Gå til innhold

Da det kostet å skravle - mimretråd om gamle mobiloperatører


Anbefalte innlegg

Tenkte det kunne være morsomt å lage en tråd der vi mimrer litt tilbake i tiden om gamle mobiloperatører som ikke eksistererer den dag i dag.  :) 

Da starter jeg tråden:

Året var vel 2001.
Mitt første nummer fikk jeg hos Zalto, eller Zalto Communications. Det var kontantkortbasert.
Husker ikke ringeprisene, men tror SMS-ene kostet rundt 80 øre pr. stk.
Kontantkortene kunne man fylle opp via deres nettside, zalto.com. Enkelte butikker solgte også påfyllingskort.
Zalto hadde også sin egen bonusløsning, der man fikk tildelt "zaltoer" for å ringe mye, for verving eller for å ha bursdag. 

Zalto avviklet (konkurs?) i 2003.
Tror alle kundene ble flyttet over til Telenor, som var inne på eiersiden av Zalto Communications.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Videreselgerne kom ca 2000, og mange forsvant som dugg for sola. MySport var et initiativ som skulle gi sportsklubber mulighet til å tjene litt penger på å selge mobilabonnement, Site var en annen en, og jeg tror at Telenor hadde et varemerke som het Umbraco. Tror det var en forløper til Djuice. SheCall var en tilbyder tilpasset "kvinners behov".

 

Den største kalkunen var MTU. De var forut for sin tid, og med hjelp av et rent GSM-nett på 1800 pluss en sinnsykt høy interconnect skulle de tilby fri ringing. Alt gikk galt og de kullseilte i 2008 etter noen få kaotiske måneder.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Banzai .. Too soon?

Årsaken til at Banzai gikk nedenom og hjem var et tema på en fagsamling i høst. Er det noen som har tilgang til foredraget? Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

I 1993 kostet abo hos NetCom 199 kroner per måned, og det kostet 2,99 per minutt å ringe. Ringe var det eneste du kunne gjøre. Omregnet til dagens priser er det 318 kroner per måned og 4,78 per minutt. Joda, verden går fremover.

 

@kynxx: link fjernet.

Lenke til kommentar

Jeg mener å huske at Netcom/Telia hadde kontant @mothr eller noe sånt i 1999. Da kunne jeg gå fra vanlig kontantkort der ringeprisen var på 3 kr/min til 2 kr/min ring ut til mobiltelefon nr, og 6 kr/min til fasttelefon nr., fra 1.50kr per sms til 1 kr per sms. Bodde på Frøya i den tiden og hadde en Ericsson GA628 der jeg kunne bytte antenna. Hadde en lang pisk av ei antenne for bruk på øya uti havgapet der dekningen var heller dårlig. Så hadde jeg ei antenne som blinket ved bruk til skole/fest, og en liten knappeantenne som ble brukt i Trondheim der dekningen var god. Hadde også forskjellige batterier til de forskjellige stedene jeg befant meg også. Ei middagspølse av et batteri for bruk uti gokk, og et slim-batteri for bruk i urbane strøk. :p

 

I ettertid skjønner jeg ikke hvorfor jeg ikke hadde telenor i den tiden, da dem hadde merkbart mye bedre dekning enn Netcom.

Lenke til kommentar

Jeg fikk min første mobil av mine foreldre i 1994 da jeg var 13 år, en Motorola Digiflip, og om jeg husker rett så kostet det rundt 7 kroner minuttet å ringe på dagtid og noe rimeligere i helg og på kveldstid med Telenor. Så gikk jeg ganske raskt opp i gradene ved å få meg en Ericsson GH388 året etter mens min jevngamle fetter "briefet" med sin Nokia 2110 og Netcom-abonnement som på den tiden såvidt hadde eksistert som leverandør i 2 år. Jeg ble ganske hektet på mobilteknologi på den tiden og har vært innom svært mange modeller og mobiloperatører de siste 20+ årene.

 

Av mer obskure mindre og større mobiloperatører som er borte fra markedet i dag har jeg vært kunde hos Smart Club Telecom, Zalto.com, Ludo Mobil, Mobyson, MTU, Sense Mobile, Tele2 og Banzai. En ting jeg er veldig glad for at kom er nummerportabilitet, det var ikke rent lite irriterende å måtte bytte nummer om du ville gå over til et nytt bra tilbud hos en mobiloperatør.

 

Har vært lengst sammenhengende kunde hos Telenor (1994 via mine foreldre til tidlig 2000-tallet når man begynte å få virtuelle operatører og i flere korte og lengre perioder frem til dags dato) og deretter Netcom hvor jeg har vært sammenhengende i rundt fem-seks år tidligere. 

 

Jeg syntes ikke det har vært noen store spennende utfordrere på mobilmarkedet på flere år nå, siste jeg likte godt var Banzai med sitt 100GB-abonnement. Alle tilbyr jo nesten det samme med små variasjoner.

Lenke til kommentar

I 2007 startet en heftig krig mellom IPEA og One Call.

IPEA tilbydde som One Call gratis ringetid og SMS for kroner 0,- pr måned.
IPEA hadde 142 ringeminutter og 99 SMS gratis hver måned mot One Calls 120 minutter og 90 SMS.

Priskrigen fortsatte og IPEA satt ned prisen for MMS til 50 øre i ett av sine abbonement.
Datatrafikk kostet 13 kroner pr megabyte.

IPEA ble kjøpt opp av Network Norway kort tid etter. Network Norway hadde før oppkjøpet også slukt One Call og MyCall.
Samtidlige av IPEA`s kunder ble flyttet over til One Call i 2008.

Endret av Ziiimba
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

13 kroner per MB, det var tider, det. Men, i 2001 kostet megabyten en femtilapp hos Telia. En syk pris, men det var veldig lite å bruke data på, i de dager. Vi hadde bare 2G og alt vi brukte data til, var å sjekke e-post.

Lenke til kommentar

Jeg husker da SMS var nytt og ubrukt i 19-pil-og-bue og operatørene lanserte det som en gratis tilleggstjeneste (eller noe slikt). 

Alle tekstet som gale helt til 1997 (tror jeg) da de fant ut at dette var noe de kunne tjene penger på.

 

Prisen gikk fra 0,- til 1,- per SMS og noen på skolen skulle virkelig hevne seg med å sende så mange meldinger de klarte rett før den nye prisingen ble aktivert for å "ta ned" hele SMS-serveren.

 

Det gikk jo selvsagt ikke slikt, men det var en gøy aksjon likevel.

 

 

 

 

Senere var det om å gjøre å finne telefonnummer til "eksotiske" SMS-servere som gjorde at man kunne sende gratis meldinger. Jeg husker ikke helt hvordan dette fungerte, men det gjorde det i en kort periode før de norske operatørene oppdaget ugjerningene og sperret for det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 6 år senere...

Jeg fikk en brukt, gul Siemens M35 mobiltelefon komplett med SIM-kort og litt penger på kontantkortet. Min søsters venninne hadde kjøpt ny til seg selv, og gav meg den gamle. En kunne visst ikke beholde nummeret på den tiden.

Kontantkort-abonnementet var fra operatøren You, og kunne fylles opp ved å kjøpe skrapekort i en bestemt fotobutikk.

En dag fikk jeg sms om at operatøren var kjøpt opp av NetCom, og jeg heretter kunne bruke deres kontantkort.

Jeg har hatt flere andre abonnement. Hadde djuice i en periode. De surret fælt med å klare å beregne antall gigabyte jeg hadde brukt, og strupet hastigheten altfor tidlig. Supporten deres var via telefon med teletorg-priser. Dumt å måtte bruke en halvtime på å forklare problemet mens taksameteret går. Men de var veldig trege i oppfattelsen.

Jeg hadde også Banzai med 100GB, og er interessert i hvordan det gikk med dem. I en periode hadde jeg to telefoner , der den ene var for mobildata og apper, og den andre kunne ringe.

I en periode hadde jeg Ucan2. Jeg må ha blitt lurt av en selger som sa han var fra Netcom. Hevnen kom da bindingstiden gikk ut, og de ringte for å binde meg et år til. I stedet ble jeg oppmerksom på feilen, og byttet til Talkmore i protest.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Husker jeg hadde MTU som leverandør, og jeg hadde ny Motorolatelefon. Hadde store problemer med å motta samtaler og folk fikk beskjed om at telefonen var avslått. Litt av de samme problemene som ICE-kunder opplever fordi de ikke har VoLTE på sine telefoner. Det var et mareritt jeg er glad tok slutt da jeg kastet telefonen og kjøpte ny med Telenorabonnement. Var fornøyd helt til jeg i 2018 fikk ICE og de samme problemene gjenoppsto. 

Lenke til kommentar

Min første mobiltelefon var en Siemens S25 med kontantkort fra NetCom. Kontantkort tok jo ganske stive priser for samtaler (selv om det ble litt billigere ved å bytte til det som het @Kontant, hvor all kundeservice måtte skje via nett). Derfor kjøpte jeg en tjeneste som het KontantPluss, fra firmaet Telepluss. Denne var basert på at du forhåndsbetalte et beløp som ble satt inn på din ringekonto hos KontantPluss. Når du skulle ringe, slo du nummeret til KontantPluss, fikk opptattsignal, og ble så ringt tilbake med summetone, tastet nummer og samtalen ble deretter belastet kontoen din hos KontantPluss, til mye rimeligere priser enn hos NetCom. Siden det teknisk sett var en innkommende samtale, tok ikke NetCom noe betalt. Heldigvis hadde S25 en «send nummer som DTMF» fra telefonboken, så når jeg ble oppringt med summetonen fra KontantPluss, kunne jeg hente opp telefonboken, finne den jeg ville ringe til og sende nummeret som DTMF.

Etter en stund fant NetCom ut at denne tjenesten fantes, og syntes ikke noe om at TelePluss tilbød samtaler til lav pris som i praksis gikk via NetComs mobilnett. De la da til en lang talemelding som kom hver gang man ringte KontantPluss-nummeret, før samtalen ble koblet opp. Den sa noe à la «Vi har detektert at du ringer et nummer hos Telepluss, som tilbyr tilbakeringingstjenester i NetComs nett. Vi vil gjøre oppmerksom på at vi har startet en forundersøkelse for å finne ut om denne tjenesten er lovlig. Tjenesten kan bli stengt uten nærmere varsel.» Hensikten med meldingen var selvsagt å plage KontantPluss-brukerne og gjøre tjenesten plundrete å bruke, siden man måtte høre på en lang talemelding hver gang man skulle ringe ut. Som ungdom som trengte hver krone holdt jeg fortsatt ut, men etter en stund kom Telepluss og NetCom til enighet om at Telepluss la ned tjenesten og ble en ordinær videreselger i NetComs nett, med egne sim-kort. De ble raskt kjøpt opp av en annen operatør. Kort tid etter byttet jeg fra NetCom Kontant til Tele2.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...