Gå til innhold

Hva må oppleves i USA?


MrLP

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg og min onkel skal USA i sommer. Vi planlegger å være to uker i Minnesota og to uker i California (med leiebil begge ukene).

Vi har bestemt oss for noen plasser vi skal få med oss, men jeg vil gjerne ha flere forslag til det som er verdt å få med seg.

 

Tar imot alt av forslag.

 

Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det er greit å kjøre litt ut av Minnesota: Områdene rundt Rapid City/Black Hills; Badlands, Keystone, Crazy Horse, Mount Rushmore, Devils Tower, Deadwood.

 

California: Highway 1, Yosemite, Death Valley, Napa Valley. Om man kan kjøre litt utenfor ville jeg dratt til Arizona/Utah og sett Horseshoe Bend (glem Grand Canyon) og funnet et sted å dratt på rafting om slikt er interessant.

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg og min onkel skal USA i sommer. Vi planlegger å være to uker i Minnesota og to uker i California (med leiebil begge ukene).

Vi har bestemt oss for noen plasser vi skal få med oss, men jeg vil gjerne ha flere forslag til det som er verdt å få med seg.

 

Tar imot alt av forslag.

 

Takk på forhånd :)

See America as the locals do. Go see the Twins play baseball. Take in the many ethnic festivals.
Lenke til kommentar

Yosemite er en fantastisk turistfelle, iallefall om du ikke skal bruke beina på å traske deg litt bort fra asfaltstiene. Da vi var der tok det oss fire timer i buss (det skulle ta to), og der er egentlig ikke så mye annet å gjøre enn å se på noen fine fjell i det fjerne. Det var mye stiligere å besøke parkene med kjempetrær, du får et litt annet syn på hva en skog kan være når du går under hundre meter høye kjemper. Langs Highway 1 er der et (eller flere?) steder der store sjøløver gjør strandhogg i flokk, ganske fascinerende dyr. Vi var der i romjula, vet ikke om de ligger på land på sommeren.

 

Ellers, om du er interessert i store ting som flyter og sier pang, ligger slagskipet USS Iowa som museumsskip i havna i LA, mens hangarskipet USS Midway ligger i San Diego med en bråte fly ombord.

 

Om du reiser til Death Valley så er der en del attraksjoner som er litt festlige der også. Stedet som heter Devil's Golf Course er veldig fascinerende om du har sansen for geologi og naturfag, der er også et sånt "regnbuefjell" med stein i masse ulike farger.

 

Enklere å gi gode forslag om du sier litt om hva som fenger og hva dere allerede har planlagt.

Lenke til kommentar

Min anbefaling, etter egen erfaring:
Las Vegas må oppleves! Herfra med bil gjennom Death Valley og opp i fjellene. Ganske spesielt å kjøre fra ørken 200 muh. og opp til skogene 3000 moh. Veien videre gjennom Yosemite national Park. Ender opp i San Francisco som er en fantastisk by.

Kjør videre sørover på Route 1, Pacific Highway (ikke motorveien!) for en fantastisk kjøretur. Ender opp i Los Angeles.

Hva dere gjør underveis og hvilke attraksjoner dere besøker blir opp til dere...

 

PS. Ikke bruk for mye tid i LA, denne byen er oppskrytt mtp opplevelser. Maks 1-2 dager. Har du sett strandpromenaden og downtown Hollywood har du fått med deg alt som er verdt å se... Vurder heller å bruke tid i San Francisco som er mye mer interessant!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Min anbefaling, etter egen erfaring:

Las Vegas må oppleves! Herfra med bil gjennom Death Valley og opp i fjellene. Ganske spesielt å kjøre fra ørken 200 muh. og opp til skogene 3000 moh. Veien videre gjennom Yosemite national Park. Ender opp i San Francisco som er en fantastisk by.

Kjør videre sørover på Route 1, Pacific Highway (ikke motorveien!) for en fantastisk kjøretur. Ender opp i Los Angeles.

Hva dere gjør underveis og hvilke attraksjoner dere besøker blir opp til dere...

 

PS. Ikke bruk for mye tid i LA, denne byen er oppskrytt mtp opplevelser. Maks 1-2 dager. Har du sett strandpromenaden og downtown Hollywood har du fått med deg alt som er verdt å se... Vurder heller å bruke tid i San Francisco som er mye mer interessant!

Hadde en veldig lignende tur for halvannet år siden, anbefales!

Landet i Las Vegas og var der et par dager, med tur ut til Gran Canyon den ene dagen (noe oppskrytt etter min mening). Deretter kjørte vi videre igjennom Death Valley og helt opp til en bygd som heter Bishop, hvor vi overnattet. Neste dag kjørte vi videre nordover, til vi kom til Yosemite, kjørte igjennom hele Yosemite National park, med en liten detour inn i Yosemite valley. Dagen endte vi på kysten i Santa Cruz. Neste dag fortsatt vi sørover på highway 1.

 

Vi gjorde den feilen at vi overprioterte LA, og droppa San Fransisco pga. vi trodde ikke at vi hadde tid.

Endte opp med å ha for mange dager i LA.

Lenke til kommentar

Jeg var i Cali/Nevada i 12 dager i fjor høst.

 

Las Vegas: drittby. Alt dreier seg om gambling og å melke deg for penger. Vann til 8 doller flaska, og minibankuttak koster også 6-7 dollar. Har du aldri vært i LV så holder det med et par dager. En for et et av de mange showene som holder god klasse og en for kjøretur ut til Hoover Dam. Tråkk opp og ned The Strip, se all galskapen i Freemont på kveldstid og dra videre.

Når det er sagt: LV har alt som er gøy som kan kjøpes for penger. Dersom det blir en neste gang skal jeg tredoble budsjettet og fly med helikopter ned Gran Canyon, skyte med maskingevær og dra på en av de eksklusive klubbene som skulle ha 80 dollar for inngang og 19 dollar for en liten øl.

 

San Fransisco: til å være en så "liten" by inneholder den mye og essensen ligger i detaljene. Se Alcatraz - dra med tidligste ferge, fra lunsj er det packed, lei sykkel og sykle langs hele havna fra Fishermans Wharf og sjøløvene og over broa til utsikt på andre siden. Vi syklet helt opp til toppen av Hawk Hill for en helt rå utsikt hvor du ser ned på broen og byen i bakgrunnen. Tungt, men verdt det.

post-116700-0-47917800-1486479203_thumb.jpg

Syklet tilbake over brua og igjennom parken for et besøk på militærgravlunden der og videre gjennom byen til Chinatown, Koreatown og tilbake til Russian Hill / Nob Hill. Sykt mye bakker her, men det er så verdt det når du er på en av toppene.

Ta ellers en tur til bydelen Castro for en alternativ kveld på byen. Noen av klubbene kan være litt vel drøye, men det var jævlig moro. Tåler du ikke homser og er litt sart hadde jeg styrt unna.

 

Vi brukte mest tid i Los Angeles.

1 dag i Universal Studios

1 dag i Venice/Santa Monica

1 dag hvor vi råna rundt hvor vi ville samt shopping i to kjøpesentere i Glendale

1 dag med kjøring opp Pacific Highway til Neptunes Net helt i enden av Malibu for en digg fiskemiddag og is på Moonshadow litt tilbake igjen (stylterestaurant langs beachen). Rakk også å balansere ytterst på tuppen av Point Dume noe som krever at du tråkker litt utenfor gjerder og slikt.

1 dag med tråkking i Hollywood Hills og skiltet og alt det der - ble bra bilder der også:

post-116700-0-19531800-1486479669_thumb.jpg

 

LA er den byen jeg egentlig hadde det best i, men alt tar lang tid. Fra Hollywood Heights/Hills hvor vi bodde til Venice brukte vi en knapp time med bil (ca 40 km). I rushen på vei hjem brukte vi 2,5 timer.

Byen er konstruert rundt det å kjøre bil, så det er bare å ta for seg. Var en del her vi ikke rakk - skulle gjerne sett Petersen automuseum, Madame Tussauds, marinaen, Disneyland i Anaheim var også på foreslått agenda osv.

 

Et lite tips ang leiebil. Om sommeren så bør du ikke gå for cab dersom du ikke tåler varme. Det er fort 40 grader der da og med mye trafikk tar du fort nok taket på bilen allikevel. Vi hadde cab i 36 grader i september i LA - det gikk greit, men det var slitsomt i rushen som vi selvfølgelig støte på et par ganger.

 

Jeg reiser nok tilbake igjen, men avhengig av selskapet ville jeg revurdert byene jeg var i da LV er den byen som frister minst til gjentakelse.

Lenke til kommentar

Bruk mer tid i Yosemite. Glacier Point er stappfullt av turistermen har veldig fin utsikt. Det er en fin og kort gåtur via Sentinel Dome og ned til GP.

 

Rundt Tenaya Lake er det nok en gang en fin gåtur som ikke er spesielt lang. Fin strekk på beina hvis dere er på vei forbi.

 

Olmsted Point har bra utsikt, anbefales varmt å gå nedover fra parkeringsplassen. Da ser du dalen fra motsatt side enn Glacier Point.

 

Hvis dere overnatter inni Yosemite er det mange visstnok veldig bra gåturer som tar en hel dag. Jeg skal definitivt gjøre det en gang i fremtiden.

 

Bilder fra i sommer, fra Sentinel Dome, Tenaya Lake og Olmsted Point. Sikkert i en annen rekkefølge.

post-76108-7952361_thumb.jpg

post-76108-0-64552300-1486481866_thumb.jpg

post-76108-0-70088700-1486481888_thumb.jpg

Endret av Henrik C
Lenke til kommentar

Enig i det mye av det som skrives ovenfor. På 2 uker har dere mulighetene til se mye på en roadtrip i California. En rute dere kan vurdere er:

 

1. Start med noen dager i San Francisco

2. Kjør via Yosemite (over Tioga passet) og gjennom Death Valley til Las Vegas. 

3. Fra Las Vegas fortsett via en del av gamle Route 66 til Grand Canyon.

4. Kjør videre nedover via Sedona til Scottdale og slapp av et par dager i varmen i ørkenen.

5. Kjør vestover til Los Angeles hvor jeg selv ville bodd i Santa Monica.

6. Kjør Highway 1 oppover til San Francisco.

 

Det bør være en passe rute for 2 uker. 

Lenke til kommentar

Enig i det mye av det som skrives ovenfor. På 2 uker har dere mulighetene til se mye på en roadtrip i California. En rute dere kan vurdere er:

 

1. Start med noen dager i San Francisco

2. Kjør via Yosemite (over Tioga passet) og gjennom Death Valley til Las Vegas.

3. Fra Las Vegas fortsett via en del av gamle Route 66 til Grand Canyon.

4. Kjør videre nedover via Sedona til Scottdale og slapp av et par dager i varmen i ørkenen.

5. Kjør vestover til Los Angeles hvor jeg selv ville bodd i Santa Monica.

6. Kjør Highway 1 oppover til San Francisco.

 

Det bør være en passe rute for 2 uker.

Hvorfor er dette en bra rute for en nordmann å kjøre? Som amerikaner lurer jeg på hvilke opplevelser den typiske nordmannen ville mene det er bra. Er det naturen dere vil oppleve som er best?

 

Jeg merker at nesten ingen har noe å si om Minnesota opplevelser.

 

Just curious.

Lenke til kommentar

 

Enig i det mye av det som skrives ovenfor. På 2 uker har dere mulighetene til se mye på en roadtrip i California. En rute dere kan vurdere er:

 

1. Start med noen dager i San Francisco

2. Kjør via Yosemite (over Tioga passet) og gjennom Death Valley til Las Vegas.

3. Fra Las Vegas fortsett via en del av gamle Route 66 til Grand Canyon.

4. Kjør videre nedover via Sedona til Scottdale og slapp av et par dager i varmen i ørkenen.

5. Kjør vestover til Los Angeles hvor jeg selv ville bodd i Santa Monica.

6. Kjør Highway 1 oppover til San Francisco.

 

Det bør være en passe rute for 2 uker.

Hvorfor er dette en bra rute for en nordmann å kjøre? Som amerikaner lurer jeg på hvilke opplevelser den typiske nordmannen ville mene det er bra. Er det naturen dere vil oppleve som er best?

 

Jeg merker at nesten ingen har noe å si om Minnesota opplevelser.

 

Just curious.

 

 

Hvilken rute som er bra avhenger jo mye av preferansene til den "typiske nordmannen". Noen liker natur og vil tilbringe mest tid i nasjonalparker og syntes Las Vegas og Los Angeles er bare slitsomt. Andre vil feste og shoppe og vil da tilbringe mest tid der det er coole klubber og outlets. Ruterforslaget legger opp til en blanding av begge deler og passer godt for de som reiser til vesten av USA første gang. Reiser man over igjen har man som ofte gjort seg et inntrykk av hva man vil fokusere på og tilpasser ruten etter det. Selv elsker jeg vin fra California så neste tur vil jeg nok tilbringe en god del tid i Napa Valley.

 

At få kommenterer om Minnesota er som Carpe Dem skriver fordi mye mindre Nordmenn reiser dit. De som reiser dit besøker stort sett slektninger og kombinerer ofte med en tur andre steder i USA akkurat som TS virker ha planer om.

Lenke til kommentar

 

 

Enig i det mye av det som skrives ovenfor. På 2 uker har dere mulighetene til se mye på en roadtrip i California. En rute dere kan vurdere er:

 

1. Start med noen dager i San Francisco

2. Kjør via Yosemite (over Tioga passet) og gjennom Death Valley til Las Vegas.

3. Fra Las Vegas fortsett via en del av gamle Route 66 til Grand Canyon.

4. Kjør videre nedover via Sedona til Scottdale og slapp av et par dager i varmen i ørkenen.

5. Kjør vestover til Los Angeles hvor jeg selv ville bodd i Santa Monica.

6. Kjør Highway 1 oppover til San Francisco.

 

Det bør være en passe rute for 2 uker.

Hvorfor er dette en bra rute for en nordmann å kjøre? Som amerikaner lurer jeg på hvilke opplevelser den typiske nordmannen ville mene det er bra. Er det naturen dere vil oppleve som er best?

 

Jeg merker at nesten ingen har noe å si om Minnesota opplevelser.

 

Just curious.

Hvilken rute som er bra avhenger jo mye av preferansene til den "typiske nordmannen". Noen liker natur og vil tilbringe mest tid i nasjonalparker og syntes Las Vegas og Los Angeles er bare slitsomt. Andre vil feste og shoppe og vil da tilbringe mest tid der det er coole klubber og outlets. Ruterforslaget legger opp til en blanding av begge deler og passer godt for de som reiser til vesten av USA første gang. Reiser man over igjen har man som ofte gjort seg et inntrykk av hva man vil fokusere på og tilpasser ruten etter det. Selv elsker jeg vin fra California så neste tur vil jeg nok tilbringe en god del tid i Napa Valley.

 

At få kommenterer om Minnesota er som Carpe Dem skriver fordi mye mindre Nordmenn reiser dit. De som reiser dit besøker stort sett slektninger og kombinerer ofte med en tur andre steder i USA akkurat som TS virker ha planer om.

Naturen, shopping og fester er populære for norske turister til vest USA, Minnesota er lite intersannte unntatt å besøke slektninger.

 

Ingen museer eller kulturelle opplevelser som interserer nordmenn til USA?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...