Gå til innhold

Skatt i USA


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Høyeste marginalskattesats lå på 90%. Viktig forskjell.

Ja, riktig det. Men skattene var fortsatt ekstremt høye for de som ble beskattet mindre. De som tjente 16 000 dollar måtte gi bort 50% i skatt. Så høyt har aldri Norges skattenivå vært.

 

Nei. Det var den marginale skattesatsen i dette området. Det er noe annet enn at de "måtte gi bort 50% i skatt. For øvrig har norske marginalskattenivåer vært vesentlig høyere enn det. De ligger på ca. det nivået på de høyeste inntektsnivåene allerede. I tillegg har du arbeidsgiveravgift.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En gjennomsnittslønn i USA var i 2015 på $ 44 510. De har da en skatt på ca 7.2 %. Tilsvarende skatt for tilsvarende lønn i Norge er på 28 %

 

Høyeste skatten på 29.4 % er forbehold dem med over 1,4 millioner dollar i lønn. Tilsvarende skatt for tilsvarende lønn i Norge er på 52 %

 

Så jeg vil absolutt påstå at Norge har høyere skatter.

Lenke til kommentar

 

 

 

Høyeste marginalskattesats lå på 90%. Viktig forskjell.

Ja, riktig det. Men skattene var fortsatt ekstremt høye for de som ble beskattet mindre. De som tjente 16 000 dollar måtte gi bort 50% i skatt. Så høyt har aldri Norges skattenivå vært.

 

Nei. Det var den marginale skattesatsen i dette området. Det er noe annet enn at de "måtte gi bort 50% i skatt. For øvrig har norske marginalskattenivåer vært vesentlig høyere enn det. De ligger på ca. det nivået på de høyeste inntektsnivåene allerede. I tillegg har du arbeidsgiveravgift.

 

Jeg mener at Norges skattenivå for personer som tjente omtrent 112 000 kroner (16000 dollar i norske kroner) ikke har et skattenivå på rundt 50%. Dessuten er det i tillegg til føderale skatter også skatter til delstaten. Jeg tviler på at høyeste marginalskatteinnsats i Norge noengang har vært 90%.

 

Du har rett i at høyeste marginalskattesats nok ikke har vært 90 %, og du har nok også rett i at det nok ikke var 50 % skatt på inntekter rundt 112 000 kroner på 80-tallet. Poenget er at ingen av delene er relevante. Poenget er at du kan ha en formell marginalskattesats på 50 % (eller endog 90 %) og fortsatt ha "lave skatter".
Lenke til kommentar

Bare bittelitt off-topic, men hvor mye betaler de i gjennomsnitt for helseforsikring?

Synes det må taes med i skatteprosenten, siden det er en nødvendighet

I 2009 var gjennomsnittet for helseforsikring visstnok på rundt 4800 dollar for en person. Hvor mye kostnaden er i dag vet jeg ikke.

 

Kilder:

 

http://www.gtgrafics.com/YVzAoWXm/

http://helse.010fl.com/no/helse/201307/159692.html

Lenke til kommentar

 

Bare bittelitt off-topic, men hvor mye betaler de i gjennomsnitt for helseforsikring?

Synes det må taes med i skatteprosenten, siden det er en nødvendighet

I 2009 var gjennomsnittet for helseforsikring visstnok på rundt 4800 dollar for en person. Hvor mye kostnaden er i dag vet jeg ikke.

 

Kilder:

 

http://www.gtgrafics.com/YVzAoWXm/

http://helse.010fl.com/no/helse/201307/159692.html

 

 

Ja men husk at arbeidsgiver normalt subsidierer store deler av kostnaden.

Spurte en kamerat om helseforsikring når jeg var på ferie i usa sist, og han sa at han betaler rundt $200 i måneden. Han nevnte også at han brukte å betale $50 i måneden, men etter obamacare kom så ble alt mye dyrere.

Endret av Tåkefyrste
Lenke til kommentar

 

Ja men husk at arbeidsgiver normalt subsidierer store deler av kostnaden.

Spurte en kamerat om helseforsikring når jeg var på ferie i usa sist, og han sa at han betaler rundt $200 i måneden. Han nevnte også at han brukte å betale $50 i måneden, men etter obamacare kom så ble alt mye dyrere.

 

 

Utgiftene galloperte, i noen tilfeller med 20% årlig i over et tiår før Obamacare/ACA kom i gang. Det har fortsatt å øke etterpå, men ikke like fort. Generelt er helsekostnadene på vei opp over hele kloden siden vi 1) kan behandle flere ting og 2) lever lenger. I tillegg har ACA gjort at mange millioner ekstra har fått dekning, og betaler inn. Mange av disse er riktignok "dyre" deltakere, men de ville uansett belastet akuttmottakene med sykdommene sine om de ikke hadde hatt forsikring. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...