Gå til innhold

SAMLETEST: Spilltastaturer


Anbefalte innlegg

Det er nesten ingen gode spilltastaturer med lave taster. Jeg har ikke funnet et eneste tastatur som kan erstatte Razer Deathstalker:

31A2Wgp2wLL.jpg

Steel Series Apex er ikke å nærheten av å våre så godt å skrive eller spille på. Ja, Razer Deathstalker har membrantaster, men det er ikke av det dårlige slaget. Jeg har kjøpt flere tastaturer, men landet på Deathstalker og kommer nok kun til å kjøpe en oppgradert versjon hvis tastaturet tar kvelden eller blir utslitt. For meg er det rett og slett plagsomt med høye taster.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kunne godt hvert kommentert om tastaturet kom med ISO eller ANSI oppsett. Samt norske bokstaver.

Ser for meg det kan bli litt feil trykking om det er ulikt tastatur på jobb/hjemme.

 

Er ute etter et TKL iso norsk/nordisk tastatur, men finner ikke mye å velge mellom. Ser dere har et bilde helt oppe i saken, (under punkt 2. Størrelsen teller) hvilket merke/type er det?

Lenke til kommentar

Dere glemmer en målgruppe her. Venstrehendte. For oss så spiller størrelse NULL rolle, da nummeriske taster er på "gal" side av tastaturet uansett. Vi har jo så og si null i mellom ASDF og musa.

Hvor mange venstrehendte bruker venstrehånd som musehånd? Jeg gjør det ikke, heller ikke de andre venstrehendte jeg kjenner (som jeg har observert med mus)

 

Dessuten, plassbehovet blir ikke mindre av å bruke musen med venstrehånden.

Lenke til kommentar

 

Dere glemmer en målgruppe her. Venstrehendte. For oss så spiller størrelse NULL rolle, da nummeriske taster er på "gal" side av tastaturet uansett. Vi har jo så og si null i mellom ASDF og musa.

Hvor mange venstrehendte bruker venstrehånd som musehånd? Jeg gjør det ikke, heller ikke de andre venstrehendte jeg kjenner (som jeg har observert med mus)

 

Dessuten, plassbehovet blir ikke mindre av å bruke musen med venstrehånden.

 

Er venstrehendt selv. Tror jeg bare har observert en gang i hele mitt liv hvor noen har musa i venstrehånd, og han var over 60 år. Joda har du musa på venstresida så har det ikke så mye å si om tastaturet har numpad eller ikke. Fordi numpaden vil ikke fylle opp rommet mellom WASD-tastene og musa. Fjerner du numpad vil du få større rom til musebevegelser.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

 

Finnes det noe som kan erstatte mitt nå over 10 år gamle Logitech UltraX? Altså lavprofil!

Dette ble min erstatning for UltraX... MEget godt tastatur.

https://www.komplett.no/product/778863/datautstyr/periferiutstyr/mustastatur/tastatur/logitech-k740-illuminated-tastatur?offerId=KOMPLETT-310-778863#

 

 

Merk at Komplett selger den nordiske versjonen, ikke den norske versjonen. Komplett og Elkjøp synes de er for store for Norge og foretrekker å selge nordiske bastard-layouts. 

 

Ironisk nok ser jeg kun (på prisjakt) K740 med den norske layouten på noen britiske nettbutikker [lenke]. K740 har et trådløst/usb-ladet søstertastatur K800 som finnes med norsk layout [lenke]. 

 

Begge disse tastaturmodellene er ganske gamle. Man hadde også K750, relativt lik, men med solcellepaneler. Den tror jeg er vanskelig å få tak i, og kanskje ikke tilgjengelig med norsk layout. De er også mye dyrere enn de gamle ultraX-tastaturene. 

 

Min observasjon er at Logitech ikke fortsatte denne retningen. De satset mer på mekaniske gamertastaturer, de har billigere modeller, og diverse mobile varianter. Deres nyere flate modeller har runde taster. De har sluttet med særnorsk layout, og har såvidt jeg kan se kun nordisk på sine nye modeller. 

 

K830 som ikke har norsk layout, kommer med stor pekeplate. [lenke]

MK850 er kanskje relevant, ikke norsk layout og stor håndleddsbeskytter. [lenke]

I lavprissegmentet ser jeg et som minner noe om de gamle ultraflate, MK235. [lenke]

Fra dem og oppover har de flere noe dyrere som har relativt full layout og flate taster. 

K375s er f.eks. ikke rettet spesifikt mot PCer. [lenke]

 

Uansett må man lese tester/brukermeninger om modellen for å finne ut om tastene jukser på disse billigere modellene.  

 

Så er det Logitech Craft, da, i upper high end. [lenke]

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvem er det egentlig som sparer den femmern? Hadde de tilbudt norsk layout eller bare utskiftbare caps til 100 kroner mer, så hadde i alle fall jeg heller kjøpt norsk. Og jeg har flere ganger kjøpt PC fra Komplett og bevisst valgt bort tastatur for å kjøpe tastatur fra en annen nettbutikk. Good going, Komplett. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Næmen, er det flere som er enig med meg? Ornata er helt sinnsvakt digg å både game og skrive på!

 

Jeg drømmer om en Ornata TKL edition! Da er jeg solgt!

 

2018 blir forresten året da lavprofil knapper blir den nye "must have". Både CherryMX og andre profilerte leverandører vil komme med knapper med lavere profil. Og alle som bytter ut tastaturet sitt kommer til å tenke "Hva var det vi drev med?"

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Inget keyboard er vært mere en maks 800 kr og jeg har hatt maaaange gjennom årene både dyre og billige og det beste jeg har hatt er Logitec trådløst keyboard K270 som koster litt mere i dag en når jeg kjøpte det ca 680 kr den gangen for 3 år siden! Helt perfekt til spill osv og masse media knapper som er meget hendige å ha bruker ca 2 batterier i året!

http://support.logitech.com/fr_be/product/wireless-keyboard-k270

Endret av Tåka
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...