Gå til innhold

Kamera for å ta bilder fra cockpit


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Er utdanna pilot og har nettopp fått min første jobb.
Har tenkt å starte blogg, der eg deler pilot-livet. For det trenger eg kamera, som eg kan ta gode bilder med fra cockpit. 

 

Så krav blir følgende:

- Helst så liten som mulig. Det er begrenset med plass både i cockpit og i baggen. 
- Skal vare enkelt å ta bilder med. Har litt samenhenge med kravet ovenfor. Og det er ikke tid for å tilpasse instillinger. 

- Kvalitet på bildene. Er vel "must" når det skal leggest ut på blogg. Trenger ikke vare så mange pixler, men bra farge/kontrast.

 

Bilder skal vare for det meste av utsikt/natur. Farger/kontrast kommer til å variere veldig mye. Alt fra snødekket fjell til solnedgang, skier, osv.

OM den tar fine bilder om natta, så er det pluss. Men eg forstår at det er begrenset hvor mye eg kan forvente av kamera med begrenset størrelse. Kan skaffe anna kamera til kvelds/nattbilder, men det får jeg ta senere.

Pris - ikke viktig. 

Eg har ein 10 år gammal kompact Leica som eg er veldig fornøyd med. Men er åpen for andre format og produsenter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg har ein 10 år gammal kompact Leica som eg er veldig fornøyd med. Men er åpen for andre format og produsenter.

 

Det er noen begrensninger for å ta bilder fra lufta, mulig du trenger en tillatelse enkelte steder. Neppe noen som bryr seg for privat bruk, men hvis du skal offentliggjøre mange slike bilder er det sikkert lurt å sjekke regler først.

 

Når det gjelder kameraer er det mye bra å velge mellom. Sony RX100 bør du i hvert fall kikke på. Finnes i noen varianter med litt ulike egenskaper og priser. Personlig synes jeg RX100 har litt for lite tele, men passer zoomområdet med dine ønsker er RX100 et bra alternativ. Panasonic LX15 er et lignende kamera fra Panasonic. Canon G 7X II og Canon G9X (II) ligner også, og G9 X (II) er minste du får med denne typen sensor. En annen interessant modell er Panasonic TZ100 som også er relativt kompakt, men med større zoomområde. Canon G5 X som har relativt stor og god søker innebygd.

 

Kompaktkameraer fra Leica (med unntak av X-modeller) er stort sett Panasonic-kameraer med Leica-merke og Leica pris. Fine kameraer, men bør være på tilbud til Panasonic-priser for å være aktuelle.

 

Er du villig til å bevege deg over på systemkameraer (dvs at linsen kan byttes) så er Panasonic GM5 med 12-32 linse veldig lite og lett. GM1 er ennå mindre og lettere. Begge disse er litt eldre modeller. Et kamera jeg synes er en veldig fin kombinasjon av størrelse/vekt/pris/ytelse er Panasonic GX80, et annet er Olympus E-M10 II. Sonys A6000-serie, særlig A6300 og A6500 er også kompakte kameraer med mange gode egenskaper. Er du opptatt av video i tillegg til stillbilder er særlig GX80 og A6500 ekstra interessante.

 

Ellers er jeg enig med awesnes i innlegget over at Olympus E-M1 (eller versjon II) er et flott kamera, fortsatt kompakt, men likevel en del større enn kompaktkameraer og de aller minste systemkameraene.

 

Tror det vil være lurt med en tur i en butikk for å få inntrykk av størrelse på ulike modeller siden du vektlegger størrelse og skal reise mye.

 

Alt jeg har nevnt av modeller er det jeg oppfatter som ganske gode kameraer. Sannsynligvis med vesentlig bedre bildekvalitet enn det du har, men husk kravene til bildekvalitet er ganske beskjedene for de bildene du bare skal bruke på en blogg. Godt mulig kameraet du har vil gjøre en helt OK jobb, men selvsagt fint å ha bildene i best mulig kvalitet hvis de potensielt også skal brukes til andre ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selveste "kjendispilotfotografen" Bjørn Pilot bruker en Olympus OM-D M1. Du kan jo ta en titt på bildene hans for å se om det er sånne bilder du tenker på.

 

https://www.instagram.com/bjornpilot/

 

https://scandinaviantraveler.com/no/node/721

 

http://www.tv2.no/a/6717975/

Kan tenke meg litt mer fargerike bilder, med mer kontrast.

Både pga atmosfære og vinduer i cockpit, så blir det ganske "tåkete".

Lenke til kommentar

 

Eg har ein 10 år gammal kompact Leica som eg er veldig fornøyd med. Men er åpen for andre format og produsenter.

 

Det er noen begrensninger for å ta bilder fra lufta, mulig du trenger en tillatelse enkelte steder. Neppe noen som bryr seg for privat bruk, men hvis du skal offentliggjøre mange slike bilder er det sikkert lurt å sjekke regler først.

 

Når det gjelder kameraer er det mye bra å velge mellom. Sony RX100 bør du i hvert fall kikke på. Finnes i noen varianter med litt ulike egenskaper og priser. Personlig synes jeg RX100 har litt for lite tele, men passer zoomområdet med dine ønsker er RX100 et bra alternativ. Panasonic LX15 er et lignende kamera fra Panasonic. Canon G 7X II og Canon G9X (II) ligner også, og G9 X (II) er minste du får med denne typen sensor. En annen interessant modell er Panasonic TZ100 som også er relativt kompakt, men med større zoomområde. Canon G5 X som har relativt stor og god søker innebygd.

 

Kompaktkameraer fra Leica (med unntak av X-modeller) er stort sett Panasonic-kameraer med Leica-merke og Leica pris. Fine kameraer, men bør være på tilbud til Panasonic-priser for å være aktuelle.

 

Er du villig til å bevege deg over på systemkameraer (dvs at linsen kan byttes) så er Panasonic GM5 med 12-32 linse veldig lite og lett. GM1 er ennå mindre og lettere. Begge disse er litt eldre modeller. Et kamera jeg synes er en veldig fin kombinasjon av størrelse/vekt/pris/ytelse er Panasonic GX80, et annet er Olympus E-M10 II. Sonys A6000-serie, særlig A6300 og A6500 er også kompakte kameraer med mange gode egenskaper. Er du opptatt av video i tillegg til stillbilder er særlig GX80 og A6500 ekstra interessante.

 

Ellers er jeg enig med awesnes i innlegget over at Olympus E-M1 (eller versjon II) er et flott kamera, fortsatt kompakt, men likevel en del større enn kompaktkameraer og de aller minste systemkameraene.

 

Tror det vil være lurt med en tur i en butikk for å få inntrykk av størrelse på ulike modeller siden du vektlegger størrelse og skal reise mye.

 

Alt jeg har nevnt av modeller er det jeg oppfatter som ganske gode kameraer. Sannsynligvis med vesentlig bedre bildekvalitet enn det du har, men husk kravene til bildekvalitet er ganske beskjedene for de bildene du bare skal bruke på en blogg. Godt mulig kameraet du har vil gjøre en helt OK jobb, men selvsagt fint å ha bildene i best mulig kvalitet hvis de potensielt også skal brukes til andre ting.

 

Takk for svar med mange gode alternativer! Skal kikke og lese mer om de.

 

Når det gjelder zoom, så trur ikke jeg trenger den noe særlig. Ut av erfaring (fra flygerskole), den ble skjeldent brukt. De gangene jeg brukte den, så ble ikke det noe bra bilder.

Jeg setter mer pris på farger/kontrast. Stabilisering vil heller ikke skade.

 

 

Den kamera jeg har nå gjør i grunn ganske OK jobb. Men det skal en del til for å få bra bilde. Den er ikke "stabil" bra. Bildene blir fra "dårlige" til "helt fantastiske". Så jeg ønsker noe mer stabilt-bra.

Lenke til kommentar

Du kan redusere effekten av dis en del i etterbehandling av bildene. Du kan også vurdere å prioritere et kamera som har mulighet for et filter. Digitale kameraer har gjort de fleste filter overflødige, men et polarisasjonsfilter kan fortsatt være nyttig.

Googlet litt på det - polarisasjonsfilter ser veldig bra ut :) Vil helst slippe å bruke så mye etterbehandling, da jeg kan ikke det :D

Lenke til kommentar

 

Du kan redusere effekten av dis en del i etterbehandling av bildene. Du kan også vurdere å prioritere et kamera som har mulighet for et filter. Digitale kameraer har gjort de fleste filter overflødige, men et polarisasjonsfilter kan fortsatt være nyttig.

Googlet litt på det - polarisasjonsfilter ser veldig bra ut :) Vil helst slippe å bruke så mye etterbehandling, da jeg kan ikke det :D

 

 

Etterbehandling er ikke spesielt vanskelig å lære og filter er ingen direkte erstatning for etterbehandling. Det bør du lære deg det hvis du skal legge ut mye bilder. Enkle forbedringer som kontrast osv lærer du på et par timer og du trenger bare gjøre det på bilder du vil legge ut. Enkel justering tar deg noen sekunder til et par minutter per bilde når du har kommet inn i det.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Et bilde tatt fra stor høyde og gjennom et vindu bør vel uansett gjennom en liten behandling?

 

De jeg har tatt gjennom flyvinduer (som passasjer i vanlig rutefly) har jeg måttet trekke godt i kontrastspakene på for å få greit resultat. Men nå tar jeg bare i raw, så kan jo tenkes jpg-filene hadde sett bedre ut rett fra kameraet.

Lenke til kommentar

Jeg leste en gang en serie artikler skrevet av en pilot om fotografering; klarer bare ikke å huske hvor, og google er ikke samarbeidsvillig i dag :(

 

Det jeg husker er at han begynte med ganske enkle kameraer før han endte opp med en DSLR. Jeg selv hadde gått for et godt speilløst hus med god optikk.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Jeg leste en gang en serie artikler skrevet av en pilot om fotografering; klarer bare ikke å huske hvor, og google er ikke samarbeidsvillig i dag :(

 

Det jeg husker er at han begynte med ganske enkle kameraer før han endte opp med en DSLR. Jeg selv hadde gått for et godt speilløst hus med god optikk.

 

-og et solid feste, så det blir hengende på plass. Det skal litt mer til å holde et systemkamera enn et Gopro. 

Lenke til kommentar

 

-og et solid feste, så det blir hengende på plass. Det skal litt mer til å holde et systemkamera enn et Gopro.

Som pilot på større fly som skal ta bilde ut gjennom vindu, så er vel ikke nødvendig med stativ/feste?

 

Om det var større fly eller ikke sies det ikke noe om, men dette regner jeg med TS kan vurdere selv. 

Lenke til kommentar

Grattis, Pavel :)

 

Hvem ansatte deg? Hvilke utsjekker har du/trenger du?

Yngve? Når gjetter eg her!  :D

 

WizzAir. Har kun basic cpl f-atpl med MCC/JOC, så må gjennom hele TR. Men det tar ikke mer enn 6 uker. Så har eg veldig mange timer i 320 FFS, så det blir kos :) Gleder meg! :)

Lenke til kommentar

Flyet er Airbus 320.

Skikkelige saker, mao :)

 

Er det stor forskjell på kvalitet mellom DSLR og kompakt så fremt bildene skal brukes kun på blogg/instagram?

Ja/nei. Svaret avhenger av kompaktkameraet. Ser at du har en 10 år gammel Leica kompakt. En moderne DSLR vil være klart bedre i situasjoner der du har lite lys - tenk kvelds- og nattebilder. Men en moderne kompakt med stor sensor vil også være klart mye bedre. Så det er mulig at du ikke trenger noe mer enn det. Se på Sony RX100, Panasonic LX100 (eller LX10) og nyeste utgaver av Canon G7x/G9x.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...