Gå til innhold

Skjulte budskap i bibelen


maxRPM

Anbefalte innlegg

Heisann. Starter en ny tråd her. Vet at i dette forumet er det flertall av ateister av en eller annen grunn. Men det er greit for meg. Det vil jo være å lære hverandre sine livssyn. Skal ikke presse på min tro og si du må tro som jeg. Men du velger selv utifra det man lærer. Tenkte å lære dere i denne tråden noen skjulte budskap som du helt sikkert aldri vil høre i statskirken. For mej blir troen for kjedelig ved å bare gå i statskirke og lære de samme frasene fra presten år etter år. Det er mer livlig i en pinsekirke. Selv om jeg ikke er helt enig i alt som foregår der. Har formet min egen tro på Jesus. Har ikke alltid vært lett. Men det går seg til. Er det noen som har noe skjult budskap eller åpenbaringer fra bibelen, er det bare å komme med input. Håper noen kan noe jeg ikke kan. For eksempel. I 1.mosebok kapittel 5 står det listet ti navn fra Adam til Noah. Hvorfor desse navnene står listet og de har merkelige navn med med rare betydninger, kan ikke være annet enn at det er et budskap i dem.

Adam betyr mann eller menneske. Seth betyr utpekt eller utvalgt. Tar å limer inn alle fra en nettside så vil dere se.

 

Hebrew English

Adam Man

Seth Appointed

Enosh Mortal

Kenan Sorrow;

Mahalalel The Blessed God

Jared Shall come down

Enoch Teaching

Methuselah His death shall bring

Lamech The Despairing

Noah Rest, or comfort.

That's rather remarkable:

 

Man (is) appointed mortal sorrow; (but) the Blessed God shall come down teaching (that) His death shall bring (the) despairing rest.

 

Har dere hørt den før? Har mer. Men lat dette være starten på tråden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klart vi aldri vil høre om de eventuelle skjulte budskapene i statskirken. Nettopp av den grunn at det ikke lenger er noen statskirke i Norge. Du har fått med deg det?

Jepp. Men tenker på den hvite kirken der presten går i side klær. Den protestantiske kirken startet bra. De var mye ut og misjonerte. Men nå er det blitt religiøst og kjedelig å høre på presten mener nå jeg.

Lenke til kommentar

Katolikkene tolker bibelen i den retning at det er innafor å misbruke altergutter.

 

Kommer man med en negativ tolkning eller drar frem et negativt "skjult budskap" så vil kristne alltid sette seg på bakbeina og si at det er feil eller at de som tolker ting på "den måten" ikke er ekte kristne.

 

Et skjult budskap i bibelen er at Gud og Satan er samme "person".

Lenke til kommentar

Wow, mange som må fremme hatet sitt på denne tråden. Men noen overrasker også med saklige innlegg :thumbs:

 

"His death".. Er det Satans død eller "ens" død.

Jesus død skal bringe evig fred fordi det er tilgivelse for synd i hans død.

Er det metusaleh's navn du tenker på, enoch's sønn? Hvis du leser linken Aiven gav så kan det regnes ut at Noah's flom kom når metusaleh døde.

Her er en til. Jesus døde den 14. Nisan. Dagen offerlammet skulle drepes og blodet skulle bli malt på dørene i Egypt. Han sto opp igjen den 17. Dagen Moses og de forlot Egypt. Men den dagen Moses ble bedt om å drepe lammet og male blodet på dørkarmene så dødsengelen skulle gå forbi var egentlig den 7. Måned gjort om til den første for Gud aktet høyt at et lytefritt lams blod skulle beskytte dem. Dette er i Mars April. Men jødene holder fortsatt kalenderen før dette og kaller det nye året rosh hashanna i rundt september. Så det vil si at når det står i bibelen at på den syttende dagen i den sjuende måneden grunnstøtte Arken på fjellet Ararat. Samme dag som Jesus sto opp igjen. Og samme dag som Moses dro ut fra Egypt. Og Ararat betyr "curse reversed" tro det eller ei. Enda et skjult budskap for den som leter.

Vet ikke helt om fjellene i Ararat i Tyrkia er de samme fjell. Kan jo være at Tyrkere har hørt om fjellet Ararat i bibelen og kalt sine fjell for det i ettertid.

 

Må legge til at Jerikos murer falt også på den 17. i den første måned

Endret av maxRPM
Lenke til kommentar

Her er en annen fascinerende.

 

Isaiah is (also) fascinating because of the way the book has been arranged in our Bibles. The chapter headings in the Bible are not inspired. (I wish we had a Bible without chapter and verse numbers, because then we would know our Bibles according to the flow of thought, and not in an artificial way according to ‘texts’, as we do today. For at least 1,100 years the Christian Church had Bibles without any chapter and verse numbers.)

 

But whoever divided Isaiah into chapters did a rather interesting thing, though I doubt whether it was deliberate. They divided the book into 66 chapters, the same number as the books of the Bible. Furthermore, they divided Isaiah into two distinct parts of 39 chapters and 27 chapters. It just happens that the Old Testament has 39 books and the New Testament 27.

 

Also, the message of the first 39 chapters summarizes the message of the Old Testament, and the message of the last 27 chapters summarizes exactly the message of the New Testament! The second part of Isaiah (i.e. chapter 40) begins with the voice crying in the wilderness, ‘Prepare the way for the Lord’ – words later used by John the Baptist. It moves on to a servant of the Lord who is anointed by the Holy Spirit, dies for the sins of his people, and is raised and exalted after his death. It then moves on to the declaration that ‘You shall be my witnesses to the ends of the earth’, and it finishes up with God saying, ‘I am making all things new. I create a new heaven and a new earth.’

 

In other words, if someone took the whole Bible and squeezed it into one book, you’d finish up with the prophecy of Isaiah. It is the Bible in miniature.

 

Even more remarkable is the fact that chapters 40-66 divide very clearly into three sections, each of nine chapters. So in chapters 40-48 the theme is comforting God’s people; in chapters 49-57 the theme is the Servant of the Lord, who dies and rises again; and chapters 58-66 are about the future glory.

 

Furthermore, each of these sections of nine chapters divides into three sections of three chapters. If you take the middle three there are three very clear sections; 49-51, 52-54 and 55-57. If you take the middle section (chapters 52-54), and the middle verse of the middle chapter of that middle section, you come to the key verse in the book: ‘He was pierced for our transgressions, he was crushed for our iniquities; the punishment that brought us peace was upon him, and by his wounds we are healed’ (53:5). None of this is inspired as such, but it is remarkable that even the central verse of the second section should sum up the central theme of the New Testament.

 

Og som han skriver her så er det en nøkkel i at i 40. kapittel vers 3 står det om Johannes døperen.

Og i den 40. boken i bibelen. Matteus evangeliet kapittel 3 står i historien om Johannes døperen.

Jesaja på hebraisk er forresten i gematria summen 401 som også er summen på første bokstav Aleph(1) og Tav (400) en strofe Jesus bruker om deg seg selv at Han er den første og den siste. Begynnelsen og enden.

I første vers i bibelen har du to ganger alefTav skrevet uten at det egentlig legger til noe i forståelsen av skriftene. De kan godt tas ut og det vil ikke være kluss i å forstå hva som er skrevet. De to gangene er før "himmelen" og den andre er før " og jorden" Vav, den sjette bokstaven er bildet på en nagl eller spiker dermed er vav podet inn i alefTav som får teksten til å leses med "og" før jorden. Litt rotete, men det blir forståelig med 2. Vers i bibelen skrives "og jorden" uten alefTav

I første vers skrives der vavaleftav haaretz. I neste vers skrives det vavharaetz. Så det er kanskje et skjult budskap om Jesus der at den første og den siste skulle bli naglet slik Jesus ble naglet til korset. Det står også en alefTav i Sakarja 12 .10 der det står. De skal se på ham alefTav, som de har gjennomboret.

 

Her vil jeg legge til at jødene ropte om Jesus til Pilatus. Korsfest,korsfest,korsfest. Og de nagler folk til korset. Den sjette bokstaven Vav er pictografisk betegnet som en nagl. Den blir brukt som tallet seks. Man kan se i kapittel og versinndelinger på hebraisk så bli vers en skrevet som bokstaven Aleph. Vers to som bokstaven Bet osv. Vers elleve bruker de Yod Aleph. 10+1.

Så det kan nå kanskje tolkes at de egentlig sier 666 når de sier korsfest,korsfest,korsfest. Og Jesus ble korsfestet den sjette timen. De begikk et mord og brøt det sjette budet

Endret av maxRPM
Lenke til kommentar

Kan nevne en til med slektstavle slik som i 1.mos 5 fra Adam til Noah.

I Ruts bok. Den 8. Boken i bibelen handler det om Rut som er moabitt som blir inngift i Judahs ætt og er med i ættetavlen til Jesus. Hun og en til moabitt er først gift med Israels folk som har flyttet på grunn av hungersnød. Det rare er at de to israelittene har navn som betyr dødende og den andre betyr syk. Og de dør. Moren til desse to Noomi velger å dra tilbake til Israels land og Rut vil bli med. Hun liker godt Guden til israelittene som hun har hørt så mye om. Hun får seg jobb til å høste av de høsterene ikke kan plukke med seg. Og hun finner velvilje hos han som eier Åkerene. Hans navn er Boaz og etter reglene kan han gifte seg med henne om en annen som har førsterett på å gifte seg med henne ikke vil. Boken ender lykkelig med et barn blir født i Betlehem som blir farfar til kong David. Men i kapittel 4 vers 12 er det en som skåler i bryllupet og nevner en historie i 1.mos 38 som handler om Tamar og Judah som føder Perez som i Ruts bok er den tiende i ættetavlen før kong David. I dette kapitlet 38 i 1.mosebok er det kodet inn navn som i "equidistant letter count"

Navnene Boaz Rut Obed og Jesse er skjult i en distanse på 49 bokstaver. Tilfeldig?

Vel første og mest kjente bibelkoden er vel at om man teller hver 49 bokstav fra første T så får man TORH som betyr Torah. Det samme kan man gjør i 2.mosebok fra første T. I 3.mosebok finner man ikke dette fenomenet. Men i 4.mosebok finner man fra første H og teller hver 49. At det blir motsatt HROT. Og det samme skjer i 5.mosebok HROT i hver 49. fra første H.

Så 49 er 7*7

Så hva med i 3.mosebok. Jo der fant de etter å ha lett litt at hver 7. Bokstav fra første Y ble YHVH.

Så man kan da se det slik TORH->TORH->YHVH<-HROT<-HROT

I 1. til 5. Mosebok peker torahen på Guds navn.

 

Her kan du se bibelkoden i kapittel 38

https://www.youtube.com/shared?ci=0Z9SFmJB5Zs

Lenke til kommentar

Da jeg så denne tråden, så startet jeg med en gang å gå igjennom alle ordene i leksikonet mitt. Jeg konkluderte med at den "hemmelige koden" måtte være tull, men stoppet opp. Jeg hadde skrevet et langt innlegg om det, men jeg liker å drømme og føler ikke at jeg kan nok hebraisk, etter 20 studiepoeng i språket, til å være så kategorisk, så jeg slettet innlegget mitt. Det har imidlertid vært i tankene mine å gjøre et grundigere studie, for å komme til bunns i saken. Et kjapt google-søk som jeg nettop gjorde viser imidlertid at en med doktorgrad i hebraisk har foretatt en grundig analyse, så da er det liten vits for meg å gjøre det. Jeg forstår at noe av det kan være vanskelig å validere, om man ikke leser hebraisk selv, men det kan jeg ikke gjøre noe med.

 

Summa summarum, dette er oppspinn. Jeg vil oppfordre trådstarter til å lære seg hebraisk selv, da dukker det opp mysterier som er like fascinerende fra virkelighetens verden.

Endret av Aiven
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Da jeg så denne tråden, så startet jeg med en gang å gå igjennom alle ordene i leksikonet mitt. Jeg konkluderte med at den "hemmelige koden" måtte være tull, men stoppet opp. Jeg hadde skrevet et langt innlegg om det, men jeg liker å drømme og føler ikke at jeg kan nok hebraisk, etter 20 studiepoeng i språket, til å være så kategorisk, så jeg slettet innlegget mitt. Det har imidlertid vært i tankene mine å gjøre et grundigere studie, for å komme til bunns i saken. Et kjapt google-søk som jeg nettop gjorde viser imidlertid at en med doktorgrad i hebraisk har foretatt en grundig analyse, så da er det liten vits for meg å gjøre det. Jeg forstår at noe av det kan være vanskelig å validere, om man ikke leser hebraisk selv, men det kan jeg ikke gjøre noe med.

 

Summa summarum, dette er oppspinn. Jeg vil oppfordre trådstarter til å lære seg hebraisk selv, da dukker det opp mysterier som er like fascinerende fra virkelighetens verden.

Jeg kan da noen ord på hebraisk. Du kan nå kanskje fortelle meg hva som er oppspinn da. Så kan jeg linke deg videre til hvor jeg har funnet det. Jeg vet at bokstaven Bet før ordet betyr å være i det fordi Bet representerer hus. Så første ord i bibelen. I begynnelsen, skrives, bereshit. Om man skal bare skrive begynnelse. Så skrives det reshit. Aretz betyr jorden. Men siden ordet er eit substantiv legges gjerne H-en først. Og det blir Haaretz. Vavharaetz blir "og jorden". Fordi Vav er representert som en nagl som binder ord med et annet ord. Det finner jeg fascinerende med hebraisk. Og måten ordet er bygget på ved forskjellige bokstaver som bygger ordet vil gi mening til ordet. Betlehem. House of bread. bet betyr hus. Lehem betyr brød.

Shem betyr navn. Esh betyr ild. Shemesh betyr sol.

Han her har jeg lært mange hebraiske ord av. Pastor Joseph Prince. Han går i dybden i bibelhistoriene og gir mening i dem. Åpenbaringer vi ikke ville sett uten å visst hva ordene betyr.

https://www.youtube.com/shared?ci=0yl3Yx8mn-k

Lenke til kommentar

 

Da jeg så denne tråden, så startet jeg med en gang å gå igjennom alle ordene i leksikonet mitt. Jeg konkluderte med at den "hemmelige koden" måtte være tull, men stoppet opp. Jeg hadde skrevet et langt innlegg om det, men jeg liker å drømme og føler ikke at jeg kan nok hebraisk, etter 20 studiepoeng i språket, til å være så kategorisk, så jeg slettet innlegget mitt. Det har imidlertid vært i tankene mine å gjøre et grundigere studie, for å komme til bunns i saken. Et kjapt google-søk som jeg nettop gjorde viser imidlertid at en med doktorgrad i hebraisk har foretatt en grundig analyse, så da er det liten vits for meg å gjøre det. Jeg forstår at noe av det kan være vanskelig å validere, om man ikke leser hebraisk selv, men det kan jeg ikke gjøre noe med.

Summa summarum, dette er oppspinn. Jeg vil oppfordre trådstarter til å lære seg hebraisk selv, da dukker det opp mysterier som er like fascinerende fra virkelighetens verden.

Jeg kan da noen ord på hebraisk. Du kan nå kanskje fortelle meg hva som er oppspinn da. Så kan jeg linke deg videre til hvor jeg har funnet det. Jeg vet at bokstaven Bet før ordet betyr å være i det fordi Bet representerer hus. Så første ord i bibelen. I begynnelsen, skrives, bereshit. Om man skal bare skrive begynnelse. Så skrives det reshit. Aretz betyr jorden. Men siden ordet er eit substantiv legges gjerne H-en først. Og det blir Haaretz. Vavharaetz blir "og jorden". Fordi Vav er representert som en nagl som binder ord med et annet ord. Det finner jeg fascinerende med hebraisk. Og måten ordet er bygget på ved forskjellige bokstaver som bygger ordet vil gi mening til ordet. Betlehem. House of bread. bet betyr hus. Lehem betyr brød.

Shem betyr navn. Esh betyr ild. Shemesh betyr sol.

Han her har jeg lært mange hebraiske ord av. Pastor Joseph Prince. Han går i dybden i bibelhistoriene og gir mening i dem. Åpenbaringer vi ikke ville sett uten å visst hva ordene betyr. https://www.youtube.com/shared?ci=0yl3Yx8mn-k

Jeg har lest både bloggen du fant saken i og en blogg av en med doktorgrad som debunker den (så langt min kunnskap strekker, så stemmer alt han sier). Jeg har linket til sistnevnte i mitt forrige innlegg.

 

Glosene dine er bra. H foran et hebraisk ord er som regel den bestemte artikkelen, som "the" på engelsk.

 

edit:B(e) er en preposisjon og kan oversettes med i, på, ved e.l., avhengig av kontekst.

 

Gledelig å se at du har en interesse for hebraisk, det er et spennende språk.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Moderatormelding

Off topic er fjernet, i henhold til retningslinjene punkt 1.

 

En god del innlegg er fjernet da det ikke hadde stort med tema å gjøre. Dette er ikke en generell religionsdebatt. Hint til alle: ta en kikk på førstepost, og tenk over om det man skal skrive er relevant i forhold til tema som defineres av TS. Tråden flyttes også til "Prekestolen" da det er mer en kunngjøring enn en debatt-driver.

 

Reaksjoner på moderering tas på PM eller i tråd for tilbakemeldinger, ikke i tråden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Da jeg så denne tråden, så startet jeg med en gang å gå igjennom alle ordene i leksikonet mitt. Jeg konkluderte med at den "hemmelige koden" måtte være tull, men stoppet opp. Jeg hadde skrevet et langt innlegg om det, men jeg liker å drømme og føler ikke at jeg kan nok hebraisk, etter 20 studiepoeng i språket, til å være så kategorisk, så jeg slettet innlegget mitt. Det har imidlertid vært i tankene mine å gjøre et grundigere studie, for å komme til bunns i saken. Et kjapt google-søk som jeg nettop gjorde viser imidlertid at en med doktorgrad i hebraisk har foretatt en grundig analyse, så da er det liten vits for meg å gjøre det. Jeg forstår at noe av det kan være vanskelig å validere, om man ikke leser hebraisk selv, men det kan jeg ikke gjøre noe med.

Summa summarum, dette er oppspinn. Jeg vil oppfordre trådstarter til å lære seg hebraisk selv, da dukker det opp mysterier som er like fascinerende fra virkelighetens verden.

Jeg kan da noen ord på hebraisk. Du kan nå kanskje fortelle meg hva som er oppspinn da. Så kan jeg linke deg videre til hvor jeg har funnet det. Jeg vet at bokstaven Bet før ordet betyr å være i det fordi Bet representerer hus. Så første ord i bibelen. I begynnelsen, skrives, bereshit. Om man skal bare skrive begynnelse. Så skrives det reshit. Aretz betyr jorden. Men siden ordet er eit substantiv legges gjerne H-en først. Og det blir Haaretz. Vavharaetz blir "og jorden". Fordi Vav er representert som en nagl som binder ord med et annet ord. Det finner jeg fascinerende med hebraisk. Og måten ordet er bygget på ved forskjellige bokstaver som bygger ordet vil gi mening til ordet. Betlehem. House of bread. bet betyr hus. Lehem betyr brød.

Shem betyr navn. Esh betyr ild. Shemesh betyr sol.

Han her har jeg lært mange hebraiske ord av. Pastor Joseph Prince. Han går i dybden i bibelhistoriene og gir mening i dem. Åpenbaringer vi ikke ville sett uten å visst hva ordene betyr. https://www.youtube.com/shared?ci=0yl3Yx8mn-k

Jeg har lest både bloggen du fant saken i og en blogg av en med doktorgrad som debunker den (så langt min kunnskap strekker, så stemmer alt han sier). Jeg har linket til sistnevnte i mitt forrige innlegg.

 

Glosene dine er bra. H foran et hebraisk ord er som regel den bestemte artikkelen, som "the" på engelsk.

 

edit:B(e) er en preposisjon og kan oversettes med i, på, ved e.l., avhengig av kontekst.

 

Gledelig å se at du har en interesse for hebraisk, det er et spennende språk.

Jeg har lest strong's concordance av hva navnene betyr og det er klart de fleste navn i bibelen betyr noe. Det kan man lese i slutten av kapittel 5 i 1.Mosebok hvor det nevnes at Noah betyr fred.

Adam betyr mer menneske enn jord. Adama betyr jord og det er litt fordi Gud lagde Adam fra jordens komponenter og blåste liv i ham. Adam derimot er mer i likhet av rød blodet menneske.

Seth betyr "pekt ut" i strong's concordance. Enosh betyr i en tolkning "dødelig menneske"

Og Kainan kan man lese om i en nettside som kan tolkes som "lamenter" hvor vi har ordet lamentations som på norsk er klagesangene.

 

Here at Abarim Publications we like to think that the names Cainan and Kenan derive from the verb קין (qin), meaning to chant a dirge (Amos 8:10). That would give both these names the meaning of Lamenter.

 

http://www.abarim-publications.com/Meaning/Cainan.html#.WJRGRVS5TCS

 

Mahalel betyr i strong's concordance "praise God"

 

Jared betyr i strong's concordance "descent" som Chuck Missler bruker som "shall come down"

 

Enoch betyr i strong's concordance "dedicated" som kommer fra et rotord som betyr "å trene opp"

derav Chuck Missler sin tolkning til "teaching"

 

Og Metusaleh kan bety "hans død skal bringe" i følge samme nettside.

 

For a meaning of the name Methuselah, Jones' Dictionary of Old Testament Proper Names reads מות (mut) for the first part and translates the whole name with When He Is Dead It Shall Be Sent. NOBSE Study Bible Name List and BDB Theological Dictionary both read מת (mat) for the first part; NOBSE translates the whole name with Man Of A Javelin; BDB proposes Man Of The Dart.

 

Perhaps less dramatic is Man Sent Out, that is Man With A Mission or simply: Missionary.

 

http://www.abarim-publications.com/Meaning/Methuselah.html#.WJRHQVS5TCS

 

Og Lamech betyr "powerful" ifølge samme nettside.

 

doesn't occur in the Biblical narrative but which also exists in Arabic, meaning strong and robust young man. Jones' Dictionary of Old Testament Proper Names reads Powerful; NOBSE Study Bible Name List reads Wild Man.

 

http://www.abarim-publications.com/Meaning/Lamech.html#.WJRH3VS5TCR

 

Og Noah betyr helt klart fred som din nettside også sier. Så dette blir bare for han du linker til å gjøre hans tolkninger til helt ulikt det Chuck Missler har funnet.

Endret av maxRPM
Lenke til kommentar

Hvordan ordene er bygget opp av bokstavenes mening er noe jeg finner interessant. Bokstaven Shin for eksempel er piktografisk bilde på tenner og betyr å konsumere, å ødelegge. Tet er piktografisk en slange. Nun er piktografisk et sædfrø som betyr liv. Til sammen blir desse bokstavene Satan som betyr anklageren. Slangen som vil ødelegge liv. Det som er det rare er at det hebraiske ordet blir lenge brukt som anklageren i oversettelsen. Men ikke før i 1.Krønike bok kapittel 21 blir Satan brukt som et personifisert navn. Og dette er det 359. kapitlet i bibelen.

I gematria så er shin 300 tet 9 og nun 50. 300+9+50=359

Dette gir meg større tro til at Gud inspirerer her.

Og kanskje ikke alle har sett mønsteret i bibelens 66 bøker.

Men det er 5 mosebøker, så 12 historie bøker og så 5 visdomsbøker. Se på det som er hjul av 22 bøker. Så lager vi et nytt hjul av 22 neste bøker. De 5 store profetene som har skrevet de lengste profetbøkene. Så har vi 12 siste små profetbøker som ender med Malaki. Så har vi de 5 Jesus og Apostel historiebøkene. Matteus, Markus, Lukas ,Johannes og Apostelgjeningene.

Og til slutt de 22 apostelbrevene.

I et hjul av de 22 hebraiske bokstavene kan desse 66 deles i et fint mønster i 3 hjul.

Gilgal er et sted i bibelen som betyr hjul.

Gilgal skrives Gimel-Lamed-Gimel-Lamed. Og i gematria er dette 3+30+3+30=66

Det er 117 kapitler i de 5 bøkene som er historien om Jesus og den Hellige Ånds virke i Apostelgjerningene. 117 er som en betegnelse på det sentrale temaet slik Salme 117 er det midterste kapitlet i bibelen.

 

Da vil jeg også nevne at PI har blitt mobbet i bibelen som 3, i 1.kong. 7 og 2.krøn. 4, når det er 3,1415. Men det om står to steder i bibelen. I 1kong 7.23 står der et ord som betyr lengde som skrives på hebraisk Qavh.

Men i 2.Krønike 4,2 der det snakkes om det samme, skrives ordet Qav, uten h.

Hva er forskjellen i gematria?

Quph 100 Vav 6=106

He 5. Så der H- en er lagt til er gematria 111

111/106=1,047169811

 

3*1,047169811=3.1415

 

Ser ut som en nøye planlagt fra Guds side hvorpå han sier at ikke en tøddel(minste bokstav) skal forgå fra loven. Og jødene som skrev gamle testamentet var nøye på å få med seg hver eneste bokstav i hver eneste kopi.

Endret av maxRPM
Lenke til kommentar

 

 

 

Da jeg så denne tråden, så startet jeg med en gang å gå igjennom alle ordene i leksikonet mitt. Jeg konkluderte med at den "hemmelige koden" måtte være tull, men stoppet opp. Jeg hadde skrevet et langt innlegg om det, men jeg liker å drømme og føler ikke at jeg kan nok hebraisk, etter 20 studiepoeng i språket, til å være så kategorisk, så jeg slettet innlegget mitt. Det har imidlertid vært i tankene mine å gjøre et grundigere studie, for å komme til bunns i saken. Et kjapt google-søk som jeg nettop gjorde viser imidlertid at en med doktorgrad i hebraisk har foretatt en grundig analyse, så da er det liten vits for meg å gjøre det. Jeg forstår at noe av det kan være vanskelig å validere, om man ikke leser hebraisk selv, men det kan jeg ikke gjøre noe med.

Summa summarum, dette er oppspinn. Jeg vil oppfordre trådstarter til å lære seg hebraisk selv, da dukker det opp mysterier som er like fascinerende fra virkelighetens verden.

Jeg kan da noen ord på hebraisk. Du kan nå kanskje fortelle meg hva som er oppspinn da. Så kan jeg linke deg videre til hvor jeg har funnet det. Jeg vet at bokstaven Bet før ordet betyr å være i det fordi Bet representerer hus. Så første ord i bibelen. I begynnelsen, skrives, bereshit. Om man skal bare skrive begynnelse. Så skrives det reshit. Aretz betyr jorden. Men siden ordet er eit substantiv legges gjerne H-en først. Og det blir Haaretz. Vavharaetz blir "og jorden". Fordi Vav er representert som en nagl som binder ord med et annet ord. Det finner jeg fascinerende med hebraisk. Og måten ordet er bygget på ved forskjellige bokstaver som bygger ordet vil gi mening til ordet. Betlehem. House of bread. bet betyr hus. Lehem betyr brød.

Shem betyr navn. Esh betyr ild. Shemesh betyr sol.

Han her har jeg lært mange hebraiske ord av. Pastor Joseph Prince. Han går i dybden i bibelhistoriene og gir mening i dem. Åpenbaringer vi ikke ville sett uten å visst hva ordene betyr. https://www.youtube.com/shared?ci=0yl3Yx8mn-k

Jeg har lest både bloggen du fant saken i og en blogg av en med doktorgrad som debunker den (så langt min kunnskap strekker, så stemmer alt han sier). Jeg har linket til sistnevnte i mitt forrige innlegg.

 

Glosene dine er bra. H foran et hebraisk ord er som regel den bestemte artikkelen, som "the" på engelsk.

 

edit:B(e) er en preposisjon og kan oversettes med i, på, ved e.l., avhengig av kontekst.

 

Gledelig å se at du har en interesse for hebraisk, det er et spennende språk.

Jeg har lest strong's concordance av hva navnene betyr og det er klart de fleste navn i bibelen betyr noe. Det kan man lese i slutten av kapittel 5 i 1.Mosebok hvor det nevnes at Noah betyr fred.

Adam betyr mer menneske enn jord. Adama betyr jord og det er litt fordi Gud lagde Adam fra jordens komponenter og blåste liv i ham. Adam derimot er mer i likhet av rød blodet menneske.

Seth betyr "pekt ut" i strong's concordance. Enosh betyr i en tolkning "dødelig menneske"

Og Kainan kan man lese om i en nettside som kan tolkes som "lamenter" hvor vi har ordet lamentations som på norsk er klagesangene.

 

Here at Abarim Publications we like to think that the names Cainan and Kenan derive from the verb קין (qin), meaning to chant a dirge (Amos 8:10). That would give both these names the meaning of Lamenter.

 

http://www.abarim-publications.com/Meaning/Cainan.html#.WJRGRVS5TCS

 

Mahalel betyr i strong's concordance "praise God"

 

Jared betyr i strong's concordance "descent" som Chuck Missler bruker som "shall come down"

 

Enoch betyr i strong's concordance "dedicated" som kommer fra et rotord som betyr "å trene opp"

derav Chuck Missler sin tolkning til "teaching"

 

Og Metusaleh kan bety "hans død skal bringe" i følge samme nettside.

 

For a meaning of the name Methuselah, Jones' Dictionary of Old Testament Proper Names reads מות (mut) for the first part and translates the whole name with When He Is Dead It Shall Be Sent. NOBSE Study Bible Name List and BDB Theological Dictionary both read מת (mat) for the first part; NOBSE translates the whole name with Man Of A Javelin; BDB proposes Man Of The Dart.

 

Perhaps less dramatic is Man Sent Out, that is Man With A Mission or simply: Missionary.

 

http://www.abarim-publications.com/Meaning/Methuselah.html#.WJRHQVS5TCS

 

Og Lamech betyr "powerful" ifølge samme nettside.

 

doesn't occur in the Biblical narrative but which also exists in Arabic, meaning strong and robust young man. Jones' Dictionary of Old Testament Proper Names reads Powerful; NOBSE Study Bible Name List reads Wild Man.

 

http://www.abarim-publications.com/Meaning/Lamech.html#.WJRH3VS5TCR

 

Og Noah betyr helt klart fred som din nettside også sier. Så dette blir bare for han du linker til å gjøre hans tolkninger til helt ulikt det Chuck Missler har funnet.

 

 

Det er tydelig at du nesten ikke har lest noe i det innlegget som jeg linker til. Er du redd for å ta feil? Dine egenstudier vil betale seg lite, dersom du ikke forholder deg til kritikk.

 

For de som ikke har fått med seg den kommentaren jeg linket til, klikk: HER

Endret av Aiven
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jo jeg las dem hvor han har Adam til å bety jord istedetfor og alle de andre navn fikk det til å bli noe helt annet

 

Ok, jeg var nok litt brysk (leste ditt innlegg for dårlig!), men poenget er det samme. Problemet med dine kilder later til å være at de enten er eldgamle (Strong's), eller tvilsomme (Abarim publications). Såvidt meg bekjent finnes det ikke gode hebraiskleksikon tilgjengelige gratis på nett, da ville jeg brukt dem i stedet for å bruke tusenvis av kroner på software og bøker.

 

Så når det er misforhold mellom dine kilder og det doktoren skriver, så er det fordi dine kilder er utdaterte, eller spekulative. Når det er samsvar, så er det fordi også dine kilder har en intensjon om å finne sannheten. Men du trenger ikke ta han doktoren i hebraisk sitt ord for det. Spør en hvilken som helst professor (i hebraisk) eller lærer i hebraisk på universitetsnivå om problemstillingen og du vil få samme svar, det kan jeg garantere deg. Eneste grunnen til at du ikke skjønner dette nå, er at du kan for lite hebraisk til å evaluere argumentasjonen hans skikkelig. Man kan desverre ikke alltid stole på pastorer (eller internett) når det gjelder bibeltolkning, sorry. Det er en grunn til at vi har fagfolk.

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...