Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ingen kontroll på vekten


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Jeg er 22 år, kvinne, 165cm og 128 kilo. Det siste to årene har jeg bare gått mer og mer opp i vekt, og lagt på meg nesten 35 kilo. Jeg vet at jeg gjør alt galt: jeg trener nesten aldri, og jeg spiser veldig mye og jeg spiser helt feil. Nå er det slik at når jeg ser ned så ser jeg bare magen bule ut. 

Jeg har faktisk ikke følt meg bedre på lenge, og jeg har en kjæreste som liker meg for den jeg er. Samtidig har jeg innsett at nå må jeg ta noen grep og prøve å ikke legge på meg mer. Om jeg fortsetter OPP i vekt, så kan det med tiden selvsagt bli en helserisiko for min del, derfor prøver jeg å gjøre noe nå. Ikke nødvendigvis slanke meg, men prøve å unngå å gå mer opp. Er det noen som har noen konkrete tips eller forslag til meg?



Anonymous poster hash: 6b01b...2f2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg og mannfolket meldte oss på vektklubben. Og vi flyr ned i vekt. Vi trener ikke i det hele tatt (annet enn tur med hunden). Trikset hos oss var vel å få oversikt over alt vi spiser og innse hvor utrolig usunt det er, vektklubben hjelper der. Vi spiser porsjonsstørrelser (i starten veide vi maten) og sunn middag.

 

Jeg har gått ned 13kg og mannen har gått ned 20kg på 4-5 mnd. Vi jobber veldig hardt med å finne et kosthold vi kan leve med resten av livet. Vektklubben har masse oppskrifter som er utrolig gode, var ikke klar over at sunn mat kunne være så godt.

 

Lykke til :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg og mannfolket meldte oss på vektklubben. Og vi flyr ned i vekt. Vi trener ikke i det hele tatt (annet enn tur med hunden). Trikset hos oss var vel å få oversikt over alt vi spiser og innse hvor utrolig usunt det er, vektklubben hjelper der. Vi spiser porsjonsstørrelser (i starten veide vi maten) og sunn middag.

 

Jeg har gått ned 13kg og mannen har gått ned 20kg på 4-5 mnd. Vi jobber veldig hardt med å finne et kosthold vi kan leve med resten av livet. Vektklubben har masse oppskrifter som er utrolig gode, var ikke klar over at sunn mat kunne være så godt.

 

Lykke til :)

Har vært med i vektklubb i fem år, det har ikke hjulpet meg. Gått opp to kilo. Man går ikke automatisk ned i vekt fordi man blir medlem av VK. Man må trene mye og lenge, kostholdet gjør jeg ingen ting med,. Det er så sunt det kan bli. Så gjelder det å ikke bli hysterisk. Vi får aldri høre om de som ikke går ned i vekt i vk. For det er langt fra alle som lykkes. 

Lenke til kommentar

Jeg er 22 år, kvinne, 165cm og 128 kilo. Det siste to årene har jeg bare gått mer og mer opp i vekt, og lagt på meg nesten 35 kilo. Jeg vet at jeg gjør alt galt: jeg trener nesten aldri, og jeg spiser veldig mye og jeg spiser helt feil. Nå er det slik at når jeg ser ned så ser jeg bare magen bule ut. Jeg har faktisk ikke følt meg bedre på lenge, og jeg har en kjæreste som liker meg for den jeg er. Samtidig har jeg innsett at nå må jeg ta noen grep og prøve å ikke legge på meg mer. Om jeg fortsetter OPP i vekt, så kan det med tiden selvsagt bli en helserisiko for min del, derfor prøver jeg å gjøre noe nå. Ikke nødvendigvis slanke meg, men prøve å unngå å gå mer opp. Er det noen som har noen konkrete tips eller forslag til meg? Anonymous poster hash: 6b01b...2f2

Du er altså bortimot det dobbelte av hva din idealvekt burde være. Du burde virkelig ta dette på alvor. Min mor har alltid vert overvektig, hun lider nå av diabetes, utslitt hjerte og utslitte hofter. Hun kan knapt bevege seg.

 

Du får ingen trylleformel her inne, det eneste som nytter er livsstilsendring. Sunn mat i moderate mengder og holde deg i bevegelse. 10 000 skritt for dagen er et fint mål. Dette med livstilsendring og bruk av kroppen er en jobb som varer livet ut.

Endret av Gamer60
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har vært med i vektklubb i fem år, det har ikke hjulpet meg. Gått opp to kilo. Man går ikke automatisk ned i vekt fordi man blir medlem av VK. Man må trene mye og lenge, kostholdet gjør jeg ingen ting med,. Det er så sunt det kan bli. Så gjelder det å ikke bli hysterisk. Vi får aldri høre om de som ikke går ned i vekt i vk. For det er langt fra alle som lykkes.

Det er egentlig feil. Sånn 90% av kampen mot vekten foregår på kjøkkenet. Du kan dessverre ikke trene fra deg alle kaloriene, hvis du ikke er på ett profesjonelt nivå, men du kan fint spise lite nok så du går ned i vekt. Trenger ikke sulte heller, bare ta bedre valg. Endret av aklla
Fjernet sitatpyramide
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er egentlig feil. Sånn 90% av kampen mot vekten foregår på kjøkkenet. Du kan dessverre ikke trene fra deg alle kaloriene, hvis du ikke er på ett profesjonelt nivå, men du kan fint spise lite nok så du går ned i vekt. Trenger ikke sulte heller, bare ta bedre valg.

 

Støttes. Det er mange gode grunner til å trene, men vekttap er ikke en av dem. 

 

Vekttap styres i all hovedsak av hvor mange kalorier man inntar - ikke hvor mange av dem man trener vekk.

 

Det er bare å google hvor mye man må trene for å bli kvitt x antall kalorier for å skjønne at man tjener mye mer på å la være å putte disse kaloriene i munnen enn man gjør på å forsøke å trene dem vekk i etterkant.

Endret av aklla
Fjernet sitatpyramide
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Går nok an å bytte bort de verste tingene først. Godteri, chips, sukkerholdige drikker osv med deilige ting som friske tomater, antipasti, nøtter og andre sunne snacks, og eventuelt mindre sunne snacks som fruktcoctail+yoghurt eller smoorthies hvis søtsuget skulle melde seg.

 

Det finnes få begrensinger på sunne snacks, kun din egen fantasi som setter grenser. Men godteri, chips og brus er blant det verste du kan putte i munnen.

 

Ellers er noe av det verste ting som inneholder mye hvetemel, som butikkbrød/rundstykker, pasta og slike ting. Det kan fordelaktiv byttes ut med hjemmelaget brød f.eks. Kanskje du kan finne glede i å lage ditt eget brød, de blir som regel MYE bedre enn kjøpebrød, og mye sunnere. Pasta kan f.eks erstattes med quinoa, couscous, ris og slike ting.

 

Så MÅ du ikke trene, men kanskje du finner glede i å ta deg noen spaserturer? Jeg hadde en svært overvektig kompis, han begynte å gå mye, og tok av det verste av vekten. Han likte å gå fant han ut.

 

Mulighet til å sykle til jobb? Både billigere enn bil og "gratis" trening.

 

Lykke til uansett. Ha det trivelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Spis mindre.. Det er det første man må gjøre.. 168CM og 128KG, det er sykelig overvektig i helsesammenheng også.. Så du er allerde langt over faresonen...

 

Tips kan være å ta måltider som suppe, drikke mye for å fylle opp magesekken så du føler deg mett.. SAMT ALDRI spise noe før du faktisk er SULTEN... Men samtidig få i deg nok næring så du ikke blir dårlig... Kan anbefale apps som Lifesum, hvor du kan lage en slags plan.. Her kan man scanne inn strekkoder av det man spiser å se hvor mye man får i seg.. Denne er iallefall tilgjenglig på IOS. Og jeg bruker den i motsatt retning, for å sikre at jeg får i meg nok næring hver dag for å legge på meg :)

Lenke til kommentar

Støttes. Det er mange gode grunner til å trene, men vekttap er ikke en av dem. 

 

Vekttap styres i all hovedsak av hvor mange kalorier man inntar - ikke hvor mange av dem man trener vekk.

 

Det er bare å google hvor mye man må trene for å bli kvitt x antall kalorier for å skjønne at man tjener mye mer på å la være å putte disse kaloriene i munnen enn man gjør på å forsøke å trene dem vekk i etterkant.

Jo man kan trene bort masse kalorier. Det enkleste er å trene de bort. Det med maten er ikke så farlig, men kutt ut sukker og fett. Tren mye og hold på lenge. Dette er min erfaring. Trening tar 70% og mat tar 30%, det er utrolig viktig å være fysisk minst en halv time pr. dag. Stå på så vil dette ordne seg. Endret av aklla
Fjernet sitatpyramide
Lenke til kommentar

@trådstarter, leit å høre. Har mye erfaring med overvekts og helse- problematikk.

Du må for guds skyld ikke kutte karbohydrater. Da går kroppen på sparebluss og i ketolyse som er ekstremt vanskelig å holde over tid, og som gjør at du føler deg uttafor og syk. Du vil rett og slett feile gang på gang og bli tykkere og tykkere. Lavkarbo er en fantastisk profittabel business.

Det er ikke karbohydrater som er problemet, men typen karbohydrater. Og karbohydrater kommer sjelden alene. Mye proteiner og fett i kombinasjon med sukker fører til vektoppgang. Du må heller tenke at du skal få i deg så mye karbohydrater av fiber som mulig.

Anbefaler på det sterkeste at du prøver en såkalt "whole foods plant based diet". Kutt ut alt som kommer ifra dyr, i tillegg til raffinerte karbohydrater og raffinert fett. Spis deg god og mett på frukt, grønnsaker, korn, nøtter, bønner og linser osv.

Det eneste du må passe på er å få i deg B12, D-vitamin og jod.

Lenke til kommentar

Jo man kan trene bort masse kalorier. Det enkleste er å trene de bort. Det med maten er ikke så farlig, men kutt ut sukker og fett. Tren mye og hold på lenge. Dette er min erfaring. Trening tar 70% og mat tar 30%, det er utrolig viktig å være fysisk minst en halv time pr. dag. Stå på så vil dette ordne seg.

http://health.usnews.com/health-news/blogs/eat-run/2013/09/04/lose-weight-in-your-kitchen-not-your-gym

 

''

Exercise is Not Likely to Be Your Ticket to the Weight-Loss Express''

 

https://www.nytimes.com/2015/06/16/upshot/to-lose-weight-eating-less-is-far-more-important-than-exercising-more.html?_r=0

 

''To Lose Weight, Eating Less Is Far More Important Than Exercising More''

 

https://www.pritikin.com/diet-vs-exercise

 

http://www.huffingtonpost.com/2014/04/30/exercise-vs-diet-for-weight-loss_n_5207271.html

 

''The Last Word: While diet and exercise are both important for long-term weight loss, remember this: “You can’t out-exercise a bad diet,” says Talbott.''[/size]

 

http://www.webmd.com/diet/features/diet-vs-exercise-the-truth-about-weight-loss#1

 

''The Verdict: All the exercise in the world won’t help you lose weight if your nutrition is out of whack''[/size]

Endret av aklla
Fjernet sitatpyramide
  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://health.usnews.com/health-news/blogs/eat-run/2013/09/04/lose-weight-in-your-kitchen-not-your-gym

 

''

Exercise is Not Likely to Be Your Ticket to the Weight-Loss Express''

 

https://www.nytimes.com/2015/06/16/upshot/to-lose-weight-eating-less-is-far-more-important-than-exercising-more.html?_r=0

 

''To Lose Weight, Eating Less Is Far More Important Than Exercising More''

 

https://www.pritikin.com/diet-vs-exercise

 

http://www.huffingtonpost.com/2014/04/30/exercise-vs-diet-for-weight-loss_n_5207271.html

 

''The Last Word: While diet and exercise are both important for long-term weight loss, remember this: “You can’t out-exercise a bad diet,” says Talbott.''[/size]

 

http://www.webmd.com/diet/features/diet-vs-exercise-the-truth-about-weight-loss#1

 

''The Verdict: All the exercise in the world won’t help you lose weight if your nutrition is out of whack''[/size]

Bare tull og tøys. Trening hjelper utrolig mye, mat er ikke så viktig, bare man ligger under 1300 kcal pr. dag. Da går man ned i vekt. Vanligvis ligger en voksen mann på ca. 2000 kcal pr. dag. Så her er det mye å hente. Endret av aklla
Fjernet sitatpyramide
Lenke til kommentar

Går man en time gange i raskt tempo så forbrenner man ca. 384 kcal

https://www.vektklubb.no/artikkel/id-7522517

 

Spiser man en donut så tilsvarer det ca. 497 kcal pr. 100 gram

http://matvaretabellen.no/donuts-med-sjokoladeglasur-kjoept-05.318

 

Så her er jeg enig med BuffyAnneSummers, riktig kosthold er raskeste veien til vektreduksjon.

Endret av Gamer60
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare tull og tøys. Trening hjelper utrolig mye, mat er ikke så viktig, bare man ligger under 1300 kcal pr. dag. Da går man ned i vekt. Vanligvis ligger en voksen mann på ca. 2000 kcal pr. dag. Så her er det mye å hente.

Er du ett troll eller noe sånt? For du sier selv i ditt innlegg at ''så lenge du holder deg under 1300 kcal om dagen'', som indirekte sier at jeg har rett i det jeg sier. Endret av aklla
Fjernet sitatpyramide
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bare tull og tøys. Trening hjelper utrolig mye, mat er ikke så viktig, bare man ligger under 1300 kcal pr. dag. Da går man ned i vekt. Vanligvis ligger en voksen mann på ca. 2000 kcal pr. dag. Så her er det mye å hente.

Du motsier deg selv.

 

En annen ting: 1300kcal er alt for lite for en voksen mann som trener.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til TS:

 

Sjekk ut denne her subben på reddit:
https://www.reddit.com/r/1200isplenty/

Jeg er abonnert på det selv og ser masse sunne, deilige måltider der! Kanskje det kan gi deg litt inspirasjon og motivasjon til å spise bedre også.

Husker jeg så at noen tok kremost og servelat på agurk f.eks for å kutte ned på kaloriene man får i seg fra brød - prøvde det og det var faktisk jævla digg. Bra som en lett frokost/lunsj eller snacks!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...