Gå til innhold

et par spørsmål om yrket asfaltør


L1ON

Anbefalte innlegg

Jeg er 17 år og skal begynne på vg1 TIP til høsten. på vg2 har jeg tenkt til å ta anleggsteknikk for å jobbe som asfaltør, men jeg har et par spørsmål

 

 

- hvordan er arbeidstiden? jobber man fra kl. 8 til 15 eller hvordan er tidene??

 

- får man lønn på de månedene man ikke jobber? om vinteren, så får man 3-4 måneder fri pga man kan ikke jobbe når det er snø. får man lønn på den tiden?

 

- hva er lønna? er det bra lønn? hvor mye kr i måneden?

 

 

 

 

Jeg setter pris på svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan ingenting om asfaltering, men synes følgende virker fornuftig:

 

Arbeidstidene vil jeg tro varierer. Jeg har iallefall sett mange ganger at asfaltering utføres sent på kvelden eller natten, når det er minst trafikk. 8-15 er vel knapt for en vanlig arbeidsdag å regne.. Men hvis din fremtidige arbeidsgiver tilbyr deg vanlig "kontortid", så er det vel vanlig med 7-15 i anleggsbransjen.

 

Ang arbeid på vinterstid. Det er mange steder i Norge med snøfattige vintre. På vestlandet har jeg iallelfall sett asfalteringsarbeid året rundt. Ville ikke innstilt meg på 4 mnd fri med full lønn..

 

Hva som er bra lønn kommer an på hva du sammenligner med. Hvor mange kr du får utbetalt pr mnd kommer an på om du har lån osv, så det er veldig vanskelig å svare på.

Lenke til kommentar

Jeg kan ingenting om asfaltering, men synes følgende virker fornuftig:

 

Arbeidstidene vil jeg tro varierer. Jeg har iallefall sett mange ganger at asfaltering utføres sent på kvelden eller natten, når det er minst trafikk. 8-15 er vel knapt for en vanlig arbeidsdag å regne.. Men hvis din fremtidige arbeidsgiver tilbyr deg vanlig "kontortid", så er det vel vanlig med 7-15 i anleggsbransjen.

 

Ang arbeid på vinterstid. Det er mange steder i Norge med snøfattige vintre. På vestlandet har jeg iallelfall sett asfalteringsarbeid året rundt. Ville ikke innstilt meg på 4 mnd fri med full lønn..

 

Hva som er bra lønn kommer an på hva du sammenligner med. Hvor mange kr du får utbetalt pr mnd kommer an på om du har lån osv, så det er veldig vanskelig å svare på.

 

ok bror, men vet du om andre yrker som har lange ferier og bra lønn? helst innen TIP. det er egentlig derfor jeg vil jobbe som asfaltør. tanken på 3-4 måneder ferie og bra lønn er jævla fristende. vet du om andre sånne yrker med masse fri og bra lønn??

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke satset på læreryrket dersom fri er den største motivasjonen. Jeg kjenner et par lærere og de sitter mye hjemme på kveldstid og i helger med rettearbeid. Er mange som jobber betydelig mer enn 37,5-timers uker, og anser derfor den lange sommerferien som avspasering.

Lenke til kommentar

Alt av turnusarbeid må vell være bra dersom det er eit ønske om å jobbe mykje og intensivt i ei periode deretter ha mykje fri.

Kanskje det kan være eit alternativ å jobbe offshore? På fiskebåt så er du ute i den perioda båten har kvote, og når kvota er fylt opp så er det fri fram til neste kvote.

 

Dersom du er interessert i TIP så er vell mitt beste yrkesråd å bli brøytebilsjåfør.

Då jobber du nesten heile nettene om vinteren og har fri på sommaren.

 

Men det er verdt å merke at det nok ikkje er så mange brøytebilsjåførar som baserer seg på å kun ha snøbrøytinga som einaste inntekt i løpet av året.

Lenke til kommentar

Alt av turnusarbeid må vell være bra dersom det er eit ønske om å jobbe mykje og intensivt i ei periode deretter ha mykje fri.

Kanskje det kan være eit alternativ å jobbe offshore? På fiskebåt så er du ute i den perioda båten har kvote, og når kvota er fylt opp så er det fri fram til neste kvote.

 

Dersom du er interessert i TIP så er vell mitt beste yrkesråd å bli brøytebilsjåfør.

Då jobber du nesten heile nettene om vinteren og har fri på sommaren.

 

Men det er verdt å merke at det nok ikkje er så mange brøytebilsjåførar som baserer seg på å kun ha snøbrøytinga som einaste inntekt i løpet av året.

 

ok, men hva med mekaniker? har tenkt litt på bilmekaniker og industrimekaniker. vet du om arbeidstidene til disse yrkene? hva med fri? har disse yrkene i det hele tatt fri eller jobber de hver dag hele året. 0 fri?

Lenke til kommentar

Er fri den eneste motivasjonen du har, og stiller krav til for hva du ønsker å utdanne deg til? 

 

nei bror, jeg har egentlig tenkt på mekaniker. det er derfor jeg har valgt TIP, men vil bare vite arbeidstidene og fri/ferier. vet du noe om dette? når jobber de? når har de ferier og fri osv.

Lenke til kommentar

 

Er fri den eneste motivasjonen du har, og stiller krav til for hva du ønsker å utdanne deg til? 

 

nei bror, jeg har egentlig tenkt på mekaniker. det er derfor jeg har valgt TIP, men vil bare vite arbeidstidene og fri/ferier. vet du noe om dette? når jobber de? når har de ferier og fri osv.

 

Som mekaniker vil jeg gjette at du har 37,5 timer i uken som alle andre og 4 uker ferie.

Lenke til kommentar

Du må nok uansett regne med å jobbe et fullt arbeidsår for å få full lønn. Hvis det er lange friperioder må du regne med å jobbe mye nær du er på jobb. Det er ingen som betaler deg for et helt årsverk hvis du bare jobber halve året.

 

En bilmekaniker jobber nok en vanlig arbeidsuke med fri i helgene, med et normalt antall ferieuker i året, fire-fem uker.

 

Ærlig talt tror jeg du trenger litt virkelighetsorientering. Velg en jobb du trives med, og regn med å måtte jobbe like mye som alle andre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

ok, men hva med mekaniker? har tenkt litt på bilmekaniker og industrimekaniker. vet du om arbeidstidene til disse yrkene? hva med fri? har disse yrkene i det hele tatt fri eller jobber de hver dag hele året. 0 fri?

 

Dei fleste mekanikar har vanlige arbeidstidsordningar der dei er på jobb alle kvardagar i vanlig kontortid og fri i helgane og ellers vanlige feriar (5 veker).

Korleis du tek ut ferien varierer litt frå arbeidsplass til arbeidsplass. Enkelte plassar så bestemmer arbeidsgiver at bedrifta er stengt i vinterferien, hausteferien og tre veker om sommaren slik at alle ansatte må ta fri då, medan andre plassar så får arbeidstakaren sjølv tilpasse når dei vil ta ut ferien.

 

Det er uansett ingen som jobbar kvar dag utan noke fri, men dei aller fleste jobbar frå 8-16 (7,5 timers arbeidsdag med ein halvtime ubetalt matpause midt i) på alle kvardagar og med fri i helgene.

 

 

Skal du være mekanikar som kun jobber i intensive perioder og har mykje fri så må du spesialisere deg. Dersom du jobbar som maskinist eller liknande på båt så vil du nok kome inn i ei turnusordning der du ein måned er ute og jobbar lange dagar og neste måned har fri.

 

Ein vanlig mekanikar jobbar på eit verksted som er avhengig av å holde åpent når andre bedrifter held åpent, så då blir det lite intensivt turnusarbeid, eller særlig med kvelds og nattarbeid.

Lenke til kommentar

kanskje jeg utdanner meg som industrimekaniker, men gidder ikke jobbe langt ut i off-shore med turnus tid. fck det drittet der. vil ha jobb hvor jeg kan dra på jobb om morgenen og komme hjem når jeg er ferdig om ettermiddagen. helt vanlig. går dette her an eller er alle industrimekaniker yrker langt ut i havet 6 måneder on 6 måneder off??

Lenke til kommentar

kanskje jeg utdanner meg som industrimekaniker, men gidder ikke jobbe langt ut i off-shore med turnus tid. fck det drittet der. vil ha jobb hvor jeg kan dra på jobb om morgenen og komme hjem når jeg er ferdig om ettermiddagen. helt vanlig. går dette her an eller er alle industrimekaniker yrker langt ut i havet 6 måneder on 6 måneder off??

 

Nei det går helt fint, du kan jobbe i mange bransjer som har forskjellige arbeidstider. Feks en fabrikk hvor en jobber skift, da jobber en gjerne litt ekstra hver dag, i helg eller på natt for så å ha fri i en periode. 

Lenke til kommentar

Forsøker å svare på spørsmålene, ettersom jeg tidligere har jobbet en del i anleggsbransjen, med det meste, også asfaltering et par år.
 

- hvordan er arbeidstiden? jobber man fra kl. 8 til 15 eller hvordan er tidene??


Det kommer selvfølgelig an på hvor du jobber.

i større selskaper som Skanska, Veidekke o.l. vil man generelt sett ha mer normale arbeidstider, og også jobbe om vinteren.

Det er jo slik at det asfalteres en del også om vinteren, dog for det meste reperasjonsarbeid, ikke nyasfaltering.

 

I mindre lokale bedrifter, og det finnes fremdeles noen av de igjen, så jobber man nok lange dager om sommeren, og har en del fri om vinteren. Årslønnen er dog likevel omtrent den samme.

 

Det er jo en forutsetning at man liker å være ute, ikke er redd for fysisk hardt arbeid osv.

Asfaltering er noe av de mest fysiske arbeidet man kan ha i anleggsbransjen, det er tungt og varmt.

 

De aller fleste er jo avhengig av å tjene en årslønn, slik at dersom man skal ha mye fri om vinteren, så må man jobbe tilsvarende mye om sommeren.

 

Dette holder også vann for andre deler av anleggsbransjen.

Større selskaper som bygger veier og den slags, stenger ikke butikken om vinteren, men mange mindre selskaper har lite å gjøre om vinteren, særlig dersom det er mye tele og man ikke kan grave.

Enkelte bedrifter fyller det tomrommet med brøyting eller andre vinteraktiviteter, det kommer helt an på bedriften, og hvilke kontrakter de har lykkes å skaffe seg.

 

- får man lønn på de månedene man ikke jobber? om vinteren, så får man 3-4 måneder fri pga man kan ikke jobbe når det er snø. får man lønn på den tiden?

 

Nei, generelt sett får man ikke lønn dersom man ikke jobber. De færreste har råd til å betale lønn til en arbeidstaker som sitter hjemme i sofaen å ikke generer inntekter til bedriften.

Enkelte bedrifter velger å permittere slik at de ansatte i det minste får permisjonspenger i perioder med lite arbeid, andre bedrifter lykkes i finne nok arbeid til å holde det gående gjennom vinteren.

 

- hva er lønna? er det bra lønn? hvor mye kr i måneden?

 
Gjennomsnittslønn i anleggsbransjen ligger rundt 40 000,- per måned.

Asfaltører ligger som regel noe over gjennomsnittet.

Om sommeren, dersom man har mulighet til å jobbe mye, kan man ofte tjene det dobbelte, men det krever også dobbelt arbeid, ingenting i verden er gratis.
 

Fordelen er at det er forholdsvis enkelt å få seg jobb i anleggsbransjen, og med et fagbrev som anleggsarbeider eller anleggsmaskinfører kan man jobbe med en rekke forskjellige ting, alt fra bygging av landets motorveier, flyplasser og den slags, til å drenere blomsterbedet til bestemor eller gå å svime i den lokale kommunen. 

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

Ta som utgangspunkt at du skal jobbe 1950 timer i løpet av et år, det en evt. jobber utover kan en (som regel) velge om en vil avspasere, få overtidsbetalt eller en kombinasjon av disse.

 

Om du som asfaltør skulle jobbe mye om sommeren, så er det likevel ikke dermed sagt at du har fri hele vinterhalvåret (eller 2-4 mnd av dem), for da kan det hende at du må ha en tilleggsjobb for å få en levelig totalt årsinntekt.

 

Selv jobber jeg som energimontør, og kan jobbe meg inn både avspasering og ta ut time for time av overtid i fri (og få utbetalt overtidsprosenten). Men dette er jo ikke ekstra fri, det er timer jeg har jobbet ekstra i en periode, og kan bli pålagt å ta ut når det er en litt mer stille og rolig periode på jobben (for å slippe permittering), som vinterstid når det er tele i bakken.

 

Slik er det i de fleste bransjer i dag (uten at det er fasiten selvfølgelig), men ofte så ønsker arbeidsgivere at de ansatte får utbetalt det de jobber ekstra, for at de skal ha flest mulig på jobb i normal arbeidstid, for stort sett så tjener hverken bedriften eller den ansatte penger når de er hjemme (litt enkelt sagt). Det er selvfølgelig noe helt annet om en jobber skift -eller turnus ordninger.

 

Det viktigste etter min mening er at du utdanner deg til noe du vil trives med, for det er hva du skal jobbe med i maaaaaange år fremover, de aller fleste (som jobber dagtid) har en 37,5timers arb.uke og 4-5 ukers ferie (avhengig hvilke avtaler bedriften har). 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...