall eller hva det nå måtte være. Det er ikke nødvendig å ha praktisk erfaring med å kjøpe og selge aksjer for å kunne uttale seg om hva som er riktige investeringsvalg. Jeg har aldri skutt heroin, men jeg kan fortelle deg at det stort sett er en dårlig idé. 

 

For øvrig vil du se at jeg ikke har advart trådstarter mot å kjøpe utbytteaksjer, siden vedkommende ikke spurte om h*n burde kjøpe utbytteaksjer, kun hvilke. Jeg har bare reagert på uinformert svada fra andre brukere. Det er nemlig greit å eksponere kunnskapsnivået om helt banale ting til de som faktisk gir råd her. 

 

 

 

Hvorfor må noen ta til motmæle? La de da bare få satse og tape. Det er en veldig god og veldig undervurdert måte å lære på.  Vil tro de fleste som kaster seg ut i aksjemarkedet på egen hånd brenner seg i starten - meg selv inkludert.

 

Jeg hadde forresten et helt annet bilde av enkeltaksjer før jeg begynte med det selv, hovedsaklig på grunn av tordentaler og stadige frarådninger fra personer som sier at mannen i gata aldri kan tjene penger på et marked hvor kun profesjonelle og roboter opererer. 

 

Nå er bildet langt mer nyansert. Det er fullt mulig for Ola Dunk å ta del av denne kaken, men som i alle andre grener så er det sjeldent man kan starte med noe nytt og være god med mindre man har flaks. Det hjelper med litt prøving, feiling, research og erfaring. Noe man enten lærer seg etterhvert eller prøver å forberede seg med.

 

Du har helt rett i at du ikke har advart mot enkeltaksjer i denne tråden, men jeg har lagt merke til at du har gjort det i flere andre tråder. Jeg trodde derfor du hadde førstehånds erfaring med dette. Sammenlikningen din mot heroin blir forresten litt i drøyeste laget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen må ta til motmæle fordi det er en dårlig idé, fordi folk faktisk søker råd i dette forumet. Dette er ikke en diskusjon jeg er interessert i å ha, verken med deg generelt eller i denne tråden spesielt. Jeg har redegjort for mitt prinsipielle syn på enkeltaksjer, og imøtegått nettopp de argumentene du forfekter, i flere andre tråder her på forumet og har bedre ting å gjøre enn å gjenta det, spesielt i en tråd det ikke hører hjemme. Om du mener jeg kommer med dårlige råd får du komme med motargumenter, helst i en tråd hvor jeg faktisk gir råd. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Vel man bør vel kanskje ikke kjøpe aksjer i stor stil dersom man er nødt til å spørre på et forum om det er en god ide å eie aksje x, y osv.

 

Når det er sagt har jeg stor tro på at man kan gjøre det ok på aksjer.

 

Angående indeksfond er risikoen her også høy da markedene er høye i store deler av verden. I tillegg består jo fondene av enkeltaksjer som samlet sett kan bevege seg mye ene eller andre veien. Selv ser jeg ingen spesiell grunn til at ting skal gå i dass i nermeste framtid. Men det er umulig å vite hva som kommer til å skje.

 

Jeg føler at jevnlig sparing i et indeksfond er veien å gå. Selv handler jeg også enkeltaksjer.

 

Herr Brun gir veldig fornuftige råd, mener nå jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en grunn til at de som kjøper og selger (enkelt)aksjer gjør det på fulltid og titter på 4-5-6 skjermer, med tall og grafer, samtidig.

 

 

Ja, de har fullstendig oversett langsiktig investering og fokuserer kun på spekulasjon.

 

Men det er derimot ikke slik at ALLE som kjøper og selger enkeltaksjer benytter seg av PC hele tiden.

 

Buffet sitter mesteparten av dagen og leser, og så vidt jeg vet var det først for 5-7 år siden han fikk installert en PC på kontoret.

 

https://www.farnamstreetblog.com/2013/05/the-buffett-formula-how-to-get-smarter/

Lenke til kommentar

Vel man bør vel kanskje ikke kjøpe aksjer i stor stil dersom man er nødt til å spørre på et forum om det er en god ide å eie aksje x, y osv.

 

Når det er sagt har jeg stor tro på at man kan gjøre det ok på aksjer.

Det er ikke noe galt i å handle enkeltaksjer, men du tar en større risiko. Risiko kan virke begge veier.

Lenke til kommentar

 

Vel man bør vel kanskje ikke kjøpe aksjer i stor stil dersom man er nødt til å spørre på et forum om det er en god ide å eie aksje x, y osv.

 

Når det er sagt har jeg stor tro på at man kan gjøre det ok på aksjer.

Det er ikke noe galt i å handle enkeltaksjer, men du tar en større risiko. Risiko kan virke begge veier.

 

Jeg sa ikke at det er galt å kjøpe enkeltaksjer, det var dine ord.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...