Gå til innhold

Dieselforbud i Oslo


fotonisse

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Jeg vant , du bruker hersker teknikk.

 

 

 

En teknikk som hersker? Uansett, på hvilken måte mener du at jeg benyttet hersketeknikk?

 

Såvidt jeg vet er det ikke noe krav at man skal følge med på avis, radio eller tv (?). Med andre ord burde de sendt ut direktemelding (sms/post/digipost) til alle potensielt berørte. Når det ikke er gjort, kan man ikke ilegge bot på første overtramp. Hvis de beviser at de har stoppet deg en gang før og gitt deg beskjeden kan de gi deg bot ved andre gang. 

 

 

Jeg har ikke fått en eneste SMS eller et eneste brev fra Stortinget eller andre om at drap er ulovlig, men jeg tror jeg blir straffet uansett, selv om jeg bare gjør det en gang.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg har ikke fått en eneste SMS eller et eneste brev fra Stortinget eller andre om at drap er ulovlig, men jeg tror jeg blir straffet uansett, selv om jeg bare gjør det en gang.

 

 

Ja, for drap har jo vært lovlig, og ble til og med anbefalt av staten for 10 år siden, før det plutselig ble ulovlig akkurat i dag mellom klokke 6 og 22. Kjempebra sammenligning!

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg har ikke fått en eneste SMS eller et eneste brev fra Stortinget eller andre om at drap er ulovlig, men jeg tror jeg blir straffet uansett, selv om jeg bare gjør det en gang.

 

 

Ja, for drap har jo vært lovlig, og ble til og med anbefalt av staten for 10 år siden, før det plutselig ble ulovlig akkurat i dag mellom klokke 6 og 22. Kjempebra sammenligning!

 

Ja, sammenligningen var jaggu ikke verst.

 

Men fra spøk til alvor; det er ikke sånn at dersom noe var lovlig i dag, og blir kriminalisert i morgen, så vil du få brev i posten.

Lenke til kommentar

Her er en update på Lan Marie Berg sin påstand. Nå endret været seg kraftig så jeg kan ikke på noe måte si sikkert om nedgangen skyldes færre diselbiler, eller om det er endriger i luften.


Lan Marie Berg sier i en e-post til Aftenposten at et slik forbud kunne redusere NO2-utslippene med 20–25 prosent.

Målegrunnlag:

Mandag 16.01-2017 09:00
Bygdøy Allé - 127,7 no2 µg/m³
Rv 4, Aker sykehus - 101,7 no2 µg/m³ (ikke kommunal vei)
Åkebergveien - 102,5 no2 µg/m³

Mandag 16.01-2017 12:00
Bygdøy Allé - 71,4 no2 µg/m³
Rv 4, Aker sykehus - 48,4 no2 µg/m³ (ikke kommunal vei)
Åkebergveien - 104,9 no2 µg/m³
Kirkeveien - 122,5 no2 µg/m³

Tirsdag 17.01-2017 09:00
Bygdøy Allé - 89,5 no2 µg/m³
Rv 4, Aker sykehus - 61,3 no2 µg/m³ (ikke kommunal vei)
Åkebergveien - 60,1 no2 µg/m³
Kirkeveien - 66,4 no2 µg/m³

Tirsdag 17.01-2017 12:00
Bygdøy Allé - 74 no2 µg/m³
Rv 4, Aker sykehus - 67,1 no2 µg/m³ (ikke kommunal vei)
Åkebergveien - 54 no2 µg/m³
Kirkeveien - 65,2 no2 µg/m³


Hvis vi ser på noen påstanden om 20 - 25% redusert No2:

09:00
Bygdøy Allé - 44,3% nedgang
Rv 4, Aker sykehus - 39,72% nedgang (ikke kommunal vei)
Åkebergveien - 41,37% nedgang

12:00
Bygdøy Allé - 3,6% oppgang
Rv 4, Aker sykehus - 38,64% oppgang
Åkebergveien - 48,52% nedgang
Kirkeveien - 46,78% nedgang


Ikke godt å konkludere med hvor stor effekten av diselforbudet var med den dataen jeg har her dessverre.

Endret av MegaMann2
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Flott bidrag MegaMann2!

 

Jeg har en mistanke om at det var været som bidro mest til de gode tallene. Verstingene, som tungtransport og varebiler/firmabiler og vedfyring var jo unntatt forbudet. Dessuten var det bare 3 av 10 som lot dieselbilen stå i dag...

 

Nå er ikke jeg negativ til det å være miljøvennlig, men jeg tenker at hvis politikerne syntes dette med miljøaspektet virkelig er så viktig (for dem) som de prøver å utgi det som, så kanskje de skulle gitt 2 års avgiftsfritak for kjøp av nybil med moderne og mer miljøvennlige motorer, slik at folk kunne byttet ut gamle slitere som forurenser verre enn en skorstein? Men så var det disse pengene de ville gått glipp av da... Miljøsaken var vist ikke så viktig likevel!

Endret av Sjulimann
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg orker ikke sjekke tallene nå, men mener 25-30% av NOx-utslippene kommer fra personbiler med dieselmotor. Hvis vi legger til grunn at kun 30% av dieselbilene lot være å kjøre (tall fra Fjellinjen), står vi igjen med en reduksjon på 7,5-9% som direkte kan tilskrives færre dieselbiler på veien, mens resten må komme fra andre faktorer som for eksempel mindre trafikk og kø, og ikke minst været. Trafikken på tirsdager er sannsynligvis allerede i utgangspunktet også er mindre enn en mandag, så den faktoren må også kalkuleres inn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette såkalte midlertidige forbudet er egentlig helt bortkastet for politkerne og stell og styre, dersom: Alle gir blanke faen uansett.

Det er dette som skulle skjedd, ingen skulle brydd seg. De kunne tatt enkeltpersoner, men ikke alle sammen. Så mange fins det ikke mulighet for å kontrollere og bøtelegge. Blir som at alle skulle latt være å betale NRK lisens, NRK ville knelet hvis de plutselig måtte sende ut purring til 2 millioner husstander eller hva det er. Nordmenn finner seg nok i dette også, som mye annet.

 

Faktisk, så vil de jo innføre tvlisens på alle som har tak over hodet, tv eller ikke. Slik som Tyskland gjør. Det var nå snakk om det sist gang jeg leste meg opp på det. Jeg fant ikke ut om dieselforbudet før det var for sent, har kjørt rundt med ukastrert WV diesel. Ikke i Oslo, da.

 

Ja, de blir nok å putte avgifter på vedovner snart. Og da kaster jeg min vedovn ut av huset, tar et kjøleskap, lager hull og tunnel samt lager meg tørkestasjon til selvlaget beef jerky, og diverse.

Lenke til kommentar

 

Det er allerede en avgift på vedovner, i form av feieavgift

Flere kommuner tar betalt årlig, uten å feie

det virker ikke som kommunen kan kreve feieavgift uten og faktisk feie http://www.dagsavisen.no/innenriks/feieavgift-uten-pipe-1.463833

 

Den saken gjelder for noen som ikke har pipe eller ikke bruker pipen

Jeg har pipe, men den brukes ikke, så da slipper eier å betale feieavgift

Lenke til kommentar

Det jeg syns er bittelitt bakvendt, er at hvis man betaler for avgiftene, så er det helt greit at man forurenser. For meg så blir det paradoksalt og dobbeltstandard fra MDG. Jeg skjønner poenget, man tvinger folk vekk, men mange vil fortsatt være klin nødt til å gjøre det slik man alltid har gjort det, nettopp fordi de ikke har noen andre valg - og disse vil jo bli sittende igjen med svarteper, jeg mener - en snekker kan ikke drasse med seg utstyret på buss eller tog og tungtransport f.eks har ikke bra alternativer for elektrisk enda, selvom det kan komme om noen år

Lufta er dårlig, det må gjøres noe med nå, men finnes det en bedre løsning enn det som ble presentert her? Dette dieselforbudet virket for meg som litt for krampeaktig, som om det ikke greide å finne på noe annet

Fyring burde være elektrisk, så dette kan folk gjøre noe med derimot, kanskje kan det ordnes en rabatt her?

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Det jeg syns er bittelitt bakvendt, er at hvis man betaler for avgiftene, så er det helt greit at man forurenser. For meg så blir det paradoksalt og dobbeltstandard fra MDG. Jeg skjønner poenget, man tvinger folk vekk, men mange vil fortsatt være klin nødt til å gjøre det slik man alltid har gjort det, nettopp fordi de ikke har noen andre valg - og disse vil jo bli sittende igjen med svarteper, jeg mener - en snekker kan ikke drasse med seg utstyret på buss eller tog og tungtransport f.eks har ikke bra alternativer for elektrisk enda, selvom det kan komme om noen år

 

Fyring burde være elektrisk, så dette kan folk gjøre noe med derimot, kanskje kan det ordnes en rabatt her?

 

Håndverkere og varetransport får unntak fra dieselforbudet hvis de kan bekrefte at de er ute på oppdrag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...