Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hjemme med sykt barn


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

 

Det følger indirekte av arbeidsmiljøloven § 12-9c at den som selv er syk, eller selv har permisjon etter bestemmelsen for å ta seg av et annet sykt barn, ikke regnes for å være i stand til å ha tilsyn med barnet. I slike tilfeller kan man derfor få effekten at begge foreldrene er hjemme for nødvendig tilsyn.

 

Hva hvis begge foreldrene og alle barna er syke? Vil det da være mulig for en tredje person (f.eks. en onkel eller tante eller venn av foreldrene) å ta permisjon fra sitt arbeid for tilsyn med barna (som ikke er hans egne) eller har Staten en spesialløsning for dette, f.eks. at det kommer en fra NAV for å ta seg av barna?

 

 

Seriøst spørsmål???

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Det følger indirekte av arbeidsmiljøloven § 12-9c at den som selv er syk, eller selv har permisjon etter bestemmelsen for å ta seg av et annet sykt barn, ikke regnes for å være i stand til å ha tilsyn med barnet. I slike tilfeller kan man derfor få effekten at begge foreldrene er hjemme for nødvendig tilsyn.

 

Hva hvis begge foreldrene og alle barna er syke? Vil det da være mulig for en tredje person (f.eks. en onkel eller tante eller venn av foreldrene) å ta permisjon fra sitt arbeid for tilsyn med barna (som ikke er hans egne) eller har Staten en spesialløsning for dette, f.eks. at det kommer en fra NAV for å ta seg av barna?

 

 

Seriøst spørsmål???

 

Ja, dette er et seriøst spørsmål. Var det noen grunn til å tvile på det? Hvis en syk forelder ikke kan ta seg av syke barn vil det vel heller ikke være mulig for 2 syke foreldre å ta seg av barn. Dermed trengs det en annen person for tilsyn...

Endret av Markedsfundamentalisten
Lenke til kommentar

Hva hvis begge foreldrene og alle barna er syke? Vil det da være mulig for en tredje person (f.eks. en onkel eller tante eller venn av foreldrene) å ta permisjon fra sitt arbeid for tilsyn med barna (som ikke er hans egne) eller har Staten en spesialløsning for dette, f.eks. at det kommer en fra NAV for å ta seg av barna?

Det var dette ordtaket med dårer og spørsmål...

 

Det er en forutsetning for permisjon at man "har omsorgen for barnet", det vil si at man bor sammen med barnet til daglig og har foreldreansvaret, jf. Ot.prp.nr.56 (2002-2003) pkt 5.2. Fosterforeldre omfattes etter en endring i 2003, se folketrygdloven § 9-5 annet ledd. Onkler, tanter, og venner av familien faller utenfor.

 

Dersom begge foreldrene og alle barna er syke faller dette utenfor de ordninger som diskuteres i denne tråden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Som arbeidsgivers representant synes jeg det er betimelig å spørre om den andre parten kan ta seg av et sykt barn. Ikke minst fordi dette er en rettighet begge foreldrene har.

Selv om du tydeligvis ikke har noe med det å gjøre?

 

Anonymous poster hash: 80341...889

 

Jeg har et ansvar for arbeidsmiljøet på arbeidsplassen.  Når en person er borte må andre utføre dennes arbeidsoppgaver, så i stor grad handler det om forutsigbarhet, ivaretakelse og den generelle rettferdighetsfølelsen blant arbeidstakerne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Som arbeidsgivers representant synes jeg det er betimelig å spørre om den andre parten kan ta seg av et sykt barn. Ikke minst fordi dette er en rettighet begge foreldrene har.

Selv om du tydeligvis ikke har noe med det å gjøre?

 

Anonymous poster hash: 80341...889

 

Jeg har et ansvar for arbeidsmiljøet på arbeidsplassen.  Når en person er borte må andre utføre dennes arbeidsoppgaver, så i stor grad handler det om forutsigbarhet, ivaretakelse og den generelle rettferdighetsfølelsen blant arbeidstakerne.

 

 

De andre ansatte har ingen rett til, og skal selvsagt ikke vite grunnen til at en person ikke er på jobb. Derfor faller argumentet med "rettferdighetsfølelsen".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Som arbeidsgivers representant synes jeg det er betimelig å spørre om den andre parten kan ta seg av et sykt barn. Ikke minst fordi dette er en rettighet begge foreldrene har.

Selv om du tydeligvis ikke har noe med det å gjøre?

 

Anonymous poster hash: 80341...889

 

Jeg har et ansvar for arbeidsmiljøet på arbeidsplassen.  Når en person er borte må andre utføre dennes arbeidsoppgaver, så i stor grad handler det om forutsigbarhet, ivaretakelse og den generelle rettferdighetsfølelsen blant arbeidstakerne.

 

 

De andre ansatte har ingen rett til, og skal selvsagt ikke vite grunnen til at en person ikke er på jobb. Derfor faller argumentet med "rettferdighetsfølelsen".

 

Like fullt har jeg en plikt til å fordele belastningen, og sørge for at overtid som pålegges er nødvendig.  Skal jeg fortellealenemor  Ida-Jenny med fire barn, som har lest den oppslåtte arbeidsplanen som inkluderer arbeids- og arbeidsfrie perioder, at hun må jobbe seks timer ekstra fredag ettermiddag og at hun kan ta rennafart og drite i grunnen, eller skal jeg si at Ola-Ola er syk, eller har syke barn? 

Lenke til kommentar

 

De andre ansatte har ingen rett til, og skal selvsagt ikke vite grunnen til at en person ikke er på jobb. Derfor faller argumentet med "rettferdighetsfølelsen".

Like fullt har jeg en plikt til å fordele belastningen, og sørge for at overtid som pålegges er nødvendig.  Skal jeg fortellealenemor  Ida-Jenny med fire barn, som har lest den oppslåtte arbeidsplanen som inkluderer arbeids- og arbeidsfrie perioder, at hun må jobbe seks timer ekstra fredag ettermiddag og at hun kan ta rennafart og drite i grunnen, eller skal jeg si at Ola-Ola er syk, eller har syke barn? 

 

 

Du kan si hva du vil, men du kan(skal!!) aldri si at Ola-Ola er syk eller har syke barn. Det er informasjon som angår Ola-Ola og deg - ingen andre. Uansett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Som arbeidsgivers representant synes jeg det er betimelig å spørre om den andre parten kan ta seg av et sykt barn. Ikke minst fordi dette er en rettighet begge foreldrene har.

Selv om du tydeligvis ikke har noe med det å gjøre?

 

Anonymous poster hash: 80341...889

 

Jeg har et ansvar for arbeidsmiljøet på arbeidsplassen.  Når en person er borte må andre utføre dennes arbeidsoppgaver, så i stor grad handler det om forutsigbarhet, ivaretakelse og den generelle rettferdighetsfølelsen blant arbeidstakerne.

 

 

Med det ansvaret du pålegger deg selv, følger det ikke da også et ansvar å forutse at mennesker blir syke? Jeg synes det er rimelig forutsigbart at ansatte blir syke.

Det er ikke den sykes ansvar å passe på at kollegaene er ivaretatt og hva ellers av rettferdighetssvada.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Du kan si hva du vil, men du kan(skal!!) aldri si at Ola-Ola er syk eller har syke barn. Det er informasjon som angår Ola-Ola og deg - ingen andre. Uansett.

 

Kan du henvise til en lov, forskrift, hovedavtale eller tariffavtale hvor det fremgår at man ikke kan fortelle den som blir pålagt overtid at det skyldes at noen er syke, eller har syke barn?

 

 

 

 

 

Med det ansvaret du pålegger deg selv, følger det ikke da også et ansvar å forutse at mennesker blir syke? Jeg synes det er rimelig forutsigbart at ansatte blir syke.

Det er ikke den sykes ansvar å passe på at kollegaene er ivaretatt og hva ellers av rettferdighetssvada.

 

Man kan med stor grad av treffsikkerhet forutse at mennesker blir syke.  Det pleier man å legge inn i overtidsbudsjettet.

Lenke til kommentar

Begrunnelsen for overtiden følger av hva arbeidstakeren blir pålagt å gjøre. Arbeidstakeren har krav på å få nok opplysninger til å kontrollere at det foreligger et særlig og tidsavgrenset behov, jf. arbeidsmiljøloven § 10-6 første ledd (vilkårene for overtid).

 

Arbeidstakeren har ikke krav på å få sensitive personopplysninger om andre arbeidstakere eller deres familie, selv om disse opplysningene er den direkte forutgående årsaken til den pålagte overtiden. Slike opplysninger er ikke nødvendige å gi, og det er derfor ikke lov å dele dem etter personopplysningslovens regler.

 

Ida-Jenny har ikke krav på opplysninger om Ola-Olas helsesituasjon, eller hans barns helsesituasjon. Hvis Ida-Jenny har en vanskelig omsorgssituasjon hjemme må hun eventuelt kreve seg fritatt etter arbeidsmiljøloven § 10-6 tiende ledd. Arbeidsgiver kan ikke bruke Ola-Olas helseopplysninger som forhandlingsmiddel for å få Ida-Jenny til å jobbe overtid fremfor å påberope seg fritaksgrunner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Som arbeidsgivers representant synes jeg det er betimelig å spørre om den andre parten kan ta seg av et sykt barn. Ikke minst fordi dette er en rettighet begge foreldrene har.

Selv om du tydeligvis ikke har noe med det å gjøre?

 

Anonymous poster hash: 80341...889

Jeg har et ansvar for arbeidsmiljøet på arbeidsplassen. Når en person er borte må andre utføre dennes arbeidsoppgaver, så i stor grad handler det om forutsigbarhet, ivaretakelse og den generelle rettferdighetsfølelsen blant arbeidstakerne.

De andre ansatte har ingen rett til, og skal selvsagt ikke vite grunnen til at en person ikke er på jobb. Derfor faller argumentet med "rettferdighetsfølelsen".

Like fullt har jeg en plikt til å fordele belastningen, og sørge for at overtid som pålegges er nødvendig. Skal jeg fortellealenemor Ida-Jenny med fire barn, som har lest den oppslåtte arbeidsplanen som inkluderer arbeids- og arbeidsfrie perioder, at hun må jobbe seks timer ekstra fredag ettermiddag og at hun kan ta rennafart og drite i grunnen, eller skal jeg si at Ola-Ola er syk, eller har syke barn?

Tviler på at du kan pålegge en alenemor med fire barn overtid mot hennes vilje. Og om du absolutt må si noe, så kan du vel bare si at Ola-Ola ikke kunne komme på jobb. Om han ønsker å opplyse om hvorfor neste gang han treffer Ida-Jenny klarer han fint det selv.

 

Anonymous poster hash: 80341...889

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som er så utrolig bra med dagens samfunn er at internett og data/nettbrett/smarttelefon finnes.

Så med mindre man er en halvape eller gir full F i jobben så kan man selv om man er hjemme med sykt barn

være med å gjøre div oppgaver så det blir litt mindre stress for de andre og bedriften/firmaet. :thumbup:

 

Gitt at man er en normal person og bryr seg litt om jobben og kollegaene da.

Endret av wampster
Lenke til kommentar

Det som er så utrolig bra med dagens samfunn er at internett og data/nettbrett/smarttelefon finnes.

Så med mindre man er en halvape eller gir full F i jobben så kan man selv om man er hjemme med sykt barn

være med å gjøre div oppgaver så det blir litt mindre stress for de andre og bedriften/firmaet. :thumbup:

 

Gitt at man er en normal person og bryr seg litt om jobben og kollegaene da.

Eller ikke har en jobb ved et skrivebord?

 

Anonymous poster hash: 80341...889

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Det som er så utrolig bra med dagens samfunn er at internett og data/nettbrett/smarttelefon finnes.

Så med mindre man er en halvape eller gir full F i jobben så kan man selv om man er hjemme med sykt barn

være med å gjøre div oppgaver så det blir litt mindre stress for de andre og bedriften/firmaet. :thumbup:

 

Gitt at man er en normal person og bryr seg litt om jobben og kollegaene da.

Eller ikke har en jobb ved et skrivebord?

 

Anonymous poster hash: 80341...889

 

Det er to typer mennesker her i verden.

 

1, De som ser muligheter

2, De som ser begrensninger.

 

 

Regner med at du faller inn i kategori 2 - med god margin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Det som er så utrolig bra med dagens samfunn er at internett og data/nettbrett/smarttelefon finnes.

Så med mindre man er en halvape eller gir full F i jobben så kan man selv om man er hjemme med sykt barn

være med å gjøre div oppgaver så det blir litt mindre stress for de andre og bedriften/firmaet. :thumbup:

 

Gitt at man er en normal person og bryr seg litt om jobben og kollegaene da.

Eller ikke har en jobb ved et skrivebord?

 

Anonymous poster hash: 80341...889

Det er to typer mennesker her i verden.

 

1, De som ser muligheter

2, De som ser begrensninger.

 

 

Regner med at du faller inn i kategori 2 - med god margin.

Nei. Jeg har rett og slett bare en jobb operatørjobb som krever at jeg er fysisk til stedet for å gjøre den. Jeg svarer åpenbart på telefon om det er jobbrelatert, i fall mine vikarer kommer opp i situasjoner de trenger hjelp til å løse, men muligheten min til å gjøre noe begrenser seg altså til dette.

 

Hva mener du jeg bør gjøre hjemmefra?

 

Anonymous poster hash: 80341...889

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...