Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hva å snakke med han om?


Anbefalte innlegg

Hei har fått meg type..vi har god kjemi og vi ler og koser oss sammen, men begge to er ikke så god til å starte og lede samtaler så det blir ofte ganske taust og vi blir ikke bedre kjennt...dette er vi oppmerksomme på å prøver alt vi kan for å finne på ting å snakke om men sliter veldig..har noge tips eller har hart samme problemet..? Trenger hjelp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å kunne ha samtaler eller å trives i hverandres selskap, stille eller ikke, ér jo kjemi.

 

Hvis det blir ubehagelige stillheter og dere ikke blir kjent så er det jo ikke kjemi.

 

Men begynn med en hobby sammen. Det må vel være en start. Hvis han liker skyting og du liker fysisk aktivitet, begynn med paintball eller airsoft sammen. Det er kjempegøy.

Endret av Invader Zim
Lenke til kommentar

Slapp av, det er ikke bare snakking som gjør at folk blir kjent. Har dere det bra sammen uten å snakke altfor mye og begger er av den typen så er det helt greit det. Ikke press dere til å gjøre noe som er ukomfortabelt. Dere trenger heller ikke å felles interesser, det er tullete å si at det er så utrolig viktig, men det kommer selvfølgelig an på behovene til partene. Veldig mange som lever to helt forskjellige liv og bare koser seg i hverandres selskap når de er sammen.

 

Kommunikasjon har fler former enn snakking og skriving :)

Lenke til kommentar

Livshendelser, erfaringer dere har hatt med skole/jobb/familie, grunnverdier, økonomi ( skikkelig bra start på et forhold! haha!), ting dere opplevde siden sist dere så hverandre, noe som har vært provoserende/gøy/spennende/opprørende, hemmeligheter, morsomme eller interessante filmer på Youtube, spill dere begge to syns er gøy? ...dette er ting som man gjerne kommer inn på via andre temaer, men som kan være spennende å lære om hverandre :) . Spør om tingene han driver med, eller kommenter dem på en rar måte og lag noe morsomt ut av det, uten å være frekk selvfølgelig. Hvis han stemmer noe politisk ræl og du ikke kan leve med det er det jo greit å finne ut av før dere flytter sammen og får barn... ;D 

 

Edit: generelt i en samtale hvis du ønsker at den skal fortsette må du klare å stille sånne type småprat-spørsmål når han kommer med historier eller kommentarer. "Hvor er den fra/hvem tok deg med dit/hvordan var det/hvem bodde her før/har du fikset det der selv/ ---> del deretter noe i samme gate selv". 

 

Ellers er jeg enig i at det ikke er noe gærent i å klare å være stille sammen, dette er bare tips med tanke på at du uttrykker at du VIL snakke mer for å bli bedre kjent :)

Endret av Juliess
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hadde en kjæreste for mange år siden som noen få år etter vi slo opp fortalte at det hun savnet mest, var kjøreturer med bare oss to hvor vi var helt stille, holdt hender og hørte på musikk.

 

Man må ikke preike hele tiden – av og til kan det være irriterende.

Lenke til kommentar

Hei har fått meg type..vi har god kjemi og vi ler og koser oss sammen, men begge to er ikke så god til å starte og lede samtaler så det blir ofte ganske taust og vi blir ikke bedre kjennt...dette er vi oppmerksomme på å prøver alt vi kan for å finne på ting å snakke om men sliter veldig..har noge tips eller har hart samme problemet..? Trenger hjelp

 

Trenger ikke snakke så mye hvis dere begge er stille personer. 90% av kommunikasjonen er ikke-verbal uansett. 

Lenke til kommentar

Se TV-serier -- faste serier -- sammen.
Skaff felles opplevelser; Ferieturer, et cetera.
Prøv nye ting sammen; Spise på fancy steder -- eller bare lag spennende mat, hjemme, sammen.

...utvikle nye felles interesser hvis dere ikke allerede deler minst én.
Trenger en eller begge mer skolegang..?
Går dere på skole..?
Hva skjer i framtiden deres?

Oooog til sist:
Snakk med ham om dine interesser, og se om han er interessert i dem.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-grkpmGQW

Til alle som sier at dette bare handler om kjemi og interesser; der er beste fall en sannhet med modifikasjoner.

 

Slik jeg ser det er det å kunne lede og føre samtaler en ferdighet det går ann å trene opp. De aller fleste som har ett vanlig sosialt liv har en viss ett visst ferdighetsnivå inne allerede.

 

Her er noen tips for hvordan bli bedre til å holde og føre samtaler:

 

1. Still åpne spørsmål isteden for lukkede.

 

Eksempel:

Hvordan var det på trening i dag?

Hadde du det fint på trening i dag? Spørsmålene ser kanskje veldig like ut og det er de, men det siste spørsmålet er lukket på den måten at det er veldig lett for den som svarer å gi ett kort og enkelt ja/nei svar som igjen fører til at samtalen dør ut

 

2. Unngå korte svar som ja/ok/nei etc

 

Jeg vet det er fristende å ty til korte svar når den man prater med prater om ting man ikke bryr seg så mye om eller hvis man ikke føler at man har så mye å tilføye samtaleemnet. Det er mye bedre for samtalen om du sier "vet du hva, jeg interesser meg ikke for biler" eller "hva er det som er så interessant med biler?" Enn å si ett kort "ok" etter att samtalepartneren har fortalt ett eller annet. Du bidrar til samtalen istedenfor å drepe den. Det er altså ikke sånn at man må digge basketball for å ha en samtale med en som digger basketball. jeg vil utfordre deg til å føre en samtale om andres interesser, prøve å forstå hva de finner så interessant med det osv..

 

3. Bytt samtalemner

 

Hvis du skjønner at dere prater om noe som enten den ene parten finner total uinteressant eller dere prater om noe hvor dere er på helt ulike nivåer så kan. Det være lurt å bytte samtaleemnet. Man trenger nødvendigvis ikke si "skal vi skifte samtalemne?" Men en liten historie, ett dillema eller andre små ting som fanger oppmerksomheten er fint.

 

4. Kreative samtaler

 

Jeg mener at alt for mange av oss har de samme kjedelige samtalene. Utfordre deg selv til å starte kreative samtaler utenom det vanlige. Fordelen med slike samtaler er at de blir fort dype og man får en forbindelse og oppleves veldig unike.

 

Forslag til utgangspunkt for kreative samtaler:

 

Hvis du fikk xx millioner og du måtte bruke de på noe annet enn å spare, hva ville du gjort?

 

Hvis du levde i middelalderen, hva hadde du gjort?

 

Å "teste" hverandre kan også skape noen gode og morsomme samtaler

 

Fortell meg tre positive og tre negative ting om en gummibåt. Bonus for kreativitet.

 

 

5. Bytt ut spørsmål med utsagn: Hvordan aldri gå tom for ting å si

 

Hvis du ofte kommer i situasjoner hvor du føler du går tom for ting å si så gjør du følgende. Kom med ett utsagn basert på det samtalepartneren din nettopp sa. Eksempel:

 

Ta utgangspunkt i at samtalepartneren nettopp har sagt følgende: "jeg var på trening i dag" dette er en standard kjedelig linje, men hvis vi bruker teknikken over kan vi likevel komme med mange gode svar for å holde liv i samtalen. Den klassiske feilen folk gjør i slike situasjoner er at de spør hva de trente eller hvor de trente. De graver seg ned i ett metaforisk hull hvor man til slutt går tom. Forslag til svar

 

#1 ahh, trening ja, kan ikke huske sist jeg trente

 

#2 jøss, du er jo reine treningsbaronen

 

#3 du burde kanskje skrive det på Face, det å poste at man har vært der er jo halve treningen har jeg hørt

 

Ved å bytte ut spørsmålene man vanligvis stiller med utsagn bidrar man til samtalen, det trenger ikke være noen gode utsagn heller men da bidrar du med informasjon isteden for å spørre og grave ut siste rest.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...