Gå til innhold

Vil kjøpe brukt macbook, hvilken årsmodell gir mest for pengene?


Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe en macbook til dama i bursdagsgave. Har ikke råd til å kjøpe ny så ser etter en brukt på finn.

Tenker å kjøpe macbook pro, om den er 15 eller 13 tommer spiller ingen rolle.

Hvilken modell bør jeg gå for for å få så mye for pengene som mulig?

Tenkte å bruke noe sånt som 4-5000 men i den prisklassen er stort sett det nyeste jeg får en 2012-modell. Er det verdt å gå opp dobbelt i pris for en 2013 eller 2014-modell?

Vil de bli utdatert vesentlig senere enn en 2012-modell?

Hvordan er mulighetene for å oppgradere de forskjellige modellene?

Macen vil hovedsaklig bli brukt til surfing, se på bilder og skoleoppgaver. Hun kommer til å gå på skole i endel år fremover så er viktig at den ihvertfall vil funke til det i 5-6 år til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp en ny windows maskin.

Tilnermet alt på en mac er loddet fast, så oppgraderinger kan man ofte se langt etter.

 

Dessverre er det i ferd med å bli slik for Windows-bærbare også nå; veldig mange nyere bærbare i ultrabook klassen har minne som er loddet fast på hovedkortet, og mangler slot for å sette inn ekstra minne.

Lenke til kommentar

Jeg skal kjøpe en macbook til dama i bursdagsgave. Har ikke råd til å kjøpe ny så ser etter en brukt på finn.

Tenker å kjøpe macbook pro, om den er 15 eller 13 tommer spiller ingen rolle.

Hvilken modell bør jeg gå for for å få så mye for pengene som mulig?

Tenkte å bruke noe sånt som 4-5000 men i den prisklassen er stort sett det nyeste jeg får en 2012-modell. Er det verdt å gå opp dobbelt i pris for en 2013 eller 2014-modell?

Vil de bli utdatert vesentlig senere enn en 2012-modell?

Hvordan er mulighetene for å oppgradere de forskjellige modellene?

Macen vil hovedsaklig bli brukt til surfing, se på bilder og skoleoppgaver. Hun kommer til å gå på skole i endel år fremover så er viktig at den ihvertfall vil funke til det i 5-6 år til.

 

Trenger hun en Pro?

 

En Macbook Air fra 2013-2014 vil i de aller fleste tilfeller gjøre like god nytte og de kan du finne innenfor ditt budsjett.

 

Ønsker du en Pro modell bør du gå for en 2014-2015 og da må du nok opp en hel del i pris.

 

Husk uansett at batteri er en slitedel og etter noen år allerede vil være redusert i kapasitet. Så ikke forvent å finne noe som vil vare i 5-6 år.

Endret av Valotunk
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en Macbook Air som er fra tidlig 2014. Jeg fant ut at senere MBA ikke har noen særlige forskjeller som er verdt prisøkningen. Mener å huske at det samme gjaldt for Macbook pro retina. 

 

Litt usikker på om jeg forsto hva du mener.

 

Hvilke forskjeller og prisøkning er det du tenker på, og i forhold til hva?

Lenke til kommentar

 

Jeg kjøpte en Macbook Air som er fra tidlig 2014. Jeg fant ut at senere MBA ikke har noen særlige forskjeller som er verdt prisøkningen. Mener å huske at det samme gjaldt for Macbook pro retina. 

 

Litt usikker på om jeg forsto hva du mener.

 

Hvilke forskjeller og prisøkning er det du tenker på, og i forhold til hva?

 

Raskere prosessor, større disk, mere minne etc.

Ikke noe du trenger til skolearbeid/surfing

Lenke til kommentar

 

 

Jeg kjøpte en Macbook Air som er fra tidlig 2014. Jeg fant ut at senere MBA ikke har noen særlige forskjeller som er verdt prisøkningen. Mener å huske at det samme gjaldt for Macbook pro retina. 

 

Litt usikker på om jeg forsto hva du mener.

 

Hvilke forskjeller og prisøkning er det du tenker på, og i forhold til hva?

 

Raskere prosessor, større disk, mere minne etc.

 

I forhold til hva?

Lenke til kommentar

 

Jeg kjøpte en Macbook Air som er fra tidlig 2014. Jeg fant ut at senere MBA ikke har noen særlige forskjeller som er verdt prisøkningen. Mener å huske at det samme gjaldt for Macbook pro retina. 

 

Litt usikker på om jeg forsto hva du mener.

 

Hvilke forskjeller og prisøkning er det du tenker på, og i forhold til hva?

 

 

Sammenlignet med en 2016-versjon av samme maskin. 

Lenke til kommentar

 

 

Jeg kjøpte en Macbook Air som er fra tidlig 2014. Jeg fant ut at senere MBA ikke har noen særlige forskjeller som er verdt prisøkningen. Mener å huske at det samme gjaldt for Macbook pro retina. 

 

Litt usikker på om jeg forsto hva du mener.

 

Hvilke forskjeller og prisøkning er det du tenker på, og i forhold til hva?

 

 

Sammenlignet med en 2016-versjon av samme maskin. 

 

 

Aha... nå skjønner jeg :) Og ja, jeg er vel stort sett enig.

Lenke til kommentar

Tusen takk for alle inputs! 

Har prøvd å foreslå windows PC for dama selv, men det var hun ikke interessert i. Og jeg kommer nok til å kjøpe mac igjen selv når jeg en gang må bytte ut min 2011 MBA. Den har fungert myyyyye bedre og ikke minst lengre enn de 2 PCene jeg hadde i årene før, som begge ble betydelig tregere etter bare ett års tid. Selv etter at en kompis av meg som er dataingeniør tok i bruk alle triksene han visste om for å speede opp den første PCen var den ikke i nærheten av hvor rask den var da den var ny. 

MBAen derimot, er nesten like kjapp som da jeg kjøpte den. Eneste gangen den blir treg nok til at det er et irritasjonsmoment er når batteriet er lavt. Det fungerer forøvrig også tålelig bra fortsatt, og jeg kan skrive/surfe i 3-4 timer før jeg må lade, kanskje mer også dersom jeg har et minimum av programmer oppe.

Og det virker ikke akkurat som windows 10 er noen høydare, ut ifra venners erfaringer.

 

Jeg er klar over at det finnes PCer med bedre specs til en lik/rimeligere pris, men jeg syns stabiliteten og brukervennligheten til Mac gjør det verdt de ekstra kronene, ihvertfall var det det da jeg kjøpte macen min. 

 

Det jeg mente med å få mest for pengene er hvilken modell er det som har fått en betydelig oppgradering de siste årene? Jeg har flere ganger hatt lyst til å kjøpe ny mac, men iom at min nåværende fungerer bortimot knirkefritt, har de (tilsynelatende?) små forskjellene i oppgradering fra modell til modell gjort at jeg har tenkt at det ville koste mer enn det ville smake. Eneste jeg egentlig savner på macen min er USB 3. Og selvfølgelig, nytt batteri hadde heller ikke vært å forakte. Men iom at den nå begynner å bli så gammel er jeg usikker på om jeg heller skal kjøpe ny mac enn å bruke over 1000 kr på å bytte batteri.

 

Men siden dama nå vil ha en mac, og jeg ikke er keen på å punge ut over en halv månedslønn for en ny mac tenkte jeg å høre hviilken modell er det det ble gjort vesentlige oppgraderinger på av de eldre modellene. 

 

Er forresten også absolutt åpen for en MBA til dama også, og er enig i at jeg tror den ville dekt behovene hennes. Er bare hun som er mer gira på en pro, uten at hun vet så mye om forskjellene på den og en pro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...