Gå til innhold

Frister å vente med å melde skade til forsikringsselskap pga bonus...


chabrol

Anbefalte innlegg

Har hatt et uhell med bilen og fått pris på reparasjon på 25.000 kroner. Må ta det på forsikringa. Problemet er at jeg har 70 % bonus som går opp til 75 % om bare noen uker. Hvis jeg bruker forsikringa nå så går bonusen ned til 40 %, mens hvis skaden hadde skjedd om tre uker når jeg har opptjent 75 % bonus, så vil den bare gå ned til 60 %. Det er faktisk en del penger spart når jeg har regnet på det.

 

Det frister med andre ord veldig å vente i 3-4 uker med å melde fra om skaden, men samtidig så sitter det langt inne å lyve på skadedatoen. Tror nok ikke jeg kommer til å gjøre det. Men hva tror dere risikoen er for å bli avslørt? Er det i seg selv mistenkelig å melde inn en skade noen dager etter at man har fått høyere bonus, noe som gir lavere forsikringskostnad? Kommer forsikringsselskapet til å gjøre undersøkelser?

 

Ja, jeg vet at dette er moralsk forkastelig. Er bare så fryktelig oppgitt og bitter over å ha kjørt inn i en stolpe selvforskyldt. Første skade på bilen etter å ha kjørt mye i veldig mange år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Det er forsikringssvindel.

2) Du har åpenbart kasko og det å bruke bonus på en skade til 25k er et tapsprosjekt når du regner på hvor mye mer du må betale i premie over de neste årene. Det kan også hende at du kan få reparert skaden til under 25k om du undersøker mer rundt.

 

edit: skrivefeil

Endret av E.C.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke prøv noe som minner om forsikringssvindel. Da ender du opp med så mange problemer at, ja ...

Det eneste du kan prøve er å melde inn skaden etter justeringen, men være ærlig å si når skaden oppstod.

 

Men jeg regner med at det uansett er skadedato og ikke den datoen jeg melder skaden forsikringsselskapet bruker i beregningen?

Lenke til kommentar

1) Det er forsikringssvindel.

2) Du har åpenbart kasko og det å bruke bonus på en skade til 25k er et tapsprosjekt når du regner på hvor mye mer du må betale i premie over de neste årene. Det kan også hende at du kan få reparert skaden til under 25k om du undersøker mer rundt.

 

edit: skrivefeil

 

Joda, jeg taper 3.500 kroner i forsikringspremie bare det første året. Har egenandel på 6000 kroner, så det første året må jeg ut med 9.500 kroner for en skade som er beregnet til ca. 25.000 kroner. Jeg har ikke finregnet på kostnadene med å bruke forsikringen utover det første året, men er veldig klar over at det kan være et tapsprosjekt. Men det er stor forskjell på å måtte hoste opp 25.000 kroner på en gang sammenlignet med å betale egenandel på 6000 nå og betale litt mer gradvis over mange år. Både med tanke på kortsiktig økonomi og rent psykologisk kan det være greit å bruke forsikringen.

Endret av chabrol
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tar ikke nødvendigvis så lang tid å komme seg tilbake til 70% fra 40%:

Det tar vanligvis 3 år, men hvis du bytter selskap hver 6. mnd, kan du være tilbake igjen på 70% om ca. 1,5 år.

Hvis det koster 19000 (egenandel trukket fra) å utbedre skaden, så skal du ha en ganske dyr bil å forsikre før du taper 19k i premie på 1,5 år

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...