Gå til innhold

Vil kjøpe brukt macbook, hvilken årsmodell gir mest for pengene?


Anbefalte innlegg

Er dessverre mange som misliker andre merker/produkter som de selv ikke har, noe som i seg selv er meget rart. Uten at jeg er psykolog så antar jeg det er for at de skal rettferdiggjøre produkter de allerede har, ved å rakke ned på andre. Men ikke siter meg på det!

 

Til trådstarter: Man får vel ganske mye Mac for pengene med de første Pro modellene med Retina skjerm (2012/13). De kostet rundt 15k i sin tid, og bør være mulig å få tak i for 7000-9000. De hadde også Nvidia skjermkort om jeg ikke tar helt feil.

 

Så brukeren clinton i innlegg #10 hadde en for 6000, noe som hørtes ut som en god deal.

Endret av pålsteen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Du får mest for pengene ved å ikke kjøpe apple

Sier hvem? En PC-fanboy som bruker tiden sin på å gulpe opp usakligheter i tråder som det tydelig står at omhandler Mac?

 

 

Sier en Mac-fan? "Naturligvis er den blitt litt treg" Også er det ett røverkjøp.... Og hun foretrekker å bruke en annen pc til skolebruk. Detter taster av og blir treg, var det ikke disse som hadde så lang holdbarhetsdato? 

 

Her ser jeg det er en men liten ssd

Endret av FranZe
Lenke til kommentar

 

 

Du får mest for pengene ved å ikke kjøpe apple

Sier hvem? En PC-fanboy som bruker tiden sin på å gulpe opp usakligheter i tråder som det tydelig står at omhandler Mac?

 

 

Sier en Mac-fan? "Naturligvis er den blitt litt treg" Også er det ett røverkjøp.... Og hun foretrekker å bruke en annen pc til skolebruk. Detter taster av og blir treg, var det ikke disse som hadde så lang holdbarhetsdato? 

 

Her ser jeg det er en men liten ssd

 

Hva har linken til finn.no med saken å gjøre? Representerer Astrid alle Mac-brukere?

Lenke til kommentar

 

"brukervennligheten til Mac:rofl: 

Hva er det som er så morsomt?

 

Stakkars, like "vill" i denne tråden, som når noen i en annen tråd satte spørsmål rundt galskapen med EL-bil.  :rofl:

 

Slik ett enormt behov for å rettferdiggjøre sine egne urasjonelle valg.

Endret av Rusher
Lenke til kommentar

 

 

"brukervennligheten til Mac:rofl: 

Hva er det som er så morsomt?

 

Stakkars, like "vill" i denne tråden, som når noen i en annen tråd satte spørsmål rundt galskapen med EL-bil.  :rofl:

 

Slik ett enormt behov for å rettferdiggjøre sine egne urasjonelle valg.

 

Nå vet du dessverre veldig lite om mine valg (for eksempel har jeg ikke elbil). Men jeg ser jo at du bare er ute etter å sabotere. Aldri noen saklige argumenter, og påstander kommer ut av tomme lufta og uten begrunnelse.

 

Så hvilke "urasjonelle valg" er det du snakker om?

 

Prøv igjen.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

 

 

 

Du får mest for pengene ved å ikke kjøpe apple

Sier hvem? En PC-fanboy som bruker tiden sin på å gulpe opp usakligheter i tråder som det tydelig står at omhandler Mac?

 

 

Sier en Mac-fan? "Naturligvis er den blitt litt treg" Også er det ett røverkjøp.... Og hun foretrekker å bruke en annen pc til skolebruk. Detter taster av og blir treg, var det ikke disse som hadde så lang holdbarhetsdato? 

 

Her ser jeg det er en men liten ssd

 

Hva har linken til finn.no med saken å gjøre? Representerer Astrid alle Mac-brukere?

 

Det er stort sett en grunn til at 5-6 år gammel maskinvare selges. Om en vil tru det eller ei. Hvis en da ikke forstår at en får mer for pengene ved da å kjøpe nytt til samme prisen skjønner jeg ingenting.

Endret av FranZe
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Du får mest for pengene ved å ikke kjøpe apple

Sier hvem? En PC-fanboy som bruker tiden sin på å gulpe opp usakligheter i tråder som det tydelig står at omhandler Mac?

 

 

Sier en Mac-fan? "Naturligvis er den blitt litt treg" Også er det ett røverkjøp.... Og hun foretrekker å bruke en annen pc til skolebruk. Detter taster av og blir treg, var det ikke disse som hadde så lang holdbarhetsdato? 

 

Her ser jeg det er en men liten ssd

 

Hva har linken til finn.no med saken å gjøre? Representerer Astrid alle Mac-brukere?

 

Det er stort sett en grunn til at 5-6 år gammel maskinvare selges. Om en vil tru det eller ei. Hvis en da ikke forstår at en får mer for pengene ved da å kjøpe nytt til samme prisen skjønner jeg ingenting.

 

Jeg sitter her med maskinvare som er eldre enn 5-6 år og det fungerer i utgangspunktet kjempefint (se tråden jeg laget tidligere i dag). Maskinvare som ikke er ødelagt (noe Macen i annonsen er) trenger da ikke være ubrukelig. Og Mac er spesielt kjent for å vare lenge.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg sitter her med maskinvare som er eldre enn 5-6 år og det fungerer i utgangspunktet kjempefint (se tråden jeg laget tidligere i dag). Maskinvare som ikke er ødelagt (noe Macen i annonsen er) trenger da ikke være ubrukelig. Og Mac er spesielt kjent for å vare lenge.

 

 

Det var ikke snakk om hva som er ubrukelig eller ei, men hva som gir mest for pengene. Du sier egentlig rett frem her selv, at da lønner det seg heller å kjøpe en nyere Mac i stedet og heller selge den for 5000 kr når reklamasjonstiden har gått ut. I stedet for å kjøpe over 5 år gammel maskin til 5000 kr. Har ingenting imot de som kjøper seg Mac, bare så det er sagt.

Lenke til kommentar

 

Jeg sitter her med maskinvare som er eldre enn 5-6 år og det fungerer i utgangspunktet kjempefint (se tråden jeg laget tidligere i dag). Maskinvare som ikke er ødelagt (noe Macen i annonsen er) trenger da ikke være ubrukelig. Og Mac er spesielt kjent for å vare lenge.

 

Det var ikke snakk om hva som er ubrukelig eller ei, men hva som gir mest for pengene. Du sier egentlig rett frem her selv, at da lønner det seg heller å kjøpe en nyere Mac i stedet og heller selge den for 5000 kr når reklamasjonstiden har gått ut. I stedet for å kjøpe over 5 år gammel maskin til 5000 kr. Har ingenting imot de som kjøper seg Mac, bare så det er sagt.

 

Påstanden jeg svarte på var: "Du får mest for pengene ved å ikke kjøpe apple"

Lenke til kommentar

 

"brukervennligheten til Mac:rofl: 

Hva er det som er så morsomt?

 

Kan si det samme som linux. Brukervennligheten er opp til hver enkelt.

Noen synes windows er vanskelig, noen synes mac er vanskelig, men å argumentere at man skal kjøpe mac fordi den er brukervennlig må da vittelig være opp til hver enkelt å bedømme. Selv velger jeg både Windows og linux forran osx

Lenke til kommentar

Jeg skal kjøpe en macbook til dama i bursdagsgave. Har ikke råd til å kjøpe ny så ser etter en brukt på finn.

Tenker å kjøpe macbook pro, om den er 15 eller 13 tommer spiller ingen rolle.

Hvilken modell bør jeg gå for for å få så mye for pengene som mulig?

Tenkte å bruke noe sånt som 4-5000 men i den prisklassen er stort sett det nyeste jeg får en 2012-modell. Er det verdt å gå opp dobbelt i pris for en 2013 eller 2014-modell?

Vil de bli utdatert vesentlig senere enn en 2012-modell?

Hvordan er mulighetene for å oppgradere de forskjellige modellene?

Macen vil hovedsaklig bli brukt til surfing, se på bilder og skoleoppgaver. Hun kommer til å gå på skole i endel år fremover så er viktig at den ihvertfall vil funke til det i 5-6 år til.

For MacBook Air, kom den siste store oppgraderingen midten av 2013, mens MacBook Pro er tilsvarende sent i 2013. Da fikk de Haswell, PCIe-basert SSD, AC-nett og noe større batteri. 

 

Kort fortalt er det egentlig ikke vits å kjøpe MacBook Air brukt. Selges ofte på kampanje til 8888 kr, eller kan kjøpes fra Expert med 20% MasterCard kampanje i ny og ne til 8000 kr. Da vil du heller ha den nye utgaven med 8GB RAM i stedet for 4GB, samt helt nytt batteri - og 5 års reklamasjonsrett + mulighet til å selge senere. Det er ekstremt få som selger 2013 utgaver eller senere for mindre enn 5000 kroner, som gjør dem til direkte elendige kjøp.

 

Litt tilsvarende med MacBook Pro Retina 13. Svært få som selger sin til en fornuftig pris, med tanke på gjenværende batterikapasitet og at det faktisk er flere års slitasje på produktet. 

 

Der du kan finne gullkorn iblant, er MacBook Pro 15 Late 2013. Den har egentlig alt du kan drømme om i en toppmodell, selv etter dagens standard. 256GB PCIe SSD, Retina-skjerm, Haswell CPU, 8 / 16 GB RAM, stort batteri, byggekvalitet til en Pro. Det eneste du må være forsiktig med er å spørre om antall ladesykluser på batteriet. Det bør helst ligge under 400, om maskinen skal være verdt 9500 kr, etter min mening. Jeg kjøpte en slik selv til i underkant av denne summen brukt, og har sjeldent gjort et bedre kjøp. :) Måtte lete en stund da, og prutte en del på pris også. Mange som legger de ut til rundt 12 000 kr, men det er bare tull. De ble i 2013 solgt til 14 990 kr, om jeg husker rett. Nå selges de for godt over 20 000 kr. 

Lenke til kommentar

Tusen takk for alle inputs! 

Har prøvd å foreslå windows PC for dama selv, men det var hun ikke interessert i. Og jeg kommer nok til å kjøpe mac igjen selv når jeg en gang må bytte ut min 2011 MBA. Den har fungert myyyyye bedre og ikke minst lengre enn de 2 PCene jeg hadde i årene før, som begge ble betydelig tregere etter bare ett års tid. Selv etter at en kompis av meg som er dataingeniør tok i bruk alle triksene han visste om for å speede opp den første PCen var den ikke i nærheten av hvor rask den var da den var ny. 

MBAen derimot, er nesten like kjapp som da jeg kjøpte den. Eneste gangen den blir treg nok til at det er et irritasjonsmoment er når batteriet er lavt. Det fungerer forøvrig også tålelig bra fortsatt, og jeg kan skrive/surfe i 3-4 timer før jeg må lade, kanskje mer også dersom jeg har et minimum av programmer oppe.

Og det virker ikke akkurat som windows 10 er noen høydare, ut ifra venners erfaringer.

 

Jeg er klar over at det finnes PCer med bedre specs til en lik/rimeligere pris, men jeg syns stabiliteten og brukervennligheten til Mac gjør det verdt de ekstra kronene, ihvertfall var det det da jeg kjøpte macen min. 

 

 

Nåja, dette er nok mye en myte. Klart, kjøper du en Windows-laptop til 4000 kroner og sammenligner med en Macbook Pro til 18000 kroner, skulle det bare mangle at Macbooken varer lengre.

Men ellers gjelder forutsetningen om at bruker du en Windows-laptop/PC som du bruker en Macbook, så er det minimalt forskjell hvor lenge de holder ut.

 

Å kjøpe en 4-5 år gammel laptop er et sjansespill, uansett om det er en Mac eller Windows-basert. Skulle jeg gjort tilsvarende, ville jeg sørget for å få testet den før jeg eventuelt kjøpte den.

 

Når det er sagt så skjedde det vesentlig mer utvikling på maskinvarefronten mellom 2005-2011, enn fra 2011- dags dato. Arbeidsoppgavene til laptop'ene er stort sett de samme nå som de var for 4-5 år siden. Behovet for økte ytelser er minimalt. For de som jobber med videoredigering, eller de som spiller de heftigste spillene er det selvsagt behov for oppgradering, men ellers står vi på stedet hvil.

 

På jobb har jeg en jobb-laptop (HP) som jeg nå har hatt i 7 år. Inn og ut av docking flere ganger hver eneste arbeidsdag. Med på reiser. Med hjem nesten hver dag. Aldri vært et eneste lite hikk. Aldri vært noe som helst ytelsesproblemer. Ikke blitt et millisekund tregere med tiden. Batteriet er fremdeles det samme (men jeg får nå "bare" 6-7 timer med arbeid på det, kontra 11 timer da det var nytt). Aldri hatt en eneste formatering eller re-installering.

 

Inntil i høst hadde jeg en liten og fin Acer fra 2008. Den virket også helt strålende, dog ganske treg etter dagens standard, til lynet tok livet av den.

 

Nå har jeg en Surface Pro 3 som jeg kjøpte med det samme den kom ut. Null problemer. Null ytelsestap. Aldri behov for re-installering.

 

Og jeg har en Macbook Pro Retina 13 fra i høst. Ei heller noen problemer på den. Dog føles den faktisk tregere enn Surface Pro 3, selv med raskere prosessor (2,6 GHz mot 1,9 GHz, begge i5). Like stor SSD, og samme mengde RAM.

Macbook'en har sine fordeler, og Surface Pro'en har sine fordeler.

 

Så et "hot tip" til slutt: prøv gjerne en Surface Pro (3 eller 4). Eller finn en god deal på en 2012-2013 Macbook Pro (retina?), prøv den, og kjøp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...