Gå til innhold

Verdens åtte rikeste eier halvparten av verdens rikdom. IT-gründere florerer på topplisten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Herlig, hurra for at vi fikk avskaffet kommunisme. Når er det samme kapitalisme over hele verden, inkludert gamle soviet. Noen er super-rike, feks de som tilfeldigvis satt som sjef på rett tidspunk, andre lever på minstepensjon og lever på almisser fra de super-rike som donerer til testikkel-kreftsaken om de skulle få problemet selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Herlig, hurra for at vi fikk avskaffet kommunisme.

Kommunisme løser ikke problemet, jeg tror du isteden må lansere mennesket versjon 2.0. Utfordringen ligger dypere enn hva politiske ordninger kan nå.

 

Folk er seg selv nærmest, de rike ser på seg selv som bedre forvaltere enn fellesskapet. Dette enten de selv fordeler midlene til andre eller bruker verdiene på seg selv og sine.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Hverken kommunisme eller kapitalisme i renere form løser noe som helst. Her kreves det praktisk politikk som tar hensyn til menneskets menneskelige egenskaper.

 

Uansett, Bill Gates er jo en røver som brukte ulovlige og uærlige metoder for å hindre konkurranse. Så tok han med seg pengene han grafset til seg. Nå har han brukt mye av det på tilsynelatende gode formål, men han sitter fortsatt igjen med ufattelige mengder.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bill Gates er nok ikke unik på noen som helst måte når det gjelder dette.

Alle, eller i minste de fleste som har ufattelig mye penger har enten operert i gråsoner i lang tid, tråkket på og regelrett stjålet fra både enkeltpersoner, bedrifter og hele stater/land for å komme så langt som de har gjort.
Det er vel ingen her som tror f.eks Røkke, Stordalen (eller for den saks skyld, Trump..) har spilt med åpne kort hele veien og fulgt alle lover til enhver tid, det er ikke sånn det fungerer i business.

De som skal øverst må både lyve og bedra i stor stil for å komme dit, dette er ingen hemmelighet.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

En ting som er artig er at de egentlig ikke eier noenting. Penger er en illusjon, det er ressurser som er viktig. De har ressurser i form av penger, men når enden på visa nærmer seg så er det ikke de som overlever. Det er folkene som bor i nærheten av de nødvendige tingene som har best utgangspunkt hvis alt feiler, hjelper lite å bo i et hus til ørtenogførti milliarder da.

 

Hadde vi delt rettferdig på ressurser og brukt dem i fellesskap for å lede menneskeheten fremover så kunne vi ha bosatt Jupiter....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bill Gates bruker penger på reelt gode formål, om kanskje ikke utelukkende. Hadde alle rikfolk brukt like mye energi på gode formål, hadde verden gått framover. Men så *går* faktisk verden framover på disse tingene, med malariaforskning som eksempel.

 

Problemet med denne utviklingen der stadig færre sitter på ressursene er at samfunnet blir mer og mer lettantennelig. Etterhvert som de rikeste blir mer og mer adskilt fra befolkningen, kommer man i en situasjon som er mer og mer lik eneveldige herskere. Og eneveldige herskere får sitte en stund, gjerne i flere generasjoner, men så er det noe som slår en gnist fordi ting ikke fungerer. Dårlig fungerende offentlige tjenester f.eks. i forbindelse med sykdomsepedemier eller plutselig matmangel har vist seg å være en katalysator for opprør.

 

Nå tror jeg vi i vesten er langt unna dette, men vi er på vei mot større forskjeller her også, spesielt siden politikere og næringsliv i økende grad idealiserer ikke-demokratiske samfunn med sterke ledere. Vi har dog et godt stykke ned til de landene der det faktisk skjer revolusjoner, men retningen virker å være satt. Den generelle oppfatningen ser ut til å være at velferd er galt og tar for mye fra de rettferdig rike.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var faktisk ikke klar over at det var så ille. Og enda er det folk som vil liberalisere mer.

 

Politikk er et trossystem, og jeg tror ikke lenger på det. Etter endeløse skandaler, endeløs korrupsjon, endeløs løgn og endeløse kriger så begynner mange å tro at man trenger mindre stat og ikke mer. Man begynner å se på staten som problemet og ikke løsningen. F.eks. så hadde veldig få i listen over vært så rik uten beskyttelse av staten. Jeg tenker da på beskyttelse på alle nivå. Microsoft fikk f.eks kontroll over nesten alle verdens maktsystemer. Ved hjelp av software patenter fikk de maktsystemene til å til å fungere som deres forlengede arm. Software patenter hindrer innovasjon og sentraliserer penger og makt.

 

Folk roper så at de trenger mer stat, mer kontroll og mer lover og regler. Det ender opp med at staten lager utkast til lover og legger de ut på høring. Folk flest har ingen ting de skulle sagt, men elitens lobbyorganisasjoner kan få igjennom subtile endringer i ordlyd, som kan snu en lov på hodet i forhold til dens intensjon. Så det som skulle begrense korporasjoner, ender opp med å begrense startups.

 

Du (dere) må gjerne være uenig. Men dette er en av grunnene for hvorfor mange vil ha mer liberalisering. Staten er blitt gjennomkorrupt og fungerer lenger ikke sånn den var tiltengt. I mange deler av verden så brukes ild som en integrert del av jordbruket for å drepe ugress som hemmer vekst. Nå synes jeg det er på tide å brenne ned ugresset i samfunnet, billedlig talt.

Lenke til kommentar

Jammen for pokker,,, har jo sagt dette til dere i flere år nå,, Micro$nuffers er ONDE , di driver INGENTING godt å det er best å holde seg langt unna dette amerikanske tullet. DollarBill GatesToHell. Hvorfor gadd ingen av dere å høre ? hMMMM ?

 

Med dine 64 innlegg har du sikkert pratet om dette i flere år, nice try,  :roll:

  • Liker 3
Lenke til kommentar

En ting som er artig er at de egentlig ikke eier noenting. Penger er en illusjon, det er ressurser som er viktig. De har ressurser i form av penger, men når enden på visa nærmer seg så er det ikke de som overlever. Det er folkene som bor i nærheten av de nødvendige tingene som har best utgangspunkt hvis alt feiler, hjelper lite å bo i et hus til ørtenogførti milliarder da.

Ja huff, jeg er sikker på at Bill Gates gråter seg i søvn av skrekk over jordens undergang og alle pengene som teoretisk sett ikke har noen verdi men som likevel gjør at han kan leve som en konge.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Du (dere) må gjerne være uenig. Men dette er en av grunnene for hvorfor mange vil ha mer liberalisering. Staten er blitt gjennomkorrupt og fungerer lenger ikke sånn den var tiltengt. I mange deler av verden så brukes ild som en integrert del av jordbruket for å drepe ugress som hemmer vekst. Nå synes jeg det er på tide å brenne ned ugresset i samfunnet, billedlig talt.

 

 

Du bør likeledes være klar over at noen mener denne kuren er det motsatte av en kur. Det å la de sterkeste råde er bare en annen variant av eneveldet. 

 

Og næringslivet er like korrupt også, frigjør man dette blir det bare legalisering av korrupsjon. Er det bedre, at man har ikke-valgte eneveldige organisasjoner som overtar statenes rolle? Da er vi tilbake der man startet før den russiske og franske revolusjonen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

En ting som er artig er at de egentlig ikke eier noenting. Penger er en illusjon, det er ressurser som er viktig. De har ressurser i form av penger, men når enden på visa nærmer seg så er det ikke de som overlever. Det er folkene som bor i nærheten av de nødvendige tingene som har best utgangspunkt hvis alt feiler, hjelper lite å bo i et hus til ørtenogførti milliarder da.

Ja huff, jeg er sikker på at Bill Gates gråter seg i søvn av skrekk over jordens undergang og alle pengene som teoretisk sett ikke har noen verdi men som likevel gjør at han kan leve som en konge.

 

Utenfor poenget mitt. Det er litt paradoksalt at de som eier nesten alt egentlig ikke eier noenting og det er veldig artig å tenke på.

 

Det er ikke en umulighet at ting går dritt når vi ser på kaoset rundtomkring som faktisk har mulighet til å eskalere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Politikk er et trossystem, og jeg tror ikke lenger på det. Etter endeløse skandaler, endeløs korrupsjon, endeløs løgn og endeløse kriger så begynner mange å tro at man trenger mindre stat og ikke mer.

Det stemmer ikke. I en tilsvarende situasjon med så mye ressurser på så få hender og uten stat så hadde de fattige og svake hatt det enda verre. Da ville de for eksempel ha blitt massakrert.

 

Folk roper så at de trenger mer stat, mer kontroll og mer lover og regler. Det ender opp med at staten lager utkast til lover og legger de ut på høring. Folk flest har ingen ting de skulle sagt, men elitens lobbyorganisasjoner kan få igjennom subtile endringer i ordlyd, som kan snu en lov på hodet i forhold til dens intensjon. Så det som skulle begrense korporasjoner, ender opp med å begrense startups.

Det er ikke nødvendigvis slik at flere lover og regler er riktig. Men samfunnet er komplisert, så det er viktig at regelverket regulerer ting på en god måte.

 

Det stemmer heller ikke at folk flest ikke har noe de skulle ha sagt. Utkast sendes på høring til mange forskjellige organisasjoner, blant annet de som representerer vanlige folk.

 

Du (dere) må gjerne være uenig. Men dette er en av grunnene for hvorfor mange vil ha mer liberalisering. Staten er blitt gjennomkorrupt og fungerer lenger ikke sånn den var tiltengt.

Du mener vel den amerikanske stat, der de rike har større frihet til å utnytte fattige? USA er jo mer liberalistisk, og det vi ser er at det må gjøres mindre liberalistisk så rike og mektige enkeltpersoner ikke kan styre politikken i like stor grad.

 

Ingen av de nevnte rikingene er norske, som du kanskje ser.

 

Hele innlegget ditt er altså snudd på hodet. Det du ser er et resultat av manglede statlig kontroll over grådige personer og selskaper. Staten må utøve sterkere kontroll, altså mer som i Norge.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Du bør likeledes være klar over at noen mener denne kuren er det motsatte av en kur. Det å la de sterkeste råde er bare en annen variant av eneveldet. 

 

Selvsagt. Jeg presenterte min mening til en som undret seg over at noen ønsket mer liberalisering. Jeg vet selvfølgelig at 99% mener det motsatte. Det er vanskelig ikke å få med seg. ;)

Lenke til kommentar

 

 

En ting som er artig er at de egentlig ikke eier noenting. Penger er en illusjon, det er ressurser som er viktig. De har ressurser i form av penger, men når enden på visa nærmer seg så er det ikke de som overlever. Det er folkene som bor i nærheten av de nødvendige tingene som har best utgangspunkt hvis alt feiler, hjelper lite å bo i et hus til ørtenogførti milliarder da.

Ja huff, jeg er sikker på at Bill Gates gråter seg i søvn av skrekk over jordens undergang og alle pengene som teoretisk sett ikke har noen verdi men som likevel gjør at han kan leve som en konge.

 

 

Utenfor poenget mitt. Det er litt paradoksalt at de som eier nesten alt egentlig ikke eier noenting og det er veldig artig å tenke på.

 

Det er ikke en umulighet at ting går dritt når vi ser på kaoset rundtomkring som faktisk har mulighet til å eskalere.

 

Penger kommer ikke til å magisk bli verdiløse over natten, så hvis det skulle bygge seg opp noe skummelt så har disse rikingene mer enn nok tid og ressurser til å forberede seg.

 

Så tanken din er nok en fattig trøst.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hele innlegget ditt er altså snudd på hodet. Det du ser er et resultat av manglede statlig kontroll over grådige personer og selskaper. Staten må utøve sterkere kontroll, altså mer som i Norge.

 

 

Jeg har ikke tenkt å spore av diskusjonen. Jeg presenterte min mening til en som undret seg over at noen ønsker mer liberalisering. Du vil ikke være i stand til å snu den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...