Gå til innhold

Oppgradere fra 3570K til 3770(K)


Lami

Anbefalte innlegg

Hei,

 

cpuen bottlenecker når jeg spiller BF1 med GTX 1060. Må kjøre på medium og selv da har jeg ca 60-70 i fps. CPUen kjører 100% all time.

Så tenker på å oppgradere prosessoren. Uten å slippe å kjøpe nytt HK.

Så vurderer å skaffe meg en brukt i7 3770(K). Hva tenker dere om det? Vet ikke om BF1 støtter hyperthreading eller hva. Vil det være noe å hente her?

 

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er egentlig tempraturene?

Da jeg testet battlefield 1 når den var i beta, hadde ikke problem med cpu da.

Nå har jeg en del eldre cpu en deg, så med mindre kravene er mye høyere nå en da.

Skulle vel tro du måtte ha GTX 1070\1080 før cpu blir særlig stor flaskehals.

 

Jeg vil tippe cpu thoutler på grunn av høy tempratur.

Går vel ut i fra du ikke har prime 95 eller noe annet tunge programmer i bakgrunnen?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hei,

 

cpuen bottlenecker når jeg spiller BF1 med GTX 1060. Må kjøre på medium og selv da har jeg ca 60-70 i fps. CPUen kjører 100% all time.

Så tenker på å oppgradere prosessoren. Uten å slippe å kjøpe nytt HK.

Så vurderer å skaffe meg en brukt i7 3770(K). Hva tenker dere om det? Vet ikke om BF1 støtter hyperthreading eller hva. Vil det være noe å hente her?

 

Takk for svar.

 

Hva slags RAM har du da?

 

Forøvrig; jo lavere preset du kjører, desto større belastning på CPU. Ettersom GPU klarer å lage flere fps..

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Ser du på benchmark, så scorer 3570K ca 7.100, mens i7-3770K scorer 9.550 så noe forskjell er det jo absolutt. Men siden du overklokker så forsvinner jo forskjellen.

 

 

Da jeg testet battlefield 1 når den var i beta, hadde ikke problem med cpu da.

 

Man kan ikke basere livet sitt på beta testing. Det er jo kjent at BF1 spiser CPU og liker mange kjerner.

Lenke til kommentar

 

Har OC til 4,3. Hjelper ingenting.

 

Takk for svar.

Kjipt å kjøpe nytt HK og CPU fordi CPU bottlenecker ...

Kan se ut som om HT hjelper "litt" i BF1:

 

b1_proz.png

 

 

Det er jo greit nok det. Men som du ser vil vel ikke HT gi noe mer i og med at en 2500k på 3.3Ghz skal være i stand til å levere i 77-90 området. Dette bildet er hentet fra samme siden:

 

W3Cyc4o.png

 

Som sees på bildet leverer gtx 1060 6GB versjonen her mellom 71-80 fps. Altså cpuen er i stand til å levere mer enn skjermkortet. Med mindre TS har tenkt til å oppgradere noe i nærmeste fremtid eller spiller i en annen oppløsning eller lignende så gir jo ikke dette TS noe mer ytelse? 

Lenke til kommentar

 

 

Har OC til 4,3. Hjelper ingenting.

 

Takk for svar.

Kjipt å kjøpe nytt HK og CPU fordi CPU bottlenecker ...

Kan se ut som om HT hjelper "litt" i BF1:

 

b1_proz.png

 

 

Det er jo greit nok det. Men som du ser vil vel ikke HT gi noe mer i og med at en 2500k på 3.3Ghz skal være i stand til å levere i 77-90 området. Dette bildet er hentet fra samme siden:

 

W3Cyc4o.png

 

Som sees på bildet leverer gtx 1060 6GB versjonen her mellom 71-80 fps. Altså cpuen er i stand til å levere mer enn skjermkortet. Med mindre TS har tenkt til å oppgradere noe i nærmeste fremtid eller spiller i en annen oppløsning eller lignende så gir jo ikke dette TS noe mer ytelse? 

 

 

Garantert høyere minimumsfps får han, og det er jo typisk det som oppleves som "lagg" når man spiller. Høy minimumsfps er det man vil ha.

Lenke til kommentar

Tusen hjertelig takk for svar alle! Er hjemme og har fått sjekket ut litt nå :)

 

Jeg regner med dette bildet svarer på noen spørsmål:

bfcpu.png

renderinfo.png

 

 

Ser ut til at jeg kjører 4,1GHz i steden for 4,3 GHz. Det har vel ikke mye å si når det kommer til over 4GHz, har det vel? Var ihvertfall ikke slik for noen år siden, alt over 4GHz hadde ikke mye å si, men vet ikke hvordan det er nå i dag?

 

Temp er på stabile 33-35C. Jeg har vannkjøling.

 

Jeg har 8GB RAM. Når BF1 kjører brukeroppsettet rundt 76% av all RAM.

 

Som dere ser fra oppgavebehandling er det ingen flere enn BF1 som spiser ressurser.

 

asus.png

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Jeg merket stor forskjell på i5 og i7 i BF1. 4670k vs 4790k var stor forskjell hos meg. I5n sleit med 100% load konstant og man merket at bilde fikk litt stuttering om man "ristet" bilde raskt frem og tilbake med musa.

 

Igjen, med ett 1080 kort. Når det er sagt er det kanskje ikke så merkelig at cpu kjører 100% hvis en har lav oppløsning, medium på grafikk og vsync av? Da må en jo nesten ha ny cpu uansett hvilken cpu en sitter på. Husker du hvilken fps du fikk med 4670k og 1080?

Endret av FranZe
Lenke til kommentar

Kjørte spillet i vindusmodus bare for å få meg grafene og det, derfor lav oppløsning. Den kjører 100% i fullskjermmodus likevel.

 

Skal snart prøve spillet med 4,6 GHz og DX11. (HWmonitor viser samme temperatur som ASUS programmet btw.) Skal vsync være av eller på?

 

Høyere enn medium grafikkinnstillinger blir jo spillet umulig å spille pga fps på sånn 30 ...

Endret av Lami
Lenke til kommentar

 

Jeg merket stor forskjell på i5 og i7 i BF1. 4670k vs 4790k var stor forskjell hos meg. I5n sleit med 100% load konstant og man merket at bilde fikk litt stuttering om man "ristet" bilde raskt frem og tilbake med musa.

 

Igjen, med ett 1080 kort. Når det er sagt er det kanskje ikke så merkelig at cpu kjører 100% hvis en har lav oppløsning, medium på grafikk og vsync av? Da må en jo nesten ha ny cpu uansett hvilken cpu en sitter på. Husker du hvilken fps du fikk med 4670k og 1080?

 

 

FPS var ikke så gal, men du merket at når det skjedde mye droppet fps lengere ned og man fikk små stutters. 

Load var alltid 95-100%. 

 

Var 1440p, Alt på high, FX, ingen Ambient oc. 

 

Merker at gameplay er mye smoothere med i7, dette merkes også spesielt i The Division (Dark Zone). 

Lenke til kommentar

Hey folkens!

 

Gode nyheter. Overclocket prosessoren til 4,7 GHz, og nå kjører jeg BF1 på Ultra med fps rundt 80-90! :ohmy::green::w00t:

Yeah! Men CPUen ligger og dytter oppi 100%.

Spørsmålet er om det gjør noe? Vil 3770K gjør at den ikke kommer opp i 100%? Men er lite 3770(K) på markedet atm. Fant kun brukt til 2000,-, noe jeg synes er altfor mye ...(?).

 

(Prøvde forresten 4,8GHz OC men selv på 1.310 vcore så klarte den ikke stresstest, og tempen kom opp i rundt 97C.)

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...