Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Billige bildeler


Anbefalte innlegg

Som regel henger pris og kvalitet sammen. Andre ganger ikke. Hvordan er dette generelt med bildeler?

Har handlet en del på skruvat, som må sies å være en billigbutikk på bildeler, og jeg har ikke så mye å utsette på kvalitet - så langt jeg klarer å bedømme.

Men så ser jeg at det finnes enda billigere alternativ; autodoc. Her finner jeg både fjærer og dempere til under halve prisen av skruvat.  Når man nærmer seg 500 lappen for et fjærbein så begynner jeg å bli skeptisk. Har jeg grunn til det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjøper aldri kritiske deler billig eller brukt. Er det understell eller andre deler som er absolutt nødvendig for bruk av bilen så er det OEM eller OE, eller av et merke med kjent kvalitet.

 

Det kan hende du treffer gull, men i de aller fleste tilfeller så er det dyrt å kjøpe billig, om ikke farlig.

Lenke til kommentar

Delespesialisten har ganske greie priser. Jeg har ikke brukt de, så har ingen egenerfaring. Derimot har jeg brukt Rexbo.eu mange ganger, og kan anbefale de.

Begge disse har et utvalg fra ultrabillige og kjipe produsenter som knapt burde vært lov å selge, men også merkevare som er helt på høyde med originale. Hos Rexbo opplever jeg at prisene på det jevne ligger på noe bedre enn halvparten av pris for tilsvarende/identisk vare i Norge, enkelte ting helt nede i 1/10-del av pris for identisk vare i Norge! Og det er ikke kopiprodukter det er snakk om, det er beviselig identisk vare. De sender med DHL classic, som lar Posten overta jobben med forsendelse og fortolling i Norge. Derved slipper du unna med lavest mulig fortollingsgebyr, og du slipper å vente en vinter og vår før pakken kommer, som det tar med DHL express. Når du ikke er logget inn på rexbo, ser du priser med tysk Mwst (tilsvarende MVA i Norge). Den er 19%, mens i Norge er MVA på 25%. Er du logget inn med profil fra Norge, ser du priser uten Mwst eller MVA. Når du har lagt det du skal ha i varekurven ser du hva det koster med forsendelse. Blir totalsummen over 350,- må du legge til 25% MVA på totalprisen (ink. frakt), og du må betale fortollingsgebyr til posten som varierer etter forsendelsens verdi.
Hos Rexbo har de et enormt utvalg, noe som kan være forvirrende, men filtrerer du så du bare ser merkevarer så blir det litt bedre. Noe er på deres eget lager, noe er på fjernlager, så vær obs på hva du velger av varer om du har det travelt med å få varene. Velger du varer som er på eget lager, kommer pakken på halvannen uke, sånn ca. De pakker rimelig bra, men jeg prøver å unngå å handle skjøre plastdeler sammen med tunge ting som bremseskiver. Oftest selger de bremseskiver og div annet i par og ikke enkeltvis, mens endel andre nettbutikker (som Delespesialisten) hovedsakelig viser enkeltvis.
 

Av merker på bremsedeler som jeg opplever som god nok kvalitet er:

  • Febi (Bilstein)
  • Ate
  • Jakoparts (Hert+Buss)
  • Textar
  • TRW (ikke prøvd, men andre sier det er god vare)
  • Zimmermann (ikke prøvd, men andre sier det er god vare)
  • Bosch

Jeg styrer unna:

  • Japanparts
  • Blueprint
  • Optimal

Rexbo har lite feil i databasen, men noen feil har de. Dog oppfordrer de kunder om å sende en henvendelse med bilens rammenummer, så kan de sjekke ytterligere om varene passer. Dette har jeg gjort med suksess flere ganger. 1 gang gjorde de feil med tollpapirene, så jeg endte opp med å måtte betale dobbel MVA for å få ut varene. Etter først å ha truffet en kundebehandler som åpenbart ikke forsto problemstillingen, fikk jeg kontakt med en annen som ryddet opp på få minutter, og som sendte et brev som jeg viste til tollvesenet, som løste saken. At tollvesenet brukte over et halvt år på å refundere beløpet var kjedelig men det ble nå i det minste ordnet opp. Jeg har hatt 1 forsendelse som hadde skade på varene, der fikk jeg nye varer samt litt ekstra rabatt på neste ordre. Så min erfaring med kundeservice til Rexbo er at de kan være noe trege med å svare, men de rydder opp uten at man må skrike til de. De har forøvrig gode returordninger, men vær obs at returfrakt må dekkes av deg selv så vinningen går fort opp i spinningen.

 

Min erfaring med Skruvat er utelukkende negativt, dessverre. Har dog kun handlet der 1 gang, så det er høyst subjektivt. Jeg handlet noen motordeler, reimhjul/strammehjul, samt reimer til dette pluss noe smått. Det ene var at 2 av 6 produkter var feillistet til min bil (brukte regnr på bilen), begge delene kunne ikke ha passet bilen uansett utgave. Begge delene som var feil sto listet hos produsenten til ikke å passe min bil, så tydeligvis har Skruvat ikke vasket databasen sin særlig godt. Ingen av reimhjulene kunne brukes slik de kom. Begge var ment å passe min bil (hadde riktig antall spor og diameter), men justeringsmekanismen var så elendig og feil konstruert på den ene at det ikke var mulig å bruke det uten å modifisere støpegodset på motoren mye. Egentlig en ærlig sak at ting kan være feil, men når en i tillegg må bruke ufattelig mye tid (over et halvt år og et tyvetalls eposter med masse dokumentasjon, bilder, etc) på å få gjennomslag på reklamasjonssaken, før endelig en avdelingsleder tok affære og krediterte det hele etter at jeg truet med å ta saken videre til forbrukerrådet, det er bare ikke holdbart.
Jeg vet at jeg ikke er alene om å oppleve Skruvat som amatørmessig når det gjelder kundeservice/reklamasjon, men jeg vet og om flere som har handlet uten å ha noen problemer. Det Skruvat beskriver som sitt eget merke/merkeløst, er gjerne merker som Optimal og Japanparts, merker som lager mye søppelprodukter. De har og merkevarer, men vær altså obs at de ikke er spesielt flinke på å liste opp rette deler.

Endret av fikse
Lenke til kommentar

Jobber på bilverksted og har ved endel anledninger montert billigdeler fra en lokal butikk/importør når kundene har vært svært prisbevisste.

 

Dette har vi måttet kutte nesten helt ut da disse delene holder svært lav kvalitet.

 

Hjullagre, foringer og kuler holdt uker/måneder, fjører ble deformert under montering, vannpumper lakk, multireimer røyk og overhalte deler var maskinert feil osv osv.

 

Det finnes selvfølgelig gode billigdeler også...

Lenke til kommentar

Har brukt www.mister-auto.no en del, fordelen der synes jeg er at du kan velge produsent, de har en support som snakker norsk eller skandinavisk, og de har også ofte ett utvalg overhalte originalprodukter som kan være lurt på ting som f.eks dynamo (der jeg har dårlig erfaring med ny "kinadynamo" som f.eks bildeler.no selger)

 

Ville neppe kjøpe "noname" produkter på slike deler som du nevner, men det meste er så rimelig på mister-auto uansett om du velger et kjent merke,.

 

De oppgir priser inkl mva, men fortollingsgebyret kommer i tillegg (posten)

 

Ser de har begynt å oppgi priser eks mva - men pakkene kommer med posten.

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar

Jobber på bilverksted og har ved endel anledninger montert billigdeler fra en lokal butikk/importør når kundene har vært svært prisbevisste.

 

Dette har vi måttet kutte nesten helt ut da disse delene holder svært lav kvalitet.

 

Hjullagre, foringer og kuler holdt uker/måneder, fjører ble deformert under montering, vannpumper lakk, multireimer røyk og overhalte deler var maskinert feil osv osv.

 

Det finnes selvfølgelig gode billigdeler også...

Hva er din definisjon av billi`gdeler da? At det er et ukjent merke, eller at det er billig? Som nevnt over kjøper jeg merkevare billig, tildels grisebillig, helt ned til 1/10-del av hva Meca-Mekonomen-etc tar for identisk produkt. Det er og merker som selges mye av i Europa som en ikke finner noe særlig av her i Norge, uten at kvaliteten nødvendigvis må være noe mindre bra.

Lenke til kommentar

 

Jobber på bilverksted og har ved endel anledninger montert billigdeler fra en lokal butikk/importør når kundene har vært svært prisbevisste.

Dette har vi måttet kutte nesten helt ut da disse delene holder svært lav kvalitet.

Hjullagre, foringer og kuler holdt uker/måneder, fjører ble deformert under montering, vannpumper lakk, multireimer røyk og overhalte deler var maskinert feil osv osv.

Det finnes selvfølgelig gode billigdeler også...

 

Hva er din definisjon av billi`gdeler da? At det er et ukjent merke, eller at det er billig? Som nevnt over kjøper jeg merkevare billig, tildels grisebillig, helt ned til 1/10-del av hva Meca-Mekonomen-etc tar for identisk produkt. Det er og merker som selges mye av i Europa som en ikke finner noe særlig av her i Norge, uten at kvaliteten nødvendigvis må være noe mindre bra.

Ukjent/dårlig merke. Optimal i all hovedsak.

 

Mekonomen (som jeg jobber for) har tidvis ville priser. I endel tilfeller er det rimeligere originalt...

Lenke til kommentar

 

 

Jobber på bilverksted og har ved endel anledninger montert billigdeler fra en lokal butikk/importør når kundene har vært svært prisbevisste.

Dette har vi måttet kutte nesten helt ut da disse delene holder svært lav kvalitet.

Hjullagre, foringer og kuler holdt uker/måneder, fjører ble deformert under montering, vannpumper lakk, multireimer røyk og overhalte deler var maskinert feil osv osv.

Det finnes selvfølgelig gode billigdeler også...

Hva er din definisjon av billi`gdeler da? At det er et ukjent merke, eller at det er billig? Som nevnt over kjøper jeg merkevare billig, tildels grisebillig, helt ned til 1/10-del av hva Meca-Mekonomen-etc tar for identisk produkt. Det er og merker som selges mye av i Europa som en ikke finner noe særlig av her i Norge, uten at kvaliteten nødvendigvis må være noe mindre bra.

Ukjent/dårlig merke. Optimal i all hovedsak.

 

Mekonomen (som jeg jobber for) har tidvis ville priser. I endel tilfeller er det rimeligere originalt...

 

Fikk Optimal da jeg bestilte løpehjul fra Skruvat. Som tidligere nevnt, helt ubrukelig.

 

Mekonomen (sin nettside) er vanskelig å avgjøre om de bare er dyre eller hysterisk dyre, i og med at det sjeldent/aldri er mulig å se hvilket merke det er på delene de selger.

 

Skrekkens eksempel jeg opplevde var på en eldre Avensis. Originalt skulle de ha rundt 8.000,- for kun skiver og klosser bak.

 

Hos Rexbo bestilte jeg: Alle skiver, klosser, monteringsdetaljer, glidebolter, håndbremssko, håndbremsvaierne, monteringsfett for bremser, 2 flasker bremserens, filtre for luft, kupe, olje og bensin, topplagre framme, 3 vindusviskere, tennplugger, diverse lakkrens/polish, alt for under 5.000,- Da valgte jeg merkevare som er temmelig identisk til originalt, som Mann filtre, Bosch Aerotwin viskere, Ate bremser, Beru plugger, Monroe topplagre.

Eneste som var fornuftig å handle lokalt til den bilen var merkverdig nok kalipperne bak, som kom komplett med klave til 1.200,- hos Toyota. Fant ikke klave hos noen andre leverandører.

Lenke til kommentar

Jeg hadde full overhaling av understell og drivlinje på bruks/hobby-bilen min for noen år siden. Handlet alt fra Rockauto.com siden bilen også ble solgt i USA med identiske specs. Pris fra Rockauto: 4.500kr. Pris for de samme delene fra Mekonomen 39.000kr. 

Jeg styrer da unna de absolutt billigste delene, og legger meg på premium/OE nivå. Men likevel latterlig billig sammenlignet med norske priser. For eksempel fik jeg en hel aksling, nyoverhalt med begge CV leddene og livstidsgaranti, til 700kr. Norsk pris for bare ett nytt CV ledd: 3500kr

www.rockauto.com kan anbefales varmt! www.lott.de er en annen side jeg bruker på EU spec biler.
(sidene ser litt "jalla" ut men er 100% legit)

Endret av Zepticon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...