Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Taushetsplikt om egen lønn


BIGG

Anbefalte innlegg

Bedriften jeg er ansatt i har blitt kjøpt opp av et annet selskap. I dag ble vi informert om en del nye regler, blant annet denne: "Du har taushetsplikt om din egen lønn. Det er ikke tillatt å diskutere egen og/eller andre ansattes lønn, verken med kollegaer eller med personer utenom bedriften.".

 

Er dette egentlig lovlig i forhold til AML, eller andre lover/regler? Personlig synes jeg det høres snålt ut...

 

Vi er noen som er organiserte, men er ikke bundet av noen tariffavtale.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke lovlig. Ytringsfrihet og diverse lovbestemmelser om rett til lønnsinformasjon om kolleger trumfer en ensidig instruks fra arbeidsgiver.

Men dersom det er tatt med i arbeidsreglement eller arbeidskontrakt?

 

Ser at det har kommet nye lover som bl.a. omhandler krav til innsyn ved mistanke om diskriminering, som jo på en måte bekrefter at hemmelighold rundt lønn aksepteres.

Lenke til kommentar

 

Men dersom det er tatt med i arbeidsreglement eller arbeidskontrakt?

Et reglement er en ensidig instruks. Er det tatt inn i arbeidsavtalen er det en del av arbeidsavtalen, men arbeidsgiver må da godtgjøre at det var nødvendig i lys av ytringsfriheten.

 

 

Takk for(som vanlig) greit svar!

 

Finnes det en lov/paragraf, forskrift e.l. jeg kan referere til? Jeg vil i utgangspunktet motsette meg dette pålegget.

Lenke til kommentar

Bare bullshit!

 

Dette er noe arbeidsgiver gjør for å kunne forhandle lønnsvilkår med hver enkelt arbeidstager individuellt. Dette er mye lettere for de (les. de kan da betale mindre lønn) enn om de forhandler med alle arbeidstagere samlet. Det blir mye vanskeligere for arbeidsgiver dersom alle går rundt å prater om lønnen sin.

 

Det beste er om alle organiserer seg, og at dere får en tillitsvalgt som kan ta opp dette med ledelsen

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Grunnloven § 100.

Må få lov å si at Krikkert er vel bombastisk.

 

Anbefaler folk å lese Grunnloven§100: 

https://no.wikipedia.org/wiki/Norges_grunnlov_%C2%A7_100

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1814-05-17/KAPITTEL_5#§100

 

Det blir "overkill" å henvise til ytringsfrihet her.

Man kan jo, uansett, nekte å forholde seg taus ovenfor om kolleger om egne lønnsvilkår, hvordan det vil påvirke din lønn er ikke lett å si. Spørs hva slags stilling man har.

 

Lønn er jo stort sett taushetsbelagt for alle som jobber med det, så jeg vil anbefale å ikke være lemfeldig med slike opplysninger dersom man i sitt virke har kjennskap til andres lønn.

Endret av skripis
Lenke til kommentar

Jeg synes bestemmelsen sier det ganske greit, jeg: "Ingen kan holdes rettslig ansvarlig for å ha meddelt eller mottatt opplysninger, ideer og budskap med mindre det lar seg forsvare holdt opp imot ytringsfrihetens begrunnelse i sannhetssøken, demokrati og individets frie meningsdannelse."

 

Når det gjelder taushet og lønn, nåja. For eksempel er alle offentlig ansattes lønn omfattet av offentleglova, og dermed en offentlig opplysning. Hva gjelder privat sektor har alle diskrimineringslovene en likelydende bestemmelse om arbeidsgivers lønnsopplysningsplikt som gjør et forbud mot at ansatte diskuterer lønn seg imellom illusorisk.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg synes bestemmelsen sier det ganske greit, jeg: "Ingen kan holdes rettslig ansvarlig for å ha meddelt eller mottatt opplysninger, ideer og budskap med mindre det lar seg forsvare holdt opp imot ytringsfrihetens begrunnelse i sannhetssøken, demokrati og individets frie meningsdannelse."

 

Når det gjelder taushet og lønn, nåja. For eksempel er alle offentlig ansattes lønn omfattet av offentleglova, og dermed en offentlig opplysning. Hva gjelder privat sektor har alle diskrimineringslovene en likelydende bestemmelse om arbeidsgivers lønnsopplysningsplikt som gjør et forbud mot at ansatte diskuterer lønn seg imellom illusorisk.

 

Forutsetter ikke at en anførsel på sistnevnte grunnlag skal føre frem en eller annen form for mistanke om diskriminering, for eksempel knyttet til kjønn?

 

Ytringsfriheten burde vel dog være tilstrekkelig her.

Lenke til kommentar

Forutsetter ikke at en anførsel på sistnevnte grunnlag skal føre frem en eller annen form for mistanke om diskriminering, for eksempel knyttet til kjønn?

Arbeidstakers subjektive mistanke er nok, arbeidsgiver kan ikke foreta noen kvalitativ bedømmelse av mistanken (ut over, naturlig nok, å kontrollere at det eksisterer en diskrimineringslovmessig vernet likhet mellom sammenligneren og den sammenlignede).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...