Gå til innhold

Her er den første 4K-Blu-ray-spilleren til PC


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På hvilken måte er lyden bedre her? Gitt at flere CD/DVD/Blu-Ray spillere, eller rettere sagt optiske drev har analoge untanger av forskjellge slag (3,5mm i fronten for eksempel), men dette forutsetter bruk av innebygget DAC og forsterker. Jeg har aldri sette denne gimmicken brukt til noe som helst, og de aller aller fleste spiller av platen via maskinen drevet står i, og det betyr ren avlesing av platen og ingen tap av kvalitet (mellom drevet og resten av maskinen) siden det er snakk om digital avlesing.
Så hva slags "bedre lydkvalitet" er det snakk om her egentlig?

Endret av nessuno
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Musikk-CDer er jo litt sære siden de ikke har noen form for CRC/feilsjekk på dataene. Dårlige spillere vil da kunne få jitter/feillesing.

Veldig teoretisk da jeg tror selv de billigste spillerne i dag klarer avlesning helt fint.

 

Edit: Resultatet av jitter og feillesing vil ikke gi vage forverringer som dårligere frekvensrespons, kanalseparasjon og alt det der som audiofilene gnåler om men ganske kraftig støy, hakking og andre ting man ikke kan unngå å legge merke til.

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Musikk-CDer er jo litt sære siden de ikke har noen form for CRC/feilsjekk på dataene. Dårlige spillere vil da kunne få jitter/feillesing.

 

Veldig teoretisk da jeg tror selv de billigste spillerne i dag klarer avlesning helt fint.

 

Edit: Resultatet av jitter og feillesing vil ikke gi vage forverringer som dårligere frekvensrespons, kanalseparasjon og alt det der som audiofilene gnåler om men ganske kraftig støy, hakking og andre ting man ikke kan unngå å legge merke til.

 

Audio-CD er litt sært på mange måter, men det er mye feilkorresjon på audio-CD (de bruker cross-interleaved reed solomon), det er noen særheter i betydningen at de ikke leser omigjen om de får feil, og at de interpolerer data om de må, i motsetning til feks software, men de tåler relativt mange bitfeil før de leser feil.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

4K-avspilling krever videre en PC som kjører Windows 10

Vil nok tro denne spilleren også kan brukes på en PC som kjører Linux.

 

 

Ikke til 4k-avspilling som det så spesifikk står i teksten du siterer.  

 

 

 

4K-avspilling krever videre en PC som kjører Windows 10

Vil nok tro denne spilleren også kan brukes på en PC som kjører Linux.

 

 

Kravet til OS (og CPU, etc.) gjelder den medfølgende programvaren.

 

VLC får vel antageligvis støtte for 4K BluRay snart også. (Om den ikke allerede har det.)

 

Tviler sterk på at vi vil se UHD BD støtte i VLC med det første da de hang LAAANGT etter med i det heletatt å lese filstrukturen til BD (noe som forsovet fremdeles heller ikke er ferdig) og at de fremdeles ikke klarer å spille kommersielle BD plater.

Lenke til kommentar

Musikk-CDer er jo litt sære siden de ikke har noen form for CRC/feilsjekk på dataene. Dårlige spillere vil da kunne få jitter/feillesing.

 

Veldig teoretisk da jeg tror selv de billigste spillerne i dag klarer avlesning helt fint.

 

Edit: Resultatet av jitter og feillesing vil ikke gi vage forverringer som dårligere frekvensrespons, kanalseparasjon og alt det der som audiofilene gnåler om men ganske kraftig støy, hakking og andre ting man ikke kan unngå å legge merke til.

 

Eneste vesentlige forskjellen mellom ren audio vs data på CD er at hver "låt" blir ett enkelt spor, mens i en data-CD blir hele "samlingen" av data ett spor.

Fortsatt så er begge to 100% digitale. Fortsatt så er det forskjell mellom avspillingsprogram som kan f.eks. foreta to avlesinger av samme sporet for å bekrefte at den leste av 100% korrekt for å unngå forvrengt lyd.

 

Og ellers så bør man kanskje påpeke at per dags dato er det ingen sakelig behov for avspilling av musikk fra CD, salget av CD plater er nesten ueksisterende (bortsett fra bensinstasjoner som selger musikk til folk som ikke vet bedre og/eller har CD spiller i bilen enda), og om du er så innmari opptatt av at kvaliteten skal være helt 100% så kan du for eksempel lage en image av CD-platen som du kan spille av fra maskinen, eller konvertere den til et lydformat som er lettere å jobbe.

 

Men artikkelen nevner jo ikke dette her. Artikkelen nevner helt spesifikt: bedre lyd fra CD plater fra stand-alone drev. Som jeg sa hvis forutsetningen er "bedre lyd" fra et slikt drev så MÅ man anta bruk av innebygget DAC og forsterker og "klassisk" 1x avspilling, og dette er idag like aktuelt som bruk av IDE kabel. Så igjen returnerer jeg til det opprinnelige argumentet - hva er det man snakker om når man mener den har bedre lydkvalitet ved avspilling av CD-plater.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Artikkelen nevner helt spesifikt: bedre lyd fra CD plater fra stand-alone drev. Som jeg sa hvis forutsetningen er "bedre lyd" fra et slikt drev så MÅ man anta bruk av innebygget DAC og forsterker og "klassisk" 1x avspilling, og dette er idag like aktuelt som bruk av IDE kabel. Så igjen returnerer jeg til det opprinnelige argumentet - hva er det man snakker om når man mener den har bedre lydkvalitet ved avspilling av CD-plater.

 

Engadget skriver "Both drives are capable of reading and writing (read-only for Ultra HD Blu-ray), and are basically identical although the J-X has some extra tweaks for CDs, whether you're listening or just ripping."

(min utheving)

 

Så det kan se ut som om dette handler om mer enn "DAC og forsterker". Min japansk er ikke god nok til å vite om det står noe mer om dette i den japanske pressemeldingen som det er linket til fra artikkelen.

Lenke til kommentar

Det er fremdeles et marked for audio-CD men det er ekstremt lite i forhold til før. Det er stort sett bare "entusiaster" og det er antageligvis de Pioneer prøver å sikte på.

 

Hva som er bedre kan man bare spekulere i. Det eneste jeg fant var dette:

In addition, the more expensive BDR-S11J-X has further enhancements to improve playback quality of inserted audio CDs. Pioneer does not reveal too many details other than saying about finely tuned internal components (possibly to minimize vibration) as well as a feature called the “playback quality check.”

http://www.anandtech.com/show/11069/pioneer-announces-ultra-hd-bluray-supporting-bdrs11j-drives Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Samme artikkel sier også dette: "PC Watch reports that the BDR-S11J-BK and BDR-S11J-X will be priced at ¥22,000 ($193) and ¥35,000 yen ($307) respectively when they are available in Japan in late February."

 

Så det er en ikke ubetydelig prisforskjell mellom de to modellene - uten at man av det kan avlede at det er en ikke ubetydelig teknisk forskjell mellom dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...