Gå til innhold

Tips/hjelp til å kjøpe streaming PC inkl "kamera".


Anbefalte innlegg

Først og fremst, visste ikke helt hvor jeg skal sette denne under, føler på en måte jeg burde poste dette under "video kamera" men jeg gjør det her siden det er litt PC relatert.

 

Skal først si noe om situasjonen som skjedde denne uken. Selvom jeg ikke var ansvarlig for streaming men så fikk jeg for det meste kjeft for det, og det godtar jeg ikke.

 

Fra nå av vil jeg selv gjøre all arbeid og ikke stole på andre. 

 

Har dere forslag til en PC med capture card og mulighet å koble til 1-2 kameraer? /720p er mer enn nok)

 

Tanken er at 1 kamera brukes til talestol og scene og den andre til publkikum og folk som har spørsmål når det kommer til det, veldig ofte det skjer under konferranser jeg er med i.

 

Det bør veldig enkelt, det bør også være såpass enkelt at jeg ikke trenger å sitte selv der og fortelle step by step til folk hva som må gjøres.

 

På audiotorium hvor det meste skjer, selskapet som eier stedet bruker "Tricaster" til å ta opp og greier, men det er for avansert og dyrt. Resultatet ble rævva og jeg har hatt så dårlig dag denne uken at jeg har ikke følgt meg helt normal.

 

Nå tar jeg selv av streaming og må selvsagt da kjøpe opp utstyr til det og det må selvsagt være "flyttbar" eller hvordan man skal si det, bærbar system :)

 

Jeg har 4k camera og capture card fra Black Magic, noen ganger kan det bli for knotete å koble disse sammen. Finens det et eller annet pakke hvor man har 1 PC og 2 kameraer... 

 

Her er mine prioriteringer når det gjelder streaming (hva som er viktigst):

 

1. Lyden

2. Presentasjon (powerpoint osv)

3. Kamera.

 

Jeg må ofte tappe bildet fra maskinen som det brukes men i det siste har det vært store problemer når det gjelder det. Veldig mange bruker Macintosh og ja, dere vet hvor søppel dem er om dagen og det gjør ting så jævlig problematisk når dem ikke har overganger fra det og til det.

Ofte må jeg ignorere mac brukere på grunn av dette og det går utover streamen. (det er snakk om konferranse streams osv)

 

Tips på hvordan jeg tapper bilde fra mac tas gjerne med takk. Har brukt Teamviewer in worst case scenarios når jeg skal tappe bilde men det fører ofte til flere problemer og nei, aldri mer.

Og sånn til opplysning, bruker OBS til streaming, rett og slett fordi det er grattis og så bra.

 

Bare gi meg linker om du har noe på lager, så får jeg sett på det.

 

 

Takk.,

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg må ofte tappe bildet fra maskinen som det brukes men i det siste har det vært store problemer når det gjelder det. Veldig mange bruker Macintosh og ja, dere vet hvor søppel dem er om dagen og det gjør ting så jævlig problematisk når dem ikke har overganger fra det og til det.

 

 

Det er snakk om to - 2 - adaptre om du bruker VGA eller HDMI - en fra Mini DisplayPort, og en fra USB-C, så om dette er så fryktelig vanskelig å ha for hånden, tror jeg bare du skal gi opp prosjektet med det samme. mDP-adapteret kreves forøvrig og om du skal koble på en MS Surface, og USB-C er veien å gå på svært mange nye PCer (f.eks. store deler av Lenovos nye Yoga.

 

Ellers; jeg ville, til et streamingoppsett ville jeg selv satset på Mac med mimoLive-programvaren. Enkel, billig og veldig bra flerkameraproduksjon for livestreaming eller opptak (eller begge deler). Men det krever eksterne tilkoblingsbokser (har selv brukt med en Black Magic Intensity) for tilkobling til HDMI-kilder (f.eks. videokamera). En tilkoblingsboks pr tilkoblet kilde. Men merk at dette er en produksjonsløsning som krever kyndig mannskap ved roret til enhver tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...