Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ser etter en billig bruktbil, slagvolum <1L. Forslag til bilmodeller?


Anbefalte innlegg

Jeg og noen kompiser har lyst til å melde oss på et veldedighetsløp kalt "Mongol Rally". Der kjører man en liten bil med motor mindre enn 1 liter fra Tsjekkia til Mongolia. Den må være billig, rundt 20-25000kr, da vi ikke har noen hensikt å ta den med hjem igjen. Helst litt gammel, slik at selv en apekatt med hammer og bruksanvisning kan fikse den når den bryter sammen langt uti pokkerivold.

Har dere noen forslag til bilmodeller som ville egnet seg til jobben? Min mor har sagt at hun dreper meg hvis jeg kjører en Fiat 500 ut i Gobiørkenen og etterlater den der, så utenom det, er jeg åpen for alle forslag! :)

 

Legger ved link til rallyets hjemmeside der dere kan lese litt om mer detaljerte regler om kjøretøyet:

http://www.theadventurists.com/mongol-rally

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finne en gammel Aygo/107/C-1?

 

Antagelig godt kjøp, men de er konstruert som bybiler og jeg ville vært svært skeptisk til fjæring/hjuloppheng til en slik tur. En litt eldre Yaris 1.0 eller Nissan Micra 1.0 ville nok vært å foretrekke, også med tanke på comfort (relativt).

 

Litt nyere pensjonistkjørt Subaru Justy er også en bil du omtrent får kastet etter deg med 1.0.

Ellers finnes det vel slengere av eldre Corsa, Polo, Fiesta og slikt som jeg ville vært sterkt skeptisk til holdbarheten til.

Lenke til kommentar

Spennende opplegg :)

 

Prisen på bilen bør ikke være over £100, i Norge vil jeg si det tilsvarer 5-8.000,-

Hvis dere etterlater bilen får dere ikke igjen depositumet på £1.000,-

 

Hva med å kjøpe en bil i UK som de anbefaler på nettsiden?

Der er det billige biler og du kan kjøpe de selv om du ikke bor i landet.

 

Kjøper dere bil i Norge, så sjekk med tollvesenet (de er på facebook) hva som må gjøres for å utføre bilen av landet uten at den skal tilbake. Dette for å slippe styr med årsavgift og slikt.

Lenke til kommentar

Fabia er nok også en mulighet hvis det er en 1.0 å oppdrive, er nok ikke så mange av de i omløp i Norge.

 

Edit: etter litt sjekk:

Det er et stoort utvalg av passende biler til <1000£ i England. Dere sparer også transportkostnader på bilen til start, men er kanskje nødt til å dra over litt tidligere eller en tur over for å kjøpe bil først.

 

Der borte går det stort sett i tre aktuelle bilmodeller som er å få 'overalt'. Vauxhall (Opel) Corsa, Toyota Yaris og Nissan Micra.

Corsaen er antagelig best og kjøre og litt større enn de andre - men driftssikkerheten er ikke på topp. Yarisen er minst og temmelig skuddsikker mens Micraen er uslitelig på linje med gamle Toyotaer men har opp gjennom årene fått tyn for lite comfort. (Men det ser ut som om det finnes enkelte 2003+ Micra - den med frosketryne - til den prisen. Kan være et kupp - og på grensen til juks i henhold til løpsmoralen  ;-D )

 

 

Jeg ville prøvekjørt Yaris og Micra for å vurdere om de er til å leve med på en så lang tur. Er ikke så glad i utfordringer at jeg ville valgt Corsa'en, men noen liker jo å stange hodet i veggen igjen og igjen... :-)

Endret av toffo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trenger jo ikke å flotte seg med en hel liter slagvolum, hva med Daewoo Matiz 0.8? 10 kkr og lav km:

 

https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=89172694

 

Det er et alternativ jeg har prøvd å ikke tenke på, ja. ;-) Kjenner rett og slett ikke til driftssikkerhet og hvor enkel den er å skru på - noe som antagelig blir viktig underveis. Men rent økonomisk er den helt klart et godt kjøp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...