Gå til innhold

Sparing til barn


Cyrus664

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg lurte på deres tanker rundt sparing til barn.

 

Er det noe dere gjør aktivt? Hva er den beste måten? Bør en i det hele tatt gjøre det?

 

Hvis noen gjør det, har dere opprettet en egen konto/fond i barnets navn? Vil det få konsekvenser for de om de skal f.eks. ta opp studielån?

 

Fortell meg gjerne om deres tanker og opplevelser :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke tenkt så mye på det.

Vi opprettet en konto for ham da han ble født.

Der har en del penger fra dåp og bursdager havnet, og jeg setter inn 200 kroner i måneden.

 

Etter 5 år er det et par-og-tyve tusen stående der.

 

Tenker nå heller å spare de 200 kronene/mnd i et fond til ham.

 

Min mor har gjort dette for meg og min søster (DNB Global), og de 40.000 hun har satt inn der over årene har kastet av seg (urealisert) 36.000.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Tja, konto er det tryggeste, mens fond gir mye bedre avkasting, men et fond kan jo også gå den andre veien og plutselig sitter man igjen med kronestykker istedet for de sedlene man har investert. Hva beløp angår så varierer jo det fra person til person om hva man har råd til.  

Lenke til kommentar

Vi sparer på konto i barnets navn, og fond med moderat risiko i mitt navn. Fondet som står i mitt navn er til barna, men her har vi kontroll over pengene. På det viset får vi ikke eventuelt problem med at barna har for stor formue i forbindelse med stipend i lånekassen.

 

I tillegg har vi kontroll på pengene og hvordan disse brukes. Det er stor forskjell på hvor modne 18-åringer er, så da er det greit at vi som foreldre fortsatt har kontroll over disse. Om disse pengen brukes til studie, bolig eller andre ting får vi ta når den tid kommer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi sparer på konto i barnets navn, og fond med moderat risiko i mitt navn. Fondet som står i mitt navn er til barna, men her har vi kontroll over pengene. På det viset får vi ikke eventuelt problem med at barna har for stor formue i forbindelse med stipend i lånekassen.

 

I tillegg har vi kontroll på pengene og hvordan disse brukes. Det er stor forskjell på hvor modne 18-åringer er, så da er det greit at vi som foreldre fortsatt har kontroll over disse. Om disse pengen brukes til studie, bolig eller andre ting får vi ta når den tid kommer.

Men setter du kontonavnet på barnet så overter vel han/hun kontoen ved fylte 18år så da har du vel ikke kontroll når den tid kommer? eller har jeg misforstått?

 

Spare selv i fond på mitt navn, ønsker å ha kontroll, jeg tenke at det kan vær lurt å sette noen "Krav" når barnet nærme seg 18 f.eks om at de selv skal spare litt og bevise at de kan styre pengene på en god måte, kan brukes som en læremetode.

Lenke til kommentar

 

Vi sparer på konto i barnets navn, og fond med moderat risiko i mitt navn. Fondet som står i mitt navn er til barna, men her har vi kontroll over pengene. På det viset får vi ikke eventuelt problem med at barna har for stor formue i forbindelse med stipend i lånekassen.

 

I tillegg har vi kontroll på pengene og hvordan disse brukes. Det er stor forskjell på hvor modne 18-åringer er, så da er det greit at vi som foreldre fortsatt har kontroll over disse. Om disse pengen brukes til studie, bolig eller andre ting får vi ta når den tid kommer.

Men setter du kontonavnet på barnet så overter vel han/hun kontoen ved fylte 18år så da har du vel ikke kontroll når den tid kommer? eller har jeg misforstått?

 

Spare selv i fond på mitt navn, ønsker å ha kontroll, jeg tenke at det kan vær lurt å sette noen "Krav" når barnet nærme seg 18 f.eks om at de selv skal spare litt og bevise at de kan styre pengene på en god måte, kan brukes som en læremetode.

 

Det stemmer. Konto står i barnets navn. Disse pengene kan vi etter hvert bruke til kjøp av sykler mm, slik at de forhåpentligvis får et sunt forhold til penger. Tanken er og at f.eks førerkort skal betales fra disse pengene. Dersom det blir nødvendig, så flytter vi pengene derifra før de blir 18 år.

Lenke til kommentar

Jeg er litt usikker på dette, men dersom kontoen står i barnets navn og blir tilstrekkelig stor over tid så kan barnet få trøbbel med blant annet stipend dersom det begynner å studere. 

 

https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Inntekt-og-formue-/inntekt-og-formue/

 

For 2017 skal barnet ha over 392 000,- i formue for å miste retten til å få omgjort lån til stipend. 

Lenke til kommentar

Jeg er litt usikker på dette, men dersom kontoen står i barnets navn og blir tilstrekkelig stor over tid så kan barnet få trøbbel med blant annet stipend dersom det begynner å studere. 

 

https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Inntekt-og-formue-/inntekt-og-formue/

 

For 2017 skal barnet ha over 392 000,- i formue for å miste retten til å få omgjort lån til stipend.

Mister bare rett til deler av stipendet, avhengig av hvor mye man er over.

 

"Er du enslig, blir stipendet ditt redusert med to prosent per måned av den delen av formuen som er over grensene."

 

Det regnes også hvert år, så neste år vil formuen til barnet ha blitt mindre pga. studiegjelden. Er det spart opp nok kan jo også barnet kjøpe seg leilighet, boliglånet vil jo da sørge for negativ formue igjen.

 

Var selv rett over formuegrensen pga foreldrene mine hadde spart penger for meg, og brukte ikke noe av de pengene, led ingen nød av den grunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi har konto til vårt barn men jeg sparer ikke aktivt. Besteforeldre setter inn noen kroner i ny og ne men jeg ser ikke noen grunn til å spare penger til en voksen mann.

 

Han får alt han trenger av oss.

Mat, hus, leker, klær og kos og han vil alltid ha muligheten til å komme for å få hjelp. Han vil også få arv når den dagen kommer. Han kommer aldri til å mangle noe. Det får holde.

 

Jeg regner nå med at når han er voksen så skal han tjene sine egne penger og betale sine egne regninger. Grenser for hvor bortskjemt jeg vil ha gutten min.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville nok ikke bekymret meg så mye for grensen i lånekassen.

Risikoen ligger nok mer på overformynderiet, som kan(skal) tre inn når en mindreårigs verdier overstiger 2G(ca 185 000).

Det er bank og finansinstitusjonene som har ansvar for innrapporteringen.

Endret av Hodmaster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville nok ikke bekymret meg så mye for grensen i lånekassen.

Risikoen ligger nok mer på overformynderiet, som kan(skal) tre inn når en mindreårigs verdier overstiger 2G(ca 185 000).

Det er bank og finansinstitusjonene som har ansvar for innrapporteringen.

 

Hvorfor skal overformynderi tre inn da? Og hva betyr egentlig tre inn i denne sammenhengen?

Lenke til kommentar

 

Jeg ville nok ikke bekymret meg så mye for grensen i lånekassen.

Risikoen ligger nok mer på overformynderiet, som kan(skal) tre inn når en mindreårigs verdier overstiger 2G(ca 185 000).

Det er bank og finansinstitusjonene som har ansvar for innrapporteringen.

 

Hvorfor skal overformynderi tre inn da? Og hva betyr egentlig tre inn i denne sammenhengen?

 

Overformynderiet kan tre inn i disse tilfellene for å beskytte barnets interesser. Ikke alle foreldre tenker på barnets beste, og kan bruke av barnets midler til andre formål. Det er viktig å merke seg at dette er ikke en absolutt grense for når de griper inn, men de kan gjøre det fra dette beløpet. Normalt sett så er ihvertfall min erfaring at det kreves høyere beløp, men her er det ingen fasit.

 

I tilfeller hvor barn får større arv eller erstatninger, er det veldig vanlig at overformynderiet tar kontrollen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://www.nordnetbloggen.no/ny-vergemalslov-spar-mer-til-barna-uten-av-myndighetene-tar-over/18/06/2013/

 

Som nevnt over så skal de beskytte barna og deres verdier. Såklart skriver de at de ikke leter direkte etter barn med formue. Men med sparing på 10k i året og eventuelle gaver fra besteforeldre passerer man fort grensen og man kan risikere inngripen. Jeg mottok selv en god del midler på min 18års bursdag som mine foreldre hadde spart i sine navn(og gaver fra besteforeldre) på grunn av grensen som tidligere var 75 000kr.

Lenke til kommentar

Dersom man får gave fra f.eks besteforeldre, kan de utstede et gavebrev som gir f.eks foreldrene råderett over midlene til tross for at overformynderiet er inne i bildet. Her må med andre ord giver aktivt gi dette gavebrevet, og det må gis sammen med gaven. Når overformynderiet først har kommet på banen er det for sent.

Lenke til kommentar

Har ikke barn enda, men det blir garantert sparing i aksjefond. En fast sparing (trenger ikke være store beløpene) reduserer risikoen over tid og bank kommer nok til å gi negativ realavkastning noen år fremover også. Uten at jeg har sjekket det så tviler jeg på at det finnes særlig mange 20-årsperioder hvor en fast månedlig sparing i aksjefond har blitt slått av bank

 

 

For øvrig; det er ganske enkelt å be fondstilbydere om å unnta midler fra overformynderiet(hvertfall de jeg har vært borti).

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

Minuset ved at det står på en av foreldrene, er at man ikke hvet om AP innfører arveavgiften på nytt.

Det viktigste ankepunktet med det syns nå jeg er at det juridisk sett er dine penger. Skulle noe skje(dødsfall, skilsmisse etc) har du null kontroll på hvor det blir av de pengene.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...