Gå til innhold

SAMLETEST: Smarte strømplugger


Anbefalte innlegg

 

Forstår ikke hvorfor man ikke får disse med termometer innebygd, da kunne jeg faktisk brukt de til å styre temperaturen på forskjellige tidspunkt på døgnet.

 

Nå har jo de fleste ovner termostat i dag, du kan slå dem av og på når du måtte ønske. En annen ting er jo hvor mye du ville spare på å la ovnen jobbe for full guffe for å få opp igjen temperaturen.

Jo, men hele poenget med disse sakene er jo at man ikke skal måtte gå å stille på ting selv flere ganger i døgnet. Jeg vil f.eks ha ca 16 grader om natten, men fra 0600 vil jeg ha 21 grader frem til 0900, og fra 15 og til 23. Bortsett fra i helgene.

 

Jeg vil ikke bare ha ovnen av og på, er jo den faktiske temperaturen jeg bryr meg om.

 

Hvor mye man sparer avhenger av boligen. Men husk at ovnen bruker ikke mer energi på å heve temperaturen fra f.eks 18 til 20 grader enn den bruker på å holde temperaturen på 20 grader, i sistnevnte tilfelle bruker den bare energien spredt utover hele natten. Og siden varmetapet er proporsjonalt med varmeforskjellen ute/inne, man mister altså raskere varme fra 20 til 19 enn fra 19 til 18, så koster det (litt) mer energi å holde temperaturen høy hele tiden vs å varme opp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Sonoff er absolutt verdt en titt! https://www.itead.cc/smart-home.html De kan hackes med egen kode for de som nerder med slikt. Kan programmeres med Arduino https://hackaday.io/project/20930-sonoff-esp8266-update-firmware-with-arduino-ide Kjører MQTT, og kan bruke f.eks en Rasperry Pi som lokal broker. Kan logge data til Adafruit, Thingspeak m.m. og få grafer over måledata osv.

Sonoff bruker mikrokontrolleren ESP8266, som er meget "hot" for tiden.

Jeg foretrekker å jobbe med lave spenninger, og gjør helst slike hack på "den snille siden" av "veggvorter". Det finnes mye tvilsom elektronikk å få tak i, så ikke bli altfor gjerrig når innkjøpene gjøres. Stay safe! 

Lenke til kommentar

Jeg skulle likt og sett hvordan Biltemas plugg fungerer mot disse (med/uten strøm-måler )

Jeg har selv art: 46-3161 fra biltema.. og den er utrolig enkel og grei programmering på...

 

litt uoversiktlig strømforbruk oversikt ettersom den ikke er noske eller svenske kr, i måling.. bare Dollar, euro, pund, Rbl og et ukjent Y tegn som valuta pr kwh.

 

Appen støtter Nedtelling (før den stenger/slår på)

Tidsur for tyveribeskyttelse ( hvor du velger antall ganger den skal slå seg på/av og tidsintervallet..

eller vanlig tidsur. hvor du velger så mange ganger du ønsker samt hvilke dager 7 dagers kalender)

 

i tillegg støtter den manuell overkjøring med egen knapp for av/på

Lenke til kommentar

Synes dette var en meget dårlig test. Det at en også anbefaler et produkt som ikke er CE godkjent for bruk i EU viser mangel på seriøsitet og er vel også en direkte farlig anbefaling. I tillegg har en ikke tatt med Z-wave baserte løsninger som er veien å gå dersom en skal integrere løsninger fra forskjellige produsenter. Apples HomeKit eller Google Home er heller ikke beskrevet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

 

Forstår ikke hvorfor man ikke får disse med termometer innebygd, da kunne jeg faktisk brukt de til å styre temperaturen på forskjellige tidspunkt på døgnet.

 

Nå har jo de fleste ovner termostat i dag, du kan slå dem av og på når du måtte ønske. En annen ting er jo hvor mye du ville spare på å la ovnen jobbe for full guffe for å få opp igjen temperaturen.

Jo, men hele poenget med disse sakene er jo at man ikke skal måtte gå å stille på ting selv flere ganger i døgnet. Jeg vil f.eks ha ca 16 grader om natten, men fra 0600 vil jeg ha 21 grader frem til 0900, og fra 15 og til 23. Bortsett fra i helgene.

 

Jeg vil ikke bare ha ovnen av og på, er jo den faktiske temperaturen jeg bryr meg om.

 

Hvor mye man sparer avhenger av boligen. Men husk at ovnen bruker ikke mer energi på å heve temperaturen fra f.eks 18 til 20 grader enn den bruker på å holde temperaturen på 20 grader, i sistnevnte tilfelle bruker den bare energien spredt utover hele natten. Og siden varmetapet er proporsjonalt med varmeforskjellen ute/inne, man mister altså raskere varme fra 20 til 19 enn fra 19 til 18, så koster det (litt) mer energi å holde temperaturen høy hele tiden vs å varme opp.

Har ikke kjennskap til disse selv.. men virker å kunne gjøre slik du ønsker det.

https://coop.no/sortiment/obs-bygg/varme-og-ventilasjon/elektrisk-oppvarming/mill-av800lwifi

Lenke til kommentar

 

Vil anbefale Zwave, der pluggen til Fibaro er rene designbomben i forhold til disse...

Sant nok, men ble ikke de tilbakekalt i Sverige pga sikkerhet før redesign? Kanskje ikke superbetryggende?

 

AtW

 

 

Tror du tenke på disse?

https://www.farligeprodukter.no/produkt/produkt/8614

og

https://www.farligeprodukter.no/produkt/produkt/8613

 

 

Mens jeg tror han tenker på disse:

https://www.fibaro.com/en/products/wall-plug/

 

Edit: Søke-URL på www.farligeprodukter.no fungerte ikke helt..

Endret av DanteUseless
Lenke til kommentar

Tek.no har falt dypt. Nå er de minst like surrete og til tider mer useriøst enn andre nettsider dem konkurrerer med.

 

Tester av varer ikke godkjent i Norge. Testing av varer med priser uten moms.

Testing basert på variabel synsing uten fast mal.

Testing av produkter på altfor overfladisk måte.

 

Så tester på tek.no er alt fra svært bra gjennomført til ganske useriøst.

 

Tidene ned hw.no er desverre historie. Nå går antall klikk, penger inn og penger inn foran alt.

Lenke til kommentar

Utrolig sløvt av dere å ta med denne pluggen i testen, og i tillegg utrope den til testvinner. Sånne feil kan få fatale konsekvenser. Det er ikke utenkelig at noen har gått til innkjøp av denne pluggen på deres anbefaling. I verste fall begynner det å brenne i et hjem som har tatt anbefalingen deres... Om ikke liv går tapt, kan en brann fra en slik plugg føre til store økonomiske konsekvenser ifm forsikringsoppgjør. helt utrolig sløvt... dere burde legge dere paddeflate.

 

I tillegg har dere slurvet med unnskyldningen. Dere kan ikke unnskylde på vegne av de som har lest artikkelen. De har da heller ingenting å unnskylde seg for. Det er da dere som skal beklage...

Endret av Kron
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor i alle dager har ikke tek.no adressert noen av de utallige tildels meget bra trådløse Smarthus-løsningene som kommunisere vha Z-Wave protokollen eller på 433Mhz frekvensen? (Telldus TellStick ZNet, Fibaro, Nexa o.s.v.). Z-wave er i motsetning til 433Mhz løsningene toveis, og derfor å foretrekke.

Jeg opplever tek.no som så kunskapsløse i denne testen at all tillit til dem er borte. Skuffende!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

-Grensesnittet er moderne og enkelt å forstå seg på, og har direkte integrasjon mot både IFTTT og – enda viktigere – Amazons taleassistent Alexa.

 

Etter å ha lest testen, og artikkel om green friday-salg har jeg kjøpt en HS-100 og prøvd den ut i hjemmet i dag. Hvor er IFTT-støtten? Det er ingenting i kasa, ingenting IFTT-appen, og om jeg googler kommer det opp frustrerte kunder som klager på at det ikke er IFTT-støtte. Har jeg kastet bort 200 kroner på anbefaling fra dere?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Heh, godt oppsummert. Sikkert gode intensjoner, men jeg sitter nå med to Xiaomi-plugger jeg bestilte samme dag som jeg leste denne artikkelen. Hadde det ikke vært for at jeg ikke fant Xiaomi-appen i app store så hadde jeg ikke gått inn på denne artikkelen igjen :/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...