Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hjemme med sykt barn


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Overlater fasitsvaret til noen med bedre juridisk kunnskap, men ut fra det jeg har klart å lese meg til, så står det ingen steder at arbeidsgiver har noen styringsrett over hvilken av foreldrene som er hjemme med det syke barnet. (Ei heller grunnlag for å spørre hvorfor ikke den andre kunne være hjemme)

Lenke til kommentar

Arbeidsmiljøloven § 12-9: 

 

 

§ 12-9.Barns og barnepassers sykdom1 (1) Arbeidstaker som har omsorg for barn har rett til permisjon: a) for nødvendig tilsyn med barnet når det er sykt, b) hvis barnet skal følges til legeundersøkelse eller annen oppfølging i forbindelse med sykdom, eller c) hvis den som har det daglige barnetilsynet er syk eller har permisjon etter denne paragraf på grunn av et annet barn.

 

(2) Retten til permisjon etter paragrafen her gjelder til og med det kalenderåret barnet fyller 12 år. Arbeidstaker har rett til permisjon inntil 10 dager hvert kalenderår eller inntil 15 dager dersom arbeidstaker har omsorg for mer enn to barn. Arbeidstaker har uansett rett til permisjon når det ytes omsorgspenger, pleiepenger eller opplæringspenger fra folketrygden.2

 

(3) Dersom barnet har kronisk sykdom, langvarig sykdom eller har nedsatt funksjonsevne og det derfor er en markert økning av risikoen for at arbeidstaker får fravær fra arbeidet, har arbeidstaker rett til fri etter første ledd i inntil 20 dager hvert kalenderår. Retten til permisjon gjelder til og med det kalenderåret barnet fyller 18 år. Arbeidstaker har i tillegg rett til permisjon for å delta i opplæring ved godkjent helseinstitusjon eller offentlig kompetansesenter for å kunne ta seg av og behandle barnet.

 

(4) Arbeidstaker som har omsorg for barn har rett til permisjon dersom: a) barnet blir innlagt i helseinstitusjon og arbeidstaker oppholder seg ved helseinstitusjonen, b) barnet er utskrevet fra helseinstitusjon og arbeidstaker må være hjemme fordi barnet trenger kontinuerlig tilsyn og pleie, eller c) barnet har livstruende eller annen svært alvorlig sykdom eller skade.

Ved permisjon etter bokstavene a og b gjelder aldersgrensene i andre og tredje ledd. Rett til permisjon etter bokstav c gjelder til og med det kalenderåret barnet fyller 18 år, men uten hensyn til alder hvis barnet er psykisk utviklingshemmet.

 

(5) Arbeidstaker som er alene om omsorgen for barn har rett til dobbelt så mange permisjonsdager som etter andre og tredje ledd. Det samme gjelder hvis det er to om omsorgen, men en av dem er langvarig avskåret fra tilsynet med barnet på grunn av nedsatt funksjonsevne, innleggelse i helseinstitusjon som langtidspasient eller tilsvarende forhold. Retten til permisjon kan overføres med inntil halvparten av dagene hvert kalenderår til mor eller far med samværsrett eller til den som arbeidstaker bor sammen med og som ikke har omsorg for egne barn. 
Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

 

Står det skriftlig/i noen lov noe sted? Jeg er ikke så bekymret for egne vegne. Jeg har et godt forhold til denne personen uansett. Men jeg føler jeg må si fra, for jeg går ut i fra at om hun spør meg, så spør hun alle.

 

Anonymous poster hash: 80341...889

 

 

Er din kone i full jobb? 

 

Noen arbeidsgivere er rett og slett frekk og driter i det meste, så lenge du er på jobb og gjør jobben din.

 

Men noen spør fordi de vet at situasjonen hjemme er slik at det er mer logisk at f eks du går på jobb, fordi du har en hjemmeværende kone som kan sløyfe frisørtimen sin når barnet ble syk, slik at du ikke må ha fravær fra jobben.

Endret av Smultring77
Lenke til kommentar

Hypotetisk sett kan arbeidsgiver ha noe med det å gjøre, men i praksis ikke.

 

Både arbeidsmiljøloven § 12-9 og folketrygdloven § 9-5 åpner kun for permisjon ved nødvendig tilsyn med barnet. Det er ikke nødvendig tilsyn dersom den annen forelder er tilgjengelig, for eksempel fordi vedkommende er hjemmeværende, har fridag pga. skiftordning, eller lignende. I slike tilfeller vil man ikke kunne ta ut "sykt barn"-permisjon fordi fraværet ikke er nødvendig for å føre tilsyn med barnet.

 

Arbeidsgiver må imidlertid holde seg strengt innenfor rammene av likestillingsloven, og å stille spørsmålet "hvorfor din kone ikke kan være hjemme" vil raskt være et brudd på loven fordi det sementerer en samfunnsoppfatning om at det er kvinner som skal ta primæransvar for omsorgsarbeidet i hjemmet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hypotetisk sett kan arbeidsgiver ha noe med det å gjøre, men i praksis ikke.

 

Både arbeidsmiljøloven § 12-9 og folketrygdloven § 9-5 åpner kun for permisjon ved nødvendig tilsyn med barnet. Det er ikke nødvendig tilsyn dersom den annen forelder er tilgjengelig, for eksempel fordi vedkommende er hjemmeværende, har fridag pga. skiftordning, eller lignende. I slike tilfeller vil man ikke kunne ta ut "sykt barn"-permisjon fordi fraværet ikke er nødvendig for å føre tilsyn med barnet.

 

Min kone er på AAP på grunn av kronisk sykdom, og følger opplegget NAV. Men hun er ofte hjemme, men ute av stand til å ta seg av barnet i dag på grunn av sin egen sykdom. 

 

Anonymous poster hash: 80341...889

Lenke til kommentar

Hvis du da har en god dialog med sjefen din, og ikke har noe i mot å fortelle, ville jeg sagt at:

 

din kone er hjemme grunnet kronisk sykdom, og at du også er hjemme fordi hun er så syk at hun ikke kan ta vare på barnet mens du er på jobb. Videre ville sagt på en fin måte at du ikke tror hun bør spørre sine ansatte slike spørsmål. 

 

Forklarer du din situasjon, så slipper du at hun går rundt å tror noe annet.

 

tipper sjefen din vet at din kone er hjemme, og ser at det er fredag i dag og at du får langhelg. Selv om dette ikke gjør DEG til en løgner, så har hun sikkert andre dårlige erfaringer.

 

På en arbeidsplass jeg var avd leder tidligere, var det en som ofte var hjemme med syke barn. Han har tre barn og konen gikk i full jobb. Sjefen fikk mistanker på at han brukte flere egenmeldinger enn nødvendig, så arbeidsgiver tok i fra ham retten til å selv kunne melde seg syk. 

 

Hvis jeg ikke husker helt feil kan arbeidsgiver gjøre dette hvis han eller hun mistenker at du ikke er syk, at barnet er syk, eller at du faktisk ikke trengte å være hjemme. Da må man gå til legen for sykemelding hver gang. 

 

Misbruk: Dersom arbeidsgiver har mistanke om at arbeidstaker har benyttet egenmelding uten at vedkommende har vært syk, kan arbeidsgiver beslutte at vedkommende fratas retten til å benytte egenmelding for en begrenset periode. Dette kan arbeidsgiver gjøre selv om vedkommende ikke har benyttet flere tilfeller enn tillatt. Det kreves at det foreligger en begrunnet mistanke om misbruk av ordningen.

 

https://www.infotjenester.no/artikler/slik-inndrar-du-egenmeldingsretten/

 

Korriger meg om jeg tar helt feil her dere som kan juss.

Endret av Smultring77
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Min kone er på AAP på grunn av kronisk sykdom, og følger opplegget NAV. Men hun er ofte hjemme, men ute av stand til å ta seg av barnet i dag på grunn av sin egen sykdom.

I så fall vil fraværet være nødvendig fordi den som har det daglige tilsynet med barnet er syk, det som ofte kalles "syk barnepasser".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En annen vri, bare fordi jeg er interresert i temaet:

 

Hva hvis man har 2 barn der den ene har foreldrepermisjon pga. barn nr. 2 mens barn nr. 1 går i barnehage.

 

Er det da forventet at den med foreldrepermisjon også tar vare på barn nr. 1 hvis barnet blir syk?

Ja. Jeg kan vanskelig hvordan det kan kalles "nødvendig" tilsyn.

Lenke til kommentar

Må jeg forelå scenarioer til dere også?

 

Barn nr. 2 har kolikk å skriker konstant

Barn nr. 1 ligger å spyr i senga og driter seg ut

Det er far som har permisjon og kan såvidt steke grandis bor å brøfø ungene

I ditt scenarie er det vel neppe mat ungene trenger mest...trur far klarer det greit med. (Med mindre han har nevrose mot skrikerunger.)

Lenke til kommentar

En annen vri, bare fordi jeg er interresert i temaet:

 

Hva hvis man har 2 barn der den ene har foreldrepermisjon pga. barn nr. 2 mens barn nr. 1 går i barnehage.

 

Er det da forventet at den med foreldrepermisjon også tar vare på barn nr. 1 hvis barnet blir syk?

Det følger indirekte av arbeidsmiljøloven § 12-9c at den som selv er syk, eller selv har permisjon etter bestemmelsen for å ta seg av et annet sykt barn, ikke regnes for å være i stand til å ha tilsyn med barnet. I slike tilfeller kan man derfor få effekten at begge foreldrene er hjemme for nødvendig tilsyn.

 

Men hvis barn nr. 2 er friskt vil man kunne argumentere med at den forelderen som er hjemme i permisjon vil kunne føre det nødvendige tilsyn med barn nr. 1.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min kone er på AAP på grunn av kronisk sykdom, og følger opplegget NAV. Men hun er ofte hjemme, men ute av stand til å ta seg av barnet i dag på grunn av sin egen sykdom. 

 

 

Anonymous poster hash: 80341...889

Som hjemmeværende nybakt pappa med samboer som går på AAP så har jeg overtatt permisjonen hennes for å bistå henne i spebarnsperioden.

Varierer nok på sykdommen som din samboer/kone har men i utgangspunktet så tenker jeg at dette er noe du kan gå i dialog med NAV om og få en vurdering på om det er mulig å få utvidet de enkeltdagene som man egentlig har krav på (se lovtekst ovenfor) hvis det er behov for det. 

 

Men nei, egentlig så har ikke arbeidsgiver noe med saken å gjøre, har man sykt barn så har man sykt barn. Benytter man egenmelding så benytter man egenmelding.

 

Anonymous poster hash: 4cd45...90c

Lenke til kommentar

Det følger indirekte av arbeidsmiljøloven § 12-9c at den som selv er syk, eller selv har permisjon etter bestemmelsen for å ta seg av et annet sykt barn, ikke regnes for å være i stand til å ha tilsyn med barnet. I slike tilfeller kan man derfor få effekten at begge foreldrene er hjemme for nødvendig tilsyn.

 

Hva hvis begge foreldrene og alle barna er syke? Vil det da være mulig for en tredje person (f.eks. en onkel eller tante eller venn av foreldrene) å ta permisjon fra sitt arbeid for tilsyn med barna (som ikke er hans egne) eller har Staten en spesialløsning for dette, f.eks. at det kommer en fra NAV for å ta seg av barna?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...