Gå til innhold

Nå skal elektriske lastebiler få like mye hjelp fra staten som elektriske personbiler har fått


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så, dette gjelder transportfirmaer og kun de? Ville ikke tiltaket ha litt bedre effekt om det også omfattet håndtverkere og andre som er helt avhengige av bil i jobbsammenheng?

 

Fradrag for firma bør vel være der, om det er enmanns eller fler involvert, slik det er på alt annet ved de tilfellene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så, dette gjelder transportfirmaer og kun de? Ville ikke tiltaket ha litt bedre effekt om det også omfattet håndtverkere og andre som er helt avhengige av bil i jobbsammenheng?

Hei, jeg sjekket nettopp med Enova. Selv om det på infomøtet i dag ble sagt "transport av gods og folk", fikk jeg opplyst at eksempelvis håndverkere også vil kunne være søknadsberettiget. Jeg fjernet derfor den ene setninga nå.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Leste på sidene til enova nå, ser ut for at det bare er de som har et forbruk over 10.000 liter diesel som har en sjans:

 

" Investeringen skal gi redusert eller konvertert energibruk på minimum 10 prosent av energibruken og minimum 100 000 kWh/år (tilsvarer ca. 10 000 liter diesel) sammenlignet med alternativ løsning."

Lenke til kommentar

Men, trodde næringer fikk kjøpe biler mye billigere??. Drosjer og slikt, har vel alltid unngått en god el avgifter ved kjøp, og lastebiler også?? Er vel derfor mange kjøper suburban og andre registrert som lastebil?

Ja, de får allerede avgiftslettelser for dieselkjøretøy, dermed utgjør ikke avgiftslettelsene for elbiler så mye og prisforskjellen på diesel- og el-drift blir større.

Lenke til kommentar

Ordningen må være rettighetsbasert, ikke søknadsbasert. Akkurat som elbiler i dag. Det er bare folk med masse tid som gidder å sitte ned å søke. Andre kjøper for å bruke. Det er de brukerene man er interessert i.

 

Enig med deg der, avogtil synes jeg Enova virker som en sysselsettingsbedrift ved at de sparte pengene går med i tapt arbeidstid pga. alle krav rundt søknaden som fører med at bedrifter må ansette flere for å håndtere dette. Eventuelt, og mest sannsynlig, gidder de ikke søke i første omgang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Spennende dette, men jeg ser ikke helt poenget med varebilen. Med litt over 40kwh batteri, og vekta håndverkere ofte drar rundt på, vil rekkevidden på den bilen bli mektig dårlig. Den vil bli så dårlig at ingen vil kjøpe en slik bil. Slike nyttkjøretøy burde det jo satses på minst 80-100kwh batterier for at bilene skal kunne brukes i tenkt hensikt.

Lenke til kommentar

Spennende dette, men jeg ser ikke helt poenget med varebilen. Med litt over 40kwh batteri, og vekta håndverkere ofte drar rundt på, vil rekkevidden på den bilen bli mektig dårlig. Den vil bli så dårlig at ingen vil kjøpe en slik bil. Slike nyttkjøretøy burde det jo satses på minst 80-100kwh batterier for at bilene skal kunne brukes i tenkt hensikt.

 

For mange lokale håndverkere,vareleverandører osv, så duger det, om de ikke kjører landet rundt. De lokale rørleggerne og snekkerne kan klare seg med en firmabil som ikke skal landet rundt.

Jeg bestiller heller en håndverker i nærheten av hjemstedet, og ikke fra en annen kant av landet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Leste på sidene til enova nå, ser ut for at det bare er de som har et forbruk over 10.000 liter diesel som har en sjans:

 

" Investeringen skal gi redusert eller konvertert energibruk på minimum 10 prosent av energibruken og minimum 100 000 kWh/år (tilsvarer ca. 10 000 liter diesel) sammenlignet med alternativ løsning."

Jeg skjønner ikke den logikken. Ingen bedrifter kjøper bil for å la den stå og støve ned og knapt bli brukt. Samtidig er det ganske uaktuelt med elbil for rene transportbedrifter der økonomien er veldig avhengig av å maksimere kjøringen. Hyppige/lange ladepauser legger den muligheten raskt i grus. Jeg ser for meg at varebiler for småkjøring mellom ulike oppdrag/steder er der elvarebilene vil favne best. Det er typisk i byer der man vil ha ned blant annet partikkelforurensning fra dieselmotorer. Etter hvert kan også rene elvarebilsoner bli et aktuelt tiltak for å forbedre bylufta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spennende dette, men jeg ser ikke helt poenget med varebilen. Med litt over 40kwh batteri, og vekta håndverkere ofte drar rundt på, vil rekkevidden på den bilen bli mektig dårlig. Den vil bli så dårlig at ingen vil kjøpe en slik bil. Slike nyttkjøretøy burde det jo satses på minst 80-100kwh batterier for at bilene skal kunne brukes i tenkt hensikt.

 

Grunnen til at det er 40kwh er antagelig to-delt (tipper jeg)

1) nyttelasten på bilen siden dette er en ombygd fossilbil omtrent

2) prisen blir rimelig høy ennå om man skal klaske inn en 100kwh pakke.

 

Bortsett fra det er jeg helt enig, og jeg måtte desverre velge bort elektrisk varebil når jeg byttet i fjor fordi det var ikke nok praktisk rekkevidde tilgjengelig på bilene i markedet :(

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Så, dette gjelder transportfirmaer og kun de? Ville ikke tiltaket ha litt bedre effekt om det også omfattet håndtverkere og andre som er helt avhengige av bil i jobbsammenheng?

Hei, jeg sjekket nettopp med Enova. Selv om det på infomøtet i dag ble sagt "transport av gods og folk", fikk jeg opplyst at eksempelvis håndverkere også vil kunne være søknadsberettiget. Jeg fjernet derfor den ene setninga nå.

Bra. Endelig starten på slutten på disse stinkende Hiacene og pizzabildieslene.
Lenke til kommentar

Spennende dette, men jeg ser ikke helt poenget med varebilen. Med litt over 40kwh batteri, og vekta håndverkere ofte drar rundt på, vil rekkevidden på den bilen bli mektig dårlig. Den vil bli så dårlig at ingen vil kjøpe en slik bil. Slike nyttkjøretøy burde det jo satses på minst 80-100kwh batterier for at bilene skal kunne brukes i tenkt hensikt.

På samme måte som mange familier har en elbil *og* en eksosbil, så vil jeg tro at firmaer med flere biler vil kunne bytte noen av eksosvarebilene sine med elektriske varebiler.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Så, dette gjelder transportfirmaer og kun de? Ville ikke tiltaket ha litt bedre effekt om det også omfattet håndtverkere og andre som er helt avhengige av bil i jobbsammenheng?

Hei, jeg sjekket nettopp med Enova. Selv om det på infomøtet i dag ble sagt "transport av gods og folk", fikk jeg opplyst at eksempelvis håndverkere også vil kunne være søknadsberettiget. Jeg fjernet derfor den ene setninga nå.

 

Bra. Endelig starten på slutten på disse stinkende Hiacene og pizzabildieslene.

 

Pizzakjeden Dominos kjøpte inn elbiler for levering da de etablerte seg i Norge for noen få år siden. Jeg har ikke funnet ut hvor stor andel av pizzaene som blir levert elektrisk.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ja, de får allerede avgiftslettelser for dieselkjøretøy, dermed utgjør ikke avgiftslettelsene for elbiler så mye og prisforskjellen på diesel- og el-drift blir større.

Jaså? Hvilke da??

 

Bedrifter kan trekke av merverdiavgift på anskaffelse, drift og vedlikehold av kjøretøy, siden elbiler allerede har mva fritak, minimale drivstoffutgifter og lite vedlikehold blir den totale prisforskjellen mellom dieselversjon og batteriversjonen større for en bedrift enn for en privatperson. I tillegg har man vel ennå regelen med ingen/lav engangsavgift på nyttekjøretøy, men dette har muligens blitt strammet inn litt etter at det førte til at mange kjøpte unødvendig stor SUV for å spare penger ved å registrere den som lastebil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Ja, de får allerede avgiftslettelser for dieselkjøretøy, dermed utgjør ikke avgiftslettelsene for elbiler så mye og prisforskjellen på diesel- og el-drift blir større.

Jaså? Hvilke da??

 

Bedrifter kan trekke av merverdiavgift på anskaffelse, drift og vedlikehold av kjøretøy, siden elbiler allerede har mva fritak, minimale drivstoffutgifter og lite vedlikehold blir den totale prisforskjellen mellom dieselversjon og batteriversjonen større for en bedrift enn for en privatperson. I tillegg har man vel ennå regelen med ingen/lav engangsavgift på nyttekjøretøy, men dette har muligens blitt strammet inn litt etter at det førte til at mange kjøpte unødvendig stor SUV for å spare penger ved å registrere den som lastebil.

 

Det var påstanden "allerede avgiftslettelser for dieselkjøretøy" jeg ville ha svar på. (fradrag for merverdiavgift på driftsutgifter er ikke en avgiftslettelse; så lenge den utgående momsen beregnes av totalomsetningen og ikke av overskuddet, så er det sånn det være.)

 

Lavere engangsavgift på varebiler, og ingen på lastebiler, kan vel forsåvidt kalles en avgiftslettelse, men har ingenting med diesel som drivstoff å gjøre.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...