Gå til innhold

Teslas nye solceller ligger klistret mot taket


Anbefalte innlegg

De fleste er vel på jobben når solcellene gir mest effekt? Så da kan man ikke primært lade bilen med disse uten en form for mellomlagring, i feks batterier, med de tapene det medfører.

 

Trenger ikke nødvendigvis å bruke solstrømmen til å lade bilen... En elbil står bare for ca 10%-15% av husstandens strømforbruk... Varmtvannstanker er f.eks. ideelle å varme opp mens man er på jobb, etter alle har dusjet om morgenen. Varmepumper/Panelovner surrer og går vel som regel også mens man er på jobb - ihvertfall store deler av året. Og så kan man sende evt. overskudd ut på strømnettet - er midt på dagen strømprisene er høyest så det passer fint. Jeg har selv liten tro på at batterilagring (foreløpig) er særlig lønnsomt hvis man tenker på investeringskostnad og levetid...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har vi egentlig nok soldager i Norge til at slike løsninger kan forsvares?

Det vil jeg tro. Solceller virker ikke kun ved direkte sollys, dessuten så klarer planter og trær seg helt fint også her i nord selv om de er avhengig av sol.

 

Ps. Norge er selvfølgelig ikke det mest ideelle landet for solceller, men at vi også kan dra nytte av teknologien er jeg helt overbevist om.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

De fleste er vel på jobben når solcellene gir mest effekt? Så da kan man ikke primært lade bilen med disse uten en form for mellomlagring, i feks batterier, med de tapene det medfører.

Trenger ikke nødvendigvis å bruke solstrømmen til å lade bilen... En elbil står bare for ca 10%-15% av husstandens strømforbruk... Varmtvannstanker er f.eks. ideelle å varme opp mens man er på jobb, etter alle har dusjet om morgenen. Varmepumper/Panelovner surrer og går vel som regel også mens man er på jobb - ihvertfall store deler av året. Og så kan man sende evt. overskudd ut på strømnettet - er midt på dagen strømprisene er høyest så det passer fint. Jeg har selv liten tro på at batterilagring (foreløpig) er særlig lønnsomt hvis man tenker på investeringskostnad og levetid...

 

"Varmtvannstanker er f.eks. ideelle å varme opp mens man er på jobb, etter alle har dusjet om morgenen."

 

Da er det greit å vite at termiske solpaneler er  flere ganger så effektive som solceller i Norge. Og varer også mye lengre, og er enklere å produsere, montere og vedlikeholde.

Lenke til kommentar

 

 

De fleste er vel på jobben når solcellene gir mest effekt? Så da kan man ikke primært lade bilen med disse uten en form for mellomlagring, i feks batterier, med de tapene det medfører.

Trenger ikke nødvendigvis å bruke solstrømmen til å lade bilen... En elbil står bare for ca 10%-15% av husstandens strømforbruk... Varmtvannstanker er f.eks. ideelle å varme opp mens man er på jobb, etter alle har dusjet om morgenen. Varmepumper/Panelovner surrer og går vel som regel også mens man er på jobb - ihvertfall store deler av året. Og så kan man sende evt. overskudd ut på strømnettet - er midt på dagen strømprisene er høyest så det passer fint. Jeg har selv liten tro på at batterilagring (foreløpig) er særlig lønnsomt hvis man tenker på investeringskostnad og levetid...

 

"Varmtvannstanker er f.eks. ideelle å varme opp mens man er på jobb, etter alle har dusjet om morgenen."

 

Da er det greit å vite at termiske solpaneler er  flere ganger så effektive som solceller i Norge. Og varer også mye lengre, og er enklere å produsere, montere og vedlikeholde.

 

 

Akkurat  :thumbup:

derfor finner du på Intersolar i München kanskje kun 2% utstillere ...

Lenke til kommentar

Jeg tenkter litt på energi produksjon som Folding@home, hvor alle/mange bidrar litt og så mar man plutseling "verdens største regnekraft"

 

Hadde alle hus våre 2.4mill husstander produsert 1kw, kjørt den inn i ei varmepumpe/AC til oppvarming og vann hadde man kommet langt, enten det er vind eller solkraft.

 

Bare en tanke her  om lønnsomhet :) regjeringen bruker 268,000,000,000 på nye kampfly. hadde man delt disse pengene på husstandene så er det ca 111.000,- som man kunne brukt til formål som dette. handler bare om prioritering og ledelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Har vi egentlig nok soldager i Norge til at slike løsninger kan forsvares?

Det vil jeg tro. Solceller virker ikke kun ved direkte sollys, dessuten så klarer planter og trær seg helt fint også her i nord selv om de er avhengig av sol.

 

Ps. Norge er selvfølgelig ikke det mest ideelle landet for solceller, men at vi også kan dra nytte av teknologien er jeg helt overbevist om.

 

 

:thumbup:  fremtiden er elektrisk, også i Norge

Endret av elsol
  • Liker 1
Lenke til kommentar

<..snip..>

 

Det har jo Elon allerede løst, han selger deg en powerwall til et par hundre tusen i tillegg, så kan du lagre energien fra solcellene han har solgt deg.

Bare lurer - har du sett på linken du selv postet?

Par hundre tusen?

1 powerwall: kr 57.000

Installasjon (fra): kr 12.800

 

Såå.. Avhengig av installasjonskostnad hos deg, fra kr 69.800

 

Greit at det ikke akkurat er småpenger, men er ca en tredjedel av hva du skriver i samme setning som du linker til teslas egen side der prisen står..  :ph34r:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Greit at det ikke akkurat er småpenger, men er ca en tredjedel av hva du skriver i samme setning som du linker til teslas egen side der prisen står..  :ph34r:

 

Men hvor lenge holder 14kWh i en enebolig som bruker rundt 25 000kWh årlig?

 

Regn ut det, samt tenk på at vi har lengre perioder uten noe særlig sol i Norge, å finn ut hvor mange slike du trenger for å i det hele tatt ha strøm nok over natten. Det blir minst to powerwall, kanskje til og med tre for en større enebolig, og du er oppe i et par hundre tusen.

 

Bare elbilen din fra Tesla trenger vel rundt 70kWh for å lades over natten?

 

For ordens skyld, så regner altså den nettsiden jeg lenket til ut dette for deg automatisk dersom du endrer på de forskjellige valgene, men ja, dersom du kun kjøper en powerwall, og klarer deg med 14kWh opplagret strøm, så koster det rett under 70k, men da bor du enten i en leilighet på 40m2, uten elbil, eller så supplerer du med andre strømkilder.

Endret av adeneo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men hvor lenge holder 14kWh i en enebolig som bruker rundt 25 000kWh årlig?

 

Regn ut det, samt tenk på at vi har lengre perioder uten noe særlig sol i Norge, å finn ut hvor mange slike du trenger for å i det hele tatt ha strøm nok over natten. Det blir minst to powerwall, kanskje til og med tre for en større enebolig, og du er oppe i et par hundre tusen.

 

Bare elbilen din fra Tesla trenger vel rundt 70kWh for å lades over natten?

 

For ordens skyld, så regner altså den nettsiden jeg lenket til ut dette for deg automatisk dersom du endrer på de forskjellige valgene, men ja, dersom du kun kjøper en powerwall, og klarer deg med 14kWh opplagret strøm, så koster det rett under 70k, men da bor du enten i en leilighet på 40m2, uten elbil, eller så supplerer du med andre strømkilder.

 

endelig en menneske som kan tenke logisk

Lenke til kommentar

 

<..snip..>

 

Det har jo Elon allerede løst, han selger deg en powerwall til et par hundre tusen i tillegg, så kan du lagre energien fra solcellene han har solgt deg.

Bare lurer - har du sett på linken du selv postet?

Par hundre tusen?

1 powerwall: kr 57.000

Installasjon (fra): kr 12.800

 

Såå.. Avhengig av installasjonskostnad hos deg, fra kr 69.800

 

Greit at det ikke akkurat er småpenger, men er ca en tredjedel av hva du skriver i samme setning som du linker til teslas egen side der prisen står..  :ph34r:

 

 

hva er: Totalkostnaden ekskluderer godkjenninger, avgifter og solenergisystem  ???

 

og ikke glem: frakten er farlig gods !!!

Lenke til kommentar

 

Greit at det ikke akkurat er småpenger, men er ca en tredjedel av hva du skriver i samme setning som du linker til teslas egen side der prisen står..  :ph34r:

 

Men hvor lenge holder 14kWh i en enebolig som bruker rundt 25 000kWh årlig?

 

Regn ut det, samt tenk på at vi har lengre perioder uten noe særlig sol i Norge, å finn ut hvor mange slike du trenger for å i det hele tatt ha strøm nok over natten. Det blir minst to powerwall, kanskje til og med tre for en større enebolig, og du er oppe i et par hundre tusen.

 

Bare elbilen din fra Tesla trenger vel rundt 70kWh for å lades over natten?

 

For ordens skyld, så regner altså den nettsiden jeg lenket til ut dette for deg automatisk dersom du endrer på de forskjellige valgene, men ja, dersom du kun kjøper en powerwall, og klarer deg med 14kWh opplagret strøm, så koster det rett under 70k, men da bor du enten i en leilighet på 40m2, uten elbil, eller så supplerer du med andre strømkilder.

Man kan regne en cycle per dag, altså på ett år kan man kjøre 5000 kWh gjennom 1 stk powerwall. Har man da en husstand med forbruk på 25.000 kWh så utgjør det 20% av forbruket. Det er nok litt lite hvis poenget er å bli nesten uavhenging energimessig. Men det kan være helt greit om man har et solcelleanlegg som produserer 10.000 kWh per år og man vil sørge for at man forbruker alt selv.

 

Ønsker man å bli energiuavhenging og man bor i ett land med små variasjoner i solenergiproduksjon mellom sesongene, så klarer man seg med 3 stk powerwall om man har ett forbruk på 25.000 kWh/år. Da kan man kjøre 60% av energiforbruket gjennom batteriene, noe som er nok til å dekke alt forbruk på natten med noe buffer.

 

I Norge kan man ikke gå off-grid med bare sol - da vil man trenge batteripakker i MWh-området. Men lagringsbatterier er på ingen måte tiltenkt det norske markedet. Det er tiltenkt de >90% av verdens befolkning som bor mellom 45 grader sør og 45 grader nord.

 

Ikke at batterier er ubrukelig her i nord heller - det passer f.eks perfekt på en hytte.

Lenke til kommentar

 

Bare elbilen din fra Tesla trenger vel rundt 70kWh for å lades over natten?

 Bare hvis du kjører sånn ca 364 x 70 / 0.35= 73000 km årlig. (er litt usikker på de 0.35kWh/km)
0,25 er nok mye riktigere. Da er det snakk om 102.000 km/år.

 

Men med en gjennomsnittlig elbil (~0,2 kWh/km) og ett gjennomsnittlig kjøremønster (~35 km/dag) så må en elbil lades med 7 kWh per natt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Det ser jo bra ut, særlig Teslas takstein med solcellepaneler er svært estetiske, og er en løsning jeg selv kunne gått for.

Det er likevel flere spørsmål enn svar som melder seg fra den artikkelen.

 

Hvordan er de laget? Er det mono, poly eller tynn film som benyttes?

Hva da med miljøet? Det blir litt som bilene, som er nullutslipp, sånn sett bort i fra de forårsaker langt mer forurensning under produksjonsprosessen enn alle andre tilsvarende biler.

 

Per i dag produserer de fleste produsentene solcellepaneler som har en miljøkostnad som er mange ganger høyere enn alle andre måter å generere energi på. Har Tesla og Panasonic løst dette problemet?

 

Det hjelper lite å tute i hornet sitt om "nullutslipp", dersom man bruker kvarts fra miljøskadelig gruvedrift, store mengder energi for å produsere wafere, og faktum er at solcellepanelene må benyttes i flere tiår før de i det hele tatt går i null i forhold til andre energikilder.

 

Så er det bare å håpe på at det ikke kommer hagl ?

 

...uten en form for mellomlagring, i feks batterier, med de tapene det medfører.

Det har jo Elon allerede løst, han selger deg en powerwall til et par hundre tusen i tillegg, så kan du lagre energien fra solcellene han har solgt deg.

Mange kanskje utdaterte påstander over her ^ .

 

solcellepaneler i plassert i Norge kan betale tilbake energien det kostet å produsere de på ca 2 år. og har laang levetid anslagsvis 30 år. et veldig godt energiøkonomisk regnestykke..

 

solcellepaneler tåler hagl, ellers hadde ingen hatt mulighet til å tjene penger på dette, bare tenk på reklamasjonene og baluba som hadde oppstått... det er standarder for testing av dette som produsentene følger.

 

tesla/panasonics solceller ser ikke noe mer spesielle ut enn andres, tilsvarende og mer estetiske løsninger finnes allerede på markedet :) også i Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...