Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Boligkjøp og skadedyr


gravypressure

Anbefalte innlegg

Som trådstarter korrekt har påpekt handler dette antakelig om opplysningssvikt, jf avhendingsloven §§ 3-7 og 3-8.  Da er det ikke nødvendig med "prosentregning", jf. § 3-9 første punktum.

 

Ellers ville jeg ikke blitt alt for opphisset av litt mus på loftet. I noen områder er det nesten umulig å unngå at mus kommer inn i boliger. Det behøver ikke være et stort problem. Så selv om et prisavslag skulle være på sin plass vil det ikke nødvendigvis være snakk om noen formue.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ellers ville jeg ikke blitt alt for opphisset av litt mus på loftet. I noen områder er det nesten umulig å unngå at mus kommer inn i boliger. Det behøver ikke være et stort problem. Så selv om et prisavslag skulle være på sin plass vil det ikke nødvendigvis være snakk om noen formue.

 

Nei, jeg krysser jo fingrene for at det ikke er et stort problem. Men jeg vet jo ingenting om hvordan det i dag ser ut inni vegger med ledninger og isolasjon osv...

Hadde selger informert om dette før salg så hadde jeg neppe våget å legge inn bud på bolig uten at en fagmann hadde undersøkt saken og gitt sin vurdering. Jeg har lest om skrekkeksempler hvor hus må totalrenoveres for flere millioner etter gnagerangrep...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan ikke vite med sikkerhet hvordan der ser ut inni veggene uten en destruktiv undersøkelsesmetode vel? Dersom det finnes NDT-metode så opplys oss, for det hadde jo vært interessant.

 

Riving og gjenoppbygging koster penger. Et høvelig NDT-opplegg (non-destructive testing) ville også ha kostet penger, så det er gjerne like greit å rive av de rimelige gipsplatene, og fuktsperreplastikken innen-i-fra. Men, uansett hvor rimelig det er pr. kvadratmeter, så koster helhetsjobben med materialer og arbeidskraft likevel en del tusenlapper.

 

Selger er gjerne like tjent med at det underskrives en "ikke plage meg mere"-kontrakt med tilhørende kompensasjon om disse mus-forhold, som at han/hun må dekke en full undersøkelse, som egentlig er eneste måte å vite hvor omfattende problemet faktisk er. Så får de lærde utøve og strides om hvilket skjønn på beløpsstørrelser, en museinfestasjon skal ha til syvende og sist.

Endret av G
Lenke til kommentar

Hva med og kjøpe en elektronisk musejager og sette på loftet? Er huset gammelt?

 

Nei, huset er bygget i 1998, så jeg vil ikke kalle det gammelt.

Skal teste ut elektronikken.

Er det noen som har erfaringer med dette eller kan anbefale et spesielt produkt?

Selv har jeg egentlig ikke helt trua på disse musejagerne. Vi har for øvrig hund, hvordan vil denne bli påvirket av slike jagere som sender ut høyfrekvente lyder eller noe slik?

Lenke til kommentar

Giftstoffer har en tendens til å bli tålt etterhvert, så det er en evig kamp. Slik blødende gift husker jeg fikk noen rotter en hadde i barndomshjemmet til å skrike i lidelse. Med slik gift så heter det seg at rottene søker ut av huset for å finne vann da de blir veldig tørste. Men, det er vanskelig å vite hva man skal tro og tenke. Mus er dessuten en mindre organisme av størrelse også. Så mus og rotter er nok litt forskjellige. Er jo ikke mye vann i ei mus da egentlig, når de klarer å skvise seg igjennom nøklehull. Så jeg vet ikke hvor mye de stinker. Noen som vet svaret på stank-spørsmålet omkring mus?

 

Rotter er litt feitere, og jeg regner med at de muligens lukter noe verre, etter de blir liggende igjen innendørs.

 

Skulle nesten tro at en mus ville tørke inn til en mumie, uten at jeg har erfaring og har problemer med å kunne gi tydelige svar.

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg tror det er sjelden at døde mus skaper et luktproblem. Enten ender de opp som inntørkede mumier, eller så blir de spist opp av insekter (og andre mus?) i løpet av relativt kort tid.

 

Alternativet er uansett at de fortsetter å formere seg og spre urin og avføring rundt i bygget. Etter hvert vil utvilsomt noen dø av seg selv også. Dermed blir det flere muselik i veggene totalt over tid enn om man bruker gift.

 

(Og nei, du blir ikke kvitt alle med feller. Gift er så og si obligatorisk.)

Lenke til kommentar

 

Musegift på loftet er jo en løsning

 

Var dette skadedyrfirmaet anbefalte. Ikke på loftet riktignok, men utenfor.

Er selv skeptisk til gift, ønsker ikke veggene fulle av stinkende lik.

 

 

Det er medaljens bakside ved bruk av gift, selv om det også er sannsynlig at dyret trekker ut før det dør.

Lenke til kommentar

@toth:

 

Det finnes ingen radar står det i diskusjonen du viser til. Det er vel vanskelig å lese infrarød varmestråling fra en så liten kropp, som beveger seg inni isolasjon også.

 

Men, kom på at det må jo være mulig å mate musene med en radioaktiv isotop, også kan man sikkert finne de døde musene, og alle matlagre som kanskje også stinker når de råtner.

 

Og dersom du har trøbbel med å få kjøpt en radioaktiv isotop billig nok, så kan vel "en guidet tur" til Tsjernobyl eller Fukushima gjøre nytten. Skrap med deg litt av jordsmonnet, mal dette opp til fint pulver. Tilsett pulveret i en slags deilig matpellets som du så lager til musene dine  :wee:

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for alle svar, men temaet for denne tråden var ikke hvordan jeg blir kvitt skadedyr.

Er fullt klar over at det finnes både feller, gift og katt.
Mitt opprinnelige spørsmål gikk på hva jeg kan forvente gjennom kjøpsloven av evt. erstatning. Det er som sagt tydelig at selger bevisst har holdt tilbake informasjon vedrørende skadedyr...

 

Noen on-topic kommentarer?

Lenke til kommentar

Det første som slår meg er at det er vanskelig, kanskje umulig å bevise at selger visste om dette når huset ble solgt. 

 

Som jeg har skrevet tidligere så har jeg funnet en gammel musefelle på loftet. Denne har ikke plassert seg der selv, så selger var utvilsomt klar over gjestene!

 

Jeg vil også påstå at det er bortimot umulig å ikke høre alle krafselydene i vegger og tak, med mindre man er døv...

Endret av gravypressure
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvor langt tilbake i tid er selger pliktig til å opplyse om? Det kan hende det var mus i huset i 2005 og at fellene ble lagt ut da.

 

Jeg trodde at mus i hus var helt vanlig. Er det mulig å totalsikre seg mot dette? Eller burde man forvente at huskjøper er klar over at dette er ett uunngåelig "problem" i alle hus?

Lenke til kommentar

Hvor langt tilbake i tid er selger pliktig til å opplyse om? Det kan hende det var mus i huset i 2005 og at fellene ble lagt ut da.

 

Jeg trodde at mus i hus var helt vanlig. Er det mulig å totalsikre seg mot dette? Eller burde man forvente at huskjøper er klar over at dette er ett uunngåelig "problem" i alle hus?

 

Mus finnes ikke i alle hus, men sjansen er stor i gamle hus. Dette huset er nokså nytt (1998), bygget etter daværende forskrifter, og jeg vil forvente at det er fritt for skadedyr med mindre det er opplyst om.

 

Selger har selv fylt ut egenerklæringsskjema for eiendommen, og det levner vel ingen tvil:

post-39831-0-09196500-1490868671_thumb.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...