Gå til innhold

Er AIO kjølere "ekte" vannkjølinger?


Evil-Duck

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå gidder jeg ikke mer. Gi meg noen linker på at de fleste faktisk inneholder destillert vann + tilsetninger, så skal jeg erklære deg som "vinner". Hva du synes det SER UT SOM er revnende likegyldig. Linken jeg ga skriver spesifikt at det er glykolbasert og ikke vann. Ja, bildet i artikkelen er faktisk total mengde væske i en 120mm AIO.

Hvorvidt de inneholder en spesifikt mengde vann + tilsetninger kan jeg ikke fatte å forstå at skal være så fryktelig viktig for å definere at det er en vannkjøling. Dessverre tviler jeg på at produsentene gir ut noen eksakte blandingsforhold til væskene de bruker i AIOene sine så det blir nok vanskelig å finne noe svar på. Men jeg vet at det ikke kan være ren propylenglykol da det er mer som en sevje enn en flytende væske og etylenglykol eller glykol i seg selv må bestå av en prosentdelvann for å ikke fordampe. Blandings forholdene produsentene har brukt er nok så kosteffektive som mulig så jeg føler meg relativt sikker på at det består av en stormengde vann, hvorvidt om dette er destilert eller ikke vet ingen andre enn produsenten selv. I seg selv sier heller ikke kjølevæsken jeg har i loopen min nå (AquaComputer DP Ultra) noe som helst om blandigsforhold hverken på flasken eller på nettsiden dems, så kanskje den heller ikke møter dine spesifikke krav for hva som er å regne som en vannkjøling? ikke vet jeg. Du er vertfall den første jeg har møtt som mener bastant at AIOer ikka bør defineres som vannkjølinger, en kan selvfølgelig kalle det væske kjølinger, men da må en nok kalle det meste for det.

Lenke til kommentar

 

 

 

Takk for info.  Jeg vurderer vannkjøling til neste bygg, men har store problemer med å komme til en endelig avgjørelse.  Luftkjøling er så jævlig greit og pålitelig, kjøler bra og er helt tyst hvis både kjøler og vifter er gode, men vann frister likevel.  Custom loop er uaktuelt pga null erfaring med vann og lite lyst til å tilegne meg den erfaringen, så jeg ser i hovedsak på Swiftech H240/H320 X2 Prestige (eller EKs kommende AIO-løsninger).  Siden den har pumpen integrert i radiatoren så håper jeg at DuraNs observasjoner ikke vil gjelde....

AIO er ikke vannkjøling, egentlig. Personlig ville jeg valgt NH-D15 over alle lukkede systemer, inkludert EK/Swiftech o.l

 

 

Siden kjølingen skjer med vann, må det vel per definisjon være vannkjøling?  Men jo, NH-D15 er et av de andre alternativene, sammen med en AM4-sokkel for den jeg allerede har (Thermalright Silver Arrow)..

 

Det er ikke mye vann inne i de der, for å si det sånn. Er noe tjuktflytende gugge.

 

 

 

Selvsagt er AIO kjølerne vannkjøling, jeg ser dog ikke mye gevinst i å kjøpe en AIO vannkjøler, på lik linje med en custom loop.

Fordelen med custom loop er at de er gøy å sette opp, og det kan gi maskinen et utseendemessig særpreg. 

For ytelse og pris vinner vanlig luftkjøling uansett.

Lenke til kommentar

 

Fordelen med custom loop er at de er gøy å sette opp, og det kan gi maskinen et utseendemessig særpreg. 

For ytelse og pris vinner vanlig luftkjøling uansett.

Srsly?

Virker som du kan og vet ekstremt lite om dette.

 

 

Vet ikke hvorfor du valgte å ikke utheve 'pris' som er et viktig punkt for svært mange.

Vis meg gjerne et par benchmarks hvor du får stor temperaturforskjell med liten forskjell i pris, for i de fleste er det nemlig omvendt.

OCPWMload.png

Lenke til kommentar

 

 

Fordelen med custom loop er at de er gøy å sette opp, og det kan gi maskinen et utseendemessig særpreg. 

For ytelse og pris vinner vanlig luftkjøling uansett.

Srsly?

Virker som du kan og vet ekstremt lite om dette.

 

 

Vet ikke hvorfor du valgte å ikke utheve 'pris' som er et viktig punkt for svært mange.

Vis meg gjerne et par benchmarks hvor du får stor temperaturforskjell med liten forskjell i pris, for i de fleste er det nemlig omvendt.

OCPWMload.png

 

Det du sier stemmer jo, men tror han reagerte på ordleggingen "ytelse OG pris". De vinner ikke på ytelse alene, men de vinner på ytelse/pris. Hvis du skjønner :)

Lenke til kommentar

 

 

 

Fordelen med custom loop er at de er gøy å sette opp, og det kan gi maskinen et utseendemessig særpreg. 

For ytelse og pris vinner vanlig luftkjøling uansett.

Srsly?

Virker som du kan og vet ekstremt lite om dette.

 

 

Vet ikke hvorfor du valgte å ikke utheve 'pris' som er et viktig punkt for svært mange.

Vis meg gjerne et par benchmarks hvor du får stor temperaturforskjell med liten forskjell i pris, for i de fleste er det nemlig omvendt.

 

 

Det du sier stemmer jo, men tror han reagerte på ordleggingen "ytelse OG pris". De vinner ikke på ytelse alene, men de vinner på ytelse/pris. Hvis du skjønner :)

 

 

Ah jo, beklager dårlig ordlegging fra min del, men det burde vært forståelig for en 'ekspert' av hans kaliber ;)

Lenke til kommentar

AIO er ikke vannkjøling, egentlig. Personlig ville jeg valgt NH-D15 over alle lukkede systemer, inkludert EK/Swiftech o.l

Egentlig? Jo, det er vannkjøling. Det er en pumpe som pumper vann som kjøler ned komponenter, derav navnet vannkjøling.

 

Og ikke kom med det at det er tilsatt f.eks propylenglykol i vannet. Det er helt vanlig, og er bakteriedrepende, samtidig som den er en god varme- og kuldebærer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

AIO er ikke vannkjøling, egentlig. Personlig ville jeg valgt NH-D15 over alle lukkede systemer, inkludert EK/Swiftech o.l

Egentlig? Jo, det er vannkjøling. Det er en pumpe som pumper vann som kjøler ned komponenter, derav navnet vannkjøling.

 

Og ikke kom med det at det er tilsatt f.eks propylenglykol i vannet. Det er helt vanlig, og er bakteriedrepende, samtidig som den er en god varme- og kuldebærer.

 

Kilde? Selv Corsair (som er eneste produsent jeg har funnet) oppgir ikke blandingsforhold. Har ikke kommet med noe som helst. Er det glykol tynnet ut med destillert vann eller destillert vann tilsatt glykol? 

 

De engelskspråklige forumene jeg frekventerer kaller det uansett for CLC eller AIO. Syns vi kan begynne med det også. 

Lenke til kommentar

 

Tippe kan du gjøre i kiosken, her må du vite

Du får lese det redigerte innlegget, så ser du at jeg ikke var langt unna da jeg tippet ca 1/3.

 

Corsair er jo også de eneste som har oppgitt at de bruker destillert vann iblandet glykol. De nye har frostpunkt på -20C, ser jeg.

Lenke til kommentar

 

 

Tippe kan du gjøre i kiosken, her må du vite

Du får lese det redigerte innlegget, så ser du at jeg ikke var langt unna da jeg tippet ca 1/3.

 

Corsair er jo også de eneste som har oppgitt at de bruker destillert vann iblandet glykol. De nye har frostpunkt på -20C, ser jeg.

 

-20 er omtrent 35%. Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...