Gå til innhold

Nav avslører trygdemisbruk ved å spore IP-adresser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg får lønn når jeg er på jobb, og drar hvor jeg vil på fritiden.

Jeg disponerer fritiden som jeg vil, og får ikke trekk i lønna om jeg drar til Danmark en lørdag.

 

NAV-klienter har legetimer og konsultasjoner med saksbehandlere.

Selvsagt er disse avtalte møtene obligatoriske.

Men det er fullt mulig å rekke en dagstur til Danmark mellom legetimer og evalueringsmøter.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 4
Lenke til kommentar

NAV-klienter har legetimer og konsultasjoner med saksbehandlere.

Selvsagt er disse avtalte møtene obligatoriske.

Men det er fullt mulig å rekke en dagstur til Danmark mellom legetimer og evalueringsmøter.

 

Det er også fullt mulig å levere meldekortet når man er i Kongeriket Noreg, ikke på danmarkstur.

 

Det virker særs pussig at man skal levere meldekort akkurat når man er på dagstur til Danmark, og det er vel heller ingen på NAV som krever at arbeidssøkere møter opp til kontroll på en lørdag, slik at det er nok bare å reise.

 

 

"Alle" logger IP-adresser i dag, og IP-adressen synes for alle nettsider man besøker, uansett om det er NAV eller VG.

Jeg antar at NAV ser på dette over tid, altså over et par tre meldekort, og dersom de ser at disse leveres fra en datamaskin i Irak eller Thailand, så undersøker NAV ytterligere for å forsøke å finne ut om du er utenlands, eventuelt hvorfor ?

 

Det er jo helt naturlig at man er tilgjengelig for NAV og potensielle arbeidsgivere som arbeidssøker, ikke at man får "lønn" mens man er flere uker på ferie.

 

Så er det heldigvis ikke så enkelt som at man bare "blir" ufør i stedet. Uførepensjon er noe man generelt sett får innvilget etter lengre arbeidsavklaring og kan dokumentere at man faktisk ikke er i stand til å jobbe, ikke noe man bestemmer seg for å få fordi NAV ikke er hyggelige nok med pengene når man reiser på ferie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

 

 

Blokker IP-addresser fra andre land enn norge i å levere meldekort, så slipper man kontrollere i ettertid.

For noe tull. Man har da lov til å være i utlandet på ferie. Man skal jo da selvfølgelig melde inn på meldekortet at man har ferie. "Problemet" er jo at man må melde inn hver 14.dag på etterskudd. Så man kan ha 14 dager innmeldt for tid i Norge og så være på ferie uken etter. Melder man så 14 dager sener at man var arbeidssøkende så har man jo et problem. Så IP kan jo være en indikasjon på at man MÅ sjekke nøyere. Men IP-sjekk alene alene er det ikke til hjelp.

Og så har man jo VPN/Proxyer, for ikke å nevne enda bedre, bare logge inn med RDP/Teamviewer etc på PCen hjemme og melde ifra "100% fra Norge".

Ja, det er lov å være på ferie, men da mister man samtidig dagpengene sine. Kan jo forstå at man ikke vil det.

 

Selvfølgelig vil  man da miste dagpengene for disse dagene. Det er jo selvklart. Og helt i henhold. Så må man jo oppveie turen/kosten med å ikke får dagpenger de dagene/ukene..

Lenke til kommentar

Løsningen må vel være personlig oppmøte hver dag. En får jo tross alt betalt så det er ikke for mye forlangt?

 

Spiller vel liten rolle om det er en som er utenlands eller en som er på hytta si innenlands, hvis de begge er utenfor "rekkevidde". Kan jo for alt vi vet være kortere vei til utlandet enn til hytta. 

Lenke til kommentar

Løsningen må vel være personlig oppmøte hver dag. En får jo tross alt betalt så det er ikke for mye forlangt?

Njæ, det er ganske mange som da vil måtte bruke uhensiktsmessig mye tid på offentlig transport. Det er jo tross alt slik at veldig mange som faller i kategorien arbeidsledig ikke nødvendigvis bor i samme kvartal som NAV-kontoret. Eller i samme kommune, for den del. I en god del tilfeller vil faktisk kostnaden for å komme seg til det pålagte oppmøtet være høyere enn det man får i dagpenger.

De som faktisk er dokumentert fysisk uføre vil da ha null problemer med å levere slik dokumentasjon til NAV og avklare den aktuelle problemstillingen.

Nå er det ikke akkurat et ukjent fenomen at NAV setter til side helsefaglige vurderinger, så "null problemer" er dessverre ikke helt presist...

Endret av Carpe Dam
Lenke til kommentar

Njæ, det er ganske mange som da vil måtte bruke uhensiktsmessig mye tid på offentlig transport. Det er jo tross alt slik at veldig mange som faller i kategorien arbeidsledig ikke nødvendigvis bor i samme kvartal som NAV-kontoret. Eller i samme kommune, for den del. I en god del tilfeller vil faktisk kostnaden for å komme seg til det pålagte oppmøtet være høyere enn det man får i dagpenger.

 

For det første har vel de det gjelder tid nok, for det andre finnes det vel NAV-kontorer i alle norske kommuner, så det er vel lite sannsynlig at noen bor i en kommune uten NAV?

 

Nå det kommer til kostnaden, så betaler faktisk NAV reisestønad til alle som er i tiltak eller på annen måte må møte på ting i regi NAV, man kan til og med søke dersom man er i ordinært arbeid men trenger spesiell transport for å komme seg på jobb grunnet sykdom, slik at det er ingenting i veien for at NAV betaler for reisen.

 

De fleste som er for syke til å jobbe i varig omfang, ender jo opp med uførepensjon, men veien dit er lang.

Underveis må både de som er syke, og særlig de som ikke er syke men er arbeidssøkere, under avklaring eller lignende, måtte kunne forventes å møte opp på NAV kontoret regelmessig, det er vel faktisk det minste man kan forvente av disse menneskene når de mottar lønn fra resten av oss.

Lenke til kommentar

 

Løsningen må vel være personlig oppmøte hver dag. En får jo tross alt betalt så det er ikke for mye forlangt?

Njæ, det er ganske mange som da vil måtte bruke uhensiktsmessig mye tid på offentlig transport. Det er jo tross alt slik at veldig mange som faller i kategorien arbeidsledig ikke nødvendigvis bor i samme kvartal som NAV-kontoret. Eller i samme kommune, for den del. I en god del tilfeller vil faktisk kostnaden for å komme seg til det pålagte oppmøtet være høyere enn det man får i dagpenger..

 

 

Ser ut som du kun tenker problemer i stedet for løsninger og skal gjøre alt så vanskelig. Hva annet har arbeidsledige å bruke tiden til egentlig? Jobber de svart? Er de på ferie? Er det ikke en fordel at de aktiviseres i stedet for å gro fast inne? Det koster ikke NAV noe med ved at folk får meldeplikt. Etter slik jeg ser det har de jo haugevis av mannskap de allerede betaler, (i form av dagpenger og AAP stønad bl.a.), så hvorfor ikke bruke de til noe nyttig? Som sjåfører til de enkeltpersonene som bor så langt unna som du skal ha det til?

 

Det er ett større problem at NAV heller velger at folk skal få sitte passive hjemme å klø seg så mye i enden at de blir uføre. Tatt helt ut av det blå vil jeg da mene at de som bor så usentralt til at det hadde kostet de hele månedsutbetalingen å komme seg til/fra NAV kontoret, over kommunegrenser og det som er, har større risiko å havne i uføret enn de som bor i litt mer sentralt til. Desto viktigere er det vel at disse får en form av aktivitet?

 

En annen ting er jo at NAV må forbedre seg betraktelig. Greit at de skal ta de som driver med trygdemisbruk men de burde samtidig gå gjennom sine egne rutiner å se hva som foregår. At en bare skal få utbetalt dagpenger og AAP stønad over flere år uten å høre noe som helst fra NAV, (bortsett fra det tidspunktet stønaden er i ferd med å utløpe, i form av ett enkelt brev), høres ikke helt ideelt ut. Spørsmålet er om NAV har seg selv å takke for at utgiftene er så høye?

 

 

Hvilken kommune er det som ikke har NAV kontor?

 

 

Hvem andre enn jobbløse ingeniører har råd til å ha hytte mens de NAV-er?

Barna til ingeniørene som har arvet både hus og hytte som er nedbetalt og uten lån, hvem vet?

Endret av FranZe
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke dette ekstreme hatet deres mot NAV-klienter.

 

Selvsagt skal ikke "naving" være en karrieremulighet for lat ungdom, og NAV må ta grep for å stoppe misbruk.

 

Men å tvinge alle trygdede gjennom en daglig kafka-prosess av meldeplikt, portforbud og daglig oppmøte, bare for at de under ingen omstendigheter må slappe av mens de er i NAV-systemet, er grotesk!

 

Håper dere slipper å gå gjennom dette selv.

Mine bekjente har forsøkt sitt beste i flere år, men blir hele tiden stoppet av helseproblemer.

Ja, de har fysiske helseproblemer. Store.

Men det er ikke lett synlig, som lammelse eller avhogde lemmer.

Det er ingen grunn til å plage dem med daglig oppmøte og tulleoppgaver, bare for å presse dem til å finne seg en jobb.

 

NAV må heller bli flinkere til å identifisere de som jukser, i stedet for å innføre ubehageligheter som gjør NAV uattraktivt, selv for de som er nødt.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke dette ekstreme hatet deres mot NAV-klienter.

 

Selvsagt skal ikke "naving" være en karrieremulighet for lat ungdom, og NAV må ta grep for å stoppe misbruk.

 

Men å tvinge alle trygdede gjennom en daglig kafka-prosess av meldeplikt, portforbud og daglig oppmøte, bare for at de under ingen omstendigheter må ha det hyggelig mens de er i NAV-systemet, er grotesk!

 

Håper dere slipper å gå gjennom dette selv.

Mine bekjente har forsøkt sitt beste i flere år, men blir hele tiden stoppet av helseproblemer.

Ja, de har fysiske helseproblemer. Store.

Men det er ikke lett synlig, som lammelse eller avhogde lemmer.

Det er ingen grunn til å plage dem med daglig oppmøte og tulleoppgaver, bare for å presse dem til å finne seg en jobb.

 

NAV må heller bli flinkere til å identifisere de som jukser, i stedet for å innføre ubehageligheter som gjør NAV uattraktivt, selv for de som er nødt.

Hva er det du mener? At en med alvorlig MS som ikke er i stand til å komme seg ut av sengen og en helt frisk person som er i stand til å jobbe burde likestilles? Ser ikke helt at det er noe problem ved at den friske arbeidsføre personen møter i stedet for å ligge i sengen? 

 

Det du beskriver her er jo mer det at NAV ikke gjør en god nok jobb. Blir jo håpløst å bare ta papirstabelen til alle som går f.eks på AAP opp på pulten for deretter å sette samme vilkår hos alle og enhver. Hadde det vært opptil NAV så kunne vel en god del som har MS (sengeliggende av den grunn) kunne jobbet som sykkelbud. Som nevnt er det på tide at NAV gjør endringer i rutinene, slik at det blir enklere å skille de som faktisk klarer å stille og de som ikke klarer det. Det vil også gjøre det enklere for de som har store helseproblemer som du nevner. 

Lenke til kommentar

En kan fint ta seg en tur til utlandet, så lenge meldekortet blir levert mens du er i Norge

Kravet for å få penger er for at du skal være tilgjengelig, noe du ikke er om du er i utlandet over flere dager

 

Personene med større helseproblemer er som regel under andre tiltak som ikke vil kreve peronlig oppmøte hver dag, så dermed er det bare de som er "friske" som må møte opp

Lenke til kommentar
FranZe: Jeg foreslår at du leser alle innleggene mine en gang til, om det fremdeles skulle være noe som er uklart.

Det bedre om du leser det en gang til, enn om jeg må forklare det en gang til.

 

Jeg har sagt flere ganger at "en helt frisk person som er i stand til å jobbe" ikke skal motta ytelser fra NAV, for "naving" skal ikke være en karrieremulighet for lat ungdom.

 

Mine bekjente som mottar penger fra NAV er ikke i den kategorien, har prøvd flere vikariat/jobber i samarbeid med NAV, og har gitt opp pga. helseplager som ødelegger for dem.

 

MITT argument er at man IKKE trenger å plage ærlige NAV-brukere med kafka-prosess, meldeplikt og portforbud.

Det er idiotisk at jeg ikke kan ta mine venner med på dagstur til Danmark, for eksempel.

Sålenge hen møter til legetimer og konsultasjoner med sakkyndige, burde det være ett fett for NAV om hen blir med til Danmark en lørdag.

 

Det flere andre her som har argumentert for at livet som NAV-bruker skal være så spartansk og ufritt som mulig.

Jeg argumenterer MOT dette.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Sikker?

Det har blitt påstått at NAV ikke utbetaler dagpenger den dagen man er i utlandet, for eksempel.

 

Jeg mener det er feil å likestille harryhandel med en frisk, trygdet somalier som som bor i Somalia mens han fremdeles "naver".

 

Andre mener dette er "Selvfølgelig", "selvklart""Og helt i henhold".

Til og med at  "må man jo oppveie turen/kosten med å ikke får dagpenger de dagene/ukene..

 
Dette er latterlig. 
Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

FranZe: Jeg foreslår at du leser alle innleggene mine en gang til, om det fremdeles skulle være noe som er uklart.

Det bedre om du leser det en gang til, enn om jeg må forklare det en gang til.

 

Jeg har sagt flere ganger at "en helt frisk person som er i stand til å jobbe" ikke skal motta ytelser fra NAV, for "naving" skal ikke være en karrieremulighet for lat ungdom.

 

 

Hva med alle de andre som ikke er ungdom da? De som blir permitert? De som trenger litt hjelp i startfasen før de skal ut i arbeid?

Du argumenterer jo på en måte med at hvis de må møte i hverdagen kan de like så greit bli ufør.

Lenke til kommentar

Ikke "like så greit".

 

Jeg snakker om folk som har hatt et forhold til NAV i årevis, som kan miste litt motivasjon for å fortsatt prøve.

Om NAV går inn for å plage disse individene altfor mye, er det bedre å bli "fri" med uføretrygd.

 

Som sagt:

Les innleggene flere ganger, så jeg slipper å gjenta meg selv.

Godt mulig vi egentlig er enige, om du bare gadd å lese det jeg skriver.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...