Gå til innhold

Tyskland skal ha norske missiler på alle sine fregatter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan noen forklare meg hvorfor det er Erna og Ine som presenterer dette? Dette er da et privat selskap som selger til utlandet...

 

Det er et sterkt element av tysk-norsk samarbeid på myndighetsnivå her ...

Selv om både den norske og den tyske leverandøren er private selskaper, så er kundene nasjonale myndigheter.

(Vel, staten eier vel >50% av Kongsberg fortsatt. Aner ikke hvordan det forholder seg med TKMS.)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kan noen forklare meg hvorfor det er Erna og Ine som presenterer dette? Dette er da et privat selskap som selger til utlandet...

 

Gjenkjøp som sørger for at ubåtkjøpet gir arbeidsplasser i Norge gjennom at Tyskland kjøper norsk materiell. Krav om slikt er vanlig for forsvarskontrakter. Staten eier også en stor andel i Kongsberg, men dette har mindre å si.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så får vi bare håpe at NSM - i en eller annen form - blir integrert på de nye ubåtene. Det er vanskelig å tenke seg en fremtid uten kryssermissiler på ubåt. Men med tanke på at det kun er planlagt 4 stk., samt gitt den begredelige slagkraften til fregattene, så er det kanskje for mye å håpe på.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Litt off topic, men det finnes ikke så mange videosnutter av NSM/JSM så videon som er i artikkelen er litt gammel men er den eneste jeg kjenner til.

Hver gang jeg ser den, spesielt da missilet treffer skipet så stiller jeg et spørmålstegn til denne demoen om man virkelig viste ekte vare eller om man har "krydret opp" videoen litt, noe a-la Forsvarets video om infrantrikampvogner i aksjon med gammeldags svartkrutt spesialeffekter/røyk etc.

 

Grunne til at jeg sier det er at JSM/NSM veier litt over 300kg. Man kan anta at airframe, fuel, motor, servoer, styringsenhet, FLIR etc alt veier så lite at man sitter igjen med vannvittige 200kg med sprengstoff, noe som er ikke så sannsynlig. Men videon viser en nokså kraftig smell, og ikke bare det men flammer og noe greier. Ikke svart røyk så de hadde ikke noen halvtomme fat med diesel på dekk, og moderne sprengstoffer smeller både raskt og med meget lite av sånne ting (flammer altså). Ikke når eksplosjonen er så "små". Så jeg lurer rett og slett på om skipet var pakket inn med noe ekstra, a-la da Javelin-raketten ble testet i USA og man tok T-72 og pakket de til randen med sprengstoff og argumenterte at "jo men det tilsvarer vanlig kampklar tilstand med ammo og alt" og egentlig smalt det 5x så krafitig.

Lenke til kommentar

Kan noen forklare meg hvorfor det er Erna og Ine som presenterer dette? Dette er da et privat selskap som selger til utlandet...

 

Tuller du?

I siviliserte land foregår ikke kjøp og salg av krigsutstyr mellom to private bedrifter. Det gjøres alltid vi regjeringer.

I diverse bananrepublikker gjøres det motsatt, og da er det krigsherrene som styrer løpet. Afghanistan, Nigeria og Sudan er eksempler på slike land.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Litt off topic, men det finnes ikke så mange videosnutter av NSM/JSM så videon som er i artikkelen er litt gammel men er den eneste jeg kjenner til.

Hver gang jeg ser den, spesielt da missilet treffer skipet så stiller jeg et spørmålstegn til denne demoen om man virkelig viste ekte vare eller om man har "krydret opp" videoen litt, noe a-la Forsvarets video om infrantrikampvogner i aksjon med gammeldags svartkrutt spesialeffekter/røyk etc.

 

Grunne til at jeg sier det er at JSM/NSM veier litt over 300kg. Man kan anta at airframe, fuel, motor, servoer, styringsenhet, FLIR etc alt veier så lite at man sitter igjen med vannvittige 200kg med sprengstoff, noe som er ikke så sannsynlig. Men videon viser en nokså kraftig smell, og ikke bare det men flammer og noe greier. Ikke svart røyk så de hadde ikke noen halvtomme fat med diesel på dekk, og moderne sprengstoffer smeller både raskt og med meget lite av sånne ting (flammer altså). Ikke når eksplosjonen er så "små". Så jeg lurer rett og slett på om skipet var pakket inn med noe ekstra, a-la da Javelin-raketten ble testet i USA og man tok T-72 og pakket de til randen med sprengstoff og argumenterte at "jo men det tilsvarer vanlig kampklar tilstand med ammo og alt" og egentlig smalt det 5x så krafitig.

 

Det er sannsynlig at missilet ikke hadde en spesielt lang reise til målet, og med fuel kapasitet til 100 NM kan vi gå ut fra at det var mye fuel med i smellet. Dette kan forklare flammer/røyk. Selve sprengkraften virker ikke å være så voldsom med tanke på skader på målet. Sannsynligvis var skadene fra stridshodet rettet innover i skipet, mens fuel bidro til å skape lysshowet og blåse noe småtteri av dekk...

 

-ED-

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er et bra missile, og viser at det finnes gode ingeniører her i Norge. nå håper jeg inderlig, at Regjeringen legger av litt ekstra penger til Ubåt kjøpet. Vi bør få lagt inn en "ekstra" seksjon på en 4-5 meter på de ubåtene. Da blir det plass til å putte inn ny teknologi i ubåtens levetid. Håper også at de lager en ubåt versjon av NSM missilet, med en liten "booster". Da kan en få en ubåt med en +200 km lang arm, som kan gi "ild" mot Fi, både på sjøen og på land.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...